IPTPP2/443-490/13-5/JS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 września 2013 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP2/443-490/13-5/JS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 31 maja 2013 r. (data wpływu 17 czerwca 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 10 września 2013 r. (data wpływu 11 września 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania Wnioskodawcy za rolnika ryczałtowego i zastosowania zwolnienia od podatku dla sprzedaży produktów (roślin) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 czerwca 2013 r. wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania Wnioskodawcy za rolnika ryczałtowego i zastosowania zwolnienia od podatku dla sprzedaży produktów (roślin) oraz obowiązku prowadzenia ewidencji, obowiązku wystawiania rachunków dla kupujących bądź dokumentu potwierdzającego sprzedaż produktów i formy tego dokumentu oraz podatku dochodowego od osób fizycznych.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 10 września 2013 r. (data wpływu 11 września 2013 r.) poprzez doprecyzowanie zaistniałego stanu faktycznego, przedstawienie własnego stanowiska oraz brakującą opłatę.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny.

Wnioskodawca uprawia rośliny (krzewy; kwiaty) na należącej do Niego i jego żony działce rolnej (pow. 1 ha przeliczeniowego). Wytworzone produkty roślinne z własnej uprawy bądź produkty zakupione u innych podmiotów, które są przetrzymywane co najmniej 1 miesiąc w celu ich dalszego wzrostu w stanie nieprzetworzonym, sprzedaje osobom fizycznym, osobom fizycznym prowadzącym działalność gospodarczą, osobom prawnym, jednostkom organizacyjnym nieposiadającym osobowości prawnej (szkoła publiczna, przedszkole publiczne).

Wnioskodawca oprócz prowadzenia powyższej szkółki roślin pracuje na podstawie umowy o pracę, nie jest ubezpieczony w KRUS i w ramach szkółki roślin nie prowadzi działalności gospodarczej, która podlega wpisowi do CEiDG. Prowadzona działalność szkółkarska nie zalicza się do działów specjalnych produkcji rolnej.

W piśmie z dnia 10 września 2013 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, Wnioskodawca wskazał, że:

* prowadzi działalność rolniczą w rozumieniu art. 2 pkt 15 ustawy o podatku od towarów i usług;

* uważa, że stosuje się do Niego definicję rolnika ryczałtowego;

* sprzedawane przez Niego rośliny są produktami rolnymi, o których mowa w art. 2 pkt 20 ustawy o podatku od towarów i usług;

* klasyfikacja sprzedawanych roślin (krzewów ozdobnych, bylin) to według PKWiU: 01.29.20.0 choinki świąteczne cięte; 01.30.10.0 rośliny żywe, cebulki, bulwy i korzenie, sadzonki i szczepy; grzybnia.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca jest podatnikiem podatku VAT i czy w zakresie sprzedaży wytworzonych produktów (roślin) korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług... (oznaczone we wniosku ORD-IN jako pytanie nr 2)

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług zwalnia się od podatku od towarów i usług dostawę produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej, dokonywaną przez rolnika ryczałtowego oraz świadczenie przez niego usług rolniczych. Zwolnienie to należy również stosować do osoby, która według przepisów ustawy o podatku od towarów i usług prowadzi działalność rolniczą, mimo, iż nie jest zarejestrowana jako rolnik w KRUS.

Artykuł 2 pkt 15 ustawy o podatku od towarów i usług stanowi, iż przez działalność rolniczą rozumie się m.in. produkcję roślinną, w tym również produkcję materiału siewnego, szkółkarskiego, produkcję warzywniczą, gruntową, szklarniową i pod folią, produkcję roślin ozdobnych, a także uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, a także świadczenie usług rolniczych. Z kolei zgodnie z pkt 19 wskazanego przepisu rolnikiem ryczałtowym jest rolnik dokonujący dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej lub świadczącego usługi rolnicze, korzystającego ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3.

Powyższe przepisy mają zastosowanie również do Wnioskodawcy, który nie jest rolnikiem zarejestrowanym w KRUS, gdyż stosuje się do Niego definicję rolnika ryczałtowego i korzysta On ze statusu gospodarstwa rolnego. Oznacza to, że sprzedaż roślin z własnej uprawy, czy też roślin zakupionych do rozmnożenia czy do sprzedaży po okresie wzrostu, jest zawsze zwolniona z VAT.

Ponadto zgodnie z treścią art. 109 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnik, który wykonuje wyłącznie czynności zwolnione od podatku od towarów i usług nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji. W związku z powyższym Wnioskodawca nie jest zobowiązany do prowadzenia jakiejkolwiek ewidencji rejestrującej dokonywane przez Niego czynności kupna - sprzedaży w ramach prowadzonej działalności szkółkarskiej i nie powinien wystawiać rachunków dla kupujących. Niemniej jednak Wnioskodawca może dokonywać sprzedaży i dokumentować ją na piśmie w formie umowy kupna - sprzedaży.

W piśmie z dnia 10 września 2013 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, Wnioskodawca wskazał, że uważa, iż jest podatnikiem VAT, ponieważ sprzedaje wytworzone przez siebie rośliny. Ponadto ze względu na fakt, że Zainteresowany prowadzi działalność rolniczą przysługuje Jemu status rolnika ryczałtowego. Ponieważ Wnioskodawca uważa, iż stosuje się do Niego przepisy dotyczące rolnika ryczałtowego, to również korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług, mimo że nie jest zarejestrowany w Kasie Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - mocą ust. 2 powołanego artykułu - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Działalność rolnicza, zgodnie z zapisem art. 2 pkt 15 ustawy, obejmuje produkcję roślinną i zwierzęcą, w tym również produkcję materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcję warzywniczą, gruntową, szklarniową i pod folią, produkcję roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadowniczą, chów, hodowlę i produkcję materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcję zwierzęcą typu przemysłowego lub fermowego oraz chów i hodowlę ryb i innych organizmów żyjących w wodzie, a także uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin "in vitro", fermową hodowlę i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowlę i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, chów i hodowlę dżdżownic, entomofagów i jedwabników, prowadzenie pasiek oraz chów i hodowlę innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym oraz sprzedaż produktów gospodarki leśnej i łowieckiej, z wyjątkiem drewna okrągłego z drzew tropikalnych (PKWiU 02.20.13.0) oraz bambusa (PKWiU ex 01.29.30.0), a także świadczenie usług rolniczych.

Biorąc pod uwagę przytoczoną definicję działalności gospodarczej (art. 15 ust. 2 ustawy) uznać należy, iż działalność rolnicza (art. 2 pkt 15 ustawy) mieści się w pojęciu działalności gospodarczej.

Rolnikiem ryczałtowym, w myśl art. 2 pkt 19 ustawy, jest rolnik dokonujący dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej lub świadczący usługi rolnicze, korzystający ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3, z wyjątkiem rolnika obowiązanego na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2013 r. poz. 330, z późn. zm.) przepisy ustawy o rachunkowości stosuje się (...) do mających siedzibę lub miejsce sprawowania zarządu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej osób fizycznych, spółek cywilnych osób fizycznych, spółek jawnych osób fizycznych, spółek partnerskich oraz spółdzielni socjalnych, jeżeli ich przychody netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych za poprzedni rok obrotowy wyniosły co najmniej równowartość w walucie polskiej 1.200.000 euro.

Produkty rolne, zgodnie z art. 2 pkt 20 ustawy, to towary wymienione w załączniku nr 2 do ustawy oraz towary wytworzone z nich przez rolnika ryczałtowego z produktów pochodzących z jego własnej działalności rolniczej przy użyciu środków zwykle używanych w gospodarstwie rolnym, leśnym i rybackim.

I tak w załącznika nr 2 do ustawy, który stanowi "Wykaz towarów i usług, od których dostawy i świadczenia przysługuje zryczałtowany zwrot podatku od towarów i usług", jako produkty rolne wymienione zostały w poz. 15 pod symbolem PKWiU 01.29.20.0 "Choinki świąteczne cięte", w poz. 16 pod symbolem PKWiU ex 01.30.10.0 "Rośliny żywe, cebulki, bulwy i korzenie, sadzonki i szczepy; grzybnia, z wyłączeniem podłoży do uprawy grzybów z wsianą grzybnią".

Zgodnie z art. 2 pkt 30 ustawy, przez PKWiU ex - rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Umieszczenie ww. oznaczenia przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania wykazu towarów i usług, od których dostawy i świadczenia przysługuje zryczałtowany zwrot podatku od towarów i usług tylko do towarów/usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniających określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce "nazwa towaru lub usługi (grupy towarów lub usług)".

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W art. 5a ustawy wskazano, iż towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Podkreślić należy, że prawidłowa pod względem klasyfikacji statystycznych identyfikacja towarów stanowi warunek niezbędny do określenia wysokości (zakresu) opodatkowania na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług.

Klasyfikacją, do której odwołują się przepisy ustawy o podatku od towarów i usług w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293, z późn. zm.).

Jak wynika z regulacji art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie natomiast z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienia od podatku.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej, dokonywaną przez rolnika ryczałtowego oraz świadczenie usług rolniczych przez rolnika ryczałtowego.

Zwolnienie rolnika ryczałtowego od podatku VAT ma charakter przedmiotowo-podmiotowy. Od podatku zwolnieni są tylko rolnicy ryczałtowi i tylko w zakresie wyraźnie wskazanym w przepisie. Oznacza to, że:

* świadczenie usług rolniczych oraz dostawa produktów rolnych przez podmioty inne niż rolnicy ryczałtowi podlega opodatkowaniu,

* innego rodzaju działalność prowadzona przez rolnika ryczałtowego, nie uprawniająca go do zwolnienia przedmiotowego (np. działalność handlowa, dostawa produktów rolnych innych niż własnej produkcji), co do zasady podlegać będzie opodatkowaniu według stawek właściwych dla tych czynności.

W art. 43 ust. 3 ustawy postanowiono, że rolnik ryczałtowy dokonujący dostawy produktów rolnych lub świadczący usługi rolnicze, które są zwolnione od podatku na podstawie ust. 1 pkt 3, może zrezygnować z tego zwolnienia pod warunkiem dokonania zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 96 ust. 1 i 2.

Stosownie do art. 96 ust. 1 ustawy, podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

W przypadku osób fizycznych, o których mowa w art. 15 ust. 4 i 5, zgłoszenie rejestracyjne może być dokonane wyłącznie przez jedną z osób, na które będą wystawiane faktury przy zakupie towarów i usług i które będą wystawiały faktury przy sprzedaży produktów rolnych (art. 96 ust. 2 ustawy).

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca uprawia rośliny (krzewy; kwiaty) na należącej do Niego i jego żony działce rolnej (pow. 1 ha przeliczeniowego). Wytworzone produkty roślinne z własnej uprawy bądź produkty zakupione u innych podmiotów, które są przetrzymywane co najmniej 1 miesiąc w celu ich dalszego wzrostu w stanie nieprzetworzonym, sprzedaje osobom fizycznym, osobom fizycznym prowadzącym działalność gospodarczą, osobom prawnym, jednostkom organizacyjnym nieposiadającym osobowości prawnej (szkoła publiczna, przedszkole publiczne). Wnioskodawca oprócz prowadzenia powyższej szkółki roślin pracuje na podstawie umowy o pracę, nie jest ubezpieczony w KRUS i w ramach szkółki roślin nie prowadzi działalności gospodarczej, która podlega wpisowi do CEiDG. Prowadzona działalność szkółkarska nie zalicza się do działów specjalnych produkcji rolnej.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, że:

* prowadzi działalność rolniczą w rozumieniu art. 2 pkt 15 ustawy;

* uważa, że stosuje się do Niego definicję rolnika ryczałtowego;

* sprzedawane przez Niego rośliny są produktami rolnymi, o których mowa w art. 2 pkt 20 ustawy;

* klasyfikacja sprzedawanych roślin (krzewów ozdobnych, bylin) to według PKWiU: 01.29.20.0 choinki świąteczne cięte; 01.30.10.0 rośliny żywe, cebulki, bulwy i korzenie, sadzonki i szczepy; grzybnia.

Biorąc pod uwagę treść przytoczonych przepisów prawa podatkowego oraz opis sprawy stwierdzić należy, że skoro - jak wskazał Wnioskodawca - prowadzi działalność rolniczą w rozumieniu art. 2 pkt 15 ustawy, polegającą na dostawie produktów rolnych, o których mowa w art. 2 pkt 20 ustawy, pochodzących z własnej działalności rolniczej zgodnie z art. 2 pkt 19 ustawy, spełnia definicję rolnika ryczałtowego i jako rolnik ryczałtowy będzie korzystał ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawca dokonując sprzedaży własnych produktów rolnych, sklasyfikowanych do PKWiU: 01.29.20.0 - choinki świąteczne cięte oraz PKWiU: 01.30.10.0 - rośliny żywe, cebulki, bulwy i korzenie, sadzonki i szczepy; grzybnia, w przypadku gdy nie jest obowiązany do prowadzenia ksiąg rachunkowych, spełnia przesłanki do uznania za rolnika ryczałtowego w rozumieniu art. 2 pkt 19 ustawy, korzystającego ze zwolnienia od podatku VAT w myśl w art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy.

Jednocześnie należy wskazać, że Wnioskodawca może zrezygnować ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy, pod warunkiem dokonania zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 96 ustawy. W takim przypadku z tytułu prowadzonej działalności Zainteresowany jest podatnikiem podatku VAT.

Końcowo należy nadmienić, że status rolnika ryczałtowego jak i zwolnienie z podatku produktów, o których mowa we wniosku, nie zależy od rejestracji bądź braku rejestracji Wnioskodawcy jako rolnika w KRUS.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Jednocześnie zauważa się, że stosownie do art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, minister właściwy do spraw finansów publicznych na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W przedmiotowej sprawie powyższa interpretacja indywidualna nie wywiera zatem skutku prawnego dla żony Wnioskodawcy.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Ponadto informuje się, że w przedmiotowej interpretacji indywidualnej załatwiono wniosek w części dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania Wnioskodawcy za rolnika ryczałtowego i zastosowania zwolnienia od podatku dla sprzedaży produktów (roślin), natomiast w zakresie obowiązku prowadzenia ewidencji (oznaczone we wniosku ORD-IN jako pytanie nr 3), obowiązku wystawiania rachunków dla kupujących bądź dokumentu potwierdzającego sprzedaż produktów i formy tego dokumentu (oznaczone we wniosku ORD-IN jako pytanie nr 4) oraz podatku dochodowego od osób fizycznych, zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl