IPTPP2/443-67/12-4/IR - Możliwość zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług sprzedaży przez gminny ośrodek kultury płyt zawierających dorobek artystyczny zespołów muzycznych i tanecznych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 24 kwietnia 2012 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP2/443-67/12-4/IR Możliwość zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług sprzedaży przez gminny ośrodek kultury płyt zawierających dorobek artystyczny zespołów muzycznych i tanecznych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 17 stycznia 2012 r. (data wpływu 19 stycznia 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 22 marca 2012 r. (data wpływu 23 marca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT dostawy płyt zawierających dorobek artystyczny danej formacji - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 stycznia 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT dostawy płyt zawierających dorobek artystyczny danej formacji.

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 22 marca 2012 r. (data wpływu 23 marca 2012 r.) poprzez doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego oraz przedstawienie własnego stanowiska jak również opłatę.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest samorządową instytucją kultury, która posiada osobowość prawną i jest wpisana do gminnego rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez Urząd Gminy.

Wnioskodawca organizuje i prowadzi działalność kulturalną i rekreacyjną, polegającą na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury, której celem jest pozyskiwanie społeczeństwa do aktywnego uczestnictwa w kulturze oraz współtworzenia jej wartości, a także służy zaspokojeniu i rozwijaniu potrzeb czytelniczych ludności i upowszechnianiu wiedzy, jak również pozyskuje i przygotowuje społeczeństwo do aktywnego uczestnictwa w kulturze fizycznej poprzez rekreację i sport masowy - jest to działalność statutowa.

W ramach tej działalności Wnioskodawca planuje, aby każda działająca w nim formacja m.in. zespoły muzyczne i taneczne, chóry, grupy: cyrkowa, akrobatyczna, baletowa, bębnów afrykańskich, mażoretkowa, orkiestra dęta, klub taneczny miała możliwość nagrania płyt/płyty, w której zaprezentowałaby swoje możliwości.

Płyty po nagraniu przeznaczone byłyby do sprzedaży. Cena sprzedaży zawierałaby koszty związane z nagraniem płyty oraz zysk, który przeznaczony zostałby na działalność statutową.

W piśmie z dnia 22 marca 2012 r. stanowiącym uzupełnienie wniosku Wnioskodawca wskazał, iż jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług oraz podatnikiem VAT UE. Wnioskodawca otrzymuje dotację podmiotową z Urzędu Gminy na prowadzenie działalności. Dochody ze sprzedaży płyt zostaną wydatkowane na cele zawarte w poniższym statucie. Ponadto Wnioskodawca poinformował, iż podstawą prawną Jego działalności, jest ustawa z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 13, poz. 123 z późn. zm.); ustawa z dnia 31 sierpnia 2011 r. o zmianie ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej oraz niektórych innych ustaw (tekst jedn. Dz. U. Nr 207, poz. 1230) oraz załącznik do Uchwały Rady Gminy z dnia 29 maja 2008 r., Nr

STATUT WNIOSKODAWCY

I.

POSTANOWIENIA OGÓLNE

1.

Wnioskodawca, działa na podstawie następujących przepisów prawnych:

1.

uchwały Nr Rady Gminy z dnia 21 grudnia 1995 r. w sprawie utworzenia....

2.

uchwały nr Rady Gminy z dnia 22 sierpnia 2000 r. w sprawie połączenia Domu Kultury i Gminnej Biblioteki Publicznej w jedną instytucję kultury pod nazwą:..........

3.

uchwały Nr Zarządu Gminy w sprawie prowadzenia Rejestru Instytucji Kultury;

4.

ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2001 r. Nr 13, poz. 123 ze. zm.);

5.

ustawy z dnia 27 czerwca 1997 r. o bibliotekach (Dz. U. Nr 85, poz. 539);

6.

ustawy z dnia 18 stycznia 1996 r. o kulturze fizycznej (Dz. U. z 2007 r. Nr 226, poz. 1675 z późn. zm.);

7.

ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.);

8.

Statutu Gminy - Uchwał Rady Gminy z dnia 24 listopada 1992 r.

9.

niniejszego Statutu;

2.

Regulaminu Organizacyjnego.

§ 2

1.

Wnioskodawca jest samorządową instytucją kultury, którą tworzą: Dom Kultury, świetlice wiejskie, Gminna Biblioteka Publiczna, filie biblioteczne, Ośrodek Rekreacji.

2.

Wnioskodawca posiada osobowość prawną i jest wpisany do Gminnego Rejestru Instytucji Kultury, prowadzonego przez Urząd Gminy.

3.

Terenem działania Wnioskodawcy jest gmina D.

4.

Wnioskodawca może również działać na terenie województwa, całej Polski, a także poza granicami kraju.

5.

Siedziba Wnioskodawcy mieści się w....

6.

W celu prowadzenia działalności statutowej Wnioskodawca zarządza i administruje majątkiem przekazanym przez Gminę.

7.

W skład majątku Wnioskodawcy wchodzą: Gminny Ośrodek Kultury, Ośrodek Rekreacji, Biblioteka i świetlica, Sala Wiejska w Cz., Sala Wiejska w K., Sala Wiejska w Ś., Sala Wiejska w B., Biblioteka w K.

8.

Nadzór nad działalnością Wnioskodawcy w zakresie kompetencji określonych przepisami prawa, sprawuje Wójt Gminy i Rada Gminy.

9.

Gminna Biblioteka Publiczna jest jednostką działającą w obrębie krajowej sieci bibliotecznej.

10.

Gminna Biblioteka Publiczna korzysta z pomocy merytorycznej Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej.

§ 3

1.

Organizatorem Wnioskodawcy w rozumieniu przepisów ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej jest Rada Gminy.

§ 4

1.

Wnioskodawca używa pieczęci podłużnej o treści:.......

II.

CELE I ZADANIA

§ 5

1.

Wnioskodawca organizuje i prowadzi działalność kulturalną i rekreacyjną polegającą na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury, której celem jest pozyskiwanie społeczeństwa do aktywnego uczestnictwa w kulturze oraz współtworzenia jej wartości, a takie służy zaspokojeniu i rozwijaniu potrzeb czytelniczych ludności i upowszechnianiu wiedzy jak również pozyskuje i przygotowuje społeczeństwo do aktywnego uczestnictwa w kulturze fizycznej poprzez rekreację i sport masowy.

2.

Wnioskodawca współpracuje z innymi instytucjami, organizacjami, stowarzyszeniami organizującymi i prowadzącymi działalność kulturalno - oświatowo - rekreacyjną i sportową.

3.

W celu rozszerzenia swojej oferty programowej i pełniejszej realizacji zadań Wnioskodawca może być członkiem stowarzyszeń i organizacji o charakterze społecznym i kulturalnym.

§ 6

1.

Do podstawowych zadań Wnioskodawcy należy w szczególności:

1.

metodyka, instruktaż, szkolenia dla pracowników i amatorskiego ruchu artystycznego,

2.

prowadzenie kursów, przeglądów i konfrontacji amatorskiego ruchu artystycznego,

3.

prowadzenie edukacji kulturalnej dzieci i młodzieży,

4.

popularyzacja i promocja twórczości artystycznej (teatralnej, filmowej, telewizyjnej, muzycznej i malarskiej),

5.

prowadzenie działalności wydawniczej,

6.

prowadzenie kół i sekcji zainteresowań dla dzieci, młodzieży i dorosłych (kluby),

7.

prowadzenie działalności edukacyjnej poprzez organizowanie kursów i szkoleń,

8.

edukacja kulturalna i wychowanie przez sztukę,

9.

gromadzenie, dokumentowanie, tworzenie, ochrona i udostępnianie dóbr kultury,

10.

gromadzenie, opracowywanie materiałów bibliotecznych ze szczególnym uwzględnieniem materiałów dotyczących własnego regionu,

11.

udostępnianie zbiorów bibliotecznych na miejscu, wypożyczanie do domu oraz prowadzenie wypożyczeń międzybibliotecznych,

12.

gromadzenie i udostępnianie czasopism, wydawnictw i opracowań związanych z gminą i bezpośrednio dotyczących gminy,

13.

tworzenie warunków dla rozwoju amatorskiego ruchu artystycznego oraz zainteresowania wiedzą i sztuką,

14.

tworzenie warunków dla rozwoju folkloru, a także rękodzieła ludowego i artystycznego,

15.

rozpoznawanie, rozbudzanie i zaspokajanie potrzeb oraz zainteresowań kulturalnych,

16.

promocja osiągnięć kulturalnych gminy,

17.

tworzenie warunków dla rozwoju działalności kulturalnej mniejszości narodowych,

18.

programowanie i realizacja działań zakresie rekreacji, turystyki i sportu masowego przy ścisłym współdziałaniu z organizacjami sportowymi i turystycznymi,

19.

prowadzenie działań aktywizujących rozwój turystyki na terenie gminy,

20.

współdziałanie z ościennymi gminami w zakresie wspólnych zamierzeń organizacyjnych na niwie rekreacji, turystyki i sportu masowego,

21.

promocja walorów turystycznych gminy oraz propagowanie agroturystyki,

22.

organizacja imprez turystycznych związanych z turystyką pieszą, rowerową i wodną,

23.

rozbudowa bazy rekreacyjnej i turystycznej Ośrodka Rekreacji,

24.

organizacja i koordynowanie imprez rekreacyjno - sportowych na terenie gminy.

§ 7

1.

Zadania wymienione w ust. 1 Wnioskodawca realizuje przede wszystkim poprzez:

2.

organizowanie lokalnych rynków kultury,

3.

organizowanie spektakli, koncertów, wystaw, odczytów, festiwali, konkursów,

4.

wypożyczanie książek, dzieł sztuki, nośników multimedialnych,

5.

organizowanie imprez rozrywkowych dla mieszkańców gminy,

6.

organizowanie ruchu artystycznego (zespoły muzyczne, taneczne, teatralne i inne), prowadzenie kół zainteresowań,

7.

inicjowanie wspólnie z oświatą przedsięwzięć w zakresie edukacji kulturalnej i rekreacji dzieci i młodzieży,

8.

organizowanie zespołowego uczestnictwa w kulturze i rekreacji,

9.

organizowanie różnorodnych form edukacji kulturalnej i rekreacyjno-turystycznej,

10.

organizowanie form indywidualnej aktywności kulturalnej,

11.

organizowanie imprez kulturalnych,

12.

popularyzację czytelnictwa i książki,

13.

organizowanie imprez rekreacyjnych,

14.

propagowanie masowej kultury fizycznej poprzez różne formy działań takich jak: organizowanie imprez, rekreacyjnych turystycznych i sportowych umożliwiając podnoszenie sprawności fizycznej, rozwijanie i kształtowanie nawyków czynnego wypoczynku oraz prowadzi zajęcia sprzyjające rozwojowi fizycznemu uczestników,

15.

tworzenie mieszkańcom gminy warunków do uprawiania kultury fizycznej,

§ 8

1.

Wnioskodawca może na zasadach określonych w odrębnych przepisach:

1.

organizować spektakle, koncerty, wystawy, odczyty, projekcje filmowe, festiwale, spotkania autorskie

2.

prowadzić naukę języków obcych

3.,prowadzić impresariat artystyczny,

4.

zorganizować imprezy rozrywkowe i turystyczne

5.,świadczyć usługi kserograficzne, fonograficzne, filmowe, plastyczne, reklamowe campingowe i parkingowe oraz inne usługi z zakresu kultury, rekreacji, turystyki i sportu,

6.

wypożyczać kostiumy, rekwizyty, sprzęt techniczny, muzyczny i inny,

7.

realizować imprezy zlecone

8.,wynajmować odpłatnie pomieszczenia w obiektach zarządzanych przez Wnioskodawcę, które nie są wykorzystywane do działalności podstawowej,

9.

wynajmować odpłatnie pomieszczenia na zebrania, zjazdy, imprezy okolicznościowe osobom prywatnym, instytucjom, organizacjom i innym podmiotom,

10.

prowadzić wypożyczalnię sprzętu technicznego związanego z działalnością Wnioskodawcy.

I.

ZARZĄDZANIE I ORGANIZACJA

§ 9

1.

Organem zarządzającym Wnioskodawcą jest Dyrektor, który reprezentuje go na zewnątrz i jest odpowiedzialny za jego działalność.

2.

Dyrektora Ośrodka powołuje i odwołuje Wójt Gminy, na zasadach określonych w ustawie o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej.

3.

Wójt Gminy wykonuje wobec Dyrektora czynności z zakresu prawa pracy oraz jest jego zwierzchnikiem służbowym.

4.

Do dokonywania czynności prawnych w imieniu Wnioskodawcy upoważniony jest samodzielnie Dyrektor lub jego pełnomocnik, działający w granicach udzielnego pełnomocnictwa.

5.

Pracownicy Wnioskodawcy powinni spełniać wymagania kwalifikacyjne uprawniające do zajmowania stanowisk w instytucjach kultury, określone w odrębnych przepisach.

6.

Pracownikom Wnioskodawcy przysługuje wynagrodzenie odpowiednie do posiadanych kwalifikacji i umiejętności, ustalone na zasadach określonych w zakładowym regulaminie wynagradzania oraz odrębnych przepisach.

§ 11

1.

Organizację wewnętrzną Wnioskodawcy określa regulamin organizacyjny nadany przez Dyrektora.

§ 12

1.

Przy Ośrodku mogą działać rady społeczne.

I.

GOSPODARKA FINANSOWA

§ 13

1.

Wnioskodawca prowadzi gospodarkę finansową na zasadach określonych w Rozdziale 3 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej.

2.

Podstawą gospodarki finansowej Wnioskodawcy jest plan działalności zatwierdzony przez Dyrektora.

§ 14

1.

Wnioskodawca pokrywa koszty bieżącej działalności i zobowiązania z uzyskiwanych przychodów.

2.

Przychodami Wnioskodawcy są dotacje z budżetu gminy, wpływy uzyskiwane z prowadzonej działalności, środki uzyskiwane od osób fizycznych i prawnych oraz z innych źródeł.

3.

Wysokość rocznej dotacji na działalność Wnioskodawcy ustala Rada Gminy.

I.

POSTANOWIENIA KOŃCOWE

§ 15

1.

Statut Wnioskodawcy nadaje Rada Gminy.

2.

Zmiany Statutu mogą być dokonane w trybie właściwym dla jego nadania.

3.

Statut wchodzi w życie z dniem podjęcia uchwały przez Radę Gminy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy faktury wystawione za sprzedaż płyt mogą podlegać zwolnieniu z podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, faktury wystawiane za sprzedaż płyt powinny być zwolnione z podatku od towarów i usług zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy o podatku od towarów i usług.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca dodał, iż sprzedaż płyt jest usługą kulturalną, ponieważ płyty będą zawierały dorobek artystyczny danej formacji działającej przy Gminnym Ośrodku Kultury. Osoby, które zakupią płytę będą mogły jej posłuchać lub ją obejrzeć tak samo jak gdyby przyszły na występ grupy. Usługa ta będzie świadczona przez Wnioskodawcę czyli instytucję wpisaną do rejestru instytucji kultury.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu tym podatkiem podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast przez świadczenie usług - w świetle art. 8 ust. 1 ustawy - rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Na podstawie art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

W świetle art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie natomiast do treści art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i ust. 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Z dniem 1 stycznia 2011 r. weszła w życie ustawa z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476). Przepisy nowelizacji uchyliły załącznik nr 4 do ustawy, zawierający wykaz usług zwolnionych od podatku, który w pozycji 11 wymieniał jako zwolnione od podatku m.in. usługi związane z kulturą (ex 92) i przeniosły uregulowania dotyczące tej tematyki do treści ustawy. Zasadnicze znaczenie ma w tym przypadku dodanie do art. 43 ust. 1 ustawy punktu 33, regulującego zwolnienia od podatku usług kulturalnych.

Ponadto, przy określaniu zakresu zwolnień, które dotychczas były ujęte w załączniku nr 4 do ustawy, odstąpiono od ich identyfikacji przy pomocy klasyfikacji statystycznych określając ich zakres z wykorzystaniem treści zapisów prawa unijnego i krajowego oraz orzecznictwa sądów. Powyższe jest konsekwencją wprowadzenia do ustawy cyt. wyżej art. 5a, zgodnie z którym od dnia 1 stycznia 2011 r., jeżeli przepisy ustawy nie powołują symbolu statystycznego dla danego towaru bądź usługi, nie identyfikuje się ich za pomocą klasyfikacji statystycznych.

Zasadniczym powodem odejścia od stosowania klasyfikacji statystycznych przy określaniu zakresu zwolnień od podatku było zapewnienie pełniejszej implementacji przepisów unijnych, w szczególności Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347, str. 1 z późn. zm.).

Dyrektywa w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, z brzmieniem której zgodne muszą być przepisy polskiej ustawy o VAT, przewiduje zwolnienia dla usług kulturalnych, stwierdzając w art. 132 ust. 1 lit. n), że zwolnieniu od podatku podlega świadczenie niektórych usług kulturalnych, a także dostawa towarów ściśle z nimi związanych, przez podmioty prawa publicznego lub inne instytucje kulturalne uznane przez dane państwo członkowskie.

Wynika zatem z tego, że ustawodawca europejski dał państwom członkowskim możliwość określenia, które podmioty niebędące podmiotami prawa publicznego, świadczące usługi kulturalne, będą mogły korzystać ze zwolnienia od podatku VAT.

Na mocy art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a) ustawy, zwolnieniu od podatku podlegają usługi kulturalne świadczone przez: podmioty prawa publicznego lub inne podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym lub wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną.

Stosownie do art. 43 ust. 17 ustawy zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a), nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

1.

nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a) lub

2.

ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Z kolei w myśl art. 43 ust. 17a ustawy zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a), mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

Natomiast zgodnie z art. 43 ust. 18 ustawy zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 31, 32 i 33 lit. a), stosuje się, pod warunkiem że podmioty wykonujące czynności, o których mowa w tych przepisach, nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.

W myśl art. 43 ust. 19 ustawy zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 33, nie ma zastosowania do:

1.

usług związanych z filmami i nagraniami na wszelkich nośnikach;

2.

wstępu

a.

na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego,

b.

do wesołych miasteczek, parków rozrywki, cyrków, dyskotek, sal balowych,

c.

do parków rekreacyjnych, na plaże i do innych miejsc o charakterze kulturalnym;

3.

wstępu oraz wypożyczania wydawnictw w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą;

4.

usług związanych z produkcją filmów i nagrań na wszelkich nośnikach;

5.

działalności agencji informacyjnych;

6.

usług wydawniczych;

7.

usług radia i telewizji, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 34;

8.

usług ochrony praw.

Analizując powołane wyżej regulacje należy zauważyć, że warunkiem zastosowania zwolnienia od podatku jest nie tylko spełnienie przesłanki o charakterze przedmiotowym dotyczącej rodzaju świadczonych usług (kulturalnych), ale także przesłanki podmiotowej odnoszącej się do usługodawcy, który musi być podmiotem prawa publicznego lub innym podmiotem uznanym na podstawie odrębnych przepisów za instytucję o charakterze kulturalnym lub wpisanym do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej. Ponadto, podmioty te nie powinny osiągać w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia powinny je przeznaczać w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług. Nie spełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że zwolnienie nie ma zastosowania.

Gminny Ośrodek Kultury jest samorządową instytucją kultury, która posiada osobowość prawną i jest wpisana do gminnego rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez Urząd Gminy. Do działalności Wnioskodawcy odnoszą się przepisy ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 13, poz. 123 z późn. zm.). Zgodnie z art. 2 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, formami organizacyjnymi działalności kulturalnej są w szczególności: teatry, opery, operetki, filharmonie, orkiestry, instytucje filmowe, kina, muzea, biblioteki, domy kultury, ogniska artystyczne, galerie sztuki oraz ośrodki badań i dokumentacji w różnych dziedzinach kultury.

Ponadto jak wynika z opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku, osiągnięte dochody ze sprzedaży płyt zostaną przeznaczane na działalność statutową Wnioskodawcy. Tym samym spełniony jest warunek przewidziany w art. 43 ust. 18 ustawy co w połączeniu z wyżej opisanym statutem Wnioskodawcy pozwala stwierdzić, że Zainteresowany spełnia przesłankę podmiotową do zastosowania zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a) ustawy.

W następnej kolejności należy zbadać, czy świadczone przez Wnioskodawcę usługi, opisane we wniosku wypełniają przesłankę przedmiotową do zastosowania zwolnienia.

Jak wynika z wyżej przytoczonego art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy, zwalnia się z podatku usługi kulturalne (...). Ustawa o podatku od towarów i usług nie podaje definicji pojęcia "usług kulturalnych". Jego znaczenie należy zatem ustalić w oparciu o dostępne metody wykładni. W prawie podatkowym pierwszorzędne znaczenie ma wykładnia językowa. Zatem zgodnie z jej regułami, odnosząc się do znaczenia terminu "usługi kulturalne" w języku potocznym, możemy stwierdzić, iż pod pojęciem tym kryją się usługi odnoszące się do kultury, w zakresie kultury itp. Natomiast kultura to "całokształt materialnego i duchowego dorobku ludzkości, a także ogół wartości zasad i norm współżycia przyjętych przez dane zbiorowości; wszystko to, co powstaje dzięki pracy człowieka, co jest wytworem jego myśli i działalności. Kultura dzieli się na: materialną, której zakres pokrywa się z pojęciem cywilizacja, i duchową - ogół wytworów i osiągnięć z dziedziny sztuki, nauki, moralności funkcjonujących w postaci dzieł artystycznych, wierzeń, obyczajów, a także uznanych wartości, takich jak: prawda, sprawiedliwość, wolność, równość itp. (Roman Smolski, Marek Smolski, Elżbieta Helena Stadtműller "Słownik Encyklopedyczny Edukacja Obywatelska" Wydawnictwo Europa, Warszawa 1999). Encyklopedia Popularna w haśle "kultura" podaje, że jest to "całokształt materialnego i duchowego dorobku ludzkości gromadzony, utrwalany i wzbogacany w ciągu jej dziejów, przekazywany z pokolenia na pokolenie; w skład tak pojętej kultury wchodzą nie tylko wytwory materialne i instytucje społeczne, ale także zasady współżycia społecznego, sposoby postępowania, wzory, kryteria ocen estetycznych i moralnych przyjęte w danej zbiorowości i wyznaczające obowiązujące zachowania" (Encyklopedia Popularna PWN, Wydanie XV, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1982). Zgodnie z internetowym Słownikiem języka polskiego Wydawnictwa Naukowego PWN SA (http://sjp.pwn.pl/), kultura oznacza "materialną i umysłową działalność społeczeństw oraz jej wytwory". Przez potoczne rozumienie pojęcia "kultura" możemy zatem uznać całokształt wytworów materialnych i umysłowych społeczności. Takie rozumienie pojęcia "kultura", ma jednak niewielkie znaczenie praktyczne, a już w szczególności nie spełni swojej funkcji w procesie interpretacji prawa podatkowego. Zgodnie zatem z regułami wykładni prawa, w sytuacji gdy wykładnia językowa nie przynosi oczekiwanych rezultatów, wskazanym jest sięgnięcie do wykładni systemowej oraz funkcjonalnej. Wykładnia systemowa pozwala nam na ustalenie zakresu rozumienia pojęcia w znaczeniu w jakim posługują się nim inne akty prawne należące do systemu prawa (wykładnia systemowa zewnętrzna). W tym celu należy sięgnąć do ustaw wprost lub pośrednio odnoszących się do działalności prowadzonej w sferze kulturalnej, tj. ww. ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej. Co prawda definicja działalności kulturalnej w języku prawnym, skonstruowana w oparciu o powyższe akty prawne nie będzie pełna, jednak pozwoli na sprecyzowanie terminów "kultura" oraz "usługi kulturalne" na potrzeby niniejszej interpretacji.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, działalność kulturalna w rozumieniu niniejszej ustawy polega na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury.

W myśl art. 3 ust. 2 ww. ustawy, działalność kulturalna określona w art. 1 ust. 1 nie stanowi działalności gospodarczej w rozumieniu odrębnych przepisów.

Z wniosku wynika, iż Wnioskodawca będący zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług realizuje czynności o charakterze kulturalnym i rekreacyjnym polegające na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury, której celem jest pozyskiwanie społeczeństwa do aktywnego uczestnictwa w kulturze oraz współtworzenia jej wartości, a także służy zaspokojeniu i rozwijaniu potrzeb czytelniczych ludności i upowszechnianiu wiedzy jak również pozyskuje i przygotowuje społeczeństwo do aktywnego uczestnictwa w kulturze fizycznej poprzez rekreację i sport masowy. Nadto w ramach tej działalności Wnioskodawca planuje, aby każda działająca w nim formacja m.in. zespoły muzyczne i taneczne, chóry, grupy: cyrkowa, akrobatyczna, baletowa, bębnów afrykańskich, mażoretkowa, orkiestra dęta, klub taneczny miała możliwość nagrania płyt/płyty, w której zaprezentowałaby swoje możliwości. Płyty po nagraniu przeznaczone byłyby do sprzedaży.

Przenosząc powyższe na grunt ustawy o podatku od towarów i usług należy zauważyć, iż stosownie do art. 43 ust. 19 ustawy ze zwolnienia, o którym mowa w ust. 1 pkt 33 tego artykułu nie mogą korzystać m.in. usługi:

* związane z filmami i nagraniami na wszelkich nośnikach;

* związane z produkcją filmów i nagrań na wszelkich nośnikach.

Zatem działalność Wnioskodawcy w zakresie nagrania i sprzedaży płyt zawierających dorobek artystyczny danej formacji podlega wyłączeniu ze zwolnienia z podatku VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Jednocześnie podkreślić należy, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Niniejszą interpretacją rozstrzygnięto wniosek w części dotyczącej podatku od towarów i usług. Natomiast w kwestii dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych wydane zostało odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Kośnego 70, 45-372 Opole po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl