IPTPP2/443-526/14-4/JS - Podatek od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia lub zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 29 września 2014 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP2/443-526/14-4/JS Podatek od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia lub zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 23 czerwca 2014 r. (data wpływu 10 lipca 2014 r.), uzupełnionym pismem z dnia 18 września 2014 r. (data wpływu 24 września 2014.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia lub zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 lipca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia lub zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "...".

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 18 września 2014 r. o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku).

W dniu 6 lipca 2014 r. na boisku sportowym przy remizo-świetlicy OSP w... odbędzie się wydarzenie promocyjne w ramach projektu pn. "...", współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" objętego PROW na lata 2007-2013. Impreza propagować będzie lokalne tradycje kulinarne oraz rękodzielnicze. Organizacja przedsięwzięcia będzie imprezą otwartą dla wszystkich mieszkańców gminy. Wnioskodawca poprzez uroczyste obchody 50-lecia powstania Ochotniczej Straży Pożarnej chciałby poprawić więzy łączące lokalną społeczność. Poprzez pokazy strażackie, w tym pokaz ratownictwa drogowego i medycznego, Wnioskodawca chciałby przekazać wiedzę na temat bezpieczeństwa, która może się przydać w życiu codziennym. Lokalna społeczność będzie bezpośrednio uczestniczyć w promowaniu lokalnych walorów. Zabawy i konkursy będą miały charakter edukacyjny i przyczynią się do wzmocnienia nawet u najmłodszych dzieci poczucia przynależności do lokalnej społeczności. Dodatkowo odbędzie się pokaz paralotniarzy, którzy zaprezentują swoje możliwości w powietrzu. Podczas trwania imprezy Wnioskodawca również zorganizował rozrywkę dla dzieci w formie wesołego miasteczka. Zostaną zaproszone Koła Gospodyń Wiejskich prezentujące swoje kulinarne wyroby. Każda młoda gospodyni będzie mogła podpatrzeć wytwarzanie regionalnych potraw od podstaw. Poza tym przewidziane są warsztaty rzemieślnicze. Każdy uczestnik będzie mógł spróbować swoich sił w danej dziedzinie. Imprezę odwiedzi garncarz, kowal, rzeźbiarz, wikliniarz. Dodatkowo zorganizowany zostanie występ lokalnego zespołu z Miejskiego Centrum Kultury w... oraz pokaz sztucznych ogni.

Wnioskodawca - Ochotnicza Straż Pożarna nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług oraz nie figuruje w ewidencji podatników VAT. Zakupione towary i usługi związane z realizacją ww. zadania nie będą służyć czynnościom opodatkowanym, ponieważ będą służyły czynnościom zwolnionym z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Wszystkie faktury wystawione będą na Wnioskodawcę.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca jako beneficjent projektu "..." w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich (PROW) na lata 2007-2013 ma prawo do odliczenia lub zwrotu należnego podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, prawo do odliczenia lub zwrotu podatku VAT ma czynny podatnik podatku od towarów i usług, co wynika z ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535). Ochotnicza Straż Pożarna nie jest czynnym płatnikiem podatku VAT, jak również nie wykorzystuje nabytego mienia w czynnościach opodatkowanych lub zwolnionych z podatku od towarów i usług, więc nie ma prawa do odliczenia lub zwrotu podatku VAT zapłaconego za wykonane usługi w ramach realizacji projektu "..." w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich (PROW) na lata 2007-2013. Oświadczenie złożone przez Wnioskodawcę podczas składania wniosku o dofinansowanie jest prawdziwe, ponieważ nie prowadzi ona działalności gospodarczej, co wynika ze Statutu Ochotniczej Straży Pożarnej, jak również nie jest czynnym płatnikiem podatku od towarów i usług i nie może odzyskać podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Według art. 34 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 z późn. zm.), stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

Artykuł 86 ust. 1 ustawy stanowi, że w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług oraz nie figuruje w ewidencji podatników VAT. W dniu 6 lipca 2014 r. na boisku sportowym przy remizo-świetlicy OSP w... odbędzie się wydarzenie promocyjne w ramach projektu pn. "...", współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" objętego PROW na lata 2007-2013. Impreza propagować będzie lokalne tradycje kulinarne oraz rękodzielnicze. Organizacja przedsięwzięcia będzie imprezą otwartą dla wszystkich mieszkańców gminy. Wnioskodawca poprzez uroczyste obchody 50-lecia powstania Ochotniczej Straży Pożarnej chciałby poprawić więzy łączące lokalną społeczność. Zabawy i konkursy będą miały charakter edukacyjny i przyczynią się do wzmocnienia nawet u najmłodszych dzieci poczucia przynależności do lokalnej społeczności. Dodatkowo odbędzie się pokaz paralotniarzy, którzy zaprezentują swoje możliwości w powietrzu. Podczas trwania imprezy Wnioskodawca również zorganizował rozrywkę dla dzieci w formie wesołego miasteczka. Zostaną zaproszone Koła Gospodyń Wiejskich prezentujące swoje kulinarne wyroby. Poza tym przewidziane są warsztaty rzemieślnicze. Imprezę odwiedzi garncarz, kowal, rzeźbiarz, wikliniarz. Dodatkowo zorganizowany zostanie występ lokalnego zespołu z Miejskiego Centrum Kultury w... oraz pokaz sztucznych ogni. Zakupione towary i usługi związane z realizacją ww. zadania nie będą służyć czynnościom opodatkowanym, ponieważ będą służyły czynnościom zwolnionym z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Wszystkie faktury wystawione będą na Wnioskodawcę.

Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy zauważyć, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż - jak wskazał Wnioskodawca - zakupione towary i usługi związane z realizacją przedmiotowego projektu nie będą służyć czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT oraz Zainteresowany nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zatem, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego w związku z realizowanym projektem. Tym samym Zainteresowany nie będzie miał prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W zakresie przedmiotowych wydatków Zainteresowany nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. , poz. 1656). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego, pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie będzie spełniać tych warunków, nie będzie miał zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia lub zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "...", ponieważ wydatki poniesione w ramach realizacji tego projektu nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług oraz Zainteresowany nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku, nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl