IPTPP2/443-548/11-6/IR

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 grudnia 2011 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP2/443-548/11-6/IR

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana prowadzącego działalność gospodarczą p.n...., przedstawione we wniosku z dnia 5 września 2011 r. (data wpływu 7 września 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 28 listopada 2011 r. (data wpływu 30 listopada 2011 r.) oraz pismem z dnia 16 grudnia 2011 r. (data wpływu 19 grudnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku usług prowadzenia i organizowania kursów wyrównawczych przygotowujących do egzaminu gimnazjalnego i maturalnego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 września 2011 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku usług prowadzenia i organizowania kursów wyrównawczych przygotowujących do egzaminu gimnazjalnego i maturalnego.

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 28 listopada 2011 r. (data wpływu 30 listopada 2011 r.) poprzez doprecyzowanie opisu sprawy oraz uiszczenie opłaty.

Natomiast pismem z dnia 16 grudnia 2011 r. (data wpływu 19 grudnia 2011 r.) Wnioskodawca ostatecznie wskazał, iż wniosek dotyczy wyłącznie zdarzenia przyszłego, sformułował nowe pytanie i własne stanowisko.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe (sformułowane ostatecznie w piśmie z dnia 16 grudnia 2011 r.).

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie świadczenia usług edukacyjnych sklasyfikowanych wg Polskiej Klasyfikacji Działalności PKD 2007 pod numerem 8559B - Pozostałe formy edukacji gdzie indziej niesklasyfikowane. Przedmiot wykonywanej działalności gospodarczej określony został wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług pod symbolami:

* 85.59.19.0 - usługi w zakresie pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane

* 85.59.11.0 - usługi nauczania języków obcych

* 85.53.11.0 - usługi świadczone przez szkoły nauki jazdy

Przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest świadczenie następujących usług:

1.

organizacja oraz prowadzenie kursów wyrównawczych, przygotowujących młodzież do egzaminów maturalnych, z następujących przedmiotów: język polski, język angielski, język niemiecki, matematyka, historia, geografia, fizyka, chemia, wiedza o społeczeństwie i inne przedmioty maturalne;

2.

organizacja oraz prowadzenie kursów uniwersytetu trzeciego wieku;

3.

organizacja oraz prowadzenie kursów języków obcych;

4.

organizacja oraz prowadzenie kursów z zakresu nauki jazdy w kategorii B.

Kursy przygotowujące do egzaminu maturalnego i gimnazjalnego oraz kursy językowe prowadzone są na zlecenie Wnioskodawcy przez nauczycieli szkół średnich oraz wykładowców akademickich w ramach nauczania prywatnego.

Do dnia 31 grudnia 2010 r. Wnioskodawca korzystał ze zwolnienia przedmiotowego w podatku od towarów i usług na podstawie załącznika nr 4 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Od dnia 1 stycznia 2011 r. korzysta Wnioskodawca ze zwolnienia przedmiotowego w zakresie:

* kursów nauki jazdy kategoria B na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku od towarów i usług;

* kursów języków obcych na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy.

Zainteresowany nie jest uczelnią, nie jest jednostką naukową Polskiej Akademii Nauk, nie jest jednostką badawczo-rozwojową w zakresie kształcenia na poziomie wyższym. Wnioskodawca nie jest nauczycielem ani też wykładowcą akademickim oraz nie świadczy bezpośrednio usług prywatnego nauczania.

Od dnia 1 września 2011 r. do dnia 24 października 2011 r. Wnioskodawca posiadał zaświadczenie o wpisie do ewidencji placówek niepublicznych prowadzonej przez Prezydenta Miasta na podstawie art. 82 ust. 3, 3a ustawy z dnia 7 września 199I r. o systemie oświaty - Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm. (w załączeniu kserokopia zaświadczenia). Według ww. zaświadczenia Wnioskodawca uzyskał status placówki oświatowo-wychowawczej pod nazwą.... Usługi prowadzenia i organizowania kursów przygotowawczych maturalnych i gimnazjalnych były objęte zaświadczeniem o wpisie do ewidencji placówek niepublicznych, o której mowa w art. 82 ustawy o systemie oświaty. Zaświadczenie nie obejmowało prowadzenia i organizacji kursów trzeciego wieku. Decyzję o nadaniu podatnikowi statusu placówki oświatowo-wychowawczej objętej wpisem do ewidencji placówek niepublicznych cofnięto.

W chwili obecnej Wnioskodawca jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny.

W przyszłości Zainteresowany będzie się starał o ponowne uzyskanie statusu placówki oświatowo-wychowawczej objętej wpisem do ewidencji placówek niepublicznych w zakresie świadczenia usług prowadzenia i organizowania kursów przygotowawczych maturalnych i gimnazjalnych, które byłyby objęte zaświadczeniem o wpisie do ewidencji placówek niepublicznych prowadzonej przez Prezydenta Miasta Podatnik nie będzie się starał o zaświadczenie o wpisie do ewidencji, o której mowa w art. 82 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) w zakresie prowadzenia i organizacji kursów trzeciego wieku.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (sformułowane ostatecznie w piśmie z dnia 16 grudnia 2011 r.).

Czy z chwilą uzyskania zaświadczenia o wpisie do ewidencji placówek niepublicznych, o której mowa w art. 82 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) obejmującego prowadzenie i organizowanie kursów wyrównawczych przygotowujących do egzaminu gimnazjalnego i maturalnego Wnioskodawca będzie, mógł korzystać ze zwolnienia przedmiotowego w podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy w zakresie usług prowadzenia i organizowania kursów wyrównawczych przygotowujących do egzaminu gimnazjalnego i maturalnego jako jednostka objęta systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty w zakresie kształcenia i wychowania.

Zdaniem Wnioskodawcy (sformułowane ostatecznie w piśmie z dnia 16 grudnia 2011 r.), z chwilą uzyskania zaświadczenia o wpisie do ewidencji placówek niepublicznych, o której mowa w art. 82 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) obejmującego prowadzenie i organizowanie kursów wyrównawczych przygotowujących do egzaminu gimnazjalnego i maturalnego podatnik będzie mógł korzystać ze zwolnienia przedmiotowego w podatku od towarów i usług w zakresie prowadzenia kursów wyrównawczych przygotowujących do egzaminów gimnazjalnych i maturalnych jako jednostka objęta systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania na podstawie zaświadczenia o wpisie do ewidencji placówek niepublicznych na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...) - art. 7 ust. 1 ustawy.

Z kolei przez świadczenie usług - w myśl art. 8 ust. 1 ustawy - rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Przepis art. 41 ust. 1 ustawy, stanowi, że stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Z dniem 1 stycznia 2011 r. weszła w życie ustawa z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476). Przepisy nowelizacji uchylają załącznik nr 4 do ustawy, zawierający wykaz usług zwolnionych od podatku, który w pozycji 7 wymieniał jako zwolnione usługi w zakresie edukacji (ex 80) i przenoszą uregulowania dotyczące tej tematyki do treści ustawy. Zasadnicze znaczenie ma w tym przypadku dodanie do art. 43 ustawy punktów 26-29, regulujących zwolnienia od podatku działalności edukacyjnej. Ponadto, przy określaniu zakresu zwolnień, które dotychczas były ujęte w załączniku nr 4 do ustawy, odstąpiono od ich identyfikacji przy pomocy klasyfikacji statystycznych określając ich zakres z wykorzystaniem treści zapisów prawa unijnego i krajowego oraz orzecznictwa sądów. Zasadniczym powodem odejścia od stosowania klasyfikacji statystycznych przy określaniu zakresu zwolnień od podatku było zapewnienie pełniejszej implementacji przepisów unijnych, w szczególności Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347, str. 1 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 132 ust. 1 lit. i państwa członkowskie zwalniają kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,

b.

uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

W świetle art. 2 ust. 3a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.), system oświaty obejmuje placówki kształcenia ustawicznego, placówki kształcenia praktycznego oraz ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych.

Według art. 82 ust. 1 ustawy o systemie oświaty, osoby prawne i fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek.

Na podstawie przedmiotowego przepisu zwolnieniem od podatku mogą być objęte zarówno usługi w zakresie kształcenia jak i usługi w zakresie wychowania. Zwolnienie określone w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy, ma zastosowanie wyłącznie do usług kształcenia objętych zaświadczeniem właściwego organu o wpisie do ewidencji szkół i placówek niepublicznych. Ponadto aby możliwe było skorzystanie z powyższego zwolnienia nie wystarcza, by dany podmiot był jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, podmiot ten musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia bądź wychowania. Nie jest przy tym konieczne, by usługa w zakresie kształcenia była jednocześnie usługą w zakresie wychowania. Na podstawie przedmiotowego przepisu zwolnieniem od podatku mogą być objęte zarówno usługi w zakresie kształcenia, jak i usługi w zakresie wychowania.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego, ostatecznie sformułowanego w piśmie z dnia 16 grudnia 2011 r. wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie świadczenia usług edukacyjnych sklasyfikowanych wg Polskiej Klasyfikacji Działalności PKD 2007 pod numerem 8559B - Pozostałe formy edukacji gdzie indziej niesklasyfikowane.

Przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest świadczenie następujących usług:

1.

organizacja oraz prowadzenie kursów wyrównawczych, przygotowujących młodzież do egzaminów maturalnych, z następujących przedmiotów: język polski, język angielski, język niemiecki, matematyka, historia, geografia, fizyka, chemia, wiedza o społeczeństwie i inne przedmioty maturalne;

2.

organizacja oraz prowadzenie kursów uniwersytetu trzeciego wieku;

3.

organizacja oraz prowadzenie kursów języków obcych;

4.

organizacja oraz prowadzenie kursów z zakresu nauki jazdy w kategorii B.

Kursy przygotowujące do egzaminu maturalnego oraz kursy językowe prowadzone są na zlecenie Wnioskodawcy przez nauczycieli szkół średnich oraz wykładowców akademickich w ramach nauczania prywatnego. Zainteresowany nie jest uczelnią, nie jest jednostką naukową Polskiej Akademii Nauk, nie jest jednostką badawczo-rozwojową w zakresie kształcenia na poziomie wyższym. Wnioskodawca nie jest nauczycielem ani też wykładowcą akademickim oraz nie świadczy bezpośrednio usług prywatnego nauczania.

Od dnia 1 września 2011 r. do dnia 24 października 2011 r. Wnioskodawca posiadał zaświadczenie o wpisie do ewidencji placówek niepublicznych prowadzonej przez Prezydenta Miasta na podstawie art. 82 ust. 3, 3a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.), które jak wskazał Zainteresowany obejmowało swym zakresem usługi prowadzenia i organizowania kursów przygotowawczych maturalnych i gimnazjalnych. Zaświadczenie nie obejmowało prowadzenia i organizacji kursów trzeciego wieku. Decyzję o nadaniu Zainteresowanemu statusu placówki oświatowo-wychowawczej objętej wpisem do ewidencji placówek niepublicznych cofnięto.

W chwili obecnej Wnioskodawca jest zarejestrowany jako podatnik podatku VAT czynny. Zainteresowany będzie się starał o ponowne uzyskanie statusu placówki oświatowo-wychowawczej objętej wpisem do ewidencji placówek niepublicznych w zakresie świadczenia usług prowadzenia i organizowania kursów przygotowawczych maturalnych i gimnazjalnych, które będą objęte zaświadczeniem o wpisie do ewidencji placówek niepublicznych prowadzonej przez Prezydenta Miasta. Natomiast nie będzie się starał o zaświadczenie o wpisie do ewidencji w zakresie prowadzenia i organizacji kursów trzeciego wieku.

Mając na uwadze powyższe przepisy prawa oraz opis zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, iż w przypadku gdy Wnioskodawca uzyska zaświadczenia o wpisie do ewidencji placówek niepublicznych, obejmujące prowadzenie i organizowanie kursów wyrównawczych przygotowujących do egzaminu gimnazjalnego i maturalnego, to z chwilą uzyskania tego zaświadczenia, Wnioskodawca będzie spełniał kryteria uprawniające do zwolnienia określonego przepisem art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy przedmiotowych usług jako jednostka objęta systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Jednocześnie należy podkreślić, iż zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku zdarzeniem przyszłym. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Odnośnie dokumentów stanowiących załączniki do wniosku, tutejszy organ pragnie w tym miejscu wyjaśnić, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Natomiast w myśl art. 14c § 1 tej ustawy, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Z powyższych przepisów wynika zatem, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego przedstawionego we wniosku stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Organ wydający interpretację nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny przesłanych załączników.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl