IPTPP2/443-464/13-4/KW - Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 29 lipca 2013 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP2/443-464/13-4/KW Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 4 czerwca 2013 r. (data wpływu 11 czerwca 2013 r.) uzupełnionym pismem z dnia 18 lipca 2013 r. (data wpływu 19 lipca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 czerwca 2013 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...".

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 18 lipca 2013 r. o kwestie związane z reprezentacją.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Stowarzyszenie przeprowadzi operację pod nazwą "...". Zadanie to ma być dofinansowane w ramach działania 413 - Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. Operacja zakłada stworzenie zespołu regionalnego wokalno-tanecznego nawiązującego do folkloru i tradycji, jakie panowały kiedyś na obszarze działania Stowarzyszenia. W ramach projektu zostaną przeprowadzone warsztaty - zajęcia z zakresu tańca ludowego oraz warsztaty śpiewu. Będą one odbywać się w świetlicy wiejskiej i poprowadzone będą przez odpowiednich specjalistów.

Organizacja programu będzie wymagała poniesienia szeregu wydatków, takich jak opłaty za honoraria trenerów, szkoleniowców itp. Oprócz tego będą poniesione inne koszty rodzajowe - plakaty, zakup usług pozostałych itp., zakup sprzętu nagłośnieniowego RTV, zakup strojów ludowych itd. Stowarzyszenie nie będzie pobierało żadnych opłat w trakcie operacji. Nie będzie odpłatności za uczestnictwo w zajęciach, biletów wstępu itp. Dostęp do powstałych dóbr będzie swobodny, nieograniczony i nieodpłatny. Grupę docelową zaplanowanego przedsięwzięcia tworzyć będą mieszkanki wsi. Nabór do zespołu będzie miał formę otwartą. Nie dojdzie zatem do świadczenia jakiejkolwiek odpłatnej usługi. To jedno z podstawowych założeń całej operacji. Projekt ma być spełnieniem celów statutowych Stowarzyszenia. Koszty zadania będą zaś pokryte z dofinansowania i innych środków Wnioskodawcy.

Zainteresowany nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Podatek od towarów i usług nie jest rozliczany w żaden sposób. Nie występuje on przy sprzedaży, a zawarty w cenie zakupu jest ciężarem ekonomicznym dla Stowarzyszenia. Wnioskodawca nie składa deklaracji i nie prowadzi szczególnych ewidencji dla potrzeb tego podatku. Ewentualne rachunki, faktury na nabywane towary i usługi będą wystawiane na Stowarzyszenie. Będą one wykorzystywane do wykonania czynności nieobjętych w ogóle podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Stowarzyszeniu będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w cenie zakupu towarów i usług nabytych w związku z realizacją projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie będzie miał prawa do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w cenie zakupu składników majątkowych nabytych w związku z projektem. W zaistniałym stanie rzeczy nie będzie spełniony podstawowy warunek związku zakupów z czynnościami opodatkowanymi, który został określony w art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług. Czynności, przy użyciu których będzie wykonywany projekt nie są w ogóle objęte podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na mocy art. 34 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 z późn. zm.), stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (niewystępujących w przedmiotowej sprawie).

Z powyższych przepisów wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko w przypadku, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy dokonywane zakupy towarów i usług mają związek z czynnościami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca niebędący zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, przeprowadzi operację pn. "...". Zadanie ma być dofinansowane w ramach działania 413 - Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. Operacja zakłada stworzenie zespołu regionalnego wokalno-tanecznego nawiązującego do folkloru i tradycji, jakie panowały kiedyś na obszarze działania Stowarzyszenia. W ramach projektu zostaną przeprowadzone warsztaty - zajęcia z zakresu tańca ludowego oraz warsztaty śpiewu. Organizacja programu będzie wymagała poniesienia szeregu wydatków, jak opłaty za honoraria trenerów, szkoleniowców itp. Oprócz tego będą poniesione inne koszty - plakaty, zakup usług pozostałych, zakup sprzętu nagłośnieniowego RTV, zakup strojów ludowych itd. Stowarzyszenie nie będzie pobierało żadnych opłat w trakcie operacji. Nie będzie odpłatności za uczestnictwo w zajęciach, biletów wstępu itp. Dostęp do powstałych dóbr będzie swobodny, nieograniczony i nieodpłatny. Grupę docelową zaplanowanego przedsięwzięcia tworzyć będą mieszkanki wsi. Nabór do zespołu będzie miał formę otwartą. Nie dojdzie zatem do świadczenia jakiejkolwiek odpłatnej usługi. Projekt ma być spełnieniem celów statutowych Stowarzyszenia. Koszty zadania będą zaś pokryte z dofinansowania i innych środków Wnioskodawcy.

Wnioskodawca nie składa deklaracji i nie prowadzi szczególnych ewidencji dla potrzeb podatku VAT. Ewentualne rachunki, faktury na nabywane towary i usługi będą wystawiane na Stowarzyszenie. Będą one wykorzystywane do wykonania czynności nieobjętych w ogóle podatkiem VAT.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy stwierdzić należy, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w stosunku do podmiotów niebędących zarejestrowanymi podatnikami VAT czynnymi. W omawianej sprawie warunki uprawniające do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będą spełnione, ponieważ - jak wskazał Wnioskodawca - nabywane towary i usługi będą wykorzystywane do wykonania czynności nieobjętych w ogóle podatkiem VAT oraz Zainteresowany nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. W związku z powyższym Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione z tytułu realizacji przedmiotowego projektu. Tym samym Zainteresowanemu z tego tytułu nie będzie przysługiwało prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn. "...", ponieważ wydatki poniesione w ramach realizacji projektu nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług oraz Zainteresowany nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.

W zakresie przedmiotowego projektu Wnioskodawca nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 247, z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego, pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia wszystkich warunków, zatem nie będzie miał możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl