IPTPP2/443-535/13-7/IR - Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia dotyczącego rozwoju turystyki w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 25 września 2013 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP2/443-535/13-7/IR Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia dotyczącego rozwoju turystyki w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 1 lipca 2013 r. (data wpływu 3 lipca 2013 r.) uzupełnionym pismem z dnia 5 września 2013 r. (data wpływu 9 września 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją operacji:..- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 lipca 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją operacji:....

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 5 września 2013 r. poprzez doprecyzowanie opisu zaistniałego stanu faktycznego, przeformułowanie pytania, przedstawienie własnego stanowiska oraz wpłatę brakującej opłaty.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny (ostatecznie sformułowany w piśmie z dnia 5 września 2013 r.).

Wnioskodawca w ramach Osi IV LEADER PROW na lata 2007-2013 w ramach działania 421 - Wdrażanie projektów współpracy realizuje 6 operacji, z których jedną jest:....

Celem projektu jest rozwój turystyki aktywnej na....... poprzez wykorzystanie zasobów przyrodniczych, krajobrazowych i kulturowych.

Realizacja projektu obejmuje następujące zadania:

a.

wytyczenie, oznakowanie i urządzenie ok. 106 km tras do uprawiania Nordic Walking na terenie LGD "....." (lider projektu),

b.

wytyczenie, oznakowanie i urządzenie ok. 64 km tras do uprawiania Nordic Walking na terenie Wnioskodawcy (partner projektu),

c.

wytyczenie, oznakowanie i urządzenie ok. 70 km tras do uprawiania Nordic Walking oraz około 200 km szlaku rowerowego na terenie LGD "....." (partner projektu),

d.

utworzenie strony internetowej.

Lider i partnerzy wspólnie odpowiadają za prawidłową realizację projektu, każdy na swoim obszarze w ramach własnego budżetu. Do zadań lidera należy koordynacja projektu. Obowiązkiem każdego z partnerów (w tym lidera) jest prawidłowa realizacja projektu na swoim obszarze. Każdy partner projektu posiada odrębny budżet. Partnerzy nie przekazują żadnych środków finansowych na rzecz lidera lub innego partnera projektu. Nie ma jednego właściciela efektów realizacji projektu. Każdy z partnerów będzie właścicielem efektów projektu w części realizowanej na swoim obszarze. Strona internetowa będzie wspólną własnością partnerów projektu. Mienie powstałe w wyniku realizacji projektu nie zostanie przekazane innym podmiotom. Środki finansowe z ewentualnego dofinansowania wpłyną w formie refundacji na konta poszczególnych partnerów w kwocie odpowiadającej wysokości wydatków poniesionych przez poszczególnych partnerów projektu. Każdy z partnerów składa odrębny wniosek o płatność do instytucji wdrażającej na podstawie poniesionych przez siebie wydatków.

Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Faktury VAT dokumentujące poniesione wydatki w ramach realizacji ww. projektu wystawiane są na poszczególnych partnerów projektu, w tym na Wnioskodawcę w części odpowiadającej zadaniom realizowanym przez Zainteresowanego. Zakupione przez Wnioskodawcę towary i usługi nie są i nie będą wykorzystywane: do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, czynności niepodlegających opodatkowaniu. W związku z realizacją ww. operacji Wnioskodawca nie będzie świadczyć żadnych usług odpłatnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 5 września 2013 r.).

Czy w odniesieniu do następującej operacji:...., realizowanej w ramach Osi 4 LEADER Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 w ramach działania 421 - Wdrażanie projektów współpracy, Wnioskodawca ma możliwość odliczenia podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowanym w piśmie z dnia 5 września 2013 r.), na podstawie art. 15 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zakupione przez Zainteresowanego w ramach ww. projektu towary i usługi nie są i nie będą wykorzystywane: do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, czynności niepodlegających opodatkowaniu.

W związku z realizacją ww. projektu Wnioskodawca nie będzie świadczyć żadnych odpłatnych usług. W związku z powyższym w odniesieniu do następującej operacji:..., realizowanej w ramach Osi 4 LEADER Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 w ramach działania 421 - Wdrażanie projektów współpracy, w ocenie Zainteresowanego, nie ma możliwości odliczenia podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na mocy art. 34 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 z późn. zm.), stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Artykuł 88 ust. 4 ustawy, stanowi dopełnienie art. 86 i określa status podatnika, umożliwiający realizację jego prawa do odliczenia, którym jest rejestracja jako podatnika VAT czynnego. Stosownie bowiem do tego przepisu obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (niewystępujących w przedmiotowej sprawie).

Z powyższych przepisów wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko w przypadku, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy dokonywane zakupy towarów i usług mają związek z czynnościami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca niebędący zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług realizuje w ramach Osi IV LEADER PROW na lata 2007-2013, działania 421 - Wdrażanie projektów współpracy sześć operacji. Jedną z przedmiotowych operacji jest -..... Celem projektu jest rozwój turystyki aktywnej na..... poprzez wykorzystanie zasobów przyrodniczych, krajobrazowych i kulturowych. Realizacja projektu obejmuje: wytyczenie, oznakowanie i urządzenie tras do uprawiania Nordic Walking na terenie LGD "...." (lidera projektu) oraz na terenie działania partnerów projektu tj. Wnioskodawcy i LGD "..." jak również utworzenie strony internetowej. Lider i partnerzy wspólnie odpowiadają za prawidłową realizację projektu, każdy na swoim obszarze w ramach własnego budżetu. Do zadań lidera należy koordynacja projektu. Obowiązkiem każdego z partnerów (w tym lidera) jest prawidłowa realizacja projektu na swoim obszarze. Każdy partner projektu posiada odrębny budżet. Partnerzy nie przekazują żadnych środków finansowych na rzecz lidera lub innego partnera projektu. Nie ma jednego właściciela efektów realizacji projektu. Każdy z partnerów będzie właścicielem efektów projektu w części realizowanej na swoim obszarze. Strona internetowa będzie wspólną własnością partnerów projektu. Mienie powstałe w wyniku realizacji projektu nie zostanie przekazane innym podmiotom. Środki finansowe z ewentualnego dofinansowania wpłyną w formie refundacji na konta poszczególnych partnerów w kwocie odpowiadającej wysokości wydatków poniesionych przez poszczególnych partnerów projektu. Każdy z partnerów składa odrębny wniosek o płatność do instytucji wdrażającej na podstawie poniesionych przez siebie wydatków. Nadto Wnioskodawca wskazał, iż faktury VAT dokumentujące poniesione wydatki w ramach realizacji przedmiotowego projektu wystawiane są na poszczególnych partnerów projektu, w tym na Wnioskodawcę w części odpowiadającej zadaniom realizowanym przez Zainteresowanego. Zakupione przez Wnioskodawcę towary i usługi nie są i nie będą wykorzystywane: do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, czynności niepodlegających opodatkowaniu.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony stan faktyczny stwierdzić należy, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w stosunku do podmiotów niebędących zarejestrowanymi podatnikami VAT czynnymi. W omawianej sprawie warunki uprawniające do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie są spełnione, ponieważ jak wynika z treści wniosku, poniesione wydatki w ramach realizacji ww. projektu nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług oraz Zainteresowany nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione z tytułu realizacji ww. projektu. Tym samym Zainteresowanemu nie przysługuje z tego tytułu prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją operacji:..., ponieważ nabyte towary i usługi w ramach przedmiotowego projektu nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT oraz Zainteresowany nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

W zakresie przedmiotowego projektu Wnioskodawca nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 247, z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego, pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia powyższych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zaistniałego stanu faktycznego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Końcowo informuje się, że niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w części dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją operacji:.... Natomiast, kwestia dotycząca podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją pozostałych pięciu operacji, została załatwiona odrębnymi rozstrzygnięciami.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl