IPTPP2/443-581/12-4/AW - Prawo gminy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji dotyczącej budowy oczyszczalni ścieków, objętej Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 11 października 2012 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP2/443-581/12-4/AW Prawo gminy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji dotyczącej budowy oczyszczalni ścieków, objętej Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 4 lipca 2012 r. (data wpływu 6 lipca 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 24 września 2012 r. (data wpływu 27 września 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 lipca 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn."...".

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 24 września 2012 r. poprzez doprecyzowanie opisanego stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Gmina ujęła w budżecie gminy na 2012 rok zadanie inwestycyjne pn.: "...".

Gmina jest płatnikiem podatku VAT i zamierza przystąpić do przeprowadzenia robót budowlanych związanych z budową gminnej oczyszczalni ścieków wraz z infrastrukturą towarzyszącą, budową sieci wodociągowej zasilającej budynek gminnej oczyszczalni ścieków w wodę w miejscowości, budowę sieci kanalizacji sanitarnej wraz z przyłączami do budynków mieszkalnych w miejscowościach. Realizowana inwestycja jest zadaniem własnym Gminy w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków zgodnie z zasadami określonymi w art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), oraz art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. z 2006 r. Nr 123, poz. 858 z późn. zm.).

Zadanie to zostanie zrealizowane w ramach działania 321 "Podstawowe Usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. Zadanie będzie sfinansowane ze środków pozyskanych w ramach ww. programu i środków własnych Gminy. Podatek VAT został uznany za koszt niekwalifikowalny, co oznacza że Gmina musi sfinansować go ze środków własnych. Efekt rzeczowy zadania, jakim będzie gminna oczyszczalnia ścieków sieć wodociągowa i sieci kanalizacji sanitarnej wraz z przyłączami do budynków mieszkalnych w miejscowościach, po zakończeniu budowy będzie stanowić własność Gminy. Nie będzie przekazana w dzierżawę, wynajem ani przekazana odpłatnie innemu podmiotowi. Jak również nie będą odpłatne usługi w ramach umów cywilnoprawnych.

Po realizacji ww. zadania inwestycyjnego Gmina będzie prowadziła eksploatację oczyszczalni wraz z urządzeniami siecią wodociągową i kanalizacji sanitarnej. Do wybudowanej oczyszczalni będą odprowadzane nie tylko ścieki komunalne z kolektora sanitarnego, ale również ścieki z szamb bezodpływowych mieszkańców niepodłączonych do zbiorczej kanalizacji sanitarnej oraz osad z przydomowych oczyszczalni ścieków zlokalizowanych na terenie gminy.

W piśmie z dnia 24 września 2012 r. stanowiącym uzupełnienie przedmiotowego wniosku Wnioskodawca wskazał, iż jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Dokonywane zakupy towarów i usług w ramach realizacji projektu, o których mowa we wniosku będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Faktury VAT dokumentujące poniesione wydatki w ramach realizacji przedmiotowego projektu wystawiane będą na Wnioskodawcę. Ponadto, Wnioskodawca wskazał, iż mieszkańcy, w związku z inwestycją opisaną we wniosku nie ponoszą wpłat. Z mieszkańcami nie są zawarte umowy cywilnoprawne w zakresie odprowadzania:

a.

ścieków komunalnych z kolektora sanitarnego,

b.

ścieków z szamb bezodpływowych mieszkańców niepodłączonych do zbiorczej kanalizacji sanitarnej,

c.

osad z przydomowych oczyszczalni ścieków zlokalizowanych na terenie Gminy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy istnieje możliwość odliczenia podatku VAT od zapłaconych faktur za roboty budowlane w związku z przystąpieniem do realizacji zadania inwestycyjnego polegającego na budowie gminnej oczyszczalni ścieków wraz z infrastrukturą towarzyszącą, budowie sieci wodociągowej zasilającej budynek gminnej oczyszczalni ścieków wraz z infrastrukturą towarzyszącą, budowie sieci wodociągowej zasilającej budynek gminnej oczyszczalni ścieków w wodę w miejscowości, budowie sieci kanalizacji sanitarnej wraz z przyłączami do budynków mieszkalnych w miejscowościach.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma możliwości odliczenia podatku VAT od zapłaconych faktur za roboty budowlane w ramach realizowanego projektu pod nazwą: "...".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego, na podstawie art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Podkreślić należy, iż ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

I tak np. w myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Jak wskazano wyżej, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Artykuł 15 ust. 1 ustawy stanowi, iż podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - na mocy ust. 2 powołanego artykułu - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z kolei, stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca - czynny zarejestrowany podatnik podatku VAT - realizuje zadanie inwestycyjne pn.: "...". Inwestycja jest realizowana w ramach działania 321 "Podstawowe Usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. Zadanie będzie sfinansowane ze środków pozyskanych w ramach ww. programu i środków własnych Gminy. Efekt rzeczowy zadania, jakim będzie gminna oczyszczalnia ścieków, sieć wodociągowa i sieć kanalizacji sanitarnej wraz z przyłączami do budynków mieszkalnych, po zakończeniu budowy będzie stanowić własność Gminy. Po realizacji ww. zadania inwestycyjnego Gmina będzie prowadziła eksploatację oczyszczalni wraz z urządzeniami siecią wodociągową i kanalizacji sanitarnej. Do wybudowanej oczyszczalni będą odprowadzane nie tylko ścieki komunalne z kolektora sanitarnego, ale również ścieki z szamb bezodpływowych mieszkańców niepodłączonych do zbiorczej kanalizacji sanitarnej oraz osad z przydomowych oczyszczalni ścieków zlokalizowanych na terenie gminy. Faktury VAT dokumentujące poniesione wydatki w ramach realizacji przedmiotowego projektu wystawiane będą na Wnioskodawcę. Ponadto, Wnioskodawca wskazał, iż dokonywane zakupy towarów i usług w ramach realizacji przedmiotowego projektu, będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Podkreślić należy, iż zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez czynnego zarejestrowanego podatnika podatku VAT do wykonywania czynności opodatkowanych.

W omawianej sprawie obydwa warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy zostaną spełnione, ponieważ Gmina jest zarejestrowana jako podatnik VAT czynny, a dokonywane zakupy towarów i usług w ramach realizacji przedmiotowego projektu, będą - jak wskazał Wnioskodawca - wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Zatem, z uwagi na związek poniesionych w ramach realizacji przedmiotowej inwestycji wydatków z czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku VAT od zapłaconych faktur za roboty budowlane w związku z realizacją projektu pod nazwą: "...", w myśl art. 86 ust. 1 ustawy, z uwzględnieniem ograniczeń wynikających z art. 88 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy uznać należy za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Jednocześnie wskazać należy, że organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestie tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Dodatkowo tut. Organ zwraca uwagę, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Należy zatem zaznaczyć, iż wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na opisie sprawy, w którym wskazano, iż dokonywane zakupy towarów i usług w ramach realizacji przedmiotowego projektu, będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Powyższe zostało przyjęte jako element przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu stanu faktycznego i nie było przedmiotem oceny. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego (np. przeznaczenia zakupionych towarów lub usług do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu lub zwolnionych z opodatkowania), udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl