IPTPP2/443-552/11-2/IR - Opodatkowanie VAT usługi montażu trwałej zabudowy wnękowej i mebli kuchennych oraz drzwi do mebli jak również drzwi zewnętrznych i wewnętrznych z zakupionych materiałów trwale zamontowanych w obiektach budownictwa mieszkaniowego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 2 grudnia 2011 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP2/443-552/11-2/IR Opodatkowanie VAT usługi montażu trwałej zabudowy wnękowej i mebli kuchennych oraz drzwi do mebli jak również drzwi zewnętrznych i wewnętrznych z zakupionych materiałów trwale zamontowanych w obiektach budownictwa mieszkaniowego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 6 września 2011 r. (data wpływu 8 września 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* opodatkowania 8% stawką podatku VAT usług produkcji i montażu mebli kuchennych, zabudowy wnękowej oraz drzwi do mebli z zakupionych materiałów, w budynkach i lokalach mieszkalnych sklasyfikowanych w PKOB 111 i 112 - jest nieprawidłowe,

* opodatkowania 8% stawką podatku VAT usług produkcji i montażu drzwi zewnętrznych, wewnętrznych trwale połączonych z budowlą osadzonych na zawiasach lub przesuwanych osadzonych na prowadnicach, w budynkach i lokalach mieszkalnych sklasyfikowanych w PKOB 111 i 112 - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 września 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania 8% stawką podatku VAT usług produkcji i montażu mebli kuchennych, zabudowy wnękowej oraz drzwi z zakupionych materiałów, w budynkach i lokalach mieszkalnych sklasyfikowanych w PKOB 111 i 112.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą polegająca na produkcji oraz sprzedaży mebli, a także ich części i komponentów do mebli. Jednocześnie Wnioskodawca produkuje oraz sprzedaje meble według projektów przedstawionych przez nabywców.

W chwili obecnej Wnioskodawca zamierza rozszerzyć prowadzoną działalność w następujący sposób:

1.

Wnioskodawca zamierza produkować/wytwarzać gotowe do montażu części i komponenty mebli do zabudowy kuchennej tj.: wytwarzaniu z zakupionych płyt meblowych, blatów, luster i elementów metalowych (zawiasy, okucia, prowadnice) elementów stałej zabudowy wnękowej i kuchennej, oraz przy pomocy pracowników prowadzonego przedsiębiorstwa, świadczyć usługi z zakresu montażu zabudowy kuchennej bezpośrednio w miejscu dostawy tj. bezpośrednio u klienta. Wnioskodawca zaznacza, iż usługa montażu mebli kuchennych będzie wykonywana w obiektach budowlanych lub ich częściach zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym - oznaczonych jako PKOB 111 i 112. Wnioskodawca jednocześnie podnosi, iż w wyżej przedstawionym przypadku, usługa montażu komponentów mebli bezpośrednio u klienta, będzie nieodzowną częścią usługi, w przeciwnym wypadku należałoby przyjąć, iż Zobowiązany byłby najpierw do sprzedaży komponentów mebli, a następnie do ewentualnego wykonania usługi, co z racji udzielanej klientom gwarancji na gotowy wyrób w postaci zabudowy kuchennej, byłoby niemożliwe. Ponadto sprzedaż i montaż mebli u klienta nie będzie obejmował dostawy sprzętu AGD.

2.

Wnioskodawca zamierza produkować/wytwarzać gotowe do montażu części i komponenty mebli do tzw. zabudowy wnękowej tj.: wytwarzaniu z zakupionych płyt meblowych, blatów, luster i elementów metalowych (zawiasy, okucia, prowadnice) elementów stałej zabudowy wnękowej - polegającej na zabudowie istniejących w budynkach wnęk, oraz przy pomocy pracowników prowadzonego przedsiębiorstwa, świadczyć usługi z zakresu montażu zabudowy kuchennej bezpośrednio w miejscu dostawy tj. bezpośrednio u klienta. Wnioskodawca zaznacza, iż usługa montażu mebli wnękowych będzie wykonywana w obiektach budowlanych lub ich częściach zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym - oznaczonych jako PKOB 111 i 112. Wnioskodawca jednocześnie podnosi, iż w wyżej przedstawionym przypadku, usługa montażu komponentów mebli bezpośrednio u klienta, będzie nieodzowną częścią usługi, w przeciwnym wypadku należałoby przyjąć iż Zobowiązany byłby najpierw do sprzedaży komponentów mebli, a następnie do ewentualnego wykonania usługi, co z racji udzielanej klientom gwarancji na gotowy wyrób w postaci zabudowy kuchennej, byłoby niemożliwe.

3.

Wnioskodawca zamierza produkować/wytwarzać gotowe do montażu drzwi, co polegać będzie na wytwarzaniu z zakupionych płyt meblowych, blatów, luster i elementów metalowych (zawiasy, okucia, prowadnice) drzwi zewnętrznych budynków i lokali a także drzwi wewnętrznych trwale połączonych z budowlą - osadzonych na zawiasach tudzież drzwi przesuwnych osadzonych na prowadnicach, oraz przy pomocy pracowników prowadzonego przedsiębiorstwa, świadczyć usługi z zakresu montażu przygotowanych drzwi bezpośrednio w miejscu dostawy tj. bezpośrednio u klienta. Wnioskodawca zaznacza, iż usługa montażu drzwi mebli będzie wykonywana w obiektach budowlanych lub ich częściach zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym-oznaczonych jako PKOB 111 i 112. Wnioskodawca jednocześnie podnosi, iż w wyżej przedstawionym przypadku, usługa montażu drzwi u klienta, będzie nieodzowna częścią usługi, w przeciwnym wypadku należałoby przyjąć, iż Zobowiązany byłby najpierw do sprzedaży drzwi, a następnie do ewentualnego wykonania usługi, co z racji udzielanej klientom gwarancji na gotowy wyrób w postaci zamontowanych, byłoby niemożliwe.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy przy świadczeniu usług w zakresie produkcji i montażu mebli kuchennych w domach u odbiorców indywidualnych (które to obiekty objęte są społecznym programem mieszkaniowym) można stosować 8% stawkę podatku VAT (zgodnie z art. 146a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług).

2.

Czy przy świadczeniu usług w zakresie produkcji i montażu mebli - zabudowy wnękowej u odbiorców indywidualnych (które to obiekty objęte są społecznym programem mieszkaniowym) można stosować 8% stawką podatku VAT (zgodnie z art. 146a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

3.

Czy przy świadczeniu usług w zakresie produkcji i montażu drzwi u odbiorców indywidualnych (które to obiekty objęte są społecznym programem mieszkaniowym) można stosować 8% stawkę podatku VAT (zgodnie z art. 146a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, istnieją podstawy by przyjąć, iż do wskazanych wyżej przyszłych stanów faktycznych miała zastosowanie 8% stawka podatku od towarów i usług. Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...). Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...). Art. 2 pkt 6 ustawy stanowi, iż przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

W myśl art. 41 ust. 2 ustawy w zw. z art. 146a ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 8%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym - art. 41 ust. 12 ustawy.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym - zgodnie z art. 41 ust. 12a ustawy rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieka lekarską i pielęgniarską zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Artykuł 41 ust. 12b ustawy stanowi, iż do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

* budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2;

* lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

Zgodnie z art. 41 ust. 12c ustawy, w przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej.

Z treści art. 2 pkt 12 ustawy wynika, iż przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Z unormowań zawartych w przytoczonych przepisach w ocenie Wnioskodawcy wynika zatem, iż 8% stawka podatku od towarów i usług ma zastosowanie w całym budownictwie mieszkaniowym, zarówno objętym społecznym programem mieszkaniowym, jak i nieobjętym tym programem.

Zdaniem Wnioskodawcy należy zauważyć, iż w treści powołanych wyżej przepisów ustawodawca użył pojęć: roboty budowlano-montażowe, remonty oraz roboty konserwacyjne, nie podając konkretnych symboli statystycznych dla tych usług. Przepisy ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług nie definiują pojęcia roboty budowlano-montażowe, remont i konserwacja, dlatego też w ocenie Wnioskodawcy należy odwołać się do przepisów prawa budowlanego. Zgodnie z art. 3 pkt 7 i 8 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118 z późn. zm.) przez:

* roboty budowlane - należy rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego, przez

* remont - należy rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a niestanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym.

Zastosowanie jednej stawki podatku od towarów i usług zarówno dla usługi, jak i dostawy materiałów wykorzystywanych do jej wykonania, uwarunkowane jest zdaniem Wnioskodawcy zakresem, w jakim prowadzona jest działalność gospodarcza oraz przedmiotem umowy zawartej ze zleceniodawcą.

Mając na uwadze powyższe, usługi montażu trwałej zabudowy wnękowej i kuchennej, a także montaż drzwi z zakupionych płyt meblowych, blatów, luster i elementów metalowych dociętych na konkretny wymiar i trwale zamontowanych w budynkach mieszkalnych stałego zamieszkania zaliczanych do budownictwa mieszkaniowego (PKOB 11), zdaniem Wnioskodawcy należy uznać za roboty budowlano - montażowe.

Reasumując, jeżeli usługi trwałej zabudowy wnękowej i kuchennej z zakupionych płyt meblowych, blatów, luster i elementów metalowych dociętych na konkretny wymiar i trwale zamontowanych, świadczone przez Wnioskodawcę, wykonywane będą w obiektach budownictwa mieszkaniowego, zdefiniowanych w art. 2 pkt 12 ustawy, to wówczas, zdaniem Wnioskodawcy winny podlegać opodatkowaniu 8% stawką podatku VAT, właściwą ze względu na rodzaj robót.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie:

* opodatkowania 8% stawką podatku VAT usług produkcji i montażu mebli kuchennych, zabudowy wnękowej oraz drzwi do mebli z zakupionych materiałów, w budynkach i lokalach mieszkalnych sklasyfikowanych w PKOB 111 i 112 - uznaje się za nieprawidłowe,

* opodatkowania 8% stawką podatku VAT usług produkcji i montażu drzwi zewnętrznych, wewnętrznych trwale połączonych z budowlą osadzonych na zawiasach lub przesuwanych osadzonych na prowadnicach, w budynkach i lokalach mieszkalnych sklasyfikowanych w PKOB 111 i 112 - uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054) zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu tym podatkiem podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...) - art. 7 ust. 1 ustawy.

Artykuł 2 pkt 6 ustawy stanowi natomiast, iż przez towary rozumie się rzeczy ruchome oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Ponadto art. 8 ust. 1 ustawy określa, iż przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Należy natomiast zaznaczyć, że zarówno w przepisach ww. ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w rozporządzeniach wykonawczych do niej, przewidziano możliwość zastosowania obniżonych stawek podatku w stosunku do niektórych czynności.

Stosownie do przepisu art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

W tym miejscu należy zauważyć, iż z dniem 1 stycznia 2011 r. zmianie uległy stawki podatku od towarów i usług.

Stosownie do art. 146a pkt 1 i 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Stosownie zaś do przepisu art. 41 ust. 12 ustawy, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym - zgodnie z art. 41 ust. 12a ustawy - rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Obiektami budownictwa mieszkaniowego są budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11 (art. 2 pkt 12 ustawy).

Artykuł 41 ust. 12b ustawy stanowi, iż do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

1.

budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2,

2.

lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c ustawy).

Zgodnie z § 7 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011 r., stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 8% dla:

1.

towarów i usług wymienionych w załączniku nr 1 do rozporządzenia;

2.

robót konserwacyjnych dotyczących budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym;

3.

robót konserwacyjnych dotyczących:

a.

obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych,

b.

lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12

- w zakresie w jakim wymienione roboty nie są objęte tą stawką na podstawie pkt 2.

Przez roboty konserwacyjne, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 3, rozumie się roboty mające na celu utrzymanie sprawności technicznej elementów budynku lub jego części inne niż remont (§ 7 ust. 2 ww. rozporządzenia).

Jak wynika z powołanych wyżej przepisów, ustawa o podatku od towarów i usług, poprzez podanie klasyfikacji, odwołuje się do Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych. Zatem dla celów VAT stosuje się przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316, z późn. zm.), stanowiącego usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych.

Zgodnie z tym rozporządzeniem w dziale 11 mieszczą się budynki mieszkalne. Dział ten obejmuje grupy budynków: 111 - mieszkalnych jednorodzinnych, 112 - o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe, 113 - zbiorowego zamieszkania.

W myśl przepisu art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne. W przypadku preferencyjnego rozwiązania, o którym mowa w art. 41 ust. 12 ustawy, istotne jest zatem określenie, czy i w jakim zakresie ustawodawca odwołuje się w nim do klasyfikacji statystycznych, a w przypadku braku takiego odwołania, jakie znaczenie należy przypisać normie tam zawartej.

W przepisie tym ustawodawca wymienił czynności oraz wskazał, że muszą one dotyczyć określonych obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

W przypadku czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy, ustawodawca nie powołał symboli statystycznych, a zatem dla celów stosowania tego przepisu czynności te nie powinny być identyfikowane za pomocą klasyfikacji statystycznych. Natomiast, jak już zaznaczono, przy definiowaniu ww. obiektów ustawodawca, co do zasady, odwołuje się do klasyfikacji statystycznych, jednakże kwestia ta w kontekście pytania Wnioskodawcy nie budzi wątpliwości.

Dla określenia właściwej stawki podatku VAT w przedmiotowej sprawie należy zatem ustalić, czy określona czynność wykonywana przez podatnika mieści się w zakresie czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy (dostawa, budowa, remont, modernizacja, termomodernizacja, przebudowa obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym).

Przepisy ustawy nie definiują pojęć budowa, remont modernizacja, termomodernizacja oraz przebudowa, dlatego też w tym zakresie należy odwołać się do przepisów prawa budowlanego. Zgodnie z art. 3 pkt 6 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623 z późn. zm.) przez budowę należy rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego.

Z kolei zgodnie z pkt 7a tego artykułu, przez przebudowę należy rozumieć wykonywanie robót budowlanych, w wyniku których następuje zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego obiektu budowlanego, z wyjątkiem charakterystycznych parametrów, jak: kubatura, powierzchnia zabudowy, wysokość, długość, szerokość bądź liczba kondygnacji; w przypadku dróg są dopuszczalne zmiany charakterystycznych parametrów w zakresie niewymagającym zmiany granic pasa drogowego.

Natomiast definicję remontu zawarto w pkt 8 art. 3 cyt. ustawy - Prawo budowlane. Zgodnie z jego brzmieniem, przez remont należy rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a nie stanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym.

Modernizacja to "unowocześnienie i usprawnienie czegoś"- według internetowego słownika języka polskiego (Wydawnictwo Naukowe PWN S.A.).

Montaż - wg powyższego słownika - to "składanie maszyn, aparatów, urządzeń z gotowych części; zakładanie, instalowanie urządzeń technicznych, łączenie oddzielnych części w całość."

W związku z przytoczoną definicją stwierdzić należy, że pojęcie "montaż" odnosi się do takiego sposobu działania, w efekcie którego z niezależnie od siebie istniejących części powstaje wytwór będący zupełnie nową całością.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą polegająca na produkcji oraz sprzedaży mebli, a także ich części i komponentów do mebli. Wnioskodawca produkuje oraz sprzedaje meble również według projektów przedstawionych przez nabywców. Wnioskodawca zamierza rozszerzyć prowadzoną działalność i planuje wytwarzać z zakupionych płyt meblowych, blatów, luster i elementów metalowych gotowe do montażu części i komponenty mebli do zabudowy kuchennej, wnękowej, drzwi do mebli oraz drzwi zewnętrzne i wewnętrzne do budynków i lokali, trwale połączone z budowlą osadzone na zawiasach lub przesuwane osadzone na prowadnicach. Ponadto przy pomocy pracowników prowadzonego przedsiębiorstwa, Zainteresowany będzie świadczyć usługi z zakresu montażu zabudowy kuchennej i wnękowej oraz przygotowanych drzwi bezpośrednio w miejscu dostawy tj. bezpośrednio u klienta. Wnioskodawca zaznacza, iż usługa montażu mebli kuchennych, wnękowych oraz drzwi będzie wykonywana w obiektach budowlanych lub ich częściach zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, oznaczonych jako PKOB 111 i 112. Wnioskodawca jednocześnie podnosi, iż usługa montażu komponentów mebli bezpośrednio u klienta, będzie nieodzowną częścią usługi i nie będzie obejmowała dostawy sprzętu AGO.

Wątpliwość Wnioskodawcy dotyczy stosowania stawki podatku VAT w wysokości 8% przy czynnościach produkcji i montażu mebli kuchennych, zabudowy wnękowej oraz drzwi w budynkach i lokalach mieszkalnych sklasyfikowanych w PKOB 111 i 112.

Analiza przedstawionego zdarzenia przyszłego na tle powołanych przepisów prawa, prowadzi do wniosku, że planowane wykonywanie czynności produkcji i montażu mebli kuchennych i zabudowy wnękowej w trwałej zabudowie, a także wymienionych przez Wnioskodawcę drzwi do mebli z zakupionych materiałów, zamontowanych w budynkach i lokalach mieszkalnych sklasyfikowanych w PKOB 111 i 112, nie można zaliczyć do czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy, jak również uznać za roboty, o których mowa w § 7 ust. 1 pkt 2 i 3 ww. rozporządzenia Ministra Finansów. Przedmiotowe czynności, które zamierza wykonywać Wnioskodawca stanowią w istocie zaopatrzenie budynku bądź lokalu mieszkalnego w elementy wyposażenia, niestanowiące jego elementów konstrukcyjnych. Zatem przedmiotowe czynności będą podlegać opodatkowaniu podstawową stawką podatku VAT, tj. 23%. Natomiast czynności polegające na produkcji i montażu z zakupionych materiałów drzwi zewnętrznych, drzwi wewnętrznych trwale połączonych z budowlą osadzonych na zawiasach jak również drzwi przesuwanych osadzonych na prowadnicach zamontowanych w budynkach i lokalach mieszkalnych sklasyfikowanych w PKOB 111 i 112 jako wypełniające dyspozycje art. 41 ust. 12 ustawy będą korzystały z obniżonej stawki podatku VAT w wysokości 8% w przypadku gdy drzwi wewnętrzne nie będą stanowiły elementu zabudowy wnękowej.

Wskazać należy, że roboty budowlano-montażowe dotyczące budownictwa mieszkaniowego objęte były 7% stawką podatku VAT na podstawie § 37 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799, z późn. zm.), które obowiązywało do dnia 31 grudnia 2010 r.

Natomiast przywołane powyżej regulacje ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. nie przewidują, jak wskazano powyżej, możliwości opodatkowania obniżoną - 8% stawką podatku od towarów i usług wykonywanych przez Wnioskodawcę czynności produkcji i montażu mebli kuchennych oraz zabudowy wnękowej w trwałej zabudowie.

Z uwagi na to, iż obniżone stawki podatku mają charakter wyjątkowy stwierdzić należy, iż stawki te mogą mieć zastosowanie wyłącznie do czynności wskazanych wprost przez prawodawcę w ustawie o podatku od towarów i usług lub w przepisach wykonawczych do tej ustawy. Skoro zatem preferencyjna - 8% stawka podatku od towarów i usług, stosownie do art. 41 ust. 12 ustawy, ma zastosowanie wyłącznie do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, oraz na podstawie § 7 ust. 1 pkt 2 i 3 ww. rozporządzenia Ministra Finansów do robót konserwacyjnych (jak wskazano powyżej montaż mebli kuchennych oraz zabudowy wnękowej w trwałej zabudowie nie mieści się w tych kategoriach czynności), to stwierdzić należy, iż wszelkie inne czynności dotyczące tych obiektów nie mogą korzystać z preferencji podatkowej.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie stosowania stawki 8% na usługi montażu trwałej zabudowy wnękowej i mebli kuchennych oraz drzwi do mebli z zakupionych materiałów trwale zamontowanych w obiektach budownictwa mieszkaniowego sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w grupie 111 i 112 jest nieprawidłowe. Natomiast stanowisko Zainteresowanego w zakresie opodatkowania 8% stawką podatku VAT usług montażu drzwi zewnętrznych i wewnętrznych jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M. C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl