IPTPP2/443-615/12-3/IR - Brak prawa do odliczenia podatku VAT w związku z projektem.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 1 sierpnia 2012 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP2/443-615/12-3/IR Brak prawa do odliczenia podatku VAT w związku z projektem.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 9 lipca 2012 r. (data wpływu 12 lipca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją zadania p.n. "...." oraz "...." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 lipca 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją zadania p.n. "...." oraz ".....".

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina (Wnioskodawca) zamierza złożyć wniosek o częściowe umorzenie pożyczki do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w...... na zadania pod nazwą: "...." oraz "....".

Zadania realizowane będą na terenie Gminy w miejscowościach...... i.......... Prace związane z termomodernizacją budynku komunalnego w....... to: demontaż istniejącej stolarki okiennej i drzwiowej wraz z wymianą na stolarkę PVC, docieplenie stropu ostatniej kondygnacji. Prace związane z termomodernizacją budynku Szkoły Podstawowej w...... to: ocieplenie ścian zewnętrznych styropianem grubość 15 cm z wykonaniem wyprawy elewacyjnej z gotowej suchej mieszanki, demontaż istniejącej stolarki okiennej i drzwiowej wraz z wymianą na stolarkę PVC, wykonanie opaski na budynku.

Przeprowadzenie termomodernizacji przyczyni się m.in. do obniżenia kosztów ogrzewania budynków, będzie miało także wpływ na środowisko, gdyż spowoduje redukcję zanieczyszczeń wprowadzanych do powietrza z procesów spalania (pyły, tlenek węgla, dwutlenek siarki, dwutlenek azotu, dwutlenek węgla). Dzięki modernizacji szkoły powstaną lepsze warunki lokalowe do rozwoju edukacji w gminie. Stan techniczny obiektu obecnie pozostawia wiele do życzenia. Zrealizowanie zadania zachęci dzieci do efektywniejszej nauki. Zmniejszy się ilość zjawisk o charakterze patologicznym. Ponieważ Gmina jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem VAT istnieje przekonanie, iż jest możliwość odliczenia tego podatku. Obowiązek podatkowy w podatku VAT objął Wnioskodawcę z uwagi na świadczenie usług w zakresie dostawy wody dla mieszkańców gminy z wodociągu gminnego.

Zdaniem Wnioskodawcy możliwość odliczenia podatku od towarów i usług istnieje w przypadku realizacji inwestycji związanej z budową, przebudową lub modernizacją sieci wodociągowej. Nie ma natomiast takiej możliwości w przypadku realizacji zadań p.n. ".." oraz ".....".

Wydatki poniesione w ramach planowanych zadań polegających na termomodernizacji budynków nie będą służyły do wykonania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Przedmiotowe zadania będą realizowane w ramach zadań własnych gminy. Jako jednostka samorządu terytorialnego jest prawnie upoważniona i zobowiązana w ramach ustawy o samorządzie gminnym z dnia 8 marca 1990 r. do realizacji zadań zaspokajających zbiorowe potrzeby wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy mające na celu edukację publiczną (art. 7 pkt 1 ust. 8 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym), a zadania, które Gmina zamierza zrealizować niewątpliwie do takich należą. Faktury dokumentujące wydatki będą wystawiane na Wnioskodawcę.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca może dokonać odliczenia podatku od towarów i usług wynikającego z faktur za realizację zadań p.n. "..." oraz "....".

Zdaniem Wnioskodawcy, jest jednostką samorządu terytorialnego nie wykonującą działalności gospodarczej. Jest czynnym i zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT od towarów i usług z tytułu świadczenia usług w zakresie dostawy wody dla mieszkańców gminy, wodociągu oraz wynajmu lokali.

W ocenie Zainteresowanego nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Zdaniem Wnioskodawcy w przypadku Gminy możliwe jest odzyskanie podatku ze zrealizowanych inwestycji związanych z gospodarką wodno-ściekową np. budowa wodociągu. Natomiast nierealne jest odzyskanie podatku VAT z inwestycji polegającej na termomodernizacji budynku Szkoły w....... jak i termomodernizacji budynku komunalnego w........

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do treści art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (niewystępujących w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny, zarejestrowany podatnik od towarów i usług oraz gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Ustawa wyłącza możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Stosownie do przepisu art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Według art. 15 ust. 6 ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Gmina, stosownie do art. 2 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), posiada osobowość prawną i wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in. edukacji publicznej (art. 7 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy).

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca będący zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług zamierza złożyć wniosek o częściowe umorzenie pożyczki do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w..... na zadania pod nazwą "...." oraz "....". Przeprowadzenie termomodernizacji przyczyni się m.in. do obniżenia kosztów ogrzewania budynków, będzie miało także wpływ na środowisko, gdyż spowoduje redukcję zanieczyszczeń wprowadzanych do powietrza z procesów spalania (pyły, tlenek węgla, dwutlenek siarki, dwutlenek azotu, dwutlenek węgla). Dzięki modernizacji szkoły powstaną lepsze warunki lokalowe do rozwoju edukacji w gminie. Zrealizowanie zadania zachęci dzieci do efektywniejszej nauki. Wydatki poniesione w ramach planowanych zadań polegających na termomodernizacji budynków nie będą służyły do wykonania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Przedmiotowe zadania będą realizowane w ramach zadań własnych gminy, która jako jednostka samorządu terytorialnego jest prawnie upoważniona i zobowiązana w ramach ustawy o samorządzie gminnym z dnia 8 marca 1990 r. do realizacji zadań zaspokajających zbiorowe potrzeby wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy mające na celu edukację publiczną (art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy), a zadania, które Zainteresowany zamierza zrealizować niewątpliwie do takich należą. Faktury dokumentujące wydatki będą wystawiane na Wnioskodawcę.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, iż rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ - jak wskazał Zainteresowany - wydatki poniesione w ramach ww. zadań nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych. W związku z powyższym Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone w związku z realizacją ww. zadań. Tym samym Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało z tego tytułu prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał możliwości odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących wydatki poniesione w związku z realizacją zadań p.n. "..." oraz "...", ponieważ wydatki poniesione w ramach realizacji ww. zadań, nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku, nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Jednocześnie zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywiste zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, a w szczególności wykorzystywania przez Wnioskodawcę powstałego w wyniku realizacji projektu mienia do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl