IPTPP2/443-547/14-6/DS - Możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego i zwrotu podatku w związku z poniesionymi wydatkami na zakup kulbak.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 15 października 2014 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP2/443-547/14-6/DS Możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego i zwrotu podatku w związku z poniesionymi wydatkami na zakup kulbak.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 17 lipca 2014 r. (data wpływu 21 lipca 2014 r.), uzupełnionym pismem z dnia 18 września 2014 r. (data wpływu 22 września 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego i zwrotu podatku w związku z poniesionymi wydatkami na zakup kulbak - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 lipca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego i zwrotu podatku w związku z poniesionymi wydatkami na zakup kulbak.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 18 września 2014 r. (data wpływu 22 września 2014 r.) w zakresie doprecyzowania opisu zdarzenia przyszłego.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Stowarzyszenie jest patriotycznym, dobrowolnym, niepolitycznym, samorządnym i trwałym stowarzyszeniem niezarobkowym osób fizycznych, których celem jest kultywowanie i kontynuowanie tradycji kawalerii i jazdy polskiej, między innymi poprzez utworzenie ochotniczej jednostki konnej, formowanej oraz wystawianej na czas ważnych uroczystości państwowych i wojskowych, rekonstrukcji bitew historycznych, inscenizacji, spektakli, a także świąt i ważnych wydarzeń regionu. Ponadto kultywowanie postaw patriotycznych poprzez organizację "żywych" lekcji historii, naukę jazdy konnej oraz zajęć terapeutycznych (hipoterapii). Swoje cele Stowarzyszenie realizuje głównie poprzez udział konnej umundurowanej grupy rekonstrukcji historycznej w obchodach świąt rocznicy uchwalenia Konstytucji 3 Maja, Święta Wojska Polskiego, Odzyskania Niepodległości, dożynkach powiatowych. Stałym przedmiotem działalności Stowarzyszenia stało się także organizowanie święta koniarzy "..." o zasięgu powiatowym, w trakcie którego oprócz tradycyjnej gonitwy za lisem, organizowane są zawody kawaleryjskie (konkurs cięcia łozy szablą, łapania lancą obręczy, jazdy konnej w szyku). Członkowie Stowarzyszenia prowadzą również spotkania z młodzieżą, uczniami szkół średnich gminy..., których patronami są postaci związane z historią walki zbrojnej. Tematyka zajęć dotyczy podstawowych zagadnień z zakresu wychowania patriotycznego i historii Polski. Ich uzupełnieniem są zajęcia praktyczne w stajni i na ujeżdżalni, umożliwiające zapoznanie się z wyposażeniem kawaleryjskim okresu dwudziestolecia międzywojennego. W cyklu całorocznym, cztery razy w tygodniu Stowarzyszenie prowadzi zajęcia hipoterapeutyczne dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnej z terenu działania Stowarzyszenia. Metoda: jazdy hipoterapeutyczne z asekuracją wzbogacone warsztatami z zakresu higieny i psychiki konia. Czynności wykonywane przez Stowarzyszenie korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Stowarzyszenie, w oparciu o przepis art. 96 ust. 3 powyższej ustawy, nie składało zgłoszenia rejestracyjnego w zakresie podatku od towarów i usług. Stowarzyszenie ubiega się o środki finansowe w ramach funduszy europejskich Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 - 2013, na sfinansowanie zakupu 12 szt. kulbak kawaleryjskich wz. 25, które wykorzystywane będą w bieżącej działalności. Koszt zakupu jednej kulbaki wynosi ok. 3 000,00 zł. Przedmiotowy zakup zostanie udokumentowany fakturą VAT. Przedmiotowe kulbaki wykorzystywane będą do wykonywania czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Faktura dokumentująca nabycie kulbak wystawiona zostanie na nabywcę.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Stowarzyszeniu przysługuje prawo odliczenia i zwrotu podatku naliczonego przy nabyciu kulbak wykorzystywanych do bieżącej działalności.

Zdaniem Wnioskodawcy, stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem (nie mających zastosowania w niniejszej sprawie przyp. Wnioskodawcy) art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Jak wynika z cytowanego przepisu prawo odliczenia podatku naliczonego związane jest z wykorzystywaniem nabytych towarów i usług do wykonywania czynności opodatkowanych. Tym samym Stowarzyszeniu nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu jakichkolwiek towarów i usług (w przedmiotowej sprawie kulbak).Jak wskazano bowiem w treści niniejszego wniosku czynności wykonywane przez Stowarzyszenie korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Ponadto, jak wynika z art. 88 ust. 4 powyższej ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7. Stowarzyszenie nie zostało zarejestrowane przez właściwy organ podatkowy jako podatnik VAT czynny a brak złożenia zgłoszenia rejestracyjnego jest uzasadnione treścią art. 96 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na mocy art. 34 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 z późn. zm.), stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W świetle art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Artykuł 88 ust. 4 ustawy, stanowi dopełnienie art. 86 i określa status podatnika, umożliwiający realizację jego prawa do odliczenia, którym jest rejestracja jako podatnika VAT czynnego. Stosownie bowiem do tego przepisu, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższych przepisów wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko w przypadku, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy dokonywane zakupy towarów i usług mają związek z czynnościami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca niebędący czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, ubiega się o środki finansowe z "Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013" na sfinansowanie zakupu 12 sztuk kulbak kawaleryjskich wz. 25, które będą wykorzystywane w bieżącej działalności. Przedmiotowe kulbaki wykorzystywane będą do wykonywania czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy. Faktura dokumentująca nabycie kulbak wystawiona zostanie na Wnioskodawcę.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy stwierdzić należy, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w stosunku do podmiotów niebędących zarejestrowanymi podatnikami VAT czynnymi. W omawianej sprawie warunki uprawniające do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie są spełnione, ponieważ - jak wskazał Wnioskodawca - przedmiotowe kulbaki wykorzystywane będą do wykonywania czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług oraz Zainteresowany nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji przedmiotowego projektu. Tym samym Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało z tego tytułu prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W zakresie przedmiotowych wydatków Zainteresowany nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. , poz. 1656). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego, pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, nie ma zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz zwrotu podatku w związku z nabyciem kulbak, ponieważ poniesione wydatki nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług oraz Zainteresowany nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl