IPTPP2/443-636/14-2/IR - Prawo do odliczenia oraz zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 29 września 2014 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP2/443-636/14-2/IR Prawo do odliczenia oraz zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 25 lipca 2014 r. (data wpływu 25 sierpnia 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia oraz zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 sierpnia 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia oraz zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "....".

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Stowarzyszenie (Wnioskodawca), na podstawie przepisów ustawy prawo o stowarzyszeniach, w dniu 21 sierpnia 2008 r. zostało wpisane do KRS. W ramach realizacji Lokalnej Strategii Rozwoju Stowarzyszenie złożyło do Urzędu Marszałkowskiego Województwa... wniosek o przyznanie pomocy finansowej dla projektu (operacji) pn. "...", w ramach działania 413 "Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju" PROW 2007-2013 dla małych projektów, tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach Osi 3, ale przyczyniają się do osiągnięcia celów tej osi.

Celem projektu była organizacja dwóch turniejów siatkarskich oraz 38 siatkarskich treningów, których celem jest zachowanie oraz propagowanie lokalnej tożsamości oraz walorów ściśle powiązanych ze sportowym profilem/charakterem gminy.

Wnioskodawca skupia w swoich szeregach zwolenników zdrowego trybu życia i aktywnych form spędzania wolnego czasu. Jedną z takich form jest gra w siatkówkę. Drużyny siatkarskie funkcjonujące na terenie Gminy od lat borykają się z problemem zapewnienia minimalnego wyposażenia niezbędnego do przeprowadzania regularnych treningów oraz rozgrywania meczy (stroje siatkarskie oraz piłki). Uczestnictwo w rozgrywkach i treningach wiąże się z koniecznością zapewnienia zawodnikom odpowiedniego wyposażenia tak, aby funkcjonujące drużyny mogły trenować i rozwijać swoje umiejętności. Bez dofinansowania działań promujących aktywne formy spędzania wolnego czasu oraz sport nie ma możliwości stworzenia podstawowej bazy, która pozwoli na realizację działań pro aktywnych i pro sportowych również po zakończeniu realizacji operacji dofinansowanej ze środków UE.

Stowarzyszenia, kluby sportowe działające w małych miastach i środowiskach wiejskich są odpowiednim, a także jednym z nielicznych podmiotów do organizowania tej sfery życia społeczności lokalnej oraz są gwarantem racjonalnego i efektywnego wykorzystania zakupionego wyposażenia.

Realizacja planowanej operacji skierowana była do społeczności lokalnej, zawodnicy (6 drużyn x 10 osób = 60 osób) biorący udział w 2 turniejach oraz 38 treningach są mieszkańcami obszaru Gminy. Dla zawodników zostaną zakupiono stroje siatkarskie, które były przez nich wykorzystywane podczas realizacji operacji/projektu, a także będą wykorzystywane po jej zakończeniu do kontynuowania działań propagujących aktywne formy rekreacji.

Udział w projekcie/operacji był nieodpłatny i możliwy dla każdego, każdy mógł i może zostać członkiem Stowarzyszenia.

Podsumowując w ramach opisanego powyżej projektu/operacji zakupiono:

* 15 szt. dresów z logotypami promocyjnymi UE dla organizatorów/obsługi projektu,

* 60 kompletów strojów siatkarskich z logotypami UE dla uczestników projektu,

* roll-up z logotypami promocyjnymi,

* 6 szt. piłek siatkarskich na nagrody dla poszczególnych drużyn,

* komplet pucharów i dyplomów dla poszczególnych drużyn.

Dodatkowo zakupiono 2 usługi cateringowe/posiłki regeneracyjne dla uczestników 2 turniejów.

Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej i nie przewiduje jej prowadzenia. Nie jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym, nie składa deklaracji VAT-7. Wnioskodawca w składanym wniosku o przyznanie pomocy, uiszczony podatek zaliczać będzie do kosztów kwalifikowalnych, podlegających refundacji. Mienie powstałe w wyniku realizacji projektu będzie wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Stowarzyszeniu w związku z realizacją ww. projektu przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego oraz ubieganie się o zwrot podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) obniżenie kwoty podatku lub zwrot różnicy podatku należnego uzależnione są od zakresu, w jakim nabywane towary związane są ze sprzedażą opodatkowaną. W sprawie będącej przedmiotem niniejszego wniosku związek ze sprzedażą opodatkowaną nie będzie istniał, tym samym nie będzie spełniony warunek dający Stowarzyszeniu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego przy nabyciu towarów związanych z realizacją w ramach PROW 2007-2013 ww. projektu.

Analizując przedstawiony stan faktyczny i prawny Wnioskodawca stoi na stanowisku, że nie przysługuje mu prawo do odliczenia i zwrotu kosztu podatku od towarów i usług, poniesionego w związku z realizacją ww. projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na mocy art. 34 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 z późn. zm.), stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W świetle art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Artykuł 88 ust. 4 ustawy, stanowi dopełnienie art. 86 i określa status podatnika, umożliwiający realizację jego prawa do odliczenia, którym jest rejestracja jako podatnika VAT czynnego. Stosownie bowiem do tego przepisu, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższych przepisów wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko w przypadku, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy dokonywane zakupy towarów i usług mają związek z czynnościami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca (Stowarzyszenie) niebędący zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług złożył do Urzędu Marszałkowskiego wniosek o przyznanie pomocy finansowej dla projektu (operacji) pn. "...", w ramach działania 413 "Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju" PROW 2007-2013. Celem projektu była organizacja dwóch turniejów siatkarskich oraz 38 siatkarskich treningów, których celem jest zachowanie oraz propagowanie lokalnej tożsamości oraz walorów ściśle powiązanych ze sportowym profilem/charakterem gminy. Wnioskodawca skupia w swoich szeregach zwolenników zdrowego trybu życia i aktywnych form spędzania wolnego czasu. Jedną z takich form jest gra w siatkówkę. Realizacja planowanej operacji skierowana była do społeczności lokalnej, zawodnicy biorący udział w 2 turniejach oraz 38 treningach są mieszkańcami obszaru gminy. Dla zawodników zostaną zakupiono stroje siatkarskie, które były przez nich wykorzystywane podczas realizacji operacji/projektu, a także będą wykorzystywane po jej zakończeniu do kontynuowania działań propagujących aktywne formy rekreacji. Udział w projekcie/operacji był nieodpłatny i możliwy dla każdego. Mienie powstałe w wyniku realizacji projektu będzie wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy stwierdzić należy, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w stosunku do podmiotów niebędących zarejestrowanymi podatnikami VAT czynnymi. W omawianej sprawie warunki uprawniające do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie są spełnione, ponieważ - jak wskazał Wnioskodawca - mienie powstałe w wyniku realizacji projektu będzie wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług oraz Zainteresowany nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji przedmiotowego projektu. Tym samym Wnioskodawcy nie przysługuje z tego tytułu prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W zakresie poniesionych wydatków Zainteresowany nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 1656). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego, pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, nie ma zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.

Reasumując, Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia oraz zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "...", ponieważ wydatki poniesione w ramach realizacji ww. projektu nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług oraz Zainteresowany nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku, nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Pojęcie "kosztu kwalifikowalnego" nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl