IPTPP2/443-644/13-4/JN - Prawo do odliczenia podatku VAT w całości w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 25 października 2013 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP2/443-644/13-4/JN Prawo do odliczenia podatku VAT w całości w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 2 sierpnia 2013 r. (data wpływu 5 sierpnia 2013 r.) uzupełnionym pismem z dnia 17 października 2013 r. (data wpływu 21 października 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w całości w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 sierpnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w całości w związku z realizacją projektu pn. "...".

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 17 października 2013 r. poprzez doprecyzowanie zaistniałego stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny.

Gmina w okresie od 5 listopada 2010 r. do 29 listopada 2012 r. realizowała projekt pn. "..." współfinansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach działania 6.2 "Rewitalizacja małych miast" Oś priorytetowa 6 "Wzmocnienie ośrodków miejskich i rewitalizacja małych miast" Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013. Celem projektu była poprawa warunków i jakości życia mieszkańców Gminy poprzez rewitalizację terenów Gminy z zakresu rozwoju społeczno-gospodarczego obszarów wiejskich wyznaczonych zarówno na poziomie regionalnym jak i krajowym. Osiągnięty cel prowadzi do włączenia małych miasteczek i obszarów marginalizowanych w procesy rozwojowe, zapewnia harmonijny rozwój regionu i zapobiega zjawiskom osłabienia obszarów otaczających ośrodek metropolitalny. Ponadto projekt jest zgodny z Lokalnym Programem Rewitalizacji Obszarów Miejskich. Miasto obejmuje określone działania, które będą realizowane systematycznie, dzięki czemu wzrośnie atrakcyjność i wartość danego obszaru, pojawią się nowe funkcje, nowi klienci, mieszkańcy będą mieli większą satysfakcję zamieszkiwania w tym mieście. Miasto stało się ładniejsze, bardziej estetyczniejsze, bardziej przyjazne i bardziej atrakcyjne.

Całkowita wartość projektu wyniosła 10.335.928,56 zł. Inwestycja ta została sfinansowana ze środków europejskich w kwocie 6.013.377,24 zł, stanowiącej 58,18% kwoty całkowitych wydatków kwalifikowalnych projektu oraz środków własnych Gminy w kwocie 4.322.551,32 zł, stanowiącej 41,82% kwoty całkowitych wydatków kwalifikowalnych. Gmina w projekcie założyła, iż podczas realizacji inwestycji podatek VAT naliczony przez wykonawcę ww. zadania będzie kosztem kwalifikowalnym tzn. takim, który może być sfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Gmina jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wszystkie faktury dokumentujące poniesione wydatki w ramach realizacji wyżej wymienionego zadania wystawiane były na Gminę. Zakończenie inwestycji zostało udokumentowane protokołem odbioru z dnia 29 listopada 2012 r. Dnia 26 czerwca 2013 r. Gmina zawarła umowę dzierżawy zrewitalizowanego terenu - Rynku - obecnie Plac wraz z obiektami małej architektury z Zakładem Usług Komunalnych Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością. Umowa dzierżawy zawarta została na okres 36 miesięcy tj. od dnia 26 czerwca 2013 r. do dnia 26 czerwca 2016 r. Odpłatność za dzierżawę stanowi kwartalny czynsz dzierżawny w kwocie 1.000,00 zł brutto płatny na koniec każdego kwartału na podstawie wystawionej przez Gminę faktury VAT. Faktury ujmowane będą w rejestrach sprzedaży oraz deklaracjach VAT, a tym samym odprowadzany będzie podatek VAT należny. Na tej podstawie Gmina jako podatnik podatku od towarów i usług VAT osiąga przychód z tytułu dzierżawy przedmiotowej nieruchomości opodatkowany podatkiem VAT.

W piśmie z dnia 17 października 2013 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, Wnioskodawca wskazał, że efekty etapów przedmiotowego zadania od momentu rozpoczęcia ich realizacji planowane były do wykorzystywania do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Zrealizowane w ramach projektu zadanie należy do zadań własnych Gminy, o którym mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013 r. poz. 594) tj. ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej; gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego. Efekty zadania będącego przedmiotem wniosku są zaliczane do środków trwałych podlegających amortyzacji na podstawie przepisów o podatku dochodowym. Wartość początkowa przedmiotowej rewitalizacji terenu Rynku - obecnie Plac przekracza kwotę 15.000 zł. Efekty przedmiotowego projektu stanowią nieruchomość gminną gruntową usytuowaną na działce o nr ewidencyjnym 2366/2. Gmina z tytułu podatku od towarów i usług rozlicza się miesięcznie. Po zakończeniu umowy dzierżawy w 2016 r. Gmina zamierza przeznaczyć zrewitalizowany teren Rynku - obecnie Plac wraz z obiektami małej architektury do dalszej dzierżawy w ramach czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w odniesieniu do realizowanego projektu "..." Gmina ma możliwość odliczenia podatku VAT w całości.

Zdaniem Wnioskodawcy, ma możliwość odliczenia podatku VAT w całości dotyczącego zrealizowanego projektu pn. "...", ponieważ ma to związek ze sprzedażą opodatkowaną. Po zakończeniu realizacji projektu przedmiotowa rewitalizacja została oddana odpłatnie w dzierżawę Zakładowi Usług Komunalnych Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością. Zgodnie z zawartą umową z tytułu dzierżawy zrewitalizowanego terenu - Rynku - obecnie Plac wraz z obiektami małej architektury Gmina wystawiać będzie faktury VAT. Faktury ujmowane będą w rejestrach sprzedaży oraz deklaracjach VAT, a tym samym odprowadzany będzie podatek VAT należny.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z ogólną zasadą zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do treści art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (niewystępujących w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Na podstawie art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-5 oraz ust. 11, 12, 16 i 18.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE.L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

W świetle art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013 r. poz. 594, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszelkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy między innymi ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej, a także gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego (art. 7 ust. 1 pkt 1 i 2 ww. ustawy o samorządzie gminnym).

Z opisu sprawy wynika, że Gmina jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. W okresie od 5 listopada 2010 r. do 29 listopada 2012 r. realizowała projekt pn. "..." współfinansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach działania 6.2 "Rewitalizacja małych miast" Oś priorytetowa 6 "Wzmocnienie ośrodków miejskich i rewitalizacja małych miast" Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013. Celem projektu była poprawa warunków i jakości życia mieszkańców Gminy poprzez rewitalizację terenów Gminy z zakresu rozwoju społeczno-gospodarczego obszarów wiejskich wyznaczonych zarówno na poziomie regionalnym jak i krajowym. Wszystkie faktury dokumentujące poniesione wydatki w ramach realizacji wyżej wymienionego zadania wystawiane były na Gminę. Zrealizowane w ramach projektu zadanie należy do zadań własnych Gminy, o którym mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.

Zakończenie inwestycji zostało udokumentowane protokołem odbioru z dnia 29 listopada 2012 r. Dnia 26 czerwca 2013 r. Gmina zawarła umowę dzierżawy zrewitalizowanego terenu - Rynku - obecnie Plac wraz z obiektami małej architektury z Zakładem Usług Komunalnych Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością. Umowa dzierżawy zawarta została na okres 36 miesięcy tj. od dnia 26 czerwca 2013 r. do dnia 26 czerwca 2016 r. Odpłatność za dzierżawę stanowi kwartalny czynsz dzierżawny, płatny na koniec każdego kwartału na podstawie wystawionej przez Gminę faktury VAT. Ponadto Wnioskodawca wskazał, że efekty etapów przedmiotowego zadania od momentu rozpoczęcia ich realizacji planowane były do wykorzystywania do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Po zakończeniu umowy dzierżawy w 2016 r. Gmina zamierza przeznaczyć zrewitalizowany teren Rynku - obecnie Plac wraz z obiektami małej architektury do dalszej dzierżawy w ramach czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W tym miejscu wskazać należy, iż zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl natomiast art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z art. 693 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93, z późn. zm.), przez umowę dzierżawy wydzierżawiający zobowiązuje się oddać dzierżawcy rzecz do używania i pobierania pożytków przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a dzierżawca zobowiązuje się płacić wydzierżawiającemu umówiony czynsz.

Tak więc dzierżawa nieruchomości jest umową dwustronnie obowiązującą i wzajemną, odpowiednikiem świadczenia wydzierżawiającego, polegającego na oddaniu rzeczy do używania i pobierania pożytków, jest świadczenie dzierżawcy, polegające na płaceniu umówionego czynszu.

Wobec powyższego oddanie przez Wnioskodawcę w ramach umowy dzierżawy, tj. czynności cywilnoprawnej innemu podmiotowi zrewitalizowanego terenu - Rynku-obecnie Plac skutkuje uzyskiwaniem korzyści majątkowej po stronie wydzierżawiającego. Zatem uznać należy, że powyższa czynność stanowi odpłatne świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy, podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na mocy przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy i niekorzystające ze zwolnienia z opodatkowania tym podatkiem.

Mając na uwadze okoliczności przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego w kontekście obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa, wskazać należy, że w przedmiotowej sprawie zostaną spełnione przesłanki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, warunkujące prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony. Jak wynika z treści wniosku, Gmina jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, a poniesione przez Wnioskodawcę wydatki w ramach przedmiotowego projektu są związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT. W związku z powyższym, Zainteresowany ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione z tytułu realizacji przedmiotowego projektu. Tym samym w przypadku, gdy w rozliczeniu za dany okres rozliczeniowy wystąpi nadwyżka podatku naliczonego nad należnym, to Wnioskodawcy przysługuje z tego tytułu prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawca będący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, ma prawo do odliczenia podatku VAT w całości w związku realizacją projektu pn. "...", ponieważ wydatki poniesione w ramach realizacji przedmiotowego projektu mają związek z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Przy czym, prawo to przysługuje, o ile nie występują przesłanki negatywne wymienione w art. 88 ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Pojęcie "kosztu kwalifikowalnego" nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zaistniałego stanu faktycznego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl