IPTPP2/443-605/13-5/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 października 2013 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP2/443-605/13-5/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 23 lipca 2013 r. (data wpływu 25 lipca 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 14 października 2013 r. (data wpływu 16 października 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT czynności dzierżawy hali sportowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 lipca 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* opodatkowania podatkiem VAT czynności dzierżawy hali sportowej,

* prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z wydatkami poniesionymi na budowę hali sportowej i sposobu ustalenia proporcji,

* prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z wydatkami bieżącymi, na remont, modernizację oraz sposobu ustalenia proporcji.

Pismem z dnia 14 października 2013 r. wniosek został uzupełniony poprzez doprecyzowanie opisu sprawy i własnego stanowiska, przeformułowanie pytania oraz opłatę.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* opodatkowania dzierżawy hali sportowej na rzecz Gminnego Ośrodka Kultury (dalej: GOK) i związanego z tym prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z budową hali sportowej oraz wydatkami ponoszonymi na halę sportową, będącą przedmiotem dzierżawy.

Gmina (dalej: Gmina) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT od dnia 1 stycznia 2007 r. Wnioskodawca od 2008 r. do 2012 r. realizował inwestycję w zakresie budowy hali sportowej. Inwestycja została zrealizowana w 2012 r., co potwierdza protokół odbioru końcowego z dnia 12 listopada 2012 r. Rozliczenie zrealizowanej inwestycji (płatność ostatniej faktury) nastąpiło w dniu 2 kwietnia 2013 r. Całkowita wartość kosztorysowa zadania inwestycyjnego wyniosła 3 003 400,00 zł, w tym kredyty i pożyczki w wysokości 2 000 000,00 zł oraz dofinansowanie ze środków Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej i Sportu w wysokości 828 500,00 zł. Gmina nabywała towary i usługi od poszczególnych wykonawców. Powyższe wydatki są dokumentowane fakturami VAT z wykazanymi na nich kwotami VAT.

Hala w 2013 r. zostanie odpłatnie wydzierżawiona na rzecz nowo tworzonego Gminnego Ośrodka Kultury i Sportu (dalej: GOK). Podmiot ten będzie prowadził działalność w zakresie udostępniania hali użytkownikom. GOK, jako samorządowa instytucja kultury, będzie działał w szczególności na podstawie ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (ustawa ta nadaje GOK osobowość prawną) oraz ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych.

Hala po jej wydzierżawieniu dla GOK będzie wykorzystywana przez Gminę wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych VAT. Gmina zawrze odpłatną umowę dzierżawy z Gminnym Ośrodkiem Kultury. Hala po jej wydzierżawieniu zachowa swoje dotychczasowe przeznaczenie służące rozwojowi kultury fizycznej.

Wydatki na budowę hali sportowej były ponoszone w przeszłości, ale również będą ponoszone w przyszłości na jej utrzymanie.

Celem statutowym GOK będzie między innymi:

* prowadzenie działalności służącej upowszechnianiu kultury fizycznej, sportu i rekreacji wśród mieszkańców Gminy,

* propagowanie i organizacja różnych form uprawiania sportu i zajęć rekreacji ruchowej,

* rozbudzanie i zaspokajanie zainteresowań oraz potrzeb aktywnego uczestnictwa dzieci, młodzieży i dorosłych w różnorodnych formach kultury fizycznej, sportu i rekreacji, organizowanie klubami i stowarzyszeniami sportowymi, zakładami pracy, grupami środowiskowymi, itp. o charakterze sportowym, rekreacyjnym i kulturalnym,

* poszerzanie oferty sportowo-rekreacyjnej oraz unowocześnienie istniejącej bazy, jak również pozyskiwanie nowych obiektów służących rozwojowi kultury fizycznej.

Gmina przystępowała do realizacji przedmiotowej inwestycji w celu realizacji zadań związanych z wykonywaniem zadań publicznych, które nie są objęte podatkiem VAT. Na tym etapie nie było wiadomo, czy oprócz czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych świadczone będą inne usługi opodatkowane podatkiem od towarów i usług. Hala sportowa była wykorzystywana po oddaniu jej do celów:

1.

realizacji zadań związanych z wykonywaniem zadań publicznych, które nie są objęte podatkiem VAT,

2.

świadczenia usług w zakresie odpłatnego udostępniania mieszkańcom i innym osobom pomieszczeń hali. Usługi te Gmina aktualnie wykonuje bezpośrednio a po utworzeniu GOK (Gminny Ośrodek Kultury), której to Gmina przekaże obiekt hali w trybie umowy cywilnoprawnej (umowa najmu), od której to Gmina dalej będzie opłacała należny podatek VAT.

Do tej pory Gmina nie dokonała odliczenia VAT-u naliczonego od poniesionych wydatków inwestycyjnych i bieżących. Gmina nie miała pewności, czy była do tego uprawniona.

Budowa hali sportowej była realizowana przez Gminę w ramach zadań własnych. Budowa i udostępnianie hali sportowej należy do zadań własnych Gminy w świetle art. 7 ust. 1 pkt 9 i pkt 10 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), tj. zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty w zakresie kultury fizycznej.

Faktury dokumentujące ponoszone wydatki na budowę hali sportowej były wystawiane na Gminę. Hala sportowa po zakończeniu procesu inwestycyjnego oraz rozliczeniu zadania została zaliczona przez Gminę do środków trwałych w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, wartość przekracza 15 000 zł (wartość hali 3 003 400,00 zł). W przyszłości Gmina będzie ponosić kolejne wydatki inwestycyjne (np. remonty, modernizacje) oraz bieżące dotyczące hali. Faktury dokumentujące ponoszone wydatki na bieżące utrzymanie hali będą wystawiane na Gminę. Hala sportowa została oddana do użytkowania w dniu 12 listopada 2012 r.

W piśmie z dnia 14 października 2013 r. Wnioskodawca wskazał, iż efekty inwestycji od początku jej realizacji miały być wykorzystywane do:

* czynności opodatkowanych - w zakresie dzierżawy części lub całości obiektu (odpłatne udostępnianie mieszkańcom i innym osobom (podmiotom gospodarczym) pomieszczeń hali;

* czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT - w zakresie realizacji bezpośrednio przez Gminę zadań publicznych poprzez prowadzenie działalności służącej upowszechnianiu kultury fizycznej, sportu i rekreacji wśród mieszkańców Gminy.

Efekty inwestycji od momentu oddania do użytkowania do nadal (przekazanie w dzierżawę całego obiektu planowane jest dopiero w przyszłości) są wykorzystywane do:

* czynności opodatkowanych (j.w.);

* czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT (j.w.).

W związku z zamiarem wykorzystywania efektów inwestycji od początku jej realizacji zarówno do czynności opodatkowanych, jak i niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT (nie występują czynności zwolnione od podatku), Gmina ma możliwość:

* częściowego wyodrębnienia i przyporządkowania kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami opodatkowanymi oraz niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w zakresie kosztów eksploatacji i ewentualnych prac remontowych po oddaniu inwestycji do używania, poprzez wykorzystanie analitycznej ewidencji księgowej kosztów (tzw. koszty bezpośrednie);

* proporcjonalnego rozliczenia kwot podatku naliczonego w zakresie kosztów związanych z utrzymaniem całości obiektu oraz kosztów zarządzania obiektem.

W zakresie ponoszonych wydatków związanych z realizacją inwestycji natomiast nie ma możliwości wyodrębnienia kwot podatku naliczonego w taki sposób, aby możliwym było przyporządkowanie ich odrębnie do czynności opodatkowanych oraz odrębnie do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, ze względu na fakt, iż na etapie realizacji inwestycji nie było możliwości określenia, które części obiektu będą wykorzystywane w celu wykonywania określonych czynności. Inwestycja była realizowana jako całość, dodatkowo poszczególne pomieszczenia lub elementy infrastruktury obiektu wykorzystywane są (lub w zamierzeniu miały być w przyszłości zarówno do czynności opodatkowanych (wynajem, dzierżawa) jak i do czynności niepodlegających opodatkowaniu.

Jednocześnie uzupełniając odpowiedzi na powyższe pytania poza zakres wskazany w wezwaniu z dnia 8 października 2013 r., Wnioskodawca wyjaśnia, że w przypadku planowanego oddania całości obiektu (efektów zrealizowanej inwestycji) w długoterminową dzierżawę Gminnemu Ośrodkowi Kultury na zasadach określonych we wniosku z dnia 23 lipca 2013 r., w przypadku podtrzymania stanowiska Wnioskodawcy, iż dzierżawa ta będzie w całości podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, od momentu oddania w dzierżawę po stronie Gminy wystąpią wyłącznie czynności opodatkowane podatkiem VAT, a efekty inwestycji oraz ponoszone w trakcie trwania umowy dzierżawy koszty w całości będą dotyczyły wyłącznie sprzedaży opodatkowanej tym podatkiem.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 14 października 2013 r.).

Czy dzierżawa hali sportowej na rzecz Gminnego Ośrodka Kultury i Sportu (dalej: GOK), działającego jako samorządowa instytucja kultury na podstawie ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej oraz ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych, posiadającego odrębną osobowość prawną, będzie czynnością opodatkowaną podatkiem od towarów i usług i nie będzie podlegała zwolnieniu od tego podatku.

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowanym w piśmie z dnia 14 października 2013 r.), zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (dalej: ustawa o VAT), opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Z kolei art. 7 ust. 1 tej ustawy stanowi, że przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, natomiast stosowanie do art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów. W konsekwencji, w związku z faktem, że czynność dzierżawy nie stanowi dostawy towaru, stanowi ona usługę w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, za podatników uznaje się osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Zgodnie natomiast z ust. 6 tej regulacji, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W konsekwencji, w świetle powyższych regulacji, w przypadku działania przez Gminę na podstawie umowy cywilnoprawnej, działa ona w roli podatnika VAT. Mając na uwadze, że umowa dzierżawy jest niewątpliwie umową cywilnoprawną uregulowaną w ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny, w ocenie Gminy, w ramach wykonywania przedmiotowej czynności, działa ona w roli podatnika VAT. Należy dodatkowo wskazać, że GOK, jako instytucja kultury, posiada odrębną od Gminy osobowość prawną i w konsekwencji w opinii Gminy nie występują w tej sytuacji jakiekolwiek wątpliwości w zakresie możliwości zawarcia skutecznej umowy dzierżawy pomiędzy Gminą a GOK. Mając na uwadze, że Gmina wykonuje usługę dzierżawy za wynagrodzeniem i działa w roli podatnika VAT, przedmiotowa transakcja podlega opodatkowaniu VAT. W opinii Gminy, transakcja ta nie będzie również zwolniona z VAT, gdyż ani ustawa o VAT ani też rozporządzenia wykonawcze nie przewidują w takim przypadku zwolnienia podatku.

Nie będzie miało tu również zastosowania zwolnienie wynikające z przepisów § 13 ust. 1 pkt 13 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), gdyż w przypadku objętym niniejszym wnioskiem nie dojdzie do świadczenia usług pomiędzy jednostkami budżetowymi i samorządowymi zakładami budżetowymi. Dzierżawca (czyli GOK) nie będzie bowiem ani zakładem budżetowym ani jednostką budżetową, tylko samodzielną jednostką posiadającą odrębną osobowość prawną i działającą w oparciu o odrębne przepisy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Na mocy art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z zapisem art. 693 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93, z późn. zm.), przez umowę dzierżawy wydzierżawiający zobowiązuje się oddać dzierżawcy rzecz do używania i pobierania pożytków przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a dzierżawca zobowiązuje się płacić wydzierżawiającemu umówiony czynsz.

Tak więc dzierżawa jest umową dwustronnie obowiązującą i wzajemną; odpowiednikiem świadczenia wydzierżawiającego, polegającego na oddaniu rzeczy do używania i pobierania pożytków, jest świadczenie dzierżawcy, polegające na płaceniu umówionego czynszu.

W świetle powyższego należy zauważyć, iż umowa dzierżawy jest cywilnoprawną umową nakładającą na strony - zarówno wydzierżawiającego, jak i dzierżawcę - określone przepisami obowiązki.

Nie każda jednak czynność stanowiąca dostawę towaru w rozumieniu art. 7 ustawy i świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.

Stosownie do postanowień art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE.L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Stosownie do treści § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 247, z późn. zm.) zwanego dalej rozporządzeniem, zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Analiza wskazanych powyżej przepisów prowadzi do następujących wniosków:

1.

wyłączenie organów władzy publicznej i urzędów obsługujących te organy z kategorii podatników podatku od towarów i usług oraz zwolnienie od podatku jednostek samorządu terytorialnego ma charakter wyłącznie podmiotowo - przedmiotowy,

2.

w celu skorzystania przez ww. podmioty z wyłączenia lub ze zwolnienia od podatku konieczne jest spełnienie dwóch kumulatywnych warunków:

* czynności - co do zasady podlegające opodatkowaniu VAT - muszą być wykonane przez ściśle określone podmioty,

* ponadto czynności te muszą być wykonywane w ramach sprawowanego przez te podmioty władztwa publicznego.

W związku z powyższym należy podkreślić, iż tylko spełnienie ww. warunków łącznie daje możliwość legalnego wyłączenia z kategorii podatników podatku od towarów i usług na mocy art. 15 ust. 6 ustawy, lub zwolnienia realizowanych czynności od podatku, w oparciu o § 13 ust. 1 pkt 12 powołanego rozporządzenia.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Ponadto zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia, zwalnia się od podatku usługi świadczone pomiędzy:

a.

jednostkami budżetowymi,

b.

samorządowymi zakładami budżetowymi,

c.

jednostkami budżetowymi i samorządowymi zakładami budżetowymi

- z wyjątkiem usług wymienionych w poz. 140-153, 174 i 175 załącznika nr 3 do ustawy oraz usług komunikacji miejskiej.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013 r. poz. 594), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. Zadania własne obejmują w szczególności zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty w zakresie kultury fizycznej w świetle art. 7 ust. 1 pkt 9 i pkt 10 ww. ustawy.

Z opisu sprawy wynika, że Gmina, będąca zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT, od 2008 r. do 2012 r. realizował inwestycję w zakresie budowy hali sportowej. Inwestycja została zrealizowana w 2012 r., co potwierdza protokół odbioru końcowego z dnia 12 listopada 2012 r. Rozliczenie zrealizowanej inwestycji (płatność ostatniej faktury) nastąpiło w dniu 2 kwietnia 2013 r. Gmina nabywała towary i usługi od poszczególnych wykonawców. Powyższe wydatki są dokumentowane fakturami z wykazanymi na nich kwotami VAT, wystawianymi na Gminę.

Hala w 2013 r. zostanie odpłatnie wydzierżawiona na rzecz nowo tworzonego Gminnego Ośrodka Kultury i Sportu. Podmiot ten będzie prowadził działalność w zakresie udostępniania hali użytkownikom. Hala po jej wydzierżawieniu dla GOK będzie wykorzystywana przez Gminę wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych VAT. Gmina zawrze odpłatną umowę dzierżawy z Gminnym Ośrodkiem Kultury. Hala po jej wydzierżawieniu zachowa swoje dotychczasowe przeznaczenie służące rozwojowi kultury fizycznej.

Budowa hali sportowej była realizowana przez Gminę w ramach zadań własnych.

Z powyższego wynika, iż dzierżawa stanowi odpłatne świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na mocy przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Należy zauważyć, że ani przepisy ustawy, ani też rozporządzeń wykonawczych do ustawy nie przewidują zwolnienia z opodatkowania dla usług odpłatnej dzierżawy hali sportowej, w związku z czym usługi te podlegają opodatkowaniu i nie korzystają ze zwolnienia. Przedmiotowe czynności nie są również objęte zwolnieniem na mocy powoływanego przez Wnioskodawcę § 13 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia, bowiem nie dochodzi do transakcji pomiędzy jednostkami wymienionymi w tym przepisie.

Zatem, podzielając stanowisko w zakresie opodatkowania podatkiem VAT czynności dzierżawy hali sportowej wyrażone we wniosku stwierdzić należy, że dzierżawa hali sportowej na rzecz Gminnego Ośrodka Kultury, będzie niewątpliwie czynnością cywilnoprawną, dla której Gmina występować będzie w charakterze podatnika podatku od towarów i usług. Czynność ta będzie bowiem dokonywana przez Gminę w sferze cywilnoprawnej, co w konsekwencji oznacza, iż świadczenie to będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na mocy przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy w związku z art. 8 ust. 1 ustawy i nie będzie korzystało ze zwolnienia.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT czynności dzierżawy hali sportowej. Natomiast wniosek w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z wydatkami poniesionymi na budowę hali sportowej i sposobu ustalenia proporcji oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z wydatkami bieżącymi, na remont, modernizację oraz sposobu ustalenia proporcji został rozpatrzony interpretacją indywidualną Nr IPTPP2/443-605/13-6/AW.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl