IPTPP2/443-540/14-2/JS - Prawo parafii do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 8 września 2014 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP2/443-540/14-2/JS Prawo parafii do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 14 lipca 2014 r. (data wpływu 17 lipca 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją operacji pod nazwą "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 lipca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją operacji pod nazwą "...".

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

1. Parafia... (Wnioskodawca) będzie realizować w bieżącym roku 2014 operację współfinansowaną ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów, tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznawania pomocy w ramach Osi 3 ale przyczyniają się do osiągnięcia celów tej osi - Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. Wniosek został złożony przez Parafię w roku 2013, a termin realizacji zadania to 31 grudnia 2014 r. Tytuł operacji "...". Cel operacji to podniesienie jakości życia, zwiększenie możliwości integracji społecznej mieszkańców parafii... i gminy... poprzez odnowienie parku wokół budynku plebanii w.... Projekt zakłada utworzenie parku wokół budynku plebanii poprzez zagospodarowanie terenu, posadzenie 300 szt. róż, rozsianiu trawy, zakupie jednej altany z 1 stołem i 2 ławkami, wysypanie ścieżek kruszywem, postawieniu 20 szt. ławeczek, postawieniu dwóch kompletów ławostołów, odnowieniu starej studni i zakupieniu daszka na tę studnię, stworzeniu miejsca na ognisko, zakupie jednej tablicy informacyjnej, 5 litrów impregnatu do drewna, 200 metrów agrotkaniny ogrodniczej.

2. Towary i usługi zakupione w ramach realizacji projektu opodatkowane podatkiem od towarów pozwolą stworzyć warunki umożliwiające realizację celu, a więc nieodpłatne korzystanie z parku przez społeczność poprzez różne formy spotkań grupowych oraz korzystanie indywidualne. W zagospodarowanej przestrzeni nazywanej parkiem przez 5 kolejnych lat, tj. do końca 2019 r. wszystkie osoby korzystające z parku będą mogły nieodpłatnie użytkować zakupione elementy wyposażenia parku oraz korzystać z przygotowanych w nim do wypoczynku miejsc. Wszystkie formy działalności społecznej na zagospodarowanym terenie, czyli parku odbywać się będą nieodpłatnie i Parafia nie będzie czerpać żadnych korzyści finansowych z tego tytułu.Towary i usługi zakupione w ramach realizacji projektu opodatkowane podatkiem od towarów i usług będą wykorzystane do następujących celów:

* altana wyposażona w stół i dwie ławy będzie służyła uczestnikom spotkań grupowych i osobom indywidualnym,

* 20 szt. ławek i dwa komplety ławostołów (czyli stół i na stałe przymocowane dwie ławy) posłużą do odpoczynku dla zwiedzających park,

* impregnat w ilości 5 litrów posłuży do zabezpieczenia altany przed zniszczeniem,

* róże i trawa posłużą do zagospodarowania parku,

* zakupiony daszek studni posłuży do jej zabezpieczenia oraz poprawi estetykę parku,

* agrotkanina ogrodnicza posłuży do zabezpieczenia terenu parku przed przerastaniem chwastów,

* tablica informacyjna będzie zawierała regulamin parku,

* zagospodarowany teren będzie dostępny nieodpłatnie dla mieszkańców.

3. Wszystkie faktury na zakup powyższych artykułów i usług wystawione będą na Wnioskodawcę. Zagospodarowany teren oraz całe wyposażenie parku będzie ogólnodostępne dla mieszkańców. Wydatki poniesione w ramach realizacji projektu objęte będą podatkiem od towarów i usług, jednak zakupione towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Wszystkie wydatki w ramach operacji pod nazwą "..." będą dokonywane zgodnie z Zestawieniem rzeczowo-finansowym operacji stanowiącym załącznik do umowy przyznania pomocy zawartej z Urzędem Marszałkiem Województwa.... Podatek VAT od zakupów towarów i usług wymienionych w tym harmonogramie zostanie zaliczony do kosztów kwalifikowalnych, gdyż Wnioskodawca nie może odzyskać podatku VAT w Urzędzie Skarbowym. Parafia w trakcie realizacji operacji nie będzie dokonywała żadnych czynności stanowiących sprzedaż opodatkowaną. Wnioskodawca nie posiada statusu podatnika VAT - czynnego w rozumieniu art. 15 ustawy, nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem od towarów i usług. Wobec Parafii nie jest prowadzone postępowanie podatkowe oraz postępowanie karno-skarbowe.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca może odzyskać podatek VAT naliczony od zakupu towarów i usług dokonanych w związku z realizacją operacji pod nazwą "...".

Zdaniem Wnioskodawcy, nie może odzyskać podatku VAT naliczonego od zakupu towarów i usług związanych z realizacją operacji pod nazwą "...", gdyż nie posiada on statusu czynnego podatnika VAT oraz nie będzie dokonywać czynności opodatkowanych podatkiem VAT, które byłyby powiązane z tymi zakupami i usługami.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Artykuł 86 ust. 1 ustawy stanowi, że w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny, zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca, niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, będzie realizować w 2014 r. operację współfinansowaną ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów, tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznawania pomocy w ramach Osi 3 ale przyczyniają się do osiągnięcia celów tej osi - Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. Wniosek został złożony przez Parafię w roku 2013, a termin realizacji zadania to 31 grudnia 2014 r. Tytuł operacji "...". Cel operacji to podniesienie jakości życia, zwiększenie możliwości integracji społecznej mieszkańców parafii... i gminy... poprzez odnowienie parku wokół budynku plebanii w.... Zagospodarowany teren oraz całe wyposażenie parku będzie ogólnodostępne dla mieszkańców. W zagospodarowanej przestrzeni nazywanej parkiem przez 5 kolejnych lat, tj. do końca 2019 r. wszystkie osoby korzystające z parku będą mogły nieodpłatnie użytkować zakupione elementy wyposażenia parku oraz korzystać z przygotowanych w nim do wypoczynku miejsc. Wszystkie formy działalności społecznej na zagospodarowanym terenie, czyli parku odbywać się będą nieodpłatnie i Parafia nie będzie czerpać żadnych korzyści finansowych z tego tytułu. Wszystkie faktury na zakup powyższych artykułów i usług wystawione będą na Wnioskodawcę. Wydatki poniesione w ramach realizacji projektu objęte będą podatkiem od towarów i usług, jednak zakupione towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie zostaną spełnione, gdyż - jak wskazał Wnioskodawca - zakupione towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz Zainteresowany nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zatem, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizowaną operacją. Tym samym Zainteresowany nie będzie miał prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W zakresie przedmiotowych wydatków Zainteresowany nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. , poz. 1656). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego, pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, nie będzie miał zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją operacji pod nazwą "...", ponieważ wydatki ponoszone w ramach realizacji tej operacji nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług oraz Zainteresowany nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku, nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Pojęcie "kosztu kwalifikowalnego" nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl