IPTPP2/443-598/11-6/JS - Stawka VAT na sprzedaż tłuszczy paszowych drobiowych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 13 stycznia 2012 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP2/443-598/11-6/JS Stawka VAT na sprzedaż tłuszczy paszowych drobiowych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 16 września 2011 r. (data wpływu 20 września 2011 r.) uzupełnionym pismami z dnia 28 listopada 2011 r. (data wpływu 6 grudnia 2011 r.) oraz 22 grudnia 2011 r. (data wpływu 28 grudnia 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT na sprzedaż tłuszczy paszowych drobiowych kategorii III sklasyfikowanych do PKWiU 10.12.30.0 - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 września 2011 r. wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT na sprzedaż tłuszczy paszowych drobiowych i zwierzęcych.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismami z dnia 28 listopada 2011 r. oraz 22 grudnia 2011 r. o doprecyzowanie stanu faktycznego oraz zadanego pytania.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą, polegającą na przetwórstwie mięsa i sprzedaży produktów mięsnych. W zakresie sprzedaży produktów mięsnych Zainteresowany zakupuje oraz sprzedaje tłuszcze paszowe - drobiowe (80%) i wieprzowe należące do kategorii III. W ostatnim okresie Wnioskodawca dokonując zakupu tłuszczy paszowych od dostawców otrzymał faktury, w których wskazano podatek VAT w przypadku jednego dostawcy 5% (niższa stawka) a w przypadku drugiego 23%. Według informacji od dostawcy stosującego stawkę 5% wynika, że posiada on interpretację podatkową wskazującą na zastosowanie do sprzedaży tłuszczy paszowych stawkę obniżoną.

W piśmie z dnia 28 listopada 2011 r. stanowiącym uzupełnienie wniosku Wnioskodawca wskazał, iż jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Ponadto, Wnioskodawca podał, iż towary o których mowa w przedmiotowym wniosku dotyczące tłuszczy drobiowych mają przyporządkowaną klasyfikację według PKWiU 10.12.30.0.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Jaka stawka podatku VAT powinna mieć zastosowanie w przypadku sprzedaży tłuszczy paszowych drobiowych kategorii III.

Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie art. 41 ust. 1 pkt 2 tłuszcze drobiowe i wieprzowe kategorii III - załącznik odnoszący się do stawki 8% wskazuje w tabeli pod poz. 24 exe 10.1

Mięso i wyroby z mięsa, zakonserwowane, z wyłączeniem:

1.

tłuszczów technicznych,

2.

produktów ubocznych garbarń,

3.

skór i skórek, niejadalnych,

4.

piór, puchu, pierza i skórek ptaków,

5.

wełny szarpanej.

Tłuszcze kategorii III (paszowe) nie należą w nomenklaturze obowiązującej dla określenia kategorii do tłuszczy technicznych, które są ujęte w innej kategorii (II). Natomiast w załączniku wskazano wyłączenie od stawki 8% dotyczące tylko tłuszczy technicznych. Tłuszcze paszowe, niebędące tłuszczami technicznymi nie ulegałyby wyłączeniu z opodatkowania stawką 8%.

Jednak załącznik nr 10 stawka 5% w poz. 17 również wskazuje:

Mięso i wyroby z mięsa, zakonserwowane, z wyłączeniem:

1.

tłuszczów technicznych,

2.

produktów ubocznych garbarń,

3.

skór i skórek, niejadalnych,

4.

piór, puchu, pierza i skórek ptaków,

5.

wełny szarpanej.

Odnosząc wyżej wskazane rozwiązania, co do faktu, iż tłuszcze paszowe nie mieszczą się w kategorii wyrobów wyłączonych, w tabelach stawek dla tłuszczy paszowych występują dwie stawki podatku VAT - 8% i 5%.

Zdaniem Wnioskodawcy w sytuacji kiedy tabele stawek dla tych samych wyrobów wskazują różne stawki powinna mieć zastosowanie stawka niższa to jest 5%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Na mocy art. 2 pkt 6 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r., przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...) - art. 7 ust. 1 ustawy.

Zgodnie z brzmieniem obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Artykuł 5a ustawy został dodany do ustawy o podatku od towarów i usług na podstawie art. 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476).

Stosownie do § 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. (Dz. U. z 2008 r. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.), w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług, do dnia 31 grudnia 2010 r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264 ze. zm.).

Zatem z dniem 1 stycznia 2011 r. dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) z 2008 r., wprowadzoną ww. rozporządzeniem.

Należy również wskazać, iż stosownie do Komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS nr 1, poz. 11), zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania rodzaju prowadzonej działalności, wyrobu lub usługi, towaru, środka trwałego lub obiektu budowlanego zainteresowany podmiot może zwrócić się z wnioskiem do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego, który udziela informacji w zakresie stosowania wyżej powołanych standardów klasyfikacyjnych.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Prowadzi działalność gospodarczą polegającą na przetwórstwie mięsa i sprzedaży produktów mięsnych. Wnioskodawca zakupuje oraz sprzedaje tłuszcze paszowe - drobiowe (80%) i wieprzowe należące do kategorii III. Ponadto, towary o których mowa w przedmiotowym wniosku dotyczące tłuszczy drobiowych mają przyporządkowaną klasyfikację według PKWiU 10.12.30.0. Jednocześnie Zainteresowany podał, że tłuszcze kategorii III (paszowe) nie należą do kategorii tłuszczy technicznych.

Wątpliwość Wnioskodawcy dotyczy kwestii stawki podatku VAT stosowanej przy sprzedaży tłuszczy paszowych drobiowych kategorii III sklasyfikowanych według PKWiU 10.12.30.0.

Najistotniejszym elementem pozwalającym stwierdzić, jaką należy zastosować stawkę podatku VAT, jest dokonanie prawidłowej klasyfikacji towaru lub usługi według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług. Jednocześnie należy wskazać, iż to podatnik jest zobowiązany do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem wykonywanych czynności.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, podstawowa stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Natomiast w myśl obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 146a ustawy w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%;

3.

stawka zryczałtowanego zwrotu podatku, o której mowa w art. 115 ust. 2, wynosi 7%;

4.

stawka ryczałtu, o której mowa w art. 114 ust. 1, wynosi 4%.

Pod poz. 24 załącznika nr 3 do ustawy, zawierającego wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku 8%, wymienione zostały towary sklasyfikowane pod symbolem PKWiU ex 10.1 tj. "Mięso i wyroby z mięsa, zakonserwowane, z wyłączeniem:

1.

tłuszczów technicznych,

2.

produktów ubocznych garbarń,

3.

skór i skórek, niejadalnych,

4.

piór, puchu, pierza i skórek ptaków".

Stosownie do art. 2 pkt 30 ustawy, przez PKWiU ex - rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia, obniżonej stawki podatku lub wyłączenia tylko do towarów lub usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniających określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce - nazwa towaru lub usługi. Wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT, zwolnienie bądź wyłączenie dotyczy wyłącznie danego towaru lub danej usługi z danego grupowania - konkretnego towaru lub konkretnej usługi wymienionej obok symbolu PKWiU.

Z kolei zgodnie z obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 41 ust. 2a ustawy, wprowadzonym art. 19 pkt 2 lit. a) powołanej wyżej ustawy z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej, dla towarów wymienionych w załączniku nr 10 do ustawy stawka podatku wynosi 5%.

Pod poz. 17 załącznika nr 10 do ustawy, zawierającego wykaz towarów opodatkowanych stawką podatku 5%, wymienione zostały towary sklasyfikowane pod symbolem PKWiU ex 10.1 tj. "Mięso i wyroby z mięsa, zakonserwowane, z wyłączeniem:

1.

tłuszczów technicznych,

2.

produktów ubocznych garbarń,

3.

skór i skórek, niejadalnych,

4.

piór, puchu, pierza i skórek ptaków,

5.

wełny szarpanej".

Jednakże z objaśnień do załącznika nr 3 do ustawy wynika, że wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką 8%, nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i świadczenia usług zwolnionych od podatku lub opodatkowanych stawkami niższymi niż stawka, której dotyczy załącznik. Oznacza to, że jeżeli dany towar (lub usługa) jest wymieniony w załączniku nr 3 jako opodatkowany stawką 8%, a jednocześnie został wymieniony w art. 43 ust. 1 ustawy jako zwolniony od podatku lub w załączniku nr 10, jako objęty opodatkowaniem stawką 5% - stosowanie stawki podatku z załącznika nr 3 (stawka 8%) do ustawy jest wyłączone na rzecz zwolnienia od podatku lub opodatkowania stawką 5%.

Wobec powyższego należy stwierdzić, iż w przypadku, gdy tłuszcze paszowe drobiowe kategorii III są sklasyfikowane do PKWiU 10.12.30.0 "Tłuszcz z drobiu", to sprzedaż tych tłuszczy podlega opodatkowaniu preferencyjną 5% stawką podatku od towarów i usług, na podstawie art. 41 ust. 2a ustawy w związku z poz. 17 załącznika nr 10 do ustawy.

Końcowo należy podkreślić, że obowiązek przedstawienia organom podatkowym prawidłowej klasyfikacji dla sprzedawanych towarów lub świadczonych usług należy do podatnika, który ponosi również odpowiedzialność za nieprawidłowo dokonaną klasyfikację. Wskazuje się, że tut. Organ nie jest uprawniony do klasyfikacji towarów i usług, ani też weryfikacji wskazanych przez Wnioskodawcę klasyfikacji, w związku z tym, niniejszej odpowiedzi udzielono wyłącznie przy założeniu, że grupowanie wskazane przez Wnioskodawcę w stanie faktycznym jest prawidłowe.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Informuje się, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej zaistniałego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT na sprzedaż tłuszczy paszowych drobiowych kategorii III sklasyfikowanych do PKWiU 10.12.30.0. Natomiast kwestia zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT na sprzedaż tłuszczy paszowych drobiowych kategorii III sklasyfikowanych do PKWiU 10.12.30.0 została rozstrzygnięta w interpretacji Nr IPTPP2/443-598/11-7/JS, z kolei kwestia zaistniałego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług dotycząca stawki podatku VAT na sprzedaż tłuszczy paszowych zwierzęcych kategorii III została załatwiona odrębnym rozstrzygnięciem.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl