IPTPP2/443-56/11-6/BM - Brak możliwości odzyskania przez stowarzyszenie podatku VAT naliczonego w związku z przedsięwzięciem wykonywanym w ramach PROW na lata 2007-2013.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 15 lipca 2011 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP2/443-56/11-6/BM Brak możliwości odzyskania przez stowarzyszenie podatku VAT naliczonego w związku z przedsięwzięciem wykonywanym w ramach PROW na lata 2007-2013.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 12 kwietnia 2011 r. (data wpływu 21 kwietnia 2011 r.) uzupełnionym pismami: z dnia 7 czerwca 2011 r. (data wpływu 20 czerwca 2011 r.) oraz z dnia 4 lipca 2011 r. (data wpływu 6 lipca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacja projektów: "..." w ramach PROW 2007-2013 - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 kwietnia 2011 r. do Biura Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektów: "..." w ramach PROW 2007-2013.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujący stan faktyczny.

Stowarzyszenie jest społeczną organizacją działająca w ramach przepisów prawa kanonicznego i prawa o stowarzyszeniach. Skupia osoby akceptujące naukę Kościoła Katolickiego, a w szczególności naukę o małżeństwie i rodzinie.

Realizując cele wskazane w Statucie, Stowarzyszenie opiera się głównie na społecznej pracy członków. Statutowa działalność Stowarzyszenia może być odpłatna lub nieodpłatna, nie będąc jednakże działalnością gospodarczą w rozumieniu przepisów o działalności gospodarczej.

Stowarzyszenie poza działalnością statutową nie prowadzi żadnej działalności gospodarczej. Nie jest zatem płatnikiem podatku VAT, w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Oznacza to, że nie może odzyskać uiszczonego podatku VAT.

W związku z obowiązkiem przedstawienia interpretacji ww. przepisów prawa w Urzędzie Marszałkowskim dla celów refundacji wydatków w ramach PROW, Stowarzyszenie wnosi o wydanie interpretacji dotyczącej braku możliwości odzyskania podatku VAT.

Niezależnie jaką działalność stowarzyszenie prowadzi, podatek VAT jest zawsze kwalifikowalny.

Wnioskodawca nadmienia, że Stowarzyszenie nie było zgłaszane do rejestracji podatku VAT, nie figuruje w ewidencji płatników VAT i nigdy nie figurowało. Stowarzyszenie nigdy nie prowadziło działalności gospodarczej i nie miało możliwości odzyskania podatku VAT.

W istniejącym stanie faktycznym w ramach projektów unijnych dokonywane są zakupy materiałów informacyjno - promocyjnych, sprzętu biurowego, mebli, wyposażenia, koszty szkoleń, związane z usługami dot. występów zespołów, nagłośnienia i oświetlenia, cateringu.

W odpowiedzi na wezwanie z dnia 4 czerwca 2011 r. Wnioskodawca wskazał, iż w 2011 r. realizuje dwa projekty w ramach PROW:

* (...);

* (...).

Zaznaczono, iż Stowarzyszenie obecnie stara się o środki z PROW na kolejne lata, na projekty dotyczące tych samych przedsięwzięć, a stanowiących kolejne edycje (na dzień dzisiejszy złożono 2 wnioski na (...).

Faktury dokumentujące wydatki ponoszone w związku z realizacją projektów wystawiane są na Wnioskodawcę.

W odpowiedzi na wezwanie z dnia 27 czerwca 2011 r. Stowarzyszenie wskazało, iż wydatki, o których mowa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczą projektów:

* (...) (zrealizowany);

* (...) (realizacja przewidziana na 2012 rok);

* (...) (realizacja przewidziana na listopad 2011 r.);

* (...) (realizacja przewidziana w 2012 r.).

Wydatki wymienione we wniosku są związane z wydatkami opodatkowanymi podatkiem VAT i są to:

a.

w ramach (...) wydatki związane z cateringiem (konsumpcja), wydatki związane z usługą oświetlenia i nagłośnienia, wydatki związane z drukiem plakatów, wydatki związane z pokazem pirotechnicznym;

b.

w ramach (...) wydatki związane z cateringiem (konsumpcja), wydatki związane z drukiem plakatów, wydatki związane z usługą-występ zespołu; wydatki związane z zakupem art. spożywczych;

c.

w ramach (...) wydatki związane z zakupem nagród na loterię, wydatki związane z drukiem plakatów, wydatki związane z występem zespołu, wydatki związane z występem szczudlarzy, wydatki związane z usługą oświetlenia i nagłośnienia, wydatki związane z pokazem pirotechnicznym;

d.

w ramach (...)- wydatki związane z drukiem plakatów, wydatki związane z usługą - teatrzyk dla dzieci, wydatki związane z cateringiem (konsumpcja), wydatki związane z zakupem art. spożywczych, wydatki związane z występem zespołu, wydatki związane z usługą oświetlenia i nagłośnienia.

Wydatkami zwolnionymi czy niepodlegającymi opodatkowaniu VAT i są to:

a.

w ramach (...) umowa o dzieło (dot. występu zespołu; wydatki związane z występem zespołu - umowa - wystawiono rachunek zwykły).

b.

w ramach (...) wynagrodzenie prelegentów (umowy o dzieło), umowa o dzieło - występ zespołu;

c.

w ramach (...) umowa o dzieło (dot. występu zespołu);

d.

w ramach (...) wynagrodzenie prelegentów (umowy o dzieło), umowa o dzieło - występ zespołu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Stowarzyszenie niezależnie jaką działalność prowadzi nie może odzyskać uiszczonego podatku VAT od ponoszonych wydatków.

Zdaniem Wnioskodawcy Stowarzyszenie nie prowadzi żadnej działalności gospodarczej a także nie jest podatnikiem w myśl art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, Stowarzyszenie stoi na stanowisku, że nie może odzyskać uiszczonego podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ww. artykułu kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 cytowanej. ustawy.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Przepis art. 96 ust. 1 ustawy stanowi, iż podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3, w myśl którego podmioty w art. 15, zwolnione od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i ust. 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 i art. 82 ust. 3 mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.

Ponadto, zgodnie z art. 34 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 z późn. zm.), stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z opisu stanu faktycznego wynika, iż Stowarzyszenie jest społeczną organizacją działająca w ramach przepisów prawa kanonicznego i prawa o stowarzyszeniach. Skupia osoby akceptujące naukę Kościoła Katolickiego, a w szczególności naukę o małżeństwie i rodzinie. Statutowa działalność Stowarzyszenia może być odpłatna lub nieodpłatna, nie będąc jednakże działalnością gospodarczą w rozumieniu przepisów o działalności gospodarczej. Wnioskodawca poza działalnością statutową nie prowadzi żadnej działalności gospodarczej. Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, nie figuruje w ewidencji płatników VAT i nigdy nie figurowało. Realizuje projekty w ramach PROW 2007-2013. W ramach projektów unijnych Stowarzyszenie dokonuje zakupów materiałów informacyjno - promocyjnych, sprzętu biurowego, mebli, wyposażenia, koszty szkoleń, związane z usługami dotyczącymi występów zespołów, nagłośnienia i oświetlenia, cateringu. Wnioskodawca wskazał, iż wydatki, o których mowa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczą projektów (...).

Jak wynika z dokonanej wyżej analizy przepisów, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy warunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów nie będących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT i nie wykonuje czynności opodatkowanych tym podatkiem. Zatem, brak jest podstaw do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji przedmiotowych działań.

W zakresie przedmiotowego projektu nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego, pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, nie ma zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Reasumując, Wnioskodawcy, nie przysługuje prawo do odzyskania podatku od towarów i usług związanego z realizacją projektów: (...) w ramach PROW 2007-2013.

Ponadto należy zwrócić uwagę, że organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ul. Prosta 10 25-366 Kielce, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl