IPTPP2/443-469/13-4/KW - Zasady opodatkowania podatkiem od towarów i usług odpłatnego udostępniania przez gminę lokali biurowych w centrum informacji dla przedsiębiorców.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 22 sierpnia 2013 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP2/443-469/13-4/KW Zasady opodatkowania podatkiem od towarów i usług odpłatnego udostępniania przez gminę lokali biurowych w centrum informacji dla przedsiębiorców.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 10 czerwca 2013 r. (data wpływu 12 czerwca 2013 r.) uzupełnionym pismem z dnia 7 sierpnia 2013 r. (data wpływu 9 sierpnia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania odpłatnego udostępniania lokali należących do Centrum za usługę oraz opodatkowania ww. usługi i niekorzystania ze zwolnienia - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 czerwca 2013 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* uznania odpłatnego udostępniania lokali należących do Centrum za usługę oraz opodatkowania ww. usługi i niekorzystania ze zwolnienia;

* prawa do odliczenia w całości podatku naliczonego od wydatków inwestycyjnych i bieżących dotyczących wyłącznie pomieszczeń Centrum;

* prawa do odliczenia w całości podatku naliczonego od ogólnych wydatków inwestycyjnych i bieżących związanych z całym budynkiem, w którym znajduje się Centrum oraz jego otoczeniem;

* sposobu określenia części podatku naliczonego podlegającego odliczeniu;

* braku obowiązku odprowadzania podatku należnego z tytułu nieodpłatnego udostępniania/wykorzystywania lokali w budynku Miejskiego Centrum Kultury i Sportu.

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 7 sierpnia 2013 r. poprzez doprecyzowanie opisu sprawy.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina X (dalej: Gmina) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT. Gmina zamierza utworzyć Centrum Informacji dla Przedsiębiorców (dalej: Centrum), którego celem jest aktywizacja zawodowa lokalnych przedsiębiorców. Centrum będzie miejscem prowadzenia szkoleń, porad prawnych, ubezpieczeniowych oraz bezpieczeństwa i higieny pracy, a także miejscem spotkań przedsiębiorców.

W związku z powyższym Gmina planuje realizację inwestycji polegającej na przebudowie i rozbudowie budynku Miejskiego Centrum Kultury i Sportu w miejscowości..., będącego własnością Gminy.

Obecnie w przedmiotowym obiekcie znajdują się:

* pomieszczenia zaplecza klubu sportowego - szatnie, łaźnie, pomieszczenia biurowe, magazyn, toalety dla kibiców (pomieszczenia zostały udostępnione klubowi sportowemu nieodpłatnie);

* salka na prowadzenie imprez okolicznościowych z zapleczem sanitarnym (obecnie z uwagi na niespełnienie wymogów sanitarnych niewykorzystywana);

* świetlica (udostępniana przez Gminę nieodpłatnie na potrzeby ogólnospołeczne, jak i odpłatnie np. celem organizacji imprez okolicznościowych);

* biuro związku wędkarzy (pomieszczenie udostępnione związkowi wędkarzy nieodpłatnie).

Zgodnie z założeniami inwestycja będzie polegała na:

* w poziomie parteru budynku:

* wydzieleniu pomieszczeń zaplecza klubu sportowego od pozostałej części budynku,

* w miejsce salki przeznaczonej na imprezy okolicznościowe z zapleczem sanitarnym utworzenie Centrum z niezależnym wejściem z zewnątrz, toaletami oraz zapleczem kuchennym;

* w poziomie poddasza:

* przebudowie i zabudowie schodów zewnętrznych prowadzących na poddasze,

* wydzieleniu z powierzchni świetlicy pomieszczeń biurowych dla organizacji i stowarzyszeń (w tym cztery pomieszczenia biurowe w ramach Centrum);

* wokół budynku:

* utwardzenie dojazdu do budynku oraz miejsc postojowych dla samochodów osobowych (42 miejsca postojowe oraz 1 miejsce postojowe dla osoby niepełnosprawnej),

* uporządkowanie i utwardzenie dojść do budynku,

* remont ogrodzenia z bramami i furtkami.

Ponoszone w tym zakresie wydatki inwestycyjne będą w szczególności związane ze sporządzaniem dokumentacji projektowej, wykonaniem prac budowlanych, sprawowaniem nadzoru nad pracami, zakupem materiałów oraz zakupem wyposażenia. Przedmiotowe wydatki będą dokumentowane przez dostawcóww.ykonawców wystawianymi fakturami VAT z wykazaną kwotą podatku.

W wyniku realizacji inwestycji powstanie Centrum składające się z sali konferencyjnej wraz z zapleczem gastronomicznym i sanitarnym (na parterze budynku) oraz czterech pomieszczeń biurowych (znajdujących się na poddaszu). Przedmiotowe lokale będą udostępniane nieodpłatnie w ramach inicjatyw podejmowanych przez Gminę, np. celem organizacji spotkań z przedsiębiorcami, szkoleń w porozumieniu z urzędem pracy, etc. Ponadto w pozostałych godzinach Centrum będzie przeznaczone do odpłatnego wynajmu na rzecz zainteresowanych, np. Gmina umożliwi zainteresowanemu przedsiębiorcy wynajęcie pomieszczenia biurowego celem zorganizowania spotkania biznesowego czy sali konferencyjnej z przeznaczeniem na szkolenie pracowników, etc. Podejmowane przez Gminę czynności związane z wynajmem Gmina będzie dokumentować wystawianymi paragonami i/lub fakturami VAT, wykazywać je w rejestrach i deklaracjach VAT oraz rozliczać z tego tytułu VAT należny.

Podkreślenia wymaga, że w momencie ponoszenia wydatków na utworzenie Centrum Gmina nie jest w stanie określić zakresu/podziału, w jakim pomieszczenia Centrum będą udostępniane odpłatnie, a w jakim nieodpłatnie. Zależy to bowiem od popytu w danym okresie na tego typu świadczenia i innych okoliczności (np. organizacja konferencji przedsiębiorców).

Ponadto Gmina może również ponosić bieżące wydatki związane z utrzymaniem Centrum. Wydatki te będą obejmować zarówno nabycie towarów (mediów, środków czystości, materiałów biurowych, innych materiałów), jak i usług (związanych m.in. z drobnymi remontami/konserwacjami, utrzymaniem czystości, wywozem odpadów, etc.).

W uzupełnieniu wniosku Zainteresowany wskazał, że:

1.

jako jednostka samorządu terytorialnego nie jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, niemniej jednak przebudowa i rozbudowa budynku Miejskiego Centrum Kultury i Sportu w miejscowości... stanowi jego ulepszenie w rozumieniu ustawy o rachunkowości (a także spełnia przesłanki uznania jej za ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym);

2.

udostępnianie lokali należących do Centrum Informacji dla Przedsiębiorców należeć będzie do zadań własnych Gminy, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 15 oraz 17 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013 r. poz. 594), tj. zadanie własne obejmujące sprawy utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych, a także zadanie własne obejmujące sprawy wspierania i upowszechniania idei samorządowej, w tym tworzenia warunków do działania i rozwoju jednostek pomocniczych i wdrażania programów pobudzania aktywności obywatelskiej. Natomiast udostępnianie innych pomieszczeń w budynku Miejskiego Centrum Kultury i Sportu należy/należeć będzie do zadań własnych Gminy, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 9 oraz 10 powyższej ustawy, tj. zadanie własne obejmujące sprawy kultury, w tym bibliotek komunalnych i innych placówek upowszechniania kultury, a także zadanie własne obejmujące sprawy kultury fizycznej, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych;

3.

faktury dokumentujące wydatki inwestycyjne i bieżące ponoszone w związku z inwestycją, o której mowa we wniosku, wystawiane są/będą na Gminę;

4.

odnośnie wydatków dotyczących Centrum Informacji dla Przedsiębiorców Gmina nie ma/nie będzie miała obiektywnej możliwości odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i z czynnościami, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje (zarówno dla wydatków inwestycyjnych jak i bieżących);

5.

nabywane przez Gminę towary i usługi, zarówno inwestycyjne, jak i bieżące, dotyczące budynku (poza pomieszczeniami Centrum Informacji dla Przedsiębiorców) oraz otoczenia budynku, są/będą wykorzystywane zarówno do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, jak i do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług;

6.

odnośnie wydatków ogólnych, tj. związanych z całym budynkiem oraz jego otoczeniem Gmina nie ma/nie będzie miała obiektywnej możliwości odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i z czynnościami, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje (zarówno dla wydatków inwestycyjnych jak i bieżących).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy odpłatne udostępnianie lokali należących do Centrum będzie stanowiło usługę opodatkowaną VAT niekorzystającą ze zwolnienia z VAT... (oznaczone w treści wniosku ORD-IN jako pytanie nr 1)

Zdaniem Wnioskodawcy, odpłatne udostępnianie lokali należących do Centrum będzie stanowiło usługę opodatkowaną VAT niekorzystającą ze zwolnienia z VAT.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (dalej: ustawa o VAT), podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Stosownie natomiast do treści art. 15 ust. 6 ww. ustawy nie uważa się za podatników organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jako że jednostki samorządu terytorialnego są wyposażone w osobowość prawną oraz w określonym zakresie wykonują samodzielnie działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, należy uznać, iż spełniają zawartą w tym przepisie definicję podatnika VAT. Oznacza to, że w zakresie czynności cywilnoprawnych dokonywanych przez jednostki samorządu terytorialnego, nawet, gdy dotyczą one zadań własnych gmin, podmioty te powinny być uznawane za podatników VAT.

Zatem, w przypadku, gdy Gmina realizuje należące do niej zadania na podstawie umów cywilnoprawnych, tj. na warunkach i w okolicznościach właściwych również dla podmiotów prowadzących działalność gospodarczą, powinna być ona traktowana jako podatnik VAT, gdyż w przedmiotowym zakresie działa ona de facto w sposób analogiczny do tych podmiotów.

Stosownie do art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu VAT podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Jednocześnie, w myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów. W konsekwencji, odpłatne udostępnianie przez Gminę lokali Centrum powinno być traktowane na gruncie ustawy o VAT, jako świadczenie usług.

Do podobnego stanu faktycznego odniósł się Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z dnia 9 maja 2012 r., sygn. ILPP2/443-153/12-2/MR, w której stwierdził, że "Biorąc pod uwagę powyższe stwierdzić należy, iż odpłatny wynajem świetlic wiejskich na rzecz zainteresowanych (udostępnianie komercyjne) jest niewątpliwie czynnością cywilnoprawną, dla której Gmina występuje w charakterze podatnika podatku od towarów i usług. Zatem powyższa czynność w świetle ustawy o VAT traktowana będzie jako odpłatne świadczenie usług, opodatkowane na zasadach ogólnych".

W innej interpretacji indywidualnej z dnia 24 lutego 2012 r., sygn. IPTPP1/443-1003/11-5/RG Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi uznał, iż " (...) umowa dzierżawy jest umową cywilnoprawną, a więc zawarcie jej przez jednostkę samorządu terytorialnego (tekst jedn.: Gminę) podlega wyłączeniu ze zwolnienia od podatku VAT na mocy cyt. wyżej § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia, a tym samym będzie skutkowało opodatkowaniu tej czynności na zasadach ogólnych".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Na mocy art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Zgodnie z zapisem art. 659 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93, z późn. zm.), przez umowę najmu wynajmujący zobowiązuje się oddać najemcy rzecz do używania przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a najemca zobowiązuje się płacić wynajmującemu umówiony czynsz.

W świetle powyższego należy wskazać, że umowa najmu jest cywilnoprawną umową nakładającą na strony - zarówno wynajmującego, jak i najemcę - określone przepisami obowiązki. Wynajmujący zobowiązuje się oddać najemcy rzecz do używania przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a najemca zobowiązuje się płacić wynajmującemu umówiony czynsz. Przy czym - jak wynika z art. 659 § 2 ww. ustawy - Kodeks cywilny czynsz może być oznaczony w pieniądzach lub w świadczeniach innego rodzaju. Zatem umówiony między stronami czynsz jest wynagrodzeniem za możliwość korzystania z cudzej rzeczy i stanowi świadczenie wzajemne należne za używanie lokalu.

W konsekwencji oddanie w ramach umowy najmu, tj. czynności cywilnoprawnej innemu podmiotowi nieruchomości skutkuje uzyskiwaniem korzyści majątkowej po stronie wynajmującego i tym samym stanowi odpłatne świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na mocy przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Nie każda jednak czynność stanowiąca dostawę towaru w rozumieniu art. 7 i świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ustawy o podatku od towarów i usług, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.

Stosownie do postanowień art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza - w myśl art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie natomiast z art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Stosownie do treści § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 247, z późn. zm.), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Analiza wskazanych powyżej przepisów prowadzi do następujących wniosków:

1.

wyłączenie organów władzy publicznej i urzędów obsługujących te organy z kategorii podatników podatku od towarów i usług oraz zwolnienie od podatku jednostek samorządu terytorialnego ma charakter wyłącznie podmiotowo-przedmiotowy,

2.

w celu skorzystania przez ww. podmioty z wyłączenia lub ze zwolnienia od podatku konieczne jest spełnienie dwóch kumulatywnych warunków:

* czynności - co do zasady podlegające opodatkowaniu VAT - muszą być wykonane przez ściśle określone podmioty,

* ponadto czynności te muszą być wykonywane w ramach sprawowanego przez te podmioty władztwa publicznego.

W związku z powyższym należy podkreślić, iż tylko spełnienie ww. warunków łącznie daje możliwość legalnego wyłączenia z kategorii podatników podatku od towarów i usług na mocy art. 15 ust. 6 ustawy, lub zwolnienia realizowanych czynności od podatku, w oparciu o § 13 ust. 1 pkt 12 powołanego wyżej rozporządzenia.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013 r. poz. 594), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy - stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym - należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują m.in. sprawy w zakresie kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami, kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych, utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych, wspierania i upowszechniania idei samorządowej, w tym tworzenia warunków do działania i rozwoju jednostek pomocniczych i wdrażania programów pobudzania aktywności obywatelskiej.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Gmina będąca zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT, zamierza utworzyć Centrum Informacji dla Przedsiębiorców, którego celem jest aktywizacja zawodowa lokalnych przedsiębiorców. Centrum będzie miejscem prowadzenia szkoleń, porad prawnych, ubezpieczeniowych oraz bezpieczeństwa i higieny pracy, a także miejscem spotkań przedsiębiorców. W związku z powyższym Gmina planuje realizację inwestycji polegającej na przebudowie i rozbudowie budynku Miejskiego Centrum Kultury i Sportu, będącego własnością Gminy. Ponoszone w tym zakresie wydatki inwestycyjne będą w szczególności związane ze sporządzaniem dokumentacji projektowej, wykonaniem prac budowlanych, sprawowaniem nadzoru nad pracami, zakupem materiałów oraz zakupem wyposażenia. Przedmiotowe wydatki będą dokumentowane przez dostawcóww.ykonawców wystawianymi fakturami VAT z wykazaną kwotą podatku. W wyniku realizacji inwestycji powstanie Centrum składające się z sali konferencyjnej wraz z zapleczem gastronomicznym i sanitarnym (na parterze budynku) oraz czterech pomieszczeń biurowych (znajdujących się na poddaszu). Przedmiotowe lokale będą udostępniane nieodpłatnie w ramach inicjatyw podejmowanych przez Gminę, np. celem organizacji spotkań z przedsiębiorcami, szkoleń w porozumieniu z urzędem pracy, etc. Ponadto w pozostałych godzinach Centrum będzie przeznaczone do odpłatnego wynajmu na rzecz zainteresowanych, np. Gmina umożliwi zainteresowanemu przedsiębiorcy wynajęcie pomieszczenia biurowego celem zorganizowania spotkania biznesowego czy sali konferencyjnej z przeznaczeniem na szkolenie pracowników, etc. Podejmowane przez Gminę czynności związane z wynajmem Gmina będzie dokumentować wystawianymi paragonami i/lub fakturami VAT, wykazywać je w rejestrach i deklaracjach VAT oraz rozliczać z tego tytułu VAT należny. Ponadto Zainteresowany wskazał, że udostępnianie lokali należących do Centrum należeć będzie do zadań własnych Gminy, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 15 oraz 17 ustawy o samorządzie gminnym, tj. zadanie własne obejmujące sprawy utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych, a także zadanie własne obejmujące sprawy wspierania i upowszechniania idei samorządowej, w tym tworzenia warunków do działania i rozwoju jednostek pomocniczych i wdrażania programów pobudzania aktywności obywatelskiej. Natomiast udostępnianie innych pomieszczeń w budynku Miejskiego Centrum Kultury i Sportu należy/należeć będzie do zadań własnych Gminy, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 9 oraz 10 ww. ustawy, tj. zadanie własne obejmujące sprawy kultury, w tym bibliotek komunalnych i innych placówek upowszechniania kultury, a także zadanie własne obejmujące sprawy kultury fizycznej, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych.

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa należy stwierdzić, że odpłatne udostępnianie przez Gminę lokali należących do Centrum Informacji dla Przedsiębiorców będzie stanowiło usługę opodatkowaną podatkiem od towarów i usług, na podstawie art. 5 ust. 1 w zw. z art. 8 ust. 1 ustawy. Należy wskazać, że ani przepisy ustawy o podatku od towarów i usług, ani też rozporządzeń wykonawczych do ustawy nie przewidują zwolnienia z opodatkowania dla usług odpłatnego udostępniania przez Gminę ww. lokali należących do Centrum.

Reasumując, świadczone przez Gminę czynności odpłatnego udostępniania lokali należących do Centrum będą stanowić usługę podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, na podstawie do art. 5 ust. 1 w związku z art. 8 ust. 1 ustawy, niekorzystającą ze zwolnienia z opodatkowania tym podatkiem.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Odnośnie powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnych należy zauważyć, że interpretacje te zostały wydane w indywidualnych sprawach, w których oceniono opis zdarzenia przyszłego i stanowisko wnioskodawcy. Powołane interpretacje nie stanowią źródła prawa. Zgodnie z art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek Zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Stosownie zaś do treści art. 14b ustawy - Ordynacja podatkowa, interpretacje wydawane są w indywidualnych sprawach Wnioskodawcy, w związku z tym skutki prawne, czy też ewentualna ochrona, określone w art. 14k do 14 m mogą dotyczyć wyłącznie podmiotu, który uzyskał interpretację indywidualną. Stosownie zaś do art. 14e § 1 i 2 Ordynacji podatkowej, minister właściwy do spraw finansów publicznych może, z urzędu, zmienić wydaną interpretację ogólną lub indywidualną, jeżeli stwierdzi jej nieprawidłowość, uwzględniając w szczególności orzecznictwo sądów, Trybunału Konstytucyjnego lub Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości. Zawiadomienie o zmienionej interpretacji indywidualnej doręcza się podmiotowi, któremu w danej sprawie interpretacja została wydana.

Ponadto wskazać należy, że niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w zakresie uznania odpłatnego udostępniania lokali należących do Centrum za usługę oraz opodatkowania ww. usługi i niekorzystania ze zwolnienia. Natomiast wniosek w części dotyczącej:

* zaistniałego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego w zakresie prawa do odliczenia w całości podatku naliczonego od wydatków inwestycyjnych i bieżących dotyczących wyłącznie pomieszczeń Centrum, prawa do odliczenia w całości podatku naliczonego od ogólnych wydatków inwestycyjnych i bieżących związanych z całym budynkiem, w którym znajduje się Centrum i jego otoczeniem oraz sposobu określenia części podatku naliczonego podlegającego odliczeniu, został rozpatrzony interpretacją Nr IPTPP2/443-469/13-5/KW;

* zdarzenia przyszłego w zakresie braku obowiązku odprowadzania podatku należnego z tytułu nieodpłatnego udostępniania/wykorzystywania lokali w budynku Miejskiego Centrum Kultury i Sportu został rozpatrzony interpretacją Nr IPTPP2/443-469/13-6/KW.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl