IPTPP2/443-608/11-4/IR - Opodatkowanie podatkiem od towarów i usług wniesienia do spółki cywilnej wkładu niepieniężnego w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa oraz powstanie obowiązku dokonania korekty podatku naliczonego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 5 stycznia 2012 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP2/443-608/11-4/IR Opodatkowanie podatkiem od towarów i usług wniesienia do spółki cywilnej wkładu niepieniężnego w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa oraz powstanie obowiązku dokonania korekty podatku naliczonego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 21 września 2011 r. (data wpływu 23 września 2011 r.) uzupełnionego pismem z dnia 20 grudnia 2011 r. (data wpływu 22 grudnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania wniesionego do spółki cywilnej wkładu niepieniężnego w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa oraz braku obowiązku dokonania korekty podatku naliczonego #61485; jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 września 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania wniesionego do spółki cywilnej wkładu niepieniężnego w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa oraz braku obowiązku dokonania korekty podatku naliczonego.

Przedmiotowy wniosek pismem z dnia 20 grudnia 2011 r. (data wpływu 22 grudnia 2011 r.) został uzupełniony poprzez doprecyzowanie przedstawionego zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą Zakład Piekarniczo-Cukierniczy. Działalność ta jest prowadzona w budynkach i przy użyciu maszyn i urządzeń stanowiących jego własność. Cukiernia i piekarnia mieszczą się pod tym samym adresem, ale w odrębnych budynkach. Budynek piekarni został wybudowany w roku 2000, częściowo zmodernizowany w 2002 r. Jego amortyzacja rozpoczęła się w roku 2000, a w zakresie nakładów na modernizację w roku 2002. Z tytułu poniesienia wydatków na budowę i modernizację budynku Wnioskodawcy przysługiwało prawo obniżenia podatku należnego o naliczony w związku z inwestycją. Budynek piekarni stanowi środek trwały w ramach prowadzonej działalności. Również środkami trwałymi jest większość maszyn i urządzeń piekarni, z tym że wszystkie, które zostały nabyte i oddane do użytkowania po roku 2003 podlegały amortyzacji jednorazowej, a wartość początkowa żadnego z nich nie przekracza kwoty 15.000 zł.

Wnioskodawca zamierza zawrzeć z córką i zięciem umowę spółki cywilnej w zakresie prowadzenia piekarni. Jako wkład niepieniężny do tej spółki zamierza wnieść zorganizowaną część przedsiębiorstwa, na którą składają się: budynek piekarni, jej wyposażenie, pracownicy, kontakty handlowe, należności i zobowiązania.

W części dotyczącej piekarni, nowo zawiązana spółka cywilna, której wspólnikiem będzie również Wnioskodawca, będzie kontynuowała działalność Wnioskodawcy. Równolegle Wnioskodawca będzie kontynuował w ramach indywidualnej działalności gospodarczej działalność cukierni.

W piśmie z dnia 20 grudnia 2011 r. (data wpływu 22 grudnia 2011 r.), stanowiącym uzupełnienie wniosku Wnioskodawca wskazał, iż jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług występuje zorganizowana część przedsiębiorstwa, jeżeli spełnione są wszystkie następujące przesłanki:

1.

Istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań,

2.

Zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie,

3.

Składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych,

4.

Zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące ww. zadania gospodarcze.

Przedsiębiorstwo Wnioskodawcy składa się z dwóch niezależnych części: piekarni i cukierni. Według Wnioskodawcy obie części przedsiębiorstwa są wyodrębnione, to jest od siebie niezależne. Znajdują się w dwóch odrębnych budynkach, mają odrębne linie produkcyjne, odrębne magazyny, odrębne źródła mediów, różne godziny produkcji i sprzedaży, są w stanie funkcjonować niezależnie. Z przyczyn ekonomicznych zarówno zakupy, jak i sprzedaż są ewidencjonowane razem, jednakże ich rozdzielenie możliwe jest w każdej chwili. Poza tym klienci piekarni i cukierni jedynie częściowo się pokrywają. Zdaniem Wnioskodawcy wyodrębnienie części przedsiębiorstwa na płaszczyźnie organizacyjnej, finansowej oraz funkcjonalnej powinno być oceniane z punktu widzenia możliwości samodzielnego funkcjonowania w przyszłości od chwili podjęcia decyzji o dalszej egzystencji części przedsiębiorstwa w innej strukturze organizacyjnej (np. do tej pory w ramach indywidualnej działalności gospodarczej, po zmianie w ramach spółki cywilnej). Obie części przedsiębiorstwa Wnioskodawcy przeznaczone są do określonych różnych zadań gospodarczych (odpowiednio: wypiek pieczywa i wypiek słodyczy), każda z tych części może stanowić przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania gospodarcze. Ponadto Wnioskodawca wskazał, iż zarówno on, jak i nowo utworzona spółka cywilna wykonują i będą wykonywać czynności opodatkowane podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy zawarcie umowy spółki cywilnej połączone z wniesieniem wkładu niepieniężnego w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa (zgodnie z opisanym stanem faktycznym) jest opodatkowane podatkiem VAT.

2.

Czy w związku z zawarciem wyżej opisanej umowy Wnioskodawca bądź nowo utworzona spółka cywilna (nabywca zorganizowanej części przedsiębiorstwa) zobowiązani są do korekty podatku należnego, o której mowa w art. 91 ustawy o podatku od towarów i usług, o kwoty, które uprzednio obniżyły podatek należny w związku z nabyciem lub wytworzeniem składników przedsiębiorstwa, które stały się jego środkami trwałymi.

Zdaniem Wnioskodawcy, zawarcie umowy spółki cywilnej połączone z wniesieniem do tej spółki wkładu niepieniężnego w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa jest zwolnione od podatku VAT. Zgodnie bowiem z art. 6 ustawy o podatku od towarów i usług przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części. Zakres przedmiotowy dopuszczalnego wyłączenia spod opodatkowania podatkiem od towarów i usług obejmuje całość lub część przedsiębiorstwa rozumianych jako zespół składników materialnych i niematerialnych przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych (przedsiębiorstwo w znaczeniu przedmiotowym). Z tego punktu widzenia w ocenie Wnioskodawcy istotne jest to, aby na bazie nabytego majątku nabywca mógł kontynuować dotychczasową działalność zbywcy.

Zorganizowana część przedsiębiorstwa to organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania. W przedmiotowym stanie faktycznym zdaniem Wnioskodawcy mamy do czynienia z taką właśnie sytuacją. Wnioskodawca zamierza razem z córką i zięciem, po zawarciu z nimi umowy spółki cywilnej dalej prowadzić działalność piekarni, będącej samodzielną, zorganizowaną, odrębną od cukierni częścią jego przedsiębiorstwa. Przez zbycie przedsiębiorstwa należy zaś rozumieć nie tylko sprzedaż, ale każdą inną czynność prowadzącą do zmiany po stronie właściciela (darowizna czy wniesienie do spółki: cywilnej, osobowej czy kapitałowej).

W opinii Wnioskodawcy ani Zainteresowany, ani nowo utworzona spółka cywilna (nabywca zorganizowanej części przedsiębiorstwa) nie są zobowiązani do korekty podatku należnego, o której mowa w art. 91 ustawy o podatku od towarów i usług, o kwoty które uprzednio obniżyły podatek należny w związku z nabyciem lub wytworzeniem składników.

Po pierwsze nowo utworzona spółka cywilna, której wspólnikiem będzie Wnioskodawca, będzie prowadziła działalność korzystając z tych samych środków trwałych, co Wnioskodawca i w takim samym zakresie, zatem będzie tu ciągłość w zakresie prowadzonej działalności. Wnioskodawca nie zaprzestał i nie zamierza zaprzestać prowadzenia działalności z wykorzystaniem środków trwałych opisanych w stanie faktycznym, a jedynie do prowadzonej przez niego działalności dołączą nowi wspólnicy, sama zaś działalność w zakresie prowadzenia piekarni nie ulegnie zmianie.

Na wypadek jeżeli wydający interpretację nie podzieli powyższej argumentacji, Wnioskodawca wskazuje, że w odniesieniu do poszczególnych środków trwałych wchodzących w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa będącej przedmiotem wkładu niepieniężnego do nowo zawiązanej spółki cywilnej - poza nakładami na modernizację piekarni dokonanymi w roku 2002 - minęły już okresy odpowiednio 5 (dla środków trwałych niebędących nieruchomościami) i 10 lat, (dla nieruchomości) od oddania ich do użytkowania. Zaś wartość początkowa żadnego z tych środków trwałych, które zostały oddane do użytkowania w okresie ostatnich pięciu lat, nie przekracza kwoty 15.000 zł.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do postanowień art. 6 pkt 1 ustawy, przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Zgodnie z art. 2 pkt 6 ustawy, pod pojęciem towaru należy rozumieć rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Pojęcie "transakcja zbycia" należy rozumieć w sposób zbliżony do terminu "dostawa towarów" w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy, tzn. "zbycie" obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania przedmiotem jak właściciel, np. sprzedaż, zamianę, darowiznę, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego, czyli aportu.

Zatem przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego jest transakcją zbycia w rozumieniu art. 6 pkt 1 ustawy.

Ze względu na szczególny charakter przepisu art. 6 pkt 1 ustawy, winien on być interpretowany ściśle, co oznacza, że ma zastosowanie wyłącznie w przypadku zbycia (a zatem wszelkich czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel) przedsiębiorstwa (w rozumieniu Kodeksu cywilnego) lub zorganizowanej jego części, zdefiniowanej w art. 2 pkt 27e ustawy.

Przepis art. 2 pkt 27e ustawy stanowi, że pod pojęciem zorganizowanej części przedsiębiorstwa rozumie się organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Podstawowym wymogiem dla uznania, że transakcja dotyczy zorganizowanej części przedsiębiorstwa, jest więc to, aby zbycie obejmowało zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań). Kolejnym warunkiem jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie. Wydzielenie to ma zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych).

Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział, oddział, itp. Przy czym w doktrynie zwraca się uwagę, że organizacyjne wyodrębnienie powinno być dokonane na bazie statutu, regulaminu lub innego aktu o podobnym charakterze.

Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Ponadto wymagane jest, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa mogła stanowić potencjalne, niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, których realizacji służy w istniejącym przedsiębiorstwie. Powyższe oznacza, że przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa można rozumieć wyłącznie tę część przedsiębiorstwa, która jest przede wszystkim wyodrębniona organizacyjnie, ale także posiada wewnętrzną samodzielność finansową.

Zatem, aby w rozumieniu przepisów podatkowych, określony zespół składników majątkowych mógł zostać uznany za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, nie jest wystarczające jakiekolwiek zorganizowanie masy majątkowej, ale musi się ona odznaczać pełną odrębnością niezbędną do samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym.

Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki, będące we wzajemnych relacjach takich, by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego. Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa (na ile stanowią w nim wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość).

Reasumując, na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług mamy do czynienia ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa, jeżeli spełnione są łącznie następujące przesłanki:

* istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania,

* zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie,

* składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych,

* zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące ww. zadania gospodarcze.

Zaznaczyć należy, iż definicja zorganizowanej części przedsiębiorstwa zawarta w przepisie art. 2 pkt 27e ustawy, nie jest definicją samoistną, lecz należy rozpatrywać ją m.in. w kontekście uregulowań art. 6 pkt 1 ustawy, który wyłącza z opodatkowania podatkiem od towarów i usług zbycie składników majątkowych i niemajątkowych uprzednio wyodrębnionych organizacyjnie i finansowo w istniejącym przedsiębiorstwie, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, nie dotyczy zaś zbycia poszczególnych składników majątkowych przedsiębiorstwa.

Z kolei zasady dotyczące sposobu i terminu dokonywania korekt podatku naliczonego oraz podmiotu zobowiązanego do ich dokonania zostały określone w art. 91 ustawy.

W myśl art. 91 ust. 1 ustawy, po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-10, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6 lub 10 lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11 i 12, dla zakończonego roku podatkowego.

Według zapisów ust. 2. powołanego artykułu, w przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym, są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, korekty, o której mowa w ust. 1, podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania - w ciągu 10 lat, licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Roczna korekta w przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, dotyczy jednej piątej, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - jednej dziesiątej kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu. W przypadku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, z tym że korekty dokonuje się po zakończeniu roku, w którym zostały oddane do użytkowania.

Obowiązek dokonywania korekt w ciągu 10 lat, o którym mowa w ust. 2, nie dotyczy opłat rocznych pobieranych z tytułu oddania gruntu w użytkowanie wieczyste, w przypadku tych opłat przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio (art. 91 ust. 2a ustawy).

Z treści ust. 3 ww. artykułu wynika, że korekty, o której mowa wyżej dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, za który dokonuje się korekty, a w przypadku zakończenia działalności gospodarczej - w deklaracji podatkowej za ostatni okres rozliczeniowy.

Stosownie do ust. 4 wskazanego artykułu, w przypadku, gdy w okresie korekty nastąpi sprzedaż towarów lub usług, o których mowa w ust. 2, lub towary te zostaną opodatkowane zgodnie z art. 14, uważa się, że te towary lub usługi są nadal wykorzystywane na potrzeby czynności podlegających opodatkowaniu u tego podatnika, aż do końca okresu korekty. W przypadku, o którym mowa w ust. 4 korekta powinna być dokonana jednorazowo w odniesieniu do całego pozostałego okresu korekty. Korekty dokonuje się w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym nastąpiła sprzedaż, a w przypadku opodatkowania towarów zgodnie z art. 14 - w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym w stosunku do tych towarów powstał obowiązek podatkowy (art. 91 ust. 5 ustawy).

Zgodnie z dyspozycją ust. 6 powołanego artykułu, w przypadku gdy towary lub usługi, o których mowa w ust. 4, zostaną:

1.

opodatkowane - w celu dokonania korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru lub usługi jest związane z czynnościami opodatkowanymi;

2.

zwolnione od podatku lub nie podlegały opodatkowaniu - w celu dokonania korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru lub usługi jest związane wyłącznie z czynnościami zwolnionymi od podatku lub niepodlegającymi opodatkowaniu.

Z regulacji ust. 7 tegoż artykułu wynika, że przepisy ust. 1-6 stosuje się odpowiednio, w przypadku gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, albo nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się to prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi.

W przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się na zasadach określonych w ust. 2 zdanie pierwsze i drugie oraz ust. 3. Korekty tej dokonuje się przy każdej kolejnej zmianie prawa do odliczeń, jeżeli zmiana ta następuje w okresie korekty (art. 91 ust. 7a ustawy).

W myśl postanowień ust. 7b wskazanego artykułu, w przypadku towarów i usług innych niż wymienione w ust. 7a, wykorzystywanych przez podatnika do działalności gospodarczej, korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się na zasadach określonych w ust. 1, ust. 2 zdanie trzecie i ust. 3, z zastrzeżeniem ust. 7c.

Jeżeli zmiana prawa do obniżenia podatku należnego wynika z przeznaczenia towarów lub usług, o których mowa w ust. 7b, wyłącznie do wykonywania czynności, w stosunku do których nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego, lub wyłącznie do czynności, w stosunku do których takie prawo przysługuje - korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za okres rozliczeniowy, w którym wystąpiła ta zmiana.

Korekty tej nie dokonuje się, jeżeli od końca okresu rozliczeniowego, w którym wydano towary lub usługi do użytkowania, upłynęło 12 miesięcy (art. 91 ust. 7c ustawy).

Z kolei na mocy ust. 7d powołanego artykułu, w przypadku zmiany prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od towarów i usług, innych niż wymienione w ust. 7a i 7b, w szczególności towarów handlowych lub surowców i materiałów, nabytych z zamiarem wykorzystania ich do czynności, w stosunku do których przysługuje pełne prawo do obniżenia podatku należnego lub do czynności, w stosunku do których prawo do obniżenia podatku należnego nie przysługuje, i niewykorzystanych zgodnie z takim zamiarem do dnia tej zmiany, korekty podatku naliczonego dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za okresy rozliczeniowe, w których wystąpiła ta zmiana.

Według art. 91 ust. 9 ustawy, w przypadku transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa, korekta określona w ust. 1-8 jest dokonywana odpowiednio przez nabywcę przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Przyjęta w powołanym wyżej przepisie opcja wyłączenia z opodatkowania zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa powoduje, że jej nabywca traktowany jest jako następca prawny podatnika dokonującego zbycia. Tym samym zbycie zorganizowanej części przedsiębiorstwa nie skutkuje w sferze wcześniejszych odliczeń podatku dokonanych przez podatnika - zbywcę, co pozostaje w zgodzie z zasadą neutralności podatku od towarów i usług. Nakłada jednak na nabywcę, jako beneficjenta praw i obowiązków zbywcy, obowiązek dokonywania stosownych korekt w zakresie podatku naliczonego, do których zobowiązany byłby również zbywca zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca będący zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT prowadzi działalność gospodarczą Zakład Piekarniczo-Cukierniczy. Działalność ta jest prowadzona w budynkach przy użyciu maszyn i urządzeń stanowiących jego własność. Cukiernia i piekarnia mieszczą się pod tym samym adresem, ale w odrębnych budynkach. Budynek piekarni został wybudowany w roku 2000, częściowo zmodernizowany w 2002 r. i stanowi środek trwały w ramach prowadzonej działalności. Również środkami trwałymi jest większość maszyn i urządzeń piekarni.

Wnioskodawca zamierza zawrzeć z córką i zięciem umowę spółki cywilnej w zakresie prowadzenia piekarni. Jako wkład niepieniężny do tej spółki zamierza wnieść, jak wskazał Wnioskodawca, zorganizowaną cześć przedsiębiorstwa, na którą składają się: budynek piekarni, jej wyposażenie, pracownicy, kontakty handlowe, należności i zobowiązania. Nowo zawiązana spółka cywilna, której wspólnikiem będzie również Wnioskodawca, będzie prowadziła działalność w zakresie piekarni. Równolegle Wnioskodawca w ramach indywidualnej działalności gospodarczej będzie kontynuował działalność cukierni.

Nadto Wnioskodawca doprecyzował, iż przedsiębiorstwo składa się z dwóch niezależnych części: piekarni i cukierni. Znajdują się w dwóch odrębnych budynkach, mają odrębne linie produkcyjne, odrębne magazyny, odrębne źródła mediów, różne godziny produkcji i sprzedaży, są w stanie funkcjonować niezależnie. Z przyczyn ekonomicznych zarówno zakupy, jak i sprzedaż są ewidencjonowane razem, jednakże ich rozdzielenie możliwe jest w każdej chwili. Poza tym klienci piekarni i cukierni jedynie częściowo się pokrywają. Obie części przedsiębiorstwa Wnioskodawcy przeznaczone są do określonych różnych zadań gospodarczych (odpowiednio: wypiek pieczywa i wypiek słodyczy), każda z tych części może stanowić przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące określone zadania gospodarcze. Ponadto Wnioskodawca wskazał, iż zarówno on, jak i nowo utworzona spółka cywilna wykonują i będą wykonywać czynności opodatkowane podatkiem VAT.

Mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe oraz powołane przepisy należy stwierdzić, iż w przypadku gdy w momencie dostawy przedmiotowa piekarnia będzie wydzielona w sposób organizacyjny, finansowy i funkcjonalny, stanowiąc zespół składników majątkowych (materialnych i niematerialnych) w tym również należności i zobowiązania, przeznaczony do realizacji ściśle określonych zadań gospodarczych, to stanowić będzie zorganizowaną część przedsiębiorstwa. W konsekwencji wniesienie przez Wnioskodawcę do nowo powstałej spółki cywilnej wkładu niepieniężnego w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa, nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy.

Jednocześnie wskazać należy, iż w związku z wniesieniem do nowo powstałej spółki cywilnej wkładu niepieniężnego w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa, Wnioskodawca bądź nowo utworzona spółka cywilna nie będą obowiązani do skorygowania podatku należnego o podatek naliczony, odliczony z tytułu nabycia składników majątkowych.

Pomimo, iż Wnioskodawca wskazał, że wniesienie do nowo powstałej spółki cywilnej wkładu niepieniężnego w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa jest zwolnione od opodatkowania podatkiem VAT to jednak w dalszej części powołał treść art. 6 ustawy i określił dopuszczalność wyłączenia przedmiotowej czynności spod opodatkowania podatkiem VAT. Zatem oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawcy należało uznać je za prawidłowe.

Końcowo należy wskazać, iż definitywnej oceny przedmiotu czynności prawnej dokonuje sam podatnik, który jest w pełni zorientowany, czy zbywane w ramach tej czynności składniki stanowią zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu przytoczonych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Podkreślić należy, iż niniejsza interpretacja została wydana w oparciu o przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe, co oznacza, iż w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Niniejszą interpretacją rozstrzygnięto wniosek w części dotyczącej podatku od towarów i usług. Natomiast w kwestii dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych wydane zostało odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl