IPTPP2/443-490/12-3/JN - Prawo do odliczenia lub otrzymania zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 26 lipca 2012 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP2/443-490/12-3/JN Prawo do odliczenia lub otrzymania zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 22 maja 2012 r. (data wpływu 4 czerwca 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 5 czerwca 2012 r. (data wpływu 13 czerwca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia lub otrzymania zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 czerwca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia lub otrzymania zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "...".

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 5 czerwca 2012 r. o kwestie związane z reprezentacją.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

W związku ze złożeniem wniosku o dofinansowanie projektu pt. "..." Wnioskodawca zobowiązany został do przedstawienia zaświadczenia z Izby Skarbowej dotyczącego potwierdzenia faktu, że nie ma możliwości odliczenia podatku VAT z faktur zakupu dotyczących projektu. W związku z czym VAT będzie kosztem kwalifikowalnym.

Wspomniany projekt na etapie składania wniosku o dofinansowanie, w trakcie jego realizacji, jak również przez okres 5 lat po jego zakończeniu zakłada, że Wnioskodawca nie będzie wykonywał czynności opodatkowanych związanych z infrastrukturą i sprzętem sfinansowanym w ramach projektu takich jak: m.in. wynajem, dzierżawa, odpłatne udostępnianie sprzętu ani też nie będzie wykorzystywał projektu na inne cele opodatkowane VAT.

Wnioskodawca przedstawił najważniejsze informacje dotyczące projektu:

1.

Koordynator:.

2.

Okres realizacji: rozpoczęcie: IV kwartał 2012 r. - zakończenie IV kwartał 2013 r.

3.

Źródło dofinansowania: Regionalny Program Operacyjny Województwa 2007 - 2013

4.

Przedmiot projektu (opis): realizowany projekt jest samodzielną i niezależną częścią całościowego przedsięwzięcia wynikającego z planu strategicznego, który przewiduje stworzenie realnego kompleksu nowoczesnych laboratoriów na potrzeby procesu wykonywania prac badawczo - rozwojowych na rzecz przedsiębiorców. Zgodnie z przedstawionymi powyżej założeniami projektowymi, przedsięwzięcie skoncentrowane będzie na wyposażeniu specjalistycznego ośrodka kompetencji technologicznych - laboratorium maszyn elektrycznych na Wydziale. Nowo powstała infrastruktura będzie służyć do celów naukowo - badawczych na potrzeby całego regionu. Nowoczesne laboratorium znacznie poszerzy horyzonty osiąganych celów naukowych, badawczo - rozwojowych, edukacyjnych, jak i społecznych. Wnioskodawca wskazał, iż nie sposób wyliczyć wszystkich możliwości jakie niesie za sobą ta konkretna inwestycja. Liczne seminaria organizowane dla i wspólnie z przedsiębiorcami, spotkania naukowe, międzynarodowe konferencje, na których będą prezentowane wyniki badań uzyskane dzięki nowoczesnemu wyposażeniu laboratorium, to tylko niektóre z działań jakie będą możliwe do zrealizowania w związku z realizacją tego projektu.

5.

Zakupy jakie będą dokonywane w ramach projektu: w ramach przedmiotowego projektu planowane jest dokonanie zakupu aparatury naukowo - badawczej na potrzeby specjalistycznego ośrodka kompetencji technologicznych - laboratorium maszyn elektrycznych.

6.

Efekty projektu: do efektów szczegółowych można zaliczyć:

* poprawienie infrastruktury naukowo - badawczej oraz warunków nowoczesnego interaktywnego przeprowadzania badań na Wydziale,

* umożliwienie dostępu do nowoczesnej, światowej klasy aparatury naukowej naukowcom, doktorantom oraz studentom,

* zwiększenie kanałów dostępu do wiedzy, zarówno teoretycznej, jak i praktycznej poprzez udostępnienie laboratoriów,

* istotne rozszerzenie możliwości badawczych oraz poprawa poziomu badań własnych w jednostkach badawczych,

* podniesienie jakości poziomu umiejętności zawodowych beneficjentów ostatecznych - kadry naukowo - badawczej z naciskiem na umiejętności praktyczne,

* zwiększenie dopasowania kierunków i profili prac badawczo - rozwojowych do potrzeb rynku,

* wzrost atrakcyjności środowiska opolskiego w kontekście mobilności oraz współpracy naukowców i przedsiębiorstw w ramach programów prowadzonych przez Unię Europejską,

li>wzrost liczby przedsiębiorstw wykorzystujących nowoczesne technologie,

* zdynamizowanie rozwoju regionu poprzez celowe działania wspierające wyodrębnionych w Foresight'cie branż, m.in. obszaru sektora energetycznego,

* budowa partnerstwa regionalnego i euroregionalnego oraz inicjowanie współpracy pomiędzy podmiotami zainteresowanymi rozwojem procesów badawczych,

* stworzenie źródeł cyrkulacji kapitału intelektualnego opartej na wzajemnych wymiernych korzyściach, kształtujących przy tym pozycje jednostki oraz regionu.

7.

Beneficjenci projektu: Wnioskodawca

8.

Korzystanie z efektów projektu: w ramach tego projektu Wnioskodawca będzie świadczyć usługi na rzecz rozwoju przedsiębiorczości w Województwie poprzez umożliwienie przedsiębiorcom z województwa Wnioskodawcy, skorzystania z wyników prowadzonych badań naukowych i prac badawczo - rozwojowych w sposób nieodpłatny. Z efektów projektu będzie korzystał przemysł poprzez nieodpłatne konsultacje techniczne zainteresowanych stron oraz publikacje w czasopismach.

9.

Właścicielem efektów projektu będzie Wnioskodawca.

10.

Projekt nie będzie generował przychodu.

11.

Sprzęt zakupiony do projektu, który nie zostanie zużyty w toku projektu - po skończonej realizacji projektu pozostanie w posiadaniu Wnioskodawcy. Wykorzystywany będzie dalej do współpracy z przemysłem w sposób nieodpłatny (konsultacje techniczne, publikacje w czasopismach) oraz do celów naukowych rozumianych przez działalność statutową Uczelni.

12.

Zakupy dokonywane w związku z realizacją projektu lub efekty projektu nie będą w jakikolwiek sposób wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca ma prawo odliczyć podatek VAT od zakupów realizowanych na potrzeby projektu bądź otrzymać zwrot tego podatku.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma prawa do odliczenia podatku VAT od zakupów realizowanych na potrzeby projektu, ani nie ma możliwości odzyskania zwrotu tego podatku wobec uwarunkowań przedstawionych na wstępie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do przepisu art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Natomiast w myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do treści art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (niewystępujących w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca będący zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT złożył wniosek o dofinansowanie projektu pt. "..." w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013. Beneficjentem projektu jest Wnioskodawca. Realizowany projekt jest samodzielną i niezależną częścią całościowego przedsięwzięcia wynikającego z planu strategicznego, który przewiduje stworzenie realnego kompleksu nowoczesnych laboratoriów na potrzeby procesu wykonywania prac badawczo - rozwojowych na rzecz przedsiębiorców. Zgodnie z przedstawionymi powyżej założeniami projektowymi, przedsięwzięcie skoncentrowane będzie na wyposażeniu specjalistycznego ośrodka kompetencji technologicznych - laboratorium maszyn elektrycznych na Wydziale. Nowo powstała infrastruktura będzie służyć do celów naukowo - badawczych na potrzeby całego regionu. Nowoczesne laboratorium znacznie poszerzy horyzonty osiąganych celów naukowych, badawczo - rozwojowych, edukacyjnych, jak i społecznych. Wnioskodawca wskazał, iż nie sposób wyliczyć wszystkich możliwości jakie niesie za sobą ta konkretna inwestycja. Liczne seminaria organizowane dla i wspólnie z przedsiębiorcami, spotkania naukowe, międzynarodowe konferencje, na których będą prezentowane wyniki badań uzyskane dzięki nowoczesnemu wyposażeniu laboratorium, to tylko niektóre z działań jakie będą możliwe do zrealizowania w związku z realizacją tego projektu.

W ramach przedmiotowego projektu planowane jest dokonanie zakupu aparatury naukowo - badawczej na potrzeby specjalistycznego ośrodka kompetencji technologicznych - laboratorium maszyn elektrycznych.

W związku z realizacją projektu Wnioskodawca będzie świadczyć usługi na rzecz rozwoju przedsiębiorczości w Województwie poprzez umożliwienie przedsiębiorcom z województwa Wnioskodawcy, skorzystania z wyników prowadzonych badań naukowych i prac badawczo - rozwojowych w sposób nieodpłatny. Z efektów projektu będzie korzystał przemysł poprzez nieodpłatne konsultacje techniczne zainteresowanych stron oraz publikacje w czasopismach.

Zakupy dokonywane w związku z realizacją projektu lub efekty projektu nie będą w jakikolwiek sposób wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawione zdarzenie przyszłe stwierdzić należy, iż rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ - jak wskazał Wnioskodawca - zakupy dokonywane w związku z realizacją projektu lub efekty projektu nie będą w jakikolwiek sposób wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. W związku z powyższym Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone w związku z realizacją ww. projektu. Tym samym Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało z tego tytułu prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W zakresie przedmiotowego projektu Wnioskodawca nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.) obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011 r. Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia wszystkich warunków, zatem nie będzie miał możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia lub otrzymania zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "...", ponieważ wydatki poniesione w ramach realizacji projektu nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto należy zauważyć, iż pojęcie "kosztu kwalifikowalnego" nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn. Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl