IPTPP2/443-438/14-2/JS - Podatek od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją zadania inwestycyjnego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 12 sierpnia 2014 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP2/443-438/14-2/JS Podatek od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją zadania inwestycyjnego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 27 maja 2014 r. (data wpływu 4 czerwca 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją zadania inwestycyjnego pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 czerwca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją zadania inwestycyjnego pn. "...".

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Gmina... (Wnioskodawca) realizuje zadanie inwestycyjne pn. "...". Projekt ten uzyskał dofinansowanie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa... na lata 2007-2013 i jest realizowany w latach 2012-2014. Celem ogólnym projektu jest nadanie nowych funkcji terenom zdegradowanym, jakimi są zabytkowy budynek remizy... oraz teren do niego przylegający. Poprzez realizację projektu zwiększy się atrakcyjność społeczna Gminy....

W ramach realizacji projektu zostanie przebudowany dwukondygnacyjny zabytkowy budynek remizy... z 1910 r. oraz zagospodarowany teren do niego przylegający. W wyremontowanym obiekcie będzie mieścić się Biblioteka Publiczna, z której możliwość korzystania będą mieli mieszkańcy Gminy... jak i innych gmin. Na parterze budynku będzie się mieścił hol wystawienniczy, w którym ze względu na charakter budynku umiejscowiona zostanie stała ekspozycja dotycząca historii pożarnictwa, a okolicznościowo również wystawy fotografii, malarstwa itp. W pomieszczeniach tego budynku organizowane będą również różnego rodzaju zajęcia i lekcje biblioteczne dla dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym. Ponadto na piętrze budynku będzie funkcjonować ministerialny program "...", w ramach którego zostanie zapewniona dla wszystkich zainteresowanych możliwość korzystania z komputerów i szerokopasmowego internetu. W zależności od okoliczności w pomieszczeniu przeznaczonym na czytelnię będą organizowane spotkania autorskie z poetami, malarzami itp. Wszystkie usługi świadczone będą nieodpłatnie. Na terenie przyległym do remizy wykonane zostaną prace związane z wykonaniem odcinka chodnika, zagospodarowaniem terenu zieleni z nasadzeniami drzew oraz ogrodzeniem tego terenu. Ponadto zostanie wykonany słup ogłoszeniowy nawiązujący wyglądem do przebudowanego budynku. Na powyższy zakres Wnioskodawca otrzymał dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa... na lata 2007-2013, Działanie 6.2 Zagospodarowanie terenów zdegradowanych.

Mienie, towary, urządzenia lub usługi powstałe w wyniku realizacji przedmiotowego projektu nie będą w jakikolwiek sposób związane z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W zakresie realizacji zadań związanych z funkcjonowaniem budynku oraz terenu przyległego po jego rzeczowej realizacji ze środków RPO W 2007-2013 odpowiadał będzie Dyrektor.... W wyniku realizacji projektu beneficjent nie będzie osiągał jakichkolwiek przychodów. Realizacja projektu wynika z wykonywanych zadań własnych Gminy, zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), obejmujących sprawy kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami.

Jednym z obowiązków beneficjenta wynikających z podpisanej umowy o dofinansowanie jest obowiązek przedstawienia indywidualnej interpretacji izby skarbowej w zakresie możliwości odzyskiwania podatku VAT naliczonego w ramach realizowanego zadania.

Wnioskodawca jest czynnym, zarejestrowanym płatnikiem podatku VAT od towarów i usług, o czym mówi decyzja Naczelnika Urzędu Skarbowego w... z dnia 30 lipca 2009 r., potwierdzająca zarejestrowanie podmiotu jako podatnika VAT. Faktury oraz inne dokumenty dokumentujące poniesione wydatki wystawiane są na Wnioskodawcę.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w odniesieniu do realizowanego przez Wnioskodawcę projektu istnieje możliwość odliczenia podatku naliczonego.

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina, będąc podatnikiem podatku od towarów i usług w ramach realizowanego projektu, o którym mowa w pkt 68 wniosku ORD-IN, nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z ogólną zasadą zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do przepisu art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Na mocy art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE.L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Z powyższego wynika, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez "podatników" w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca realizuje zadanie inwestycyjne pn. "...". Projekt ten uzyskał dofinansowanie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa... na lata 2007-2013 i jest realizowany w latach 2012-2014. Celem ogólnym projektu jest nadanie nowych funkcji terenom zdegradowanym, jakimi są zabytkowy budynek remizy... oraz teren do niego przylegający.

W ramach realizacji projektu zostanie przebudowany dwukondygnacyjny zabytkowy budynek remizy... z 1910 r. oraz zagospodarowany teren do niego przylegający. W wyremontowanym obiekcie będzie mieścić się Biblioteka Publiczna, z której możliwość korzystania będą mieli mieszkańcy Gminy... jak i innych gmin. Na parterze budynku będzie się mieścił hol wystawienniczy, w którym ze względu na charakter budynku umiejscowiona zostanie stała ekspozycja dotycząca historii pożarnictwa, a okolicznościowo również wystawy fotografii, malarstwa itp. W pomieszczeniach tego budynku organizowane będą również różnego rodzaju zajęcia i lekcje biblioteczne dla dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym. Ponadto na piętrze budynku będzie funkcjonować ministerialny program "...", w ramach którego zostanie zapewniona dla wszystkich zainteresowanych możliwość korzystania z komputerów i szerokopasmowego internetu. W zależności od okoliczności w pomieszczeniu przeznaczonym na czytelnię będą organizowane spotkania autorskie z poetami, malarzami itp. Wszystkie usługi świadczone będą nieodpłatnie. Na terenie przyległym do remizy wykonane zostaną prace związane z wykonaniem odcinka chodnika, zagospodarowaniem terenu zieleni z nasadzeniami drzew oraz ogrodzeniem tego terenu. Ponadto zostanie wykonany słup ogłoszeniowy nawiązujący wyglądem do przebudowanego budynku.

Mienie, towary, urządzenia lub usługi powstałe w wyniku realizacji przedmiotowego projektu nie będą w jakikolwiek sposób związane z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Wnioskodawca jest czynnym, zarejestrowanym płatnikiem podatku VAT od towarów i usług, o czym świadczy decyzja Naczelnika Urzędu Skarbowego w... z dnia 30 lipca 2009 r., potwierdzająca zarejestrowanie podmiotu jako podatnika VAT. Faktury oraz inne dokumenty dokumentujące poniesione wydatki wystawiane są na Wnioskodawcę.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie jest spełniony, ponieważ - jak wskazał Zainteresowany - mienie, towary, urządzenia lub usługi powstałe w wyniku realizacji przedmiotowego projektu nie będą w jakikolwiek sposób związane z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych podatkiem VAT. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji przedmiotowego zadania. Tym samym Wnioskodawcy z tego tytułu nie przysługuje prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją zadania inwestycyjnego pn. "...", ponieważ wydatki ponoszone w ramach realizacji tego zadania nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl