IPTPP2/443-580/14-3/AO - Prawo powiatu do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia dotyczącego wykonania prac termomodernizacyjnych w budynkach użyteczności publicznej, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 16 września 2014 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP2/443-580/14-3/AO Prawo powiatu do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia dotyczącego wykonania prac termomodernizacyjnych w budynkach użyteczności publicznej, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 24 lipca 2014 r. (data wpływu 28 lipca 2014 r.) uzupełnionym pismem z dnia 31 lipca 2014 r. (data wpływu 4 sierpnia 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją projektu pn.: "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 lipca 2014 r., został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją projektu pn.: "...".

Wniosek uzupełniono w dniu 4 sierpnia 2014 r. w zakresie doprecyzowania celu złożenia wniosku.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Powiat... jest jednostką samorządu terytorialnego, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług zarejestrowanym w dniu 4 września 2000 r. Powiat przystąpił do realizacji projektu pn. "..." w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa... na lata 2007-2013 Oś priorytetowa 4: "Rozwój infrastruktury ochrony środowiska i energetycznej" Działanie 4.2: "Rozwój systemów lokalnej infrastruktury ochrony środowiska i energetycznej". Podstawą prawną działania w tym zakresie jest uchwała Rady Powiatu w.... nr... z dnia 30 grudnia 2013 r. w sprawie uchwalenia budżetu Powiatu... na 2014 rok.

W dniu 13 lutego 2014 r. została zawarta pre-umowa nr.... pomiędzy Powiatem... a Województwem..., w której określono wartość projektu oraz szczegółowe warunki.

Wykonanie prac termomodernizacyjnych w 13 budynkach użyteczności publicznej o łącznej powierzchni 20805 m.kw. zlokalizowanych na terenie powiatu... i 2 gmin: Cz..., O... oraz na terenie powiatu... gminy Z.... Prace obejmują m.in. ocieplenie 12 budynków (fundamentów, ścian zewnętrznych oraz w zależności od budynku docieplenie stropodachu bądź dachu oraz ocieplenie przestrzeni strychowych, ościeży okien i drzwi); wymianą okien drewnianych na PCV oraz wymianą starych i nieszczelnych drzwi zewnętrznych w 8 budynkach. Realizacja projektu termomodernizacyjnego budynków wpływa na zaoszczędzenie energii w wyniku realizacji projektu.

Realizując projekt Powiat jako Lider przejął odpowiedzialność za prawidłową realizację i rozliczenie projektu przed Województwem..., Powiat jako Lider sporządza wnioski o płatność. Projekt realizowany będzie w partnerstwie: Powiat... - Lider, Gminy: Cz..., O..., Z... - Partnerzy.

Środki z dofinansowania unijnego będą wpływać na konto Powiatu... - Lidera. Partnerzy projektu nie będą przekazywali własnych środków finansowych na rzecz Lidera Projektu. Właścicielem efektów inwestycji zlokalizowanych na terenie powiatu... będzie Powiat..., na terenie gminy Cz... - Gmina Cz..., na terenie gminy O... - Gmina O.... Efekty projektu nie będą przekazywane innym partnerom oraz nie będą przekazywane innym jednostkom budżetowym i organizacyjnym. Jednostki będą korzystały z obiektów nieodpłatnie.

Efekty inwestycji powstałe w wyniku realizacji przedmiotowego projektu zlokalizowane w powiecie... będą przekazane do nieodpłatnego użyczenia na rzecz innych jednostek budżetowych. Przekazanie ww. efektów projektu będzie miało charakter nieodpłatny. Jednostki budżetowe są odrębnymi od Wnioskodawcy podatnikami podatku od towarów i usług.

Na dzień dzisiejszy Wnioskodawca w swoich rozliczeniach w zakresie podatku od towarów i usług uwzględnia swoją odrębność podatkową jednostek budżetowych. Faktury dokumentujące poniesione wydatki w związku z realizacją projektu będą odpowiednio wystawiane na Partnerów - Gminy lub Powiat - Lidera.

W powiecie... po zakończeniu realizacji projektu w budynkach będą świadczone usługi przez jednostki budżetowe objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania. Jednostki budżetowe będą dodatkowo świadczyły usługi w zakresie wynajmowania nieruchomości o charakterze mieszkalnym lub części nieruchomości na własny rachunek wyłącznie na cele mieszkalne. Mienie powstałe w wyniku realizacji ww. inwestycji będzie przez Wnioskodawcę wykorzystywane do wykonywania czynności zwolnionych z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 i pkt 36.

Biorąc pod uwagę art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług brak jest związku wchodzących w skład mienia towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną. Realizowane w ramach projektu zadanie inwestycyjne jest zadaniem własnym powiatu, zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym realizowanym jako zadanie publiczne statutowe powiatu a niejako działalność gospodarcza.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy powiat ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony zawarty w fakturach otrzymanych w wyniku realizacji projektu pn. "...".

Zdaniem Wnioskodawcy, w świetle art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług nie przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku VAT o podatek naliczony wynikający z faktur związanych z realizacją inwestycji pn. "...".

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W świetle art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyjątkiem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE.Lnr 347), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w świetle unormowań prawa wspólnotowego w wypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znacznych zakłóceń konkurencji.

Jak wynika z powyższego wyłączenie organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy z kategorii podatników ma charakter wyłączenia podmiotowo-przedmiotowego.

Zdaniem Wnioskodawcy wyłączenie ma tu miejsce, gdyż są spełnione 2 warunki:

1.

dotyczy wyłącznie organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy,

2.

odnosi się tylko do tych czynności, które związane są z realizacją zadań nałożonych na te podmioty przepisami prawa i do realizacji których zostały one powołane.

Stosownie do przepisów art. 2 ust. 1 ustawy z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2013 r. poz. 595, z późn. zm.) powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Jak już wspomniano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy może nastąpić w przypadku związku zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. W przedmiotowej sprawie warunek ten nie jest spełniony, gdyż mienie powstałe w wyniku realizacji ww. inwestycji będzie wykorzystywane do wykonywania czynności zwolnionych z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 i 36. Zatem Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją przedmiotowego projektu. Tym samym Wnioskodawcy z tego tytułu nie będzie przysługiwało prawo do zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W zakresie przedmiotowego projektu Wnioskodawca nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 247, z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Artykuł 86 ust. 1 ustawy, stanowi, iż w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny, zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest jednostką samorządu terytorialnego, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług zarejestrowanym w dniu 4 września 2000 r. Powiat przystąpił do realizacji projektu pn. "..." w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa... na lata 2007-2013 Oś priorytetowa 4: "Rozwój infrastruktury ochrony środowiska i energetycznej" Działanie 4.2: "Rozwój systemów lokalnej infrastruktury ochrony środowiska i energetycznej". Podstawą prawną działania w tym zakresie jest uchwała Rady Powiatu w nr... z dnia 30 grudnia 2013 r. w sprawie uchwalenia budżetu Powiatu... na 2014 rok.

W dniu 13 lutego 2014 r. została zawarta pre-umowa nr... pomiędzy Powiatem... a Województwem..., w której określono wartość projektu oraz jego szczegółowe warunki. Na jej mocy wykonane zostaną prac termomodernizacyjnych w 13 budynkach użyteczności publicznej o łącznej powierzchni 20805 m.kw. zlokalizowanych na terenie powiatu... i 2 gmin: Cz..., O... oraz na terenie powiatu... gminy Z.... Zakres projekt obejmują m.in. ocieplenie 12 budynków (fundamentów, ścian zewnętrznych oraz w zależności od budynku docieplenie stropodachu bądź dachu oraz ocieplenie przestrzeni strychowych, ościeży okien i drzwi); wymianą okien drewnianych na PCV oraz wymianą starych i nieszczelnych drzwi zewnętrznych w 8 budynkach.

Realizując projekt Wnioskodawca, jako Lider, przejął odpowiedzialność za prawidłową realizację i rozliczenie projektu przed Województwem... oraz sporządza wnioski o płatność. Projekt realizowany będzie w partnerstwie: Powiat... - Lider, Gminy: Cz..., O..., Z... - Partnerzy.

Środki z dofinansowania unijnego będą wpływać na konto Lidera. Partnerzy projektu nie będą przekazywali własnych środków finansowych na rzecz Lidera Projektu. Właścicielem efektów inwestycji zlokalizowanych na terenie powiatu... będzie Powiat..., na terenie gminy Cz... - Gmina Cz..., na terenie gminy O... - Gmina O.... Efekty projektu nie będą przekazywane innym partnerom oraz nie będą przekazywane innym jednostkom budżetowym i organizacyjnym. Jednostki będą korzystały z obiektów nieodpłatnie.

Efekty inwestycji powstałe w wyniku realizacji przedmiotowego projektu zlokalizowane w powiecie... będą przekazane do nieodpłatnego użyczenia na rzecz innych jednostek budżetowych, a przekazanie ich będzie miało charakter nieodpłatny. Jednostki budżetowe są odrębnymi od Wnioskodawcy podatnikami podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca, jako jednostka budżetowa, w swoich rozliczeniach w zakresie podatku od towarów i usług uwzględnia swoją odrębność podatkową. Faktury dokumentujące poniesione wydatki w związku z realizacją projektu będą odpowiednio wystawiane na Partnerów lub Lidera.

W powiecie... po zakończeniu realizacji projektu w budynkach będą świadczone usługi przez jednostki budżetowe objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania. Jednostki budżetowe będą dodatkowo świadczyły usługi w zakresie wynajmowania nieruchomości o charakterze mieszkalnym lub części nieruchomości na własny rachunek wyłącznie na cele mieszkalne. Biorąc pod uwagę art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług brak jest związku wchodzących w skład mienia towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną. Realizowane w ramach projektu zadanie inwestycyjne jest zadaniem własnym powiatu, zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym realizowanym jako zadanie publiczne statutowe powiatu a niejako działalność gospodarcza.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunek uprawniający do odliczenia nie zostanie spełniony, gdyż - jak wskazał Wnioskodawca - brak jest związku wchodzących w skład mienia towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną. Zatem, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem. Tym samym Wnioskodawca nie będzie miał prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy należy stwierdzić, iż Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją projektu pn. "...", ponieważ jak wskazał Wnioskodawca, brak jest związku wchodzących w skład mienia towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną.

W związku z okolicznością, iż Wnioskodawca wywiódł prawidłowy skutek prawny w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego, stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Podkreślenia wymaga, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie zdarzenia przyszłego i własnym stanowisku w sprawie oceny prawnej zdarzenia przyszłego, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Ponadto należy zwrócić uwagę, że organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania z bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl