IPTPP2/443-543/13-4/JS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 października 2013 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP2/443-543/13-4/JS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 2 lipca 2013 r. (data wpływu 5 lipca 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 30 września 2013 r. (data wpływu 3 października 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zastosowania stawki 0% dla usługi polegającej na wykonywaniu obliczeń matematycznych, świadczonej na rzecz podmiotów spoza terytorium Polski - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 lipca 2013 r. wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zastosowania stawki 0% dla usługi polegającej na wykonywaniu obliczeń matematycznych, świadczonej na rzecz podmiotów spoza terytorium Polski.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 30 września 2013 r. (data wpływu 3 października 2013 r.) o doprecyzowanie zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Firma X sp. z o.o. (Wnioskodawca) prowadzi działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży usług telekomunikacyjnych. Jednocześnie Spółka zamierza świadczyć usługę polegającą na wykonywaniu obliczeń w oparciu o własny sprzęt na rzecz podmiotów spoza terytorium Polski. Z uwagi na rozproszony charakter świadczonej usługi, firma dokonująca obliczeń, nie jest w stanie każdorazowo zidentyfikować swojego zleceniodawcy. Beneficjentem jest podmiot spoza Unii Europejskiej, a otrzymane płatności zostaną zrealizowane na konto dewizowe.

W związku z tym, dla celów podatkowych, Wnioskodawca chciałby wiedzieć czy do świadczonej w ten sposób usługi może zastosować fakturę eksportową ze stawką VAT 0%.

W piśmie z dnia 30 września 2013 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, Wnioskodawca wskazał, że:

1. W myśl definicji zawartej w Ustawie o podatku od towarów i usług, mówiącej, że czynnymi podatnikami są wszyscy podatnicy VAT, którzy są zobowiązani do uregulowania podatku dochodowego oraz podatku od towarów i usług, Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

2. Zainteresowany będzie wykonywał obliczenia matematyczne oparte na algorytmach. Komputery służące do wykonywania obliczeń będą opracowywały kolejne bloki oraz hashe (skróty matematyczne) wcześniejszych bloków, tworząc łańcuch bloków matematycznych. Obliczenia bazują na odnajdywaniu skrótów bardzo dużych, losowo wybranych liczb.

3. Wykonywanie obliczeń będzie polegało na pobraniu pakietu danych, obliczeniu ich i odesłaniu gotowego wyniku, zgodnie z charakterem obliczeń opisanym w punkcie powyżej.

4. Wykonywanie obliczeń wymaga wysokiej jakości sprzętu komputerowego. Szczególnie dużą rolę odgrywają w tym wypadku odpowiednie procesory strumieniowe. Na tę chwilę najlepsze na rynku są procesory strumieniowe firmy.... Wnioskodawca nie jest jednak w stanie przewidzieć czy w chwili uruchomienia usług obliczeniowych nie pojawi się na rynku lepszy sprzęt gwarantujący wyższą wydajność w stosunku do ceny, będący alternatywą dla obecnie przez Zainteresowanego preferowanych procesorów.

5. Zleceniodawca będzie pozyskiwany za pośrednictwem stron internetowych, na których Zleceniodawcy umieszczają zlecenia na konkretne obliczenia. Ponadto Wnioskodawca będzie we własnym zakresie dawał ogłoszenia o możliwości przyjęcia zleceń na wykonywanie obliczeń, w ten sposób aktywnie poszukując Zleceniobiorców.

6. Na stronach internetowych Zleceniodawcy umieszczają zlecenia na wykonanie obliczeń. Zleceniobiorca przyjmuje takie zlecenie do realizacji i wykonuje obliczenia. Wykonanie obliczeń jest więc zlecane drogą elektroniczną.

7. Wyniki obliczeń będą udostępniane Zleceniodawcy drogą elektroniczną.

8. Zleceniodawcy, na rzecz których Wnioskodawca będzie świadczyć usługę wykonywania obliczeń, będą podatnikami w rozumieniu art. 28a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.).

9. Z uwagi na to, że Wnioskodawca może mieć więcej niż jednego Zleceniodawcę, a pytanie dotyczy zdarzenia przyszłego, Zainteresowany nie jest w stanie ostatecznie wskazać krajów, w których podatnik (Zleceniodawca) będzie miał siedzibę działalności gospodarczej bądź stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej. Z pewnością spośród krajów spoza Unii Europejskiej, siedzibą działalności gospodarczej bądź stałym miejscem prowadzenia działalności gospodarczej Zleceniodawcy będzie USA, gdzie w tej chwili jest największe zapotrzebowanie na podobne obliczenia. Niemniej jednak zapotrzebowanie na takie obliczenia systematycznie rośnie również w innych krajach, np. w Chinach czy Niemczech. Wszystko będzie więc zależało od aktualnego zapotrzebowania rynku.

10. Wnioskodawca z tytułu wykonywania przedmiotowych obliczeń będzie otrzymywał wynagrodzenie, a otrzymane płatności zostaną zrealizowane przelewem na konto dewizowe.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca ma prawo, świadcząc usługę wykonywania obliczeń dla podmiotu spoza Unii Europejskiej, wystawiać na powyższą usługę fakturę eksportową po stawce VAT 0%.

Zdaniem Wnioskodawcy, usługa wykonywania obliczeń matematycznych, spełniająca trzy poniższe warunki, tj.

* wykonywana na terytorium Polski,

* świadczona dla podmiotu spoza Unii Europejskiej,

* za którą przychód pochodzi spoza Unii Europejskiej,

podlega opodatkowaniu podatkiem VAT w stawce 0% i może być rozliczana na podstawie faktury eksportowej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów na terytorium kraju;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Z powyższego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia (określanym na podstawie przepisów ustawy) jest terytorium kraju, przez które - stosownie do definicji zawartej w art. 2 pkt 1 ustawy - rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...) - art. 7 ust. 1 ustawy.

Artykuł 2 pkt 6 ustawy stanowi, że przez towary rozumie się rzeczy ruchome oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...) - art. 8 ust. 1 ustawy.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca, będący zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, zamierza świadczyć usługę polegającą na wykonywaniu obliczeń matematycznych opartych na algorytmach, w oparciu o własny sprzęt na rzecz podmiotów spoza terytorium Polski. Komputery służące do wykonywania obliczeń będą opracowywały kolejne bloki oraz hashe (skróty matematyczne) wcześniejszych bloków, tworząc łańcuch bloków matematycznych. Wykonywanie obliczeń będzie polegało na pobraniu pakietu danych, obliczeniu ich i odesłaniu gotowego wyniku. Wykonywanie obliczeń wymaga wysokiej jakości sprzętu komputerowego. Szczególnie dużą rolę odgrywają w tym wypadku odpowiednie procesory strumieniowe. Z uwagi na rozproszony charakter świadczonej usługi, firma dokonująca obliczeń, nie jest w stanie każdorazowo zidentyfikować swojego zleceniodawcy. Zleceniodawca będzie pozyskiwany za pośrednictwem stron internetowych, na których Zleceniodawcy umieszczają zlecenia na konkretne obliczenia. Ponadto Wnioskodawca będzie we własnym zakresie dawał ogłoszenia o możliwości przyjęcia zleceń na wykonywanie obliczeń, w ten sposób aktywnie poszukując Zleceniobiorców. Na stronach internetowych Zleceniodawcy umieszczają zlecenia na wykonanie obliczeń. Zleceniobiorca przyjmuje takie zlecenie do realizacji i wykonuje obliczenia. Wykonanie obliczeń jest więc zlecane drogą elektroniczną. Wyniki obliczeń będą udostępniane Zleceniodawcy drogą elektroniczną.

Zleceniodawcy, na rzecz których Wnioskodawca będzie świadczyć usługę wykonywania obliczeń, będą podatnikami w rozumieniu art. 28a ustawy. Z uwagi na to, że Wnioskodawca może mieć więcej niż jednego Zleceniodawcę, a pytanie dotyczy zdarzenia przyszłego, Zainteresowany nie jest w stanie ostatecznie wskazać krajów, w których podatnik (Zleceniodawca) będzie miał siedzibę działalności gospodarczej bądź stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej. Wnioskodawca wskazał, że z pewnością spośród krajów spoza Unii Europejskiej, siedzibą działalności gospodarczej bądź stałym miejscem prowadzenia działalności gospodarczej Zleceniodawcy będzie USA. Zapotrzebowanie na takie obliczenia systematycznie rośnie również w innych krajach, np. w Chinach czy Niemczech. Wszystko będzie więc zależało od aktualnego zapotrzebowania rynku.

Wnioskodawca z tytułu wykonywania przedmiotowych obliczeń będzie otrzymywał wynagrodzenie, a otrzymane płatności zostaną zrealizowane przelewem na konto dewizowe.

W przypadku świadczenia usług, istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie miejsca świadczenia danej usługi. Od poprawności określenia miejsca świadczenia zależy, czy dana usługa podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też nie.

Kwestie dotyczące miejsca świadczenia przy świadczeniu usług uregulowane zostały w rozdziale 3 działu V ustawy. Stosownie do art. 28a ustawy, na potrzeby stosowania ww. rozdziału:

1.

ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:

a.

podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,

b.

osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;

2.

podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

Wskazany powyżej art. 28a ustawy, wprowadza drugą definicję podatnika do ustawy. Definicja ta ma zastosowanie tylko w przypadku ustalenia miejsca świadczenia usług. Podatnikiem według tej regulacji jest osoba wykonująca samodzielnie działalność gospodarczą. Ustawodawca odwołuje się w tym celu do definicji działalności gospodarczej ustalonej w art. 15 ust. 2 ustawy. Za podatników są uznawane również podmioty wykonujące działalność gospodarczą zgodnie z regulacjami innych państw członkowskich oraz państw trzecich.

Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 28b ust. 1 ustawy, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n.

Jak stanowi art. 28b ust. 2 ustawy, w przypadku, gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej.

Z kolei w świetle przepisu art. 28b ust. 3 ustawy, w przypadku gdy podatnik będący usługobiorcą nie posiada siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, o którym mowa w ust. 2, miejscem świadczenia usług jest miejsce, w którym posiada on stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu.

Na podstawie art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Zgodnie natomiast z art. 106 ust. 2 ustawy, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do dostawy towarów lub świadczenia usług, dokonywanych przez podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT czynni lub zwolnieni, jeżeli miejscem opodatkowania tych czynności jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju lub terytorium państwa trzeciego i dla tych czynności podatnicy ci nie są zidentyfikowani dla podatku od wartości dodanej lub - w przypadku terytorium państwa trzeciego - podatku o podobnym charakterze.

Zasady wystawiania faktur i dane, które powinny zawierać, zostały określone w § 4 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360, z późn. zm.), zwanym dalej rozporządzeniem.

I tak, w myśl § 5 ust. 1 rozporządzenia faktura powinna zawierać:

1.

datę jej wystawienia;

2.

kolejny numer, nadany w ramach jednej lub więcej serii, który w sposób jednoznaczny identyfikuje fakturę;

3.

imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy;

4.

numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany dla podatku, z zastrzeżeniem ust. 2 pkt 11 lit. a;

5.

numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany dla podatku lub podatku od wartości dodanej, pod którym otrzymał on towary lub usługi, z zastrzeżeniem ust. 2 pkt 11 lit. b;

6.

datę dokonania lub zakończenia dostawy towarów lub wykonania usługi, o ile taka data jest określona i różni się od daty wystawienia faktury; w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży;

7.

nazwę (rodzaj) towaru lub usługi;

8.

miarę i ilość (liczbę) dostarczonych towarów lub zakres wykonanych usług;

9.

cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);

10.

kwoty wszelkich rabatów, w tym za wcześniejsze otrzymanie należności, o ile nie zostały one uwzględnione w cenie jednostkowej netto;

11.

wartość dostarczonych towarów lub wykonanych usług, objętych transakcją, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);

12.

stawkę podatku;

13.

sumę wartości sprzedaży netto z podziałem na sprzedaż objętą poszczególnymi stawkami podatku i sprzedaż zwolnioną od podatku;

14.

kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto, z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;

15.

kwotę należności ogółem.

Zgodnie z § 5 ust. 2 pkt 5 rozporządzenia, faktura powinna zawierać dodatkowo, w przypadku dostawy towarów lub wykonania usługi, dla których obowiązanym do rozliczenia podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze jest nabywca towaru lub usługi - wyrazy "odwrotne obciążenie".

Z kolei w świetle § 5 ust. 4 pkt 4 rozporządzenia, faktura może nie zawierać, w przypadku, o którym mowa w § 26a pkt 2 lit. a - danych określonych w ust. 1 pkt 10 i 12-14.

Zgodnie z § 5 ust. 4 pkt 5 rozporządzenia, faktura może nie zawierać, w przypadku, o którym mowa w § 26a pkt 2 lit. b - danych określonych w ust. 1 pkt 5 i 12-14.

Na podstawie § 26a rozporządzenia, przepisy § 4-24 stosuje się do:

1.

sprzedaży, z wyjątkiem przypadków, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 i 5 ustawy, w których usługodawca lub dokonujący dostawy towarów nie rozlicza podatku należnego i faktura dokumentująca te transakcje nie jest wystawiana przez usługobiorcę lub nabywcę towarów w imieniu i na rzecz usługodawcy lub dokonującego dostawy towarów;

2.

dostawy towarów i świadczenia usług dokonywanych przez podatnika posiadającego na terytorium kraju siedzibę działalności gospodarczej lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, z którego dokonywane są te czynności, a w przypadku braku na terytorium kraju siedziby działalności gospodarczej oraz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej - posiadającego na terytorium kraju stałe miejsce zamieszkania albo zwykłe miejsce pobytu, z którego dokonywane są te czynności, w przypadku gdy miejscem świadczenia jest terytorium:

a.

państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, a osobą zobowiązaną do zapłaty podatku od wartości dodanej jest nabywca towaru lub usługobiorca i faktura dokumentująca te czynności nie jest wystawiana przez tego nabywcę lub usługobiorcę w imieniu i na rzecz podatnika,

b.

państwa trzeciego.

Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie świadczone przez Wnioskodawcę usługi, polegające na wykonywaniu obliczeń matematycznych, nie będą podlegać opodatkowaniu w Polsce. W związku z okolicznością, iż Zainteresowany będzie świadczyć ww. usługi na rzecz podatników - w rozumieniu art. 28a ustawy - z terytorium USA, Niemiec, Chin, to miejscem świadczenia, stosownie do art. 28b ust. 1 ustawy, będzie terytorium kraju, w którym usługobiorca będzie miał siedzibę działalności gospodarczej. Jeżeli natomiast usługi będą świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej usługobiorcy poza terytorium kraju, które będzie znajdować się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, to - w myśl art. 28b ust. 2 ustawy - miejscem świadczenia ww. usługi będzie to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej. Zatem - zgodnie z § 5 ust. 4 pkt 4 i pkt 5 rozporządzenia - Wnioskodawca wystawiając fakturę dokumentującą świadczenie przedmiotowej usługi nie będzie wykazywał na niej stawki podatku. Przy czym faktura wystawiona przez Zainteresowanego za świadczoną usługę powinna zawierać wyrazy "odwrotne obciążenie".

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy, że usługa wykonywania obliczeń matematycznych podlega opodatkowaniu podatkiem VAT w stawce 0% i może być rozliczana na podstawie faktury eksportowej, należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie zauważa się, że stosownie do art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, minister właściwy do spraw finansów publicznych na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W przedmiotowej sprawie powyższa interpretacja indywidualna nie wywiera zatem skutku prawnego dla kontrahentów Wnioskodawcy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl