IPTPP2/443-445/11-4/AW - Opodatkowanie podatkiem od towarów i usług wykonania zabezpieczenia wykopów pod fundament linii technologicznej w hali produkcyjnej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 9 listopada 2011 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP2/443-445/11-4/AW Opodatkowanie podatkiem od towarów i usług wykonania zabezpieczenia wykopów pod fundament linii technologicznej w hali produkcyjnej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko., przedstawione we wniosku z dnia 1 sierpnia 2011 r. (data wpływu 5 sierpnia 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 26 października 2011 r. (data wpływu 28 października 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia charakteru świadczonych usług celem opodatkowania właściwą stawką podatku VAT - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 sierpnia 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia charakteru świadczonych usług celem opodatkowania właściwą stawką podatku VAT.

Pismem z dnia 26 października 2011 r. wniosek został uzupełniony o doprecyzowanie stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca wykonał dla kontrahenta włoskiego roboty budowlane, a dokładnie mówiąc zabezpieczenie wykopów ściankami szczelnymi pod fundament pod linię technologiczną w hali produkcyjnej położonej na terytorium Polski.

Kontrahent włoski żąda od Wnioskodawcy faktur sprzedaży bez naliczonego podatku VAT, twierdząc, że nie jest to usługa związana z nieruchomością, lecz usługa związana z uruchomieniem maszyny.

W piśmie z dnia 26 października 2011 r. Wnioskodawca wskazał, że jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Oprócz ww. robót na rzecz kontrahenta Wnioskodawca nie świadczył żadnych innych usług. Przedmiotowa usługa świadczona była w rozumieniu przepisu art. 28a ustawy.

Kontrahent ma swoją siedzibę we Włoszech. Podał Wnioskodawcy swój 11 - cyfrowy numer identyfikacyjny. Według informacji Wnioskodawcy kontrahent nie posiada przedstawicielstwa w Polsce.

Kontrahent włoski nie przyjął od Wnioskodawcy faktur sprzedaży z naliczonym podatkiem VAT. Zażądał faktur sprzedaży bez naliczonego podatku VAT, twierdząc, że nie jest to usługa związana z nieruchomością lecz usługa związana z uruchomieniem maszyny, w związku z czym nie podlega opodatkowaniu przez Wnioskodawcę w Polsce.

Należność została uregulowana przez kontrahenta na podstawie faktur sprzedaży bez VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (sformułowane ostatecznie w piśmie z dnia 26 października 2011 r.):

Czy Wnioskodawca opisane wyżej, wykonane roboty budowlane winien traktować jako związane z nieruchomością i opodatkować w Polsce, czy też jako usługę związaną z uruchomieniem maszyny, jak twierdzi kontrahent, i wtedy nabywca usługi rozliczy podatek tam gdzie posiada swoją siedzibę czyli we Włoszech.

Zdaniem Wnioskodawcy, wykonane zabezpieczenie wykopów ściankami szczelnymi pod fundament pod linię technologiczną w hali produkcyjnej są trwale z nią związane. Czy linia produkcyjna zostanie postawiona czy też nie, czy po zaprzestaniu produkcji kiedyś zdemontowana, to wykonane zabezpieczenia wykopów chyba raczej pozostanie.

W związku z tym, w ocenie Wnioskodawcy, należy usługę potraktować jako związaną z nieruchomością, co powoduje konieczność opodatkowania jej w Polsce.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - jak stanowi ust. 2 powołanego artykułu - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca wyświadczył dla kontrahenta włoskiego jednorazową usługę polegającą na wykonaniu zabezpieczenia ściankami szczelnymi pod fundament pod linię technologiczną w hali produkcyjnej położonej na terenie Polski. Kontrahent nie przyjął od Wnioskodawcy faktur sprzedaży z naliczonym podatkiem VAT. Zażądał faktur sprzedaży bez naliczonego podatku VAT twierdząc, że nie jest to usługa związana z nieruchomością lecz usługa związana z uruchomieniem maszyny, w związku z czym nie podlega opodatkowaniu przez Wnioskodawcę w Polsce. Kontrahent ma swoja siedzibę we Włoszech. Według informacji Wnioskodawcy - nie posiada przedstawicielstwa w Polsce. Należność za wykonaną usługę została uregulowana przez kontrahenta dopiero na podstawie wystawionych przez Wnioskodawcę faktur sprzedaży bez VAT.

W przypadku świadczenia usług bardzo istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie miejsca świadczenia danej usługi. Od poprawności określenia miejsca świadczenia zależy, czy dane świadczenie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też nie.

Stosownie do art. 28a ustawy, na potrzeby stosowania niniejszego rozdziału:

1.

ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:

a.

podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,

b.

osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a), która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;

2.

podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

Powyższy artykuł wprowadza drugą definicję podatnika do ustawy. Definicja ta ma zastosowanie tylko w przypadku ustalenia miejsca świadczenia usług. Podatnikiem według tej regulacji jest osoba wykonująca samodzielnie działalność gospodarczą. Ustawodawca odwołuje się w tym celu do definicji działalności gospodarczej ustalonej w art. 15 ust. 2 ustawy. Za podatników są uznawane również podmioty wykonujące działalność gospodarczą zgodnie z regulacjami innych państw członkowskich oraz państw trzecich.

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny stwierdzić należy, iż Zainteresowany spełnia definicję podatnika w myśl powołanego przepisu.

Stosownie do art. 28b ust. 1 ustawy, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, 28j i 28n ustawy.

Jednakże od ogólnej zasady zawartej w powyższym przepisie, ustawodawca przewidział szereg odstępstw, na podstawie których miejsce świadczenia pewnych usług, ściśle określonych w przepisach ustawy, ustala się w sposób szczególny.

Wyjątkiem od zasady wyrażonej w art. 28b ust. 1 ustawy jest świadczenie usług związanych z nieruchomościami.

Miejscem świadczenia usług związanych z nieruchomościami, w tym usług świadczonych przez rzeczoznawców, pośredników w obrocie nieruchomościami, usług zakwaterowania w hotelach lub obiektach o podobnej funkcji, takich jak ośrodki wczasowe lub miejsca przeznaczone do użytku jako kempingi, użytkowania i używania nieruchomości oraz usług przygotowywania i koordynowania prac budowlanych, takich jak usługi architektów i nadzoru budowlanego, jest miejsce położenia nieruchomości (art. 28e ustawy).

W przedmiotowej sprawie wykonana na rzecz kontrahenta włoskiego usługa budowlana, polegająca na zabezpieczeniu wykopów ściankami szczelnymi pod fundament pod linię technologiczną w hali produkcyjnej na terenie Polski, jest usługą związaną z nieruchomością, o ile - w przypadku uruchomienia linii produkcyjnej bądź jej nieuruchomienia oraz w przypadku zaprzestania produkcji lub ewentualnego zdemontowania linii produkcyjnej - wykonane zabezpieczenie zostanie jako trwale związane z nieruchomością, a zatem w celu określenia miejsca świadczenia (opodatkowania) zastosowanie znajduje zasada wyrażona w art. 28e ustawy.

Biorąc pod uwagę analizę powołanych przepisów oraz przedstawiony przez Zainteresowanego stan faktyczny stwierdzić należy, że miejscem świadczenia usługi budowlanej, polegającej na zabezpieczeniu wykopów ściankami szczelnymi pod fundament pod linię technologiczną w hali produkcyjnej, jako związanej z nieruchomością jest miejsce położenia nieruchomości, czyli Polska. W związku z powyższym, Wnioskodawca winien opodatkować przedmiotową usługę w Polsce według stawki dla niej właściwej.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Jednocześnie podkreślić należy, iż tut. Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanego przez Wnioskodawcę. Tut. Organ informuje, iż nie jest właściwy do przeprowadzenia postępowania dowodowego, które w przedmiotowej sprawie umożliwiłoby weryfikację opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Kośnego 70, 45-372 Opole po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl