IPTPP2/443-516/13-4/JN - Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w całości w związku z realizacją inwestycji.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 28 sierpnia 2013 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP2/443-516/13-4/JN Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w całości w związku z realizacją inwestycji.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 21 czerwca 2013 r. (data wpływu 26 czerwca 2013 r.) uzupełnionym pismem z dnia 7 sierpnia 2013 r. (data wpływu 9 sierpnia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w całości w związku z realizacją inwestycji pn. "..."- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 czerwca 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w całości w związku z realizacją inwestycji pn. "...".

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 7 sierpnia 2013 r. o doprecyzowanie zdarzenia przyszłego oraz kwestie związane z reprezentacją.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Międzygminny Związek jest związkiem międzygminnym, osobą prawną utworzoną w trybie i na zasadach określonych przepisami art. 64-73a ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 594) dalej u.s.g. Członkami Związku są: Miasto, Gmina M., Gmina S. oraz Gmina Z. Zgodnie z art. 64 ust. 1 wskazanej ustawy o samorządzie gminnym, związek międzygminny może być utworzony w celu wspólnego wykonywania zadań publicznych, które zostają przekazane przez gminy - członków związku międzygminnego, na rzecz tego związku. Wszelkie prawa i obowiązki gmin uczestniczących w związku międzygminnym, związane z wykonywaniem przekazanych mu zadań przechodzą z mocy prawa na organy związku, z dniem ogłoszenia jego statutu, o czym stanowi art. 64 ust. 3 u.s.g. W konsekwencji związek staje się podmiotem uprawnionym oraz zobowiązanym do realizacji przekazanych mu zadań, a równocześnie gmina traci uprawnienia do wykonywania zadań publicznych w takim zakresie, w jakim wykonuje je związek.

Zgodnie z postanowieniami Statutu Związku celem Związku jest wspólne wykonywanie zadań służących zaspakajaniu potrzeb mieszkańców gmin - członków Związku w zakresie zaopatrzenia w wodę, usuwanie i oczyszczanie ścieków, utrzymania związanych z tym urządzeń, planowania, koordynacji i realizacji inwestycji wodno-kanalizacyjnych. W dniu 28 maja 2013 r. Wnioskodawca podpisał w ramach programu pn. "..." umowę z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW). Beneficjentem zadania jest Wnioskodawca, który jest czynnym podatnikiem VAT. Budowę podłączeń realizować będzie podmiot wyłoniony przez Związek zgodnie z przepisami ustawy prawo zamówień publicznych. Umowa zawarta z NFOŚiGW przewiduje dofinansowanie, w postaci dotacji udzielonej przez NFOŚiGW na rzecz Związku, stanowiącej 45% przedsięwzięcia tj. budowy podłączeń budynków do zbiorczego systemu kanalizacji. W pozostałym zakresie przedsięwzięcie finansowane będzie przez Związek oraz, w części stanowiącej kwotę 1000 zł netto, przez mieszkańców gmin uczestniczących w realizacji tego zadania. Ponadto z umowy o dofinansowanie przedsięwzięcia wynika obowiązek zachowania trwałości projektu przez okres 5 lat, licząc od daty zakończenia realizacji zadania. A więc Wnioskodawca przez wskazany okres powinien pozostawać właścicielem podłączeń. Po upływie 5 lat od zakończenia zadania, podłączenia te zostaną przekazane na własność mieszkańcom (osobom fizycznym) uczestniczącym w tym przedsięwzięciu.

Z czynnością wydania podłączeń na rzecz mieszkańców do używania, a później przekazaniem prawa własności, nie będzie się wiązał obowiązek dodatkowych płatności, z wyjątkiem wyżej dokonanej wpłaty kwoty 1000 zł netto na rzecz Związku. W ramach programu pn. "..." Związek planuje wybudować 1056 szt. podłączeń. Całkowity koszt realizowanego zadania wynosi 10.443.916,00 zł i obejmuje tzw. koszty kwalifikowalne i niekwalifikowalne. Koszty kwalifikowalne (bez podatku VAT) ustalone zostały w wysokości: 8.680.916,00 zł i obejmują roboty budowlane, dokumentację techniczną i koszt inspektora nadzoru. Dofinansowanie inwestycji uzyskane z NFOŚiGW obejmuje wyłącznie koszty kwalifikowalne inwestycji i stanowi 45% tych kosztów. Koszty niekwalifikowalne wynoszą 1.763.000,00 zł i są w całości finansowane przez Związek.

Każdy mieszkaniec zainteresowany przyłączeniem swojej posesji do sieci kanalizacyjnej dokona wpłaty w wysokości 1.000,00 zł netto (udokumentowanej fakturą sprzedaży VAT). Wnioskodawca uzależnia wykonanie podłączenia od dokonania wpłaty przez mieszkańca, właściciela nieruchomości. Z wyjątkiem czynności opodatkowanej, o której mowa w zdaniu poprzednim, Związek nie prowadzi w zakresie przedmiotowej inwestycji działalności opodatkowanej podatkiem VAT. Opodatkowaniu podatkiem VAT podlega działalność Związku w zakresie świadczenia usług dzierżawy składników majątkowych. Wydatki poniesione na realizację inwestycji będą dokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Wnioskodawcę.

W piśmie z dnia 7 sierpnia 2013 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, Wnioskodawca wskazał, że dokonane zakupy towarów i usług w ramach realizacji wskazanej we wniosku z dnia 21 czerwca 2013 r. inwestycji będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Z mieszkańcami uczestniczącymi w realizacji przedmiotowego zadania będą zawarte umowy cywilnoprawne, na mocy których zostanie przeniesione przez Związek prawo własności podłączenia kanalizacyjnego zlokalizowanego na nieruchomości stanowiącej własność tego mieszkańca. Z tytułu przeniesienia prawa własności podłączenia mieszkaniec zapłaci na rzecz Związku kwotę 1000 zł netto powiększoną o kwotę podatku VAT według obowiązującej stawki. Przy czym ze względu na konieczność zachowania trwałości projektu przez okres 5 lat, licząc od daty zakończenia zadania, przejście prawa własności takiego podłączenia na rzecz mieszkańca nastąpi po upływie tego 5-letniego okresu, mimo iż mieszkaniec dokona zapłaty z tego tytułu przed upływem 5-letniego okresu, o czym stanowić będzie umowa.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca ma prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę całości podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji.

Zdaniem Wnioskodawcy, w efekcie zawartych z mieszkańcami umów, Wnioskodawca podjął się realizacji zadania polegającego na budowie podłączeń do zbiorczego systemu kanalizacyjnego na terenie aglomeracji, w związku z realizacją którego mieszkańcy będą wnosili opłaty, które determinują przyłączenie budynku do sieci. W następstwie powyższego należy stwierdzić, że to Wnioskodawca wykonywać będzie na rzecz mieszkańców czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług. W tym przypadku zastosowanie znajdą przepisy art. 5 ust. 1 pkt 1 oraz art. 8 ust. 1 ustawy o podatku VAT.

W myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 powołanej ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, natomiast w myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy.

W kwestii związanej z budową podłączeń mamy do czynienia z sytuacją, w której Wnioskodawca dokonuje świadczenia usług na podstawie umów cywilnoprawnych, bowiem realizacja inwestycji polegającej na budowie podłączeń do zbiorczego systemu kanalizacyjnego dotyczy zadań których obowiązek wykonania spoczywa na osobach ubiegających się o podłączenia, jednakże ich realizację przejął na siebie Związek w oparciu o umowy zawarte z mieszkańcami. W przedstawionej sytuacji Wnioskodawca, w związku z budową podłączeń w zakresie będącym w obowiązku osób ubiegających się o przyłączenie nieruchomości do sieci, osiągnie obrót podlegający opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Ze względu na związek poniesionych wydatków z czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nabędzie prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących ich poniesienie, bowiem obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest bezsporny związek zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do przepisu art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z ogólną zasadą zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do treści art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (niewystępujących w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT. W dniu 28 maja 2013 r. podpisał w ramach programu pn. "..." umowę z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Beneficjentem zadania jest Wnioskodawca. Budowę podłączeń realizować będzie podmiot wyłoniony przez Zainteresowanego zgodnie z przepisami ustawy prawo zamówień publicznych. Umowa zawarta z NFOŚiGW przewiduje dofinansowanie, w postaci dotacji udzielonej przez NFOŚiGW na rzecz Wnioskodawcy, stanowiącej 45% przedsięwzięcia tj. budowy podłączeń budynków do zbiorczego systemu kanalizacji. W pozostałym zakresie przedsięwzięcie finansowane będzie przez Wnioskodawcę oraz, w części stanowiącej kwotę 1000 zł netto, przez mieszkańców gmin uczestniczących w realizacji tego zadania. Ponadto z umowy o dofinansowanie przedsięwzięcia wynika obowiązek zachowania trwałości projektu przez okres 5 lat, licząc od daty zakończenia realizacji zadania. A więc Wnioskodawca przez wskazany okres powinien pozostawać właścicielem podłączeń. Po upływie 5 lat od zakończenia zadania, podłączenia te zostaną przekazane na własność mieszkańcom (osobom fizycznym) uczestniczącym w tym przedsięwzięciu. Z czynnością wydania podłączeń na rzecz mieszkańców do używania, a później przekazaniem prawa własności, nie będzie się wiązał obowiązek dodatkowych płatności, z wyjątkiem wyżej dokonanej wpłaty kwoty 1000 zł netto na rzecz Wnioskodawcy. W ramach programu pn. "..." Związek planuje wybudować 1056 szt. podłączeń. Wnioskodawca uzależnia wykonanie podłączenia od dokonania wpłaty przez mieszkańca, właściciela nieruchomości. Wydatki poniesione na realizację inwestycji będą dokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Zainteresowanego. Dokonane zakupy towarów i usług w ramach realizacji wskazanej we wniosku inwestycji będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Odnosząc się do powyższego należy zauważyć, iż stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl przepisu art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast, w myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Odnosząc się do przedstawionych okoliczności sprawy przede wszystkim należy zaznaczyć, iż określony w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy zakres opodatkowania tym podatkiem obejmuje odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług. Jak już uprzednio zauważono, przepis art. 7 ust. 1 ustawy definiujący pojęcie "dostawy towarów" nie odwołuje się do cywilistycznych pojęć sprzedaży czy też przeniesienia prawa własności, stąd też nie można utożsamiać dostawy towarów w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług z przeniesieniem prawa własności na gruncie prawa cywilnego.

Podkreślenia wymaga, iż zgodnie z definicją zawartą w art. 7 ust. 1 ustawy, istotą dostawy towarów jest przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. W celu przedstawienia właściwego rozumienia pojęcia "przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel" należy zaznaczyć, iż dotyczy ono tego rodzaju czynności, która daje otrzymującemu towar prawo do postępowania z nią jak właściciel. Należy przy tym uznać, że chodzi tutaj przede wszystkim o możliwość faktycznego dysponowania rzeczą, a nie rozporządzania nią w sensie prawnym. Istotą dostawy towarów nie jest bowiem przeniesienie prawa własności, zatem zwrotu "prawo do rozporządzania jak właściciel" nie można interpretować jako "prawa własności". Idąc dalej należy wskazać, iż czynności przejścia własności ekonomicznej nie musi towarzyszyć przejście własności w sensie prawnym, bowiem "dostawa towarów" nie ogranicza się wyłącznie do zbycia prawa własności rzeczy.

W konsekwencji powyższego należy stwierdzić, iż oderwanie pojęcia "dostawa towarów" oraz ekonomicznych aspektów transakcji od skutków konwencjonalnych powstających na gruncie prawa podatkowego pozwala także na uznanie danej czynności za dostawę towarów nawet mimo pewnych nałożonych na nabywcę ograniczeń we władaniu towarem. Chwilą decydującą o przejściu na odbiorcę (osobę fizyczną) korzyści i ciężarów związanych z towarem jest, co do zasady, wydanie towaru.

Należy podkreślić, że aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy dostawcą towarów lub usługodawcą a odbiorcą, a w zamian za wykonanie świadczenia powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczeniem i przekazanym za nie wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest dana czynność, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz dokonującego dostawy lub świadczącego usługę.

Jak wskazał Wnioskodawca, każdy mieszkaniec zainteresowany przyłączeniem swojej posesji do sieci kanalizacyjnej dokona wpłaty w wysokości 1.000,00 zł. Wnioskodawca uzależnia wykonanie podłączenia od dokonania wpłaty przez mieszkańca, właściciela nieruchomości, co oznacza, że nie są to wpłaty dobrowolne. Wpłaty te mają charakter zapłaty za przyłączenie posesji do sieci kanalizacyjnej. Biorąc powyższe pod uwagę wnoszone przez mieszkańców wpłaty nie mogą być uznane za darowizny.

Zauważyć należy również, iż ww. wpłaty ponoszą wyłącznie mieszkańcy, którzy następnie korzystać będą, jako uczestnicy inwestycji z przyłączeń kanalizacyjnych. W sprawie będącej przedmiotem rozstrzygnięcia mamy zatem do czynienia z sytuacją, w której pomiędzy stronami zaistniała więź o charakterze zobowiązaniowym. Tym samym, wnoszone wpłaty są niczym innym jak zaliczką na poczet przyszłego świadczenia (dostawy towarów oraz świadczenia usług) dokonywanego przez Wnioskodawcę.

W przedmiotowej sprawie stwierdzić zatem należy, iż świadczenia, do wykonania których zobowiązał się Wnioskodawca w ramach ww. inwestycji, stanowić będą odpłatną dostawę towarów oraz odpłatne świadczenie usług, które - zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy - stanowią czynności podlegające opodatkowaniu według stawek obowiązujących dla danego świadczenia. Wobec tego stwierdzić należy, iż przekazanie środków finansowych przez mieszkańców stanowi zapłatę - zaliczkę z tytułu czynności, o których mowa wyżej.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawione zdarzenie przyszłe stwierdzić należy, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w stosunku do podmiotów niebędących zarejestrowanymi podatnikami VAT czynnymi. W omawianej sprawie warunki uprawniające do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego będą spełnione, ponieważ - jak wskazał Wnioskodawca - dokonane zakupy towarów i usług w ramach realizacji wskazanej we wniosku inwestycji będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, a Zainteresowany jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W związku z powyższym, Wnioskodawca będzie miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji przedmiotowej inwestycji. Tym samym w przypadku, gdy w rozliczeniu za dany okres rozliczeniowy wystąpi nadwyżka podatku naliczonego nad należnym, to Wnioskodawcy będzie przysługiwało z tego tytułu prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawcy będącemu czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w całości w związku z realizacją inwestycji pn. "...", ponieważ wydatki poniesione w ramach realizacji przedmiotowej inwestycji będą miały związek z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Przy czym prawo to będzie przysługiwało, o ile nie wystąpią przesłanki negatywne wymienione w art. 88 ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie wskazać należy, że organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestie tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl