IPTPP2/443-603/11-5/BM - Stawka podatku VAT właściwa dla sprzedaży posiłków wychowankom i pracownikom Domu Dziecka.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 grudnia 2011 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP2/443-603/11-5/BM Stawka podatku VAT właściwa dla sprzedaży posiłków wychowankom i pracownikom Domu Dziecka.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Zespołu Szkół, przedstawione we wniosku z dnia 19 września 2011 r. (data wpływu 22 września 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 13 grudnia 2011 r. (data wpływu 16 grudnia 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży posiłków dla wychowanków i pracowników Domu Dziecka - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 września 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży posiłków dla wychowanków i pracowników Domu Dziecka.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 13 grudnia 2011 r. o doprecyzowanie zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest szkołą ponadgimnazjalną (jednostką budżetową) podlegającą pod Starostwo Powiatowe. Wnioskodawca działalność prowadzi w małej gminie, w budynku szkolnym, który użytkuje wspólnie ze Szkolą Podstawową i Publicznym Gimnazjum. Szkoły te podlegają pod Urząd Gminy. Przy szkole funkcjonuje internat dla jej uczniów. Do 31 sierpnia 2011 r. Wnioskodawca działał jako Liceum Ogólnokształcące (dział 801) i był zwolniony z podatku od towarów i usług.

Od 1 września 2011 r. Zainteresowany zamierzał rozszerzyć swoją działalność o naukę w szkole zawodowej i policealnej.

W związku z tym została zmieniona nazwa szkoły na Zespól Szkół oraz NIP i REGON.

W ramach zespołu miały istnieć:

* liceum ogólnokształcące

* szkoła zawodowa

* studium policealne.

Jednak w wyniku braku naboru uczniów do klasy zawodowej i policealnej obecnie w szkole funkcjonuje tylko liceum ogólnokształcące, do którego uczęszcza tylko 40 uczniów.

Szkoła wraz z przyległym internatem nie była płatnikiem VAT. Obecnie w ramach swojej działalności wykonuje następujące usługi:

1.

Zakwaterowanie i wyżywienie uczniów w internacie.

2.

Prowadzi sprzedaż posiłków swoim uczniom i pracownikom, dochód za 2010 rok 8150 zł.

3.

Prowadzi sprzedaż posiłków w stołówce internatu dla uczniów i pracowników ze Szkoły Podstawowej i Gimnazjum. (w ramach porozumienia z Ośrodkiem Pomocy Społecznej większość kosztów obiadów pokrywa Ośrodek) Dochód za 2010 rok wyniósł 45.534 zł.

4.

Wynajmuje dwa lokale na cele mieszkalne, czynsz odprowadza do Starostwa Powiatowego - dochód z najmu za 2010 rak to - 4238 zł.

W piśmie z dnia 13 grudnia 2011 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, wskazano że Szkoła nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Stołówka internatu jest integralną częścią internatu. Stołówka jest prowadzona na zasadach wskazanych w art. 67a ustawy z dnia 7 września 1991 r., o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.). Szkoły z terenu tej samej gminy, którym stołówka świadczy usługi w zakresie dożywiania są jednostkami budżetowymi. Ośrodek Pomocy Społecznej, który pokrywa koszty wyżywienia dla uczniów jest jednostką budżetową. Ze szkołami oraz z Ośrodkiem Pomocy Społecznej szkoła ma zawarte umowy o świadczenie usług dożywiania uczniów. Sprzedaż posiłków w stołówce internatu prowadzona jest na rzecz pracowników pedagogicznych sprawujących opiekę nad wychowankami internatu oraz dla nauczycieli pracujących w szkole, którzy nie sprawują opieki w internacie.

Wskazano także, że Szkoła nie jest jednostką, o której mowa w art. 43 ust. 1 pkt 22 ustawy o podatku od towarów i usług. Według opinii Wnioskodawcy jest on jednostką, o której mowa w art. 43 ust. 1 pkt 24 oraz pkt 30 ustawy o podatku od towarów i usług. Wnioskodawca wskazał także, iż Dom Dziecka będzie jednostką budżetową.

Wnioskodawca wskazał, iż w przyszłości szkoła będzie prowadziła sprzedaż posiłków dla wychowanków i pracowników Domu Dziecka, który powstaje na bazie internatu przy szkole. Dom Dziecka podlega, tak jak szkoła pod Starostwo Powiatowe.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy posiłki sprzedawane dla wychowanków i pracowników Domu Dziecka będą opodatkowane podatkiem VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, usługi związane ze sprzedażą posiłków dla placówek opiekuńczo wychowawczych powinny być zwolnione od podatku VAT. Gdyż zgodnie z art. 43 ust. 22 ustawy o podatku od towarów i usług - usługi pomocy społecznej w rozumieniu przepisów o pomocy społecznej oraz usługi określone w przepisach o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie, a także dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, na rzecz beneficjenta tej pomocy, wykonywane przez:

b). wpisane do rejestru prowadzonego przez wojewodę:

* domy pomocy społecznej prowadzone przez podmioty posiadające zezwolenie wojewody,

* placówki opiekuńczo-wychowawcze i ośrodki adopcyjno-opiekuńcze,

są zwolnione od VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu tym podatkiem podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów - w myśl art. 7 ust. 1 ustawy - rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast według art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

W znowelizowanej ustawie ustawodawca przewidział obniżone stawki podatku oraz zwolnienia od podatku VAT dla dostaw niektórych towarów i świadczenia niektórych usług oraz określił warunki stosowania obniżonych stawek i zwolnień.

Na mocy przepisu § 13 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.) zwanego dalej rozporządzeniem, zwalnia się od podatku usługi świadczone pomiędzy:

a.

jednostkami budżetowymi,

b.

samorządowymi zakładami budżetowymi,

c.

jednostkami budżetowymi i samorządowymi zakładami budżetowymi

z wyjątkiem usług wymienionych w poz. 140-153, 174 i 175 załącznika nr 3 do ustawy oraz usług komunikacji miejskiej.

W myśl powołanego przepisu usługi świadczone pomiędzy wymienionymi podmiotami, tj. jednostkami budżetowymi, samorządowymi zakładami budżetowymi, jednostkami budżetowymi i samorządowymi zakładami budżetowymi, z wyjątkiem usług wymienionych w poz. 140-153, 174 i 175 załącznika nr 3 do ustawy oraz usług komunikacji miejskiej, korzystają ze zwolnienia przedmiotowego.

Usługi Wnioskodawcy nie mieszczą się w wyłączeniach ze zwolnienia, wskazanych w tym przepisie.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca jest szkołą ponadgimnazjalną (jednostką budżetową) podlegającą pod Starostwo Powiatowe. Prowadzi działalność w małej gminie, w budynku szkolnym, który użytkuje wspólnie ze Szkolą Podstawową i Publicznym Gimnazjum Szkoły te podlegają pod Urząd Gminy. Przy szkole funkcjonuje internat dla jej uczniów. Do 31 sierpnia 2011 r. Wnioskodawca działał jako Liceum Ogólnokształcące (dział 801) i był zwolniony z podatku od towarów i usług. Od 1września 2011 r. szkoła zamierzała rozszerzyć swoją działalność o naukę w szkole zawodowej i policealnej.

W związku z tym została zmieniona nazwa szkoły na Zespól Szkół oraz NIP i REGON.

Szkoła wraz z przyległym internatem nie była płatnikiem VAT.

Wnioskodawca wskazał, iż w przyszłości będzie prowadził sprzedaż posiłków dla wychowanków i pracowników Domu Dziecka, który powstaje na bazie internatu przy szkole. Dom Dziecka podlega, tak jak szkoła pod Starostwo Powiatowe.

Wnioskodawca nie jest jednostką, o której mowa w art. 43 ust. 1 pkt 22 ustawy o podatku od towarów i usług. Według opinii Wnioskodawcy jest on jednostką, o której mowa w art. 43 ust. 1 pkt 24 oraz pkt 30 ustawy o podatku od towarów i usług. Dom Dziecka będzie jednostką budżetową.

Mając na uwadze powołane przepisy oraz przedstawione zdarzenie przyszłe należy stwierdzić, że skoro sprzedaż posiłków wytwarzanych w stołówce internatu będzie dokonywana pomiędzy jednostkami budżetowymi tj. z jednej strony Zespołem Szkół a z drugiej Domem Dziecka, to będzie podlegała zwolnieniu na mocy § 13 ust. 1 pkt 13 cyt. rozporządzenia w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Wbrew stanowisku Wnioskodawcy, nie będzie mu przysługiwało zwolnienie z art. 43 ust. 1 pkt 22 ustawy, gdyż - jak wskazano w uzupełnieniu wniosku - Wnioskodawca nie jest jednostką o której mowa w art. 43 ust. 1 pkt 22 ustawy, dla których przewidziane jest to zwolnienie. W związku z powyższym, oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawcy, należało uznać je za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl