IPTPP2/443-473/13-2/JS - Prawo samorządowej instytucji kultury do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 25 lipca 2013 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP2/443-473/13-2/JS Prawo samorządowej instytucji kultury do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 10 czerwca 2013 r. (data wpływu 13 czerwca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 czerwca 2013 r. wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "...".

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest samorządową instytucją kultury wpisaną do Rejestru Instytucji Kultury Urzędu X. Zainteresowany wraz z Województwem ubiegają się o dofinansowanie projektu pn. "..." z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 w ramach Poddziałania 1.4.2 Usługi turystyczne i rekreacyjno-sportowe świadczone przez sektor publiczny. Celem projektu jest wypromowanie posiadanych zasobów i produktów turystycznych województwa poprzez kompleksową, spójną i szeroko zakrojoną kampanię w mediach i Internecie.

Program będzie realizowany w partnerstwie. Partnerami projektu będą: Województwo i Zainteresowany. Liderem projektu będzie Województwo. Zadania Wnioskodawcy jako partnera:

* organizacja wybranych imprez muzycznych, organizowanych na terenie województwa,

* wykonanie wybranych wydarzeń muzycznych na terenie województwa.

Partnerzy nie będą przekazywać własnych środków na rzecz lidera projektu. Środki z dofinansowania unijnego będą wpływać bezpośrednio na konta bankowe lidera i partnerów projektu.

Wydatki związane z realizacją ww. projektu zostaną udokumentowane fakturami VAT i innymi dokumentami księgowymi wystawionymi na Wnioskodawcę. Realizacja ww. projektu będzie polegała na przeprowadzeniu przez Zainteresowanego (organizacja i wykonanie) wybranych imprez muzycznych. Nie będą pobierane opłaty za wstęp.

Wyżej wymieniony projekt jest związany z działalnością bieżącą Wnioskodawcy. Zainteresowany jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Jednakże towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu będą wykorzystane do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 33. Wnioskodawca podkreśla zatem, że czynności dokonywane w ramach projektu służą czynnościom zwolnionym z podatku VAT.

Instytucja zarządzająca RPO W 2007-2013 nakłada na beneficjentów obowiązek dołączenia do wniosku aplikacyjnego indywidualnej interpretacji podatkowej dotyczącej możliwości odzyskania podatku VAT przez beneficjenta w ramach planowanego do realizacji projektu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w związku z realizacja projektu: "..." Wnioskodawca będzie miał możliwość odliczania podatku VAT od faktur dokumentujących poniesienie kosztów na rzecz opisanego projektu w całości bądź proporcjonalnie zgodnie z wyliczoną proporcją odliczenia za dany rok kalendarzowy.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma możliwości odliczenia i odzyskania części lub całości podatku VAT naliczonego od faktur związanych tylko i wyłącznie z realizacją projektu "...". Brak możliwości wynika z faktu, iż Zainteresowany jako samorządowa jednostka kultury, świadcząca usługi kulturalne jest zwolniona z podatku VAT. Na żaden realizowany koncert nie będą sprzedawane bilety, wobec powyższego nie wystąpi podatek VAT należny od "wstępu".

Reasumując, podatek VAT naliczony od faktur związanych z projektem nie będzie się wiązał ze sprzedażą opodatkowaną, tylko ze sprzedażą zwolnioną.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do treści art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (niewystępujących w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jest samorządową instytucją kultury wpisaną do Rejestru Instytucji Kultury Urzędu X. Zainteresowany wraz z Województwem ubiegają się o dofinansowanie projektu pn. "..." z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 w ramach Poddziałania 1.4.2 Usługi turystyczne i rekreacyjno-sportowe świadczone przez sektor publiczny. Program będzie realizowany w partnerstwie. Partnerami projektu będą: Województwo i Zainteresowany. Liderem projektu będzie Województwo. Zadania Wnioskodawcy jako partnera: organizacja wybranych imprez muzycznych, organizowanych na terenie województwa, wykonanie wybranych wydarzeń muzycznych na terenie województwa. Partnerzy nie będą przekazywać własnych środków na rzecz lidera projektu. Środki z dofinansowania unijnego będą wpływać bezpośrednio na konta bankowe lidera i partnerów projektu. Wydatki związane z realizacją ww. projektu zostaną udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Wnioskodawcę. Realizacja ww. projektu będzie polegała na przeprowadzeniu przez Zainteresowanego (organizacja i wykonanie) wybranych imprez muzycznych. Nie będą pobierane opłaty za wstęp.

Zainteresowany jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Jednakże towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu będą wykorzystane do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 33. Wnioskodawca podkreśla zatem, że czynności dokonywane w ramach projektu służą czynnościom zwolnionym z podatku VAT.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy stwierdzić należy, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ - jak wskazał Wnioskodawca - towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu będą wykorzystane do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, Zainteresowany nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji przedmiotowego projektu. Tym samym Wnioskodawcy z tego tytułu nie będzie przysługiwać prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał możliwości - w całości bądź proporcjonalnie zgodnie z wyliczoną proporcją odliczenia za dany rok kalendarzowy - odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "...", ponieważ wydatki ponoszone w ramach realizacji tego projektu nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

W zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 247, z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie będzie miał możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Dodatkowo tut. Organ zwraca uwagę, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii zwolnienia od podatku VAT usług świadczonych przez Zainteresowanego, gdyż nie było to przedmiotem wniosku oraz nie zadano pytania w tym zakresie. Wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na opisie sprawy (zdarzenia przyszłego), w którym jednoznacznie wskazano, że towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu będą wykorzystane do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Powyższe zostało przyjęte jako element przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu zdarzenia przyszłego i nie było przedmiotem oceny. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego zdarzenia przyszłego (np. przeznaczenia zakupionych towarów i usług do wykonywania czynności opodatkowanych), udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl