IPTPP2/443-558/11-4/AW - Możliwość zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług szkoleń organizowanych dla pracowników urzędu wojewódzkiego, finansowanych ze środków publicznych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 20 grudnia 2011 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP2/443-558/11-4/AW Możliwość zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług szkoleń organizowanych dla pracowników urzędu wojewódzkiego, finansowanych ze środków publicznych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 2 września 2011 r. (data wpływu 12 września 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 7 grudnia 2011 r. (data wpływu 8 grudnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT na wykonaną usługę szkoleniową - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 września 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT na wykonaną usługę szkoleniową.

Pismem z dnia 7 grudnia 2011 r. wniosek został uzupełniony o doprecyzowanie stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

C. jest instytucją gospodarki budżetowej utworzoną na podstawie przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.).

Dnia 27 czerwca 2011 r. pomiędzy C. a Urzędem Wojewódzkim zawarta została umowa, której przedmiotem było przeprowadzenie szkolenia pn. "Exel dla zaawansowanych" dla 16 pracowników. Strony ustaliły wynagrodzenie za przeprowadzenie powyższych czynności w wysokości 3.845,00 zł brutto. Po wykonaniu czynności określonych w umowie C. wystawił Urzędowi Wojewódzkiemu fakturę VAT z dnia 29 lipca 2011 r. na kwotę 3.845,00 zł brutto. Zastosowana została stawka podatku VAT 23%.

Pismem z dnia 22 sierpnia 2011 r. Urząd Wojewódzki wystąpił o dokonanie korekty faktury VAT i zastosowanie stawki "0" podatku VAT. Jako podstawę prawną wskazano art. 43 ust. 1 pkt 29 lit c ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym zwolnione od podatku są usługi kształcenia zawodowego (inne niż wymienione w pkt 26) finansowane w całości ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawa towarów ściśle z tymi szkoleniami związane.

Powołano się na Par. 4 umowy, zgodnie z którym "1. UW oświadcza, że:

1.

Szkolenie realizowane jest w ramach projektu pn. "..." - działanie 1.2. Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna 2007-2013 zgodnie z decyzją.

2.

Szkolenie finansowane jest w 85% przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna 2007-2013 oraz w 15% ze środków budżetu państwa."

C. zgodnie z zapisami w KRS w przedmiocie swojej działalności ma pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane oraz działalność wspomagającą edukację. Nie zdefiniowano w przedmiocie działalności Wnioskodawcy działalności zmierzającej do podnoszenia kwalifikacji zawodowych lub przekwalifikowania zawodowego.

W piśmie z dnia 7 grudnia 2011 r. (data wpływu 8 grudnia 2011 r.), stanowiącym uzupełnienie wniosku Wnioskodawca wskazał, iż jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Ponadto, Wnioskodawca podał, iż nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania, a wobec powyższego nie jest wpisany do ewidencji, o której mowa w art. 82 ustawy o systemie oświaty. Wnioskodawca wskazał, iż szkolenia, o których mowa we wniosku miały na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy dla celów zawodowych.

Ponadto usługi nie były prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach. Wnioskodawca nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

Beneficjentem projektu, w ramach którego było realizowane szkolenie nie jest C. Z posiadanych przez Wnioskodawcę informacji wynika, iż beneficjentem jest Urząd Wojewódzki co wynika z pism kierowanych do Wnioskodawcy przez ten podmiot, w szczególności z pisma dnia 22 sierpnia 2011 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca winien, w opisanym stanie faktycznym, zastosować stawkę podatku VAT 23% czy też usługa wykonana na rzecz Urzędu Wojewódzkiego winna być zwolniona z podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, w opisanym stanie faktycznym wykonana na rzecz Urzędu Wojewódzkiego usługa winna podlegać 23% stawce VAT.

Warunkiem zwolnienia z podatku VAT na wskazanej podstawie jest łączne spełnienie dwóch przesłanek:

* usługa ma obejmować kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie zawodowe

* usługa musi być finansowana w całości ze środków publicznych.

Świadczona na rzecz Urzędu Wojewódzkiego sługa nie obejmowała z całą pewnością przekwalifikowania zawodowego.

Wątpliwości pojawiają się co do definicji pojęcia "kształcenia zawodowego".

Celem kształcenia zawodowego jest przygotowanie do wykonywania konkretnego zawodu. Kształcenie zawodowe w Polsce jest realizowane w systemie szkolnym w zasadniczych szkołach zawodowych, technikach, technikach uzupełniających oraz szkołach policealnych. Zawody, w których mogą kształcić szkoły zawodowe określone są w klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego. Aktualnie obowiązująca klasyfikacja zawodów szkolnictwa zawodowego ogłoszona jest w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 26 czerwca 2007 r. w sprawie klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego (Dz. U. Nr 124, poz. 860). Kształcenie zawodowe w Polsce realizują również pracodawcy będący rzemieślnikami.

Zauważyć należy, iż w zakresie działalności C. nie zostały ujęte usługi kształcenia zawodowego, przez które należy rozumieć usługi w zakresie prowadzenie szkół: podstawowych, gimnazjów, liceów, zasadniczych, policealnych itp. Również przedmiotem prowadzonego szkolenia nie było kształcenie zawodowe w powyżej wskazanym rozumieniu.

W ocenie Wnioskodawcy podnoszenie kwalifikacji zawodowych opisane w zawartej umowie, nie jest kształceniem zawodowym. Pojęcie środków publicznych określone zostało w ustawie o finansach publicznych. Są nimi m.in. dochody publiczne oraz środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej. Zgodnie z zawartą umową 85% środków finansowane jest przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna 2007-2013, zaś 15% - ze środków budżetu państwa, środki określone jako pochodzące z "budżetu państwa" nie zostały zdefiniowane jako stanowiące "dochody publiczne", a jedynie takie ich umiejscowienie w strukturze finansów publicznych mogłoby uzasadniać zwolnienie z podatku Vat. Brak jest zatem wiedzy po stronie Wnioskodawcy na temat tego, czy faktycznie w 100% usługa będzie finansowana ze środków publicznych, co uniemożliwia zastosowanie zwolnienia.

Ponieważ występują uzasadnione wątpliwości co do zaistnienia obu przesłanek art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy, które muszą zostać spełnione łącznie, brak jest zatem w ocenie Wnioskodawcy podstawy prawnej do zwolnienia świadczonej usługi z podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...) - art. 7 ust. 1 ustawy.

Z kolei przez świadczenie usług - w myśl art. 8 ust. 1 ustawy - rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Co do zasady stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Z dniem 1 stycznia 2011 r. weszła w życie ustawa z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476). Przepisy nowelizacji uchylają załącznik nr 4 do ustawy, zawierający wykaz usług zwolnionych od podatku, który w pozycji 7 wymieniał jako zwolnione usługi w zakresie edukacji (ex 80) i przenoszą uregulowania dotyczące tej tematyki do treści ustawy. Zasadnicze znaczenie ma w tym przypadku dodanie do art. 43 ustawy punktów 26-29, regulujących zwolnienia od podatku działalności edukacyjnej.

Ponadto, przy określaniu zakresu zwolnień, które dotychczas były ujęte w załączniku nr 4 do ustawy, odstąpiono od ich identyfikacji przy pomocy klasyfikacji statystycznych określając ich zakres z wykorzystaniem treści zapisów prawa unijnego i krajowego oraz orzecznictwa sądów.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,

b.

uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a.

prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b.

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c.

finansowane w całości ze środków publicznych.

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Ponadto, zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 20 obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011 r. rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392), zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Środkami publicznymi, w myśl art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.) są:

1.

dochody publiczne;

2.

środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA);

3.

środki pochodzące ze źródeł zagranicznych niepodlegające zwrotowi, inne niż wymienione w pkt 2;

4.

przychody budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz innych jednostek sektora finansów publicznych pochodzące:

a.

ze sprzedaży papierów wartościowych,

b.

z prywatyzacji majątku Skarbu Państwa oraz majątku jednostek samorządu terytorialnego,

c.

ze spłat pożyczek i kredytów udzielonych ze środków publicznych,

d.

z otrzymanych pożyczek i kredytów,

e.

z innych operacji finansowych;

5.

przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z prowadzonej przez nie działalności oraz pochodzące z innych źródeł.

Zgodnie z art. 44 obowiązującego od dnia 1 lipca 2011 r. rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do Dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L z 2011 r. nr 77/1) usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

Powołane przepisy przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją lub finansowane w całości ze środków publicznych. Co więcej przepisy przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane. Dla zastosowania przedmiotowych zwolnień istotne jest uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, a następnie spełnienie dodatkowych warunków wynikających z niniejszego przepisu, tj. prowadzenie danego szkolenia w formie i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub uzyskanie akredytacji na dany rodzaj szkolenia lub finansowanie danego szkolenia w całości ze środków publicznych lub też finansowanie danego szkolenia w co najmniej 70% ze środków publicznych.

Z opisu zaistniałego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca - będący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT - zawarł umowę z Urzędem Wojewódzkim, której przedmiotem było przeprowadzenie szkolenia pn.: "Exel dla zaawansowanych" dla pracowników tego Urzędu. Po wykonaniu czynności określonych w umowie Wnioskodawca wystawił fakturę VAT ze stawką 23%. Urząd Wojewódzki wystąpił o dokonanie przez Wnioskodawcę korekty faktury VAT i zastosowanie zwolnienia z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit c ustawy o podatku od towarów i usług.

Przedmiotowe szkolenie było finansowane w 85% przez Unię Europejską oraz w 15% ze środków budżetu państwa.

Wnioskodawca nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania. Szkolenia, o których mowa we wniosku miały na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy dla celów zawodowych. Nie były prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.

Wnioskodawca nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Beneficjentem projektu, w ramach którego było realizowane szkolenie jest Urząd Wojewódzki.

Analizując przedstawione okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa podatkowego wskazać należy, iż usługi świadczone przez Wnioskodawcę nie mogą korzystać ze zwolnienia od podatku określonego w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy. Wnioskodawca nie jest bowiem jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, a zatem nie spełnia wymogu niezbędnego do skorzystania ze zwolnienia, o którym mowa w powyższym przepisie.

Zatem należy przeanalizować, czy spełnione są przesłanki umożliwiające skorzystanie ze zwolnienia w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy.

Jak wskazał Wnioskodawca, przeprowadzone przez Niego szkolenia miały na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Tym samym, zgodnie z art. 44 powołanego wyżej rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) ustanawiającego środki wykonawcze do Dyrektywy 2006/112/WE, są usługami w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego.

Biorąc pod uwagę, że przedmiotowe usługi nie były prowadzone w formie i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach oraz fakt, że Wnioskodawca w zakresie przedmiotowych usług nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, nie może korzystać ze zwolnienia dla świadczonych usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) i b ustawy.

Natomiast jak poinformował Zainteresowany, szkolenie finansowane było w 85% przez Unię Europejską oraz w 15% ze środków budżetu państwa. Dane te zostały zawarte w umowie między Wnioskodawcą a zleceniodawcą oraz w pismach kierowanych do Wnioskodawcy. Okoliczności te zatem dają podstawę twierdzić, iż usługi te w całości finansowane są ze środków publicznych. Wobec powyższego wątpliwości Wnioskodawcy co do faktycznego źródła finansowania usług nie znajdują potwierdzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Jak wynika z powołanych regulacji art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26, finansowane w całości ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Reasumując, biorąc pod uwagę opis sprawy oraz powołane przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, iż usługi mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy dla celów zawodowych są usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego. Zatem, w przypadku gdy przedmiotowe usługi są finansowane - jak wskazał Wnioskodawca - w 85% ze środków pochodzących z Unii Europejskiej oraz w 15% ze środków budżetu państwa, to stosownie do powołanego art. 5 ust. 1 ustawy o finansach publicznych - finansowane są w całości ze środków publicznych. Tym samym korzystają ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Końcowo należy wskazać, iż analiza załączników dołączonych do wniosku o wydanie interpretacji w indywidualnej sprawie nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Zatem tut. Organ w związku z § 2 i § 5a ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest uprawniony do oceny załączników dołączonych do wniosku, a niniejszą interpretację wydano jedynie w oparciu o opis stanu faktycznego w nim przedstawiony.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl