IPTPP2/443-452/14-2/JN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 lipca 2014 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP2/443-452/14-2/JN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 10 czerwca 2014 r. (data wpływu 16 czerwca 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 czerwca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "...".

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Stowarzyszenie jest osobą prawną nieprowadzącą działalności gospodarczej. Głównym celem Stowarzyszenia jest podejmowanie działań na rzecz rozwoju miejscowości i okolic.

Stowarzyszenie realizuje swoje cele poprzez:

1.

pobudzanie inicjatyw społecznych na rzecz rozwoju wsi;

2.

prowadzenie edukacji społecznej, działalności wspierającej oświatę, kulturę, kulturę fizyczną, turystykę, ochronę środowiska, ochronę i promocję zdrowia oraz profilaktykę;

3.

zakładanie kół zainteresowań dla dzieci, młodzieży i dorosłych;

4.

organizację życia kulturalnego wsi, w tym organizację imprez okolicznościowych;

5.

zakładanie i prowadzenie zespołów ludowych;

6.

pielęgnowanie tradycji i kultury ludowej regionu;

7.

organizację szkoleń, konferencji i warsztatów dla mieszkańców;

8.

pozyskiwanie środków z funduszy krajowych i zagranicznych na prowadzone działania;

9.

współpraca z organami samorządu terytorialnego w realizacji zadań na rzecz mieszkańców wsi i okolic;

10.

współpracę z organizacjami społecznymi działającymi na terenie wsi oraz gminy i powiatu;

11.

nawiązywanie współpracy z organizacjami działającymi na rzecz obszarów wiejskich;

12.

nawiązywanie współpracy zagranicznej z organizacjami mającymi podobne cele działania;

13.

promocję wsi i okolic,

14.

podejmowanie innych działań i inicjatyw w celu realizacji celów statutowych.

Źródłem przychodów Stowarzyszenia są składki członkowskie oraz środki pozyskane na realizację projektów. W dniu 1 kwietnia 2014 r. Stowarzyszenie podpisało umowę z samorządem Województwa na realizację projektu pod nazwą "...". W ramach operacji realizowane będą nieodpłatne warsztaty wyjazdowe do... dla członków zespołu, a na podsumowanie projektu zorganizowany zostanie w Wiejskim Centrum Kultury nieodpłatny koncert dla mieszkańców... i okolic, mieszkańców Gminy i innych miejscowości z udziałem zespołów z....

Powyższy projekt jest zrealizowany w ramach działania Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach działań Osi 3, ale przyczyniają się do osiągnięcia celów tej osi objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

Stowarzyszenie otrzymało dofinansowanie na realizację projektu obejmujące również pokrycie kosztów podatku VAT. Faktury związane z realizacją są/będą wystawione na Wnioskodawcę. Stowarzyszenie nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. W ramach projektu zorganizowane są nieodpłatne dla członków zespołu wyjazdowe 2-dniowe warsztaty do.... Wydatkami będą koszty transportu, wyżywienia i noclegów w czasie wyjazdowych warsztatów oraz koszty montażu sceny i wyżywienia dla zespołów będących uczestnikami koncertu. Zespoły koncertują nieodpłatnie. Kosztem również będą wynagrodzenia instruktorów nauki tańców na warsztatach w ramach umowy o dzieło. Zakupione w ramach projektu towary i usługi nie zostaną wykorzystane do czynności opodatkowanej podatkiem VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w związku z przyznanym dofinansowaniem projektu pn. "..." i ponoszonymi w związku z jego realizacją wydatkami na koszty transportu, wyżywienia, noclegów oraz wynagrodzenie instruktorów warsztatów, przysługuje prawo do odzyskania uiszczonego podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie jest podatnikiem podatku VAT, nie figuruje w ewidencji podatników podatku VAT i realizując powyższą operację w żaden sposób nie może odzyskać uiszczonego podatku VAT. Nie posiada bowiem statusu płatnika zgodnie z art. 15 i następnymi ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na mocy art. 34 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 z późn. zm.), stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

Stosownie do przepisu art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Artykuł 87 ust. 1 ustawy stanowi, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Na mocy art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższych przepisów wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko w przypadku, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy dokonywane zakupy towarów i usług mają związek z czynnościami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z opisu sprawy wynika, że Stowarzyszenie nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. W dniu 1 kwietnia 2014 r. Stowarzyszenie podpisało umowę z samorządem Województwa na realizację projektu pod nazwą "...". W ramach operacji realizowane będą nieodpłatne warsztaty wyjazdowe do. dla członków zespołu, a na podsumowanie projektu zorganizowany zostanie w Wiejskim Centrum Kultury nieodpłatny koncert dla mieszkańców... i okolic, mieszkańców Gminy i innych miejscowości z udziałem zespołów z.... Powyższy projekt jest zrealizowany w ramach działania Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach działań Osi 3, ale przyczyniają się do osiągnięcia celów tej osi objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. Stowarzyszenie otrzymało dofinansowanie na realizację projektu obejmujące również pokrycie kosztów podatku VAT. Faktury związane z realizacją są/będą wystawione na Wnioskodawcę. W ramach projektu zorganizowane są nieodpłatne dla członków zespołu wyjazdowe 2-dniowe warsztaty do.... Wydatkami będą koszty transportu, wyżywienia i noclegów w czasie wyjazdowych warsztatów oraz koszty montażu sceny i wyżywienia dla zespołów będących uczestnikami koncertu. Zespoły koncertują nieodpłatnie. Kosztem również będą wynagrodzenia instruktorów nauki tańców na warsztatach w ramach umowy o dzieło. Zakupione w ramach projektu towary i usługi nie zostaną wykorzystane do czynności opodatkowanej podatkiem VAT.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w stosunku do podmiotów niebędących zarejestrowanymi podatnikami VAT czynnymi. W omawianej sprawie warunki uprawniające do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będą spełnione, ponieważ - jak wskazał Wnioskodawca - zakupione w ramach projektu towary i usługi nie zostaną wykorzystane do czynności opodatkowanej podatkiem VAT oraz Zainteresowany nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. W związku z powyższym Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione z tytułu realizacji przedmiotowego projektu. Tym samym Zainteresowanemu z tego tytułu nie będzie przysługiwało prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "...", ponieważ wydatki poniesione w ramach realizacji projektu nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług oraz Zainteresowany nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zaznacza się, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl