IPTPP2/443-604/13-5/KW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 października 2013 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP2/443-604/13-5/KW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 22 lipca 2013 r. (data wpływu 24 lipca 2013 r.) uzupełnionym pismem z dnia 15 października 2013 r. (data wpływu 17 października 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku VAT dla dostawy gumy ksantanowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 lipca 2013 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku VAT dla dostawy gumy ksantanowej.

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 15 października 2013 r. poprzez doprecyzowanie opisu sprawy.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny/ zdarzenie przyszłe.

Spółka jest podmiotem działającym w branży chemicznej i spożywczej. Spółka zajmuje się dystrybucją surowców chemicznych dla przemysłu, produktów dla przemysłu spożywczego, dystrybucją opakowań przemysłowych, a także działalnością usługową, m.in. konfekcjonowaniem wyrobów, gospodarką odpadami opakowaniowymi i chemicznymi odpadami poprodukcyjnymi.

Spółka posiada w swoim asortymencie m.in. towary o nazwach handlowych: X. Gum...,... X. Gum, Guma ksantanowa..., Guma ksantanowa C., Guma ksantanowa C., Guma ksantanowa F., Guma ksantanowa F., Guma ksantanowa F., Guma ksantanowa F., Guma ksantanowa T., Guma ksantanowa T., Guma ksantanowa T.

Wszystkie wymienione powyżej towary (dalej: "guma ksantanowa") zaliczają się do gum ksantanowych, będących polisacharydami pochodzenia mikrobiologicznego, otrzymywanymi przez fermentację substratu węglowodanowego przez bakterie Xanthomonas campestris. Guma ksantanowa jest hydrokoloidem zbudowanym z glukozy, mannozy i kwasu glukuronowego w stosunku 3:2:2, oraz częściowo zestryfikowanych kwasów octowego i pirogronowego. Po oczyszczeniu przez wytrącenie etanolem lub izopropanolem, guma ksantanowa jest suszona i mielona.

Guma ksantanowa to biały lub białawy sypki proszek, który rozpuszcza się w wodzie dając pseudoplastyczne roztwory, których lepkość jest w małym stopniu zależna od pH (stabilne w pH 1-13), temperatury i dodatku soli oraz czynników mechanicznych (mieszanie). Jest odporna na kwaśne środowisko. Roztwory gumy ksantanowej są odporne na działanie enzymów i zmiany temperatury.

Guma ksantanowa jest wykorzystywana w przemyśle spożywczym jako zagęszczacz i stabilizator (symbol E-415). Bywa również stosowana w przemyśle kosmetycznym i farmaceutycznym oraz w przemyśle paszowym jako substancja zagęszczająca.

W celu ustalenia prawidłowej stawki VAT na dostawy gumy ksantanowej, Spółka w 2004 r. wystąpiła do Urzędu Statystycznego z wnioskiem o udzielenie informacji w zakresie klasyfikacji statystycznej. Z opinii klasyfikacyjnej, która została wydana 9 listopada 2004 r., wynika, że według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług z 1997 r. wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. (Dz. U. z 1997 r. Nr 42, poz. 264 z późn. zm., dalej: "PKWiU 1997") guma ksantanowa zaliczana była do grupowania obejmującego śluzy i zagęszczacze pochodzące z produktów roślinnych, w tym modyfikowane (PKWiU 15.89.20-00.39).

W konsekwencji, przy zastosowaniu obowiązującego klucza powiązań, opublikowanego na stronie internetowej Głównego Urzędu Statystycznego, pomiędzy PKWiU 1997 a Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług z 2004 r., wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004 r. (Dz. U. z 2004 r. Nr 89, poz. 844 z późn. zm., dalej: "PKWiU 2004"), według PKWiU 2004 guma ksantanowa jest zaliczana do grupowania PKWiU 15.89.20-00.00 (Soki i ekstrakty roślinne, substancje pektynowe; środki zagęszczające i żelujące). Natomiast zgodnie z obowiązującym kluczem powiązań zdefiniowanym w załączniku nr 3 do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. (Dz. U. z 2008 r. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm., dalej: "PKWiU 2008"), według PKWiU 2008 guma ksantanowa powinna być zaliczana do grupowania PKWiU 10.89.15.0 (Środki i ekstrakty roślinne; substancje pektynowe; środki zagęszczające i żelujące).

W piśmie stanowiącym uzupełnienie wniosku Zainteresowany wskazał, że Jego zdaniem właściwa klasyfikacja statystyczna dla gumy ksantanowej wynika z opinii klasyfikacyjnej, która została wydana 9 listopada 2004 r. na wniosek Spółki przez Urząd Statystyczny. Zgodnie z opinią klasyfikacyjną, w oparciu o Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług, wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 18 marca 1997 r. (Dz. U. z 1997 r. Nr 42, poz. 264 z późn. zm., dalej: "PKWiU 1997"), guma ksantanowa zaliczana była do grupowania obejmującego śluzy i zagęszczacze pochodzące z produktów roślinnych, w tym modyfikowane (PKWiU 1997 15.89.20-00.39).

Przywołana powyżej opinia klasyfikacyjna stwierdza także, że zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004 r. (Dz. U. z 2004 r. Nr 89, poz. 844 z późn. zm., dalej: "PKWiU 2004"), guma ksantanowa jest zaliczana do grupowania PKWiU 2004 15.89.20-00.00 (Soki i ekstrakty roślinne, substancje pektynowe; środki zagęszczające i żelujące). W konsekwencji, przy zastosowaniu obowiązującego klucza powiązań zdefiniowanego w załączniku nr 3 do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. (Dz. U. z 2008 r. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm., dalej: "PKWiU 2008"), według PKWiU 2008 guma ksantanowa powinna być zaliczana do grupowania PKWiU 10.89.15.0 (Środki i ekstrakty roślinne; substancje pektynowe; środki zagęszczające i żelujące).

Podsumowując, zdaniem Spółki, właściwą klasyfikacją statystyczną dla gumy ksantanowej jest grupowanie PKWiU 2008 10.89.15.0 - Środki i ekstrakty roślinne; substancje pektynowe; środki zagęszczające i żelujące.

Jak zostało przedstawione w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego złożonego wniosku, guma ksantanowa jest hydrokoloidem zbudowanym z glukozy, mannozy i kwasu glukuronowego. Hydrokoloidy, zwane również gumami roślinnymi, są wysokocząsteczkowymi polisacharydami (wielocukrami), zazwyczaj ze śladami substancji białkowej. Najczęściej występujące hydrokoloidy są pochodzenia naturalnego, ale mogą również być modyfikowane chemicznie. Guma ksantanowa jest hydrokoloidem biosyntetycznym - polisacharydem pochodzenia mikrobiologicznego, który otrzymywany jest poprzez fermentację substratu węglowodanowego przez bakterie Xonthomonos campestris. Powyższe oznacza, że guma ksantanowa powstaje w wyniku fermentacji surowców pochodzenia roślinnego.

Spółka ponownie podkreśliła, że guma ksantanowa jest wykorzystywana w przemyśle spożywczym jako zagęszczacz i stabilizator (symbol E-415), a także bywa stosowana w przemyśle kosmetycznym i farmaceutycznym oraz w przemyśle paszowym jako substancja zagęszczająca.

W świetle powyższego Wnioskodawca stwierdził, że guma ksantanowa stanowi zagęszczacze pochodzące z produktów roślinnych, w tym modyfikowane.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w świetle przedstawionego stanu faktycznego, dostawy gumy ksantanowej powinny być opodatkowane stawką VAT w wysokości 5%.

Zdaniem Wnioskodawcy, w świetle przedstawionego stanu faktycznego, dostawy gumy ksantanowej powinny być opodatkowane stawką VAT w wysokości 5%.

UZASADNIENIE stanowiska Spółki

1. Opodatkowanie odpłatnej dostawy towarów.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 5a ustawy, towary lub usługi, będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Artykuł 2 pkt 6 ustawy stanowi, iż przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W kontekście powyżej przywołanych przepisów należy stwierdzić, że dostawy gumy ksantanowej podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.

2. Grupowanie PKWiU dla gumy ksantanowej.

Klasyfikacja statystyczna uzyskana przez Spółkę.

W celu ustalenia właściwej stawki podatku VAT dla dostaw gumy ksantanowej, należy ustalić prawidłowe PKWiU, w którym mieści się analizowany towar.

Jak zostało wskazane w stanie faktycznym, Spółka wystąpiła do Urzędu Statystycznego w celu uzyskania właściwej klasyfikacji statystycznej dla gumy ksantanowej. Zgodnie z uzyskaną klasyfikacją oraz kluczami powiązań pomiędzy poszczególnymi PKWiU, guma ksantanowa obecnie mieści się w grupowaniu PKWiU 10.89.15.0 - Środki i ekstrakty roślinne; substancje pektynowe; środki zagęszczające i żelujące.

Reguły zaliczania produktów do określonego grupowania PKWiU 2008.

Zgodnie z rozporządzeniem w sprawie PKWiU 2008 r., przy zaliczaniu produktów do określonego grupowania PKWiU należy posługiwać się zasadami metodycznymi zawartymi w rozporządzeniu, nazwami grupowań końcowych PKWiU 2008, wyjaśnieniami i wskazówkami zawartymi w osobnych wydawnictwach: "Wyjaśnienia do Taryfy Celnej" wydane rozporządzeniem Ministra Finansów oraz "Noty wyjaśniające do Nomenklatury Scalonej Wspólnot Europejskich" publikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, seria C oraz ogólnymi regułami interpretacji Nomenklatury Scalonej (CN). Wszystkie wymienione wyżej elementy mają dla ustalenia zakresu rzeczowego grupowań PKWiU 2008 jednakową moc stanowiącą.

Powiązanie grupowania PKWiU 10.89.15.0 z kodem CN 1302.

W związku z powyższym Wnioskodawca zauważył, że grupowaniu PKWiU 10.89.15.0 odpowiada kod CN 1302, obejmujący Soki i ekstrakty roślinne; substancje pektynowe, pektyniany i pektany; agar-agar i pozostałe śluzy i zagęszczacze, nawet modyfikowane, pochodzące z produktów roślinnych.

Z not wyjaśniających do wskazanej pozycji CN wynika, że obejmuje ona m.in.: zagęszczacze uzyskane z produktów roślinnych, które pęcznieją w zimnej wodzie i rozpuszczają się w gorącej wodzie, tworząc jednorodną galaretowatą i generalnie pozbawioną smaku masę po schłodzeniu. Zagęszczacze te są głównie wykorzystywane jako zamiennik żelatyny w przygotowaniu potraw, do usztywniania materiałów włókienniczych lub papierowych, do klarowania niektórych płynów, do sporządzania pożywek dla kultur bakteryjnych, w farmacji i do wyrobu kosmetyków. Mogą one być modyfikowane chemicznie (np. estryfikowane, eterowane, poddane działaniu boraksu, kwasów lub alkaliów).

Do najważniejszych zagęszczaczy należą m.in.: zagęszczacze otrzymane z gum lub gumożywic, które stały się rozpuszczalne w wodzie wskutek działania wody pod ciśnieniem lub jakiegokolwiek innego procesu.

W kontekście powyższego Spółka stoi na stanowisku, że klasyfikacja statystyczna wydana przez Urząd Statystyczny dla gumy ksantanowej jest prawidłowa.

3. Stawka podatku VAT na dostawy towarów mieszczących się w grupowaniu ex 10.89.15.0.

Zgodnie z art. 41 ust. 2a ustawy o VAT, towary wymienione w załączniku nr 10 do ustawy o VAT podlegają opodatkowaniu stawką VAT w wysokości 5%.

W poz. 30 załącznika nr 10 do ustawy o VAT zostały wymienione towary mieszczące się w grupowaniu PKWiU ex 10.89.215.0 - Soki i ekstrakty roślinne; substancje pektynowe; środki zagęszczające i żelujące - wyłącznie substancje pektynowe, pektyniany i pektyny; śluzy i zagęszczacze pochodzące z produktów roślinnych, w tym modyfikowane.

Należy zatem stwierdzić, że dostawy gumy ksantanowej, będącej substancją zagęszczającą, którą Urząd Statystyczny zakwalifikował do grupowania PKWiU 1997 15.89.20-00.39 (zgodnie z kluczami przejścia, według PKWiU 2008 jest to grupowanie 10.89.15.0), podlega opodatkowaniu stawką VAT w wysokości 5%.

Mając na uwadze powyższe przepisy, a także posiadaną przez Spółkę klasyfikację statystyczną, Spółka stoi na stanowisku, że dostawy gumy ksantanowej powinny podlegać opodatkowaniu stawką VAT w wysokości 5%.

Mając na uwadze powyższe, Zainteresowany wskazał, że w jego ocenie, stanowisko jest prawidłowe.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Na mocy art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Zauważyć należy, iż przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz wydane na jej podstawie rozporządzenia odwołują się do grupowań PKWiU przy ustalaniu preferencyjnych stawek podatkowych i zwolnień przedmiotowych. Prawidłowa pod względem klasyfikacji statystycznych identyfikacja towarów i usług stanowi warunek niezbędny do określenia wysokości opodatkowania podatkiem VAT w stosunku do towarów i usług, dla których przepisy VAT powołują stosowną klasyfikację statystyczną.

Przy wyznaczaniu zakresu stosowania stawek obniżonych, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r., wykorzystywana jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293, z późn. zm.).

Jednocześnie należy wskazać, iż to podatnik jest zobowiązany do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem i zaklasyfikowaniem przez niego wykonywanych czynności.

Stosownie bowiem do pkt 1 komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS z 2005 r. Nr 1, poz. 11), zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby, usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniem Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. Wynika to z faktu, że właśnie m.in. producent, bądź usługodawca posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego zaliczenia produktu, czy usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU, tj. informacje dotyczące rodzaju użytego surowca, technologii wytwarzania lub przeznaczenia wyrobu, bądź zakresu świadczonych usług.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże, zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewiduje dla niektórych towarów i usług obniżone stawki podatku, a także zwolnienie od podatku.

W myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. Według art. 41 ust. 2a ustawy dla towarów wymienionych w załączniku nr 10 do ustawy stawka podatku wynosi 5%.

Na mocy art. 146a pkt 1 i 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W załączniku nr 3 do ustawy, zawierającym wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%, znajdują się m.in. w poz. 47 - PKWiU ex 10.89.15.0 "Soki i ekstrakty roślinne; substancje pektynowe, środki zagęszczające i żelujące - wyłącznie substancje pektynowe, pektyniany i pektyny, śluzy i zagęszczacze pochodzące z produktów roślinnych, w tym modyfikowane".

Jednakże z objaśnienia do ww. załącznika wynika, że wykaz nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i usług zwolnionych od podatku lub opodatkowanych stawkami niższymi niż stawka, której dotyczy załącznik.

Zauważyć w tym miejscu należy, że część towarów ujętych w ww. załączniku nr 3 wymieniono również w załączniku nr 10 do ustawy, który stanowi katalog towarów opodatkowanych stawką podatku w wysokości 5%. W poz. 30 tego załącznika wymienione zostały towary sklasyfikowane pod symbolem PKWiU ex 10.89.15.0 - "Soki i ekstrakty roślinne; substancje pektynowe; środki zagęszczające i żelujące - wyłącznie substancje pektynowe, pektyniany i pektyny, śluzy i zagęszczacze pochodzące z produktów roślinnych, w tym modyfikowane".

Ponadto stosownie do art. 2 pkt 30 ustawy, przez PKWiU ex rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia lub obniżonej stawki podatku VAT tylko do usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniającego określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce "nazwa usługi". Zatem, wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT lub zwolnienie dotyczy wyłącznie danej usługi z danego grupowania.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest podmiotem działającym w branży chemicznej i spożywczej i zajmuje się dystrybucją surowców chemicznych dla przemysłu, produktów dla przemysłu spożywczego, dystrybucją opakowań przemysłowych, a także działalnością usługową, m.in. konfekcjonowaniem wyrobów, gospodarką odpadami opakowaniowymi i chemicznymi odpadami poprodukcyjnymi. Zainteresowany posiada w swoim asortymencie m.in. towary zwane "gumą ksantanową", które zaliczają się do gum ksantanowych, będących polisacharydami pochodzenia mikrobiologicznego, otrzymywanymi przez fermentację substratu węglowodanowego przez bakterie Xanthomonas campestris. Guma ksantanowa jest hydrokoloidem zbudowanym z glukozy, mannozy i kwasu glukuronowego w stosunku 3:2:2, oraz częściowo zestryfikowanych kwasów octowego i pirogronowego. Po oczyszczeniu przez wytrącenie etanolem lub izopropanolem, guma ksantanowa jest suszona i mielona. Guma ksantanowa to biały lub białawy sypki proszek, który rozpuszcza się w wodzie dając pseudoplastyczne roztwory, których lepkość jest w małym stopniu zależna od pH (stabilne w pH 1-13), temperatury i dodatku soli oraz czynników mechanicznych (mieszanie). Jest odporna na kwaśne środowisko. Roztwory gumy ksantanowej są odporne na działanie enzymów i zmiany temperatury. Guma ksantanowa jest wykorzystywana w przemyśle spożywczym jako zagęszczacz i stabilizator (symbol E-415). Bywa również stosowana w przemyśle kosmetycznym i farmaceutycznym oraz w przemyśle paszowym jako substancja zagęszczająca. Wnioskodawca wskazał, że guma ksantanowa stanowi zagęszczacze pochodzące z produktów roślinnych, w tym modyfikowane.

W celu ustalenia prawidłowej stawki VAT na dostawy gumy ksantanowej, Spółka w 2004 r. wystąpiła do Urzędu Statystycznego z wnioskiem o udzielenie informacji w zakresie klasyfikacji statystycznej. Z opinii klasyfikacyjnej, która została wydana 9 listopada 2004 r. wynika, że według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług z 1997 r. guma ksantanowa zaliczana była do grupowania obejmującego śluzy i zagęszczacze pochodzące z produktów roślinnych, w tym modyfikowane (PKWiU 15.89.20-00.39). W konsekwencji, przy zastosowaniu obowiązującego klucza powiązań, opublikowanego na stronie internetowej Głównego Urzędu Statystycznego, pomiędzy PKWiU 1997 a Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług z 2004 r., według PKWiU 2004 guma ksantanowa jest zaliczana do grupowania PKWiU 15.89.20-00.00 (Soki i ekstrakty roślinne, substancje pektynowe; środki zagęszczające i żelujące). Natomiast zgodnie z obowiązującym kluczem powiązań zdefiniowanym w załączniku nr 3 do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r., według PKWiU 2008, właściwą klasyfikacją statystyczną dla gumy ksantanowej jest grupowanie PKWiU 2008 10.89.15.0 - Środki i ekstrakty roślinne; substancje pektynowe; środki zagęszczające i żelujące.

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy wskazać, że jeżeli dokonana przez Wnioskodawcę klasyfikacja gumy ksantanowej do grupowania PKWiU 10.89.15.0 "Soki i ekstrakty roślinne; substancje pektynowe, środki zagęszczające i żelujące" jest prawidłowa i przedmiotowa guma ksantanowa jest zagęszczaczem pochodzącym z produktów roślinnych, w tym modyfikowanym, to stwierdzić należy, że dostawy ww. towaru podlegają opodatkowaniu preferencyjną stawką podatku VAT w wysokości 5%, zgodnie z art. 41 ust. 2a ustawy w związku z poz. 30 załącznika nr 10 do ustawy.

Podkreślić przy tym należy, że analiza prawidłowości klasyfikacji towarów do właściwego grupowania statystycznego oraz ich przekwalifikowania według kluczy powiązań, nie mieści się w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.), zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego. Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny stanowiska przedstawionego przez Wnioskodawcę w zakresie klasyfikacji statystycznej towaru będącego przedmiotem wniosku. Wobec powyższego, niniejsza interpretacja wydana została w oparciu o grupowanie PKWiU wskazane przez Zainteresowanego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego/zdarzenia przyszłego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl