IPTPP2/443-437/11-5/JS - Określenie stawki VAT dla prac ziemnych, posadzkowych, ogrodowych i małej architektury wykonanych w zespole apartamentowo-usługowym.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 10 listopada 2011 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP2/443-437/11-5/JS Określenie stawki VAT dla prac ziemnych, posadzkowych, ogrodowych i małej architektury wykonanych w zespole apartamentowo-usługowym.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 26 lipca 2011 r. (data wpływu 3 sierpnia 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 28 października 2011 r. (data wpływu 2 listopada 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* pytania nr 1 i 2 - jest prawidłowe,

* pytania nr 3 - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 sierpnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania świadczonych usług podatkiem VAT. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 28 października 2011 r. (data wpływu 2 listopada 2011 r.) o doprecyzowanie stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca na podstawie umowy z dnia 7 września 2009 r., wykonał na rzecz zamawiającego T. prace: ziemne, posadzkowe, ogrodowe i małej architektury w tzw. Zespole Apartamentowo - Usługowym

W ujęciu szczegółowym zakres prac opisanych w załączniku nr 1 do Umowy obejmował:

1.

wykonanie dachu zielonego na płycie stropowej garażu, poprzez ułożenie warstw systemowych dachu zielonego na już istniejących warstwach hydroizolujących tj. rozłożenia substratu, modelowanie terenu, zamontowanie studzienek rewizyjnych, wykonanie działów wodnych na całej powierzchni tarasu, montaż włóknin zabezpieczających keramzyt oraz mat zabezpieczających drenaż przed zamuleniem,

2.

wykonanie opaski żwirowej na płycie stropowej garażu, poprzez: zakup, transport, wykonanie opaski ze żwiru o określonej frakcji ułożonego na włókninie filtracyjnej między obrzeżami betonowymi na podbudowie z chudego betonu,

3.

wykonanie drogi przeciwpożarowej na płycie stropowej garażu poprzez: montaż obrzeży z krawężników drogowych na podbudowie z chudego betonu, wykonanie warstwy wyrównawczej ze żwiru, wykonanie warstwy nośnej w systemie Netlon Advanced Turf lub równorzędnym,

4.

wykonanie tarasów dachowych - ogrodów, poprzez wykonanie warstw drenażowych na istniejącej hydroizolacji tj. zakup, transport i ułożenie mat zabezpieczająco drenujących, włóknin filtracyjnych, substratu dachowego o zawartości keramzytu min. 50%, studzienek rewizyjnych i założenie trawnika z siewu,

5.

wykonanie nasadzeń bluszczy zakup i sprzedaż pozostałych roślin, drzew, krzewów (refaktura),

6.

wykonanie na patio: automatycznego systemu nawadniania tj. zakup materiałów, ich transport, linii kroplujących, zraszaczy, studzienek, kroplowników, sterowników, czujników deszczu, zaworów elektromagnetycznych oraz nawadniania trawników na zewnątrz budynku

7.

wykonanie placu zabaw na płycie stropowej garażu poprzez: zakup, transport i montaż materiałów do wykonania nawierzchni placu, zakup i montaż: huśtawek ze stabilizacją (według określonych numerów katalogowych),

8.

zakup i montaż: pergoli z ławkami, ławek, wykonanie alejek i ich obrzeży,

9.

robót pozostałych obejmujących: ułożenie na dachu płytki 50x50, obrzeży, alejek oraz kostki brukowej o pow. 205 m 2.

Umówiony zakres robót (z niewielkimi zmianami) został wykonany w okresie od dnia 13.10.2009 - 07.10.2010 i odebrany w dniu 8 grudnia 2010 r. (protokół odbioru końcowego). Fakturę wystawiono w dniu 8 grudnia 2010 r.

W piśmie z dnia 28 października 2011 r., będącym uzupełnieniem wniosku, Wnioskodawca wskazał, iż w okresie zaistnienia stanu faktycznego był zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i pozostaje nim nadal. Wskazał również, iż podlegające opodatkowaniu czynności wykonane zostały w ramach jednej kompleksowej umowy, której przedmiot stanowiły prace polegające na zagospodarowaniu terenu zieleni i wykonaniu infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu. Ponadto wyjaśnił, że w przeszłości nie występował do organów statystycznych o zakwalifikowanie czynności stanowiących przedmiot działania firmy. Zatem zdaniem Wnioskodawcy według PKWiU obowiązującej dla celów podatkowych do dnia 31 grudnia 2010 r.:

* materiał roślinny ogrodniczy, o którym mowa w zapytaniu sklasyfikowany jest pod podziałką: PKWiU 01.12,

* usługi ogrodnicze, o których mowa w zapytaniu sklasyfikowane są pod podziałką: PKWiU 01.41.12.

Infrastruktura towarzysząca budownictwu mieszkaniowemu - według Wnioskodawcy-nie jest klasyfikowana odrębnie w PKWiU 97.

Objęcie od dnia 1 stycznia 2008 r. infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu opodatkowaniem według stawki podstawowej VAT w wysokości 22% sprawia, że po tej dacie nie ma znaczenia zakwalifikowanie statystyczne obiektów i czynności wyszczególnionych w art. 146 ust. 1 ustawy VAT związanych z budownictwem mieszkaniowym (z wyłączeniem tych czynności i obiektów które pozostają objęte niższymi stawkami niż podstawowa).

W przedmiotowej sprawie dotyczy to jak wyżej wskazano: materiału roślinnego ogrodniczego sklasyfikowanego pod podziałką PKWiU 01.12 i usług ogrodniczych sklasyfikowanych w PKWiU pod podziałką 01.41.12.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy na tle przedstawionego stanu faktycznego wykonawca w wystawionej fakturze prawidłowo zastosował stawkę VAT w wysokości 3% w odniesieniu do materiału roślinnego użytego do wykonania ww. czynności (symbol PKWiU 01.12).

Materiał roślinny w całości pochodził z zakupu zewnętrznego (nie z własnych upraw szkółkarskich).

2.

Czy usługi ogrodnicze o których mowa w pkt 6 opisu stanu faktycznego podlegały zafakturowaniu przy zastosowaniu stawki podatkowej VAT w wysokości 7% (symbol PKWiU 01.41.1).

3.

Czy w odniesieniu do pozostałych czynności wymienionych w pkt 1-9 opisu stanu faktycznego prawidłowo w wystawionej fakturze zastosowano stawkę podatkową VAT w wysokości 22%.

W sytuacji gdy zespół mieszkalno - usługowy T. z uwagi na przewagę funkcji mieszkalnej podlega zaklasyfikowaniu do obiektów mieszkalnych (PKOB 11).

Zdaniem Wnioskodawcy: W myśl art. 19 ust. 1 ustawy VAT obowiązek podatkowy co do zasady powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi.

Mając na uwadze przepis art. 19 pkt 2 ustawy nowelizującej ustawę VAT (ustawa z dnia 26 listopada 2010 r.), obowiązek podatkowy w odniesieniu do wykonanych czynności powstał w m-cu grudniu 2010 r. lub najpóźniej w styczniu 2011 r. (przyjmując hipotetycznie iż czynności miały charakter budowlano - montażowy), skutkowało to tym, że właściwymi w sprawie pozostawały stawki VAT obowiązujące od dnia 31 grudnia 2010 r. Skoro bowiem czynności wykonane zostały przed dniem zmiany stawek podatkowych, to w myśl powołanego art. 19 pkt 12 ustawy nowelizującej z dnia 26 listopada 2010 r. nawet gdy obowiązek podatkowy w odniesieniu do wyspecyfikowanych powyżej czynności powstał po dniu 1 stycznia 2011 r., to podlegały one opodatkowaniu według stawek obowiązujących do dnia 31 grudnia 2010 r. jako obowiązujących w momencie ich wykonania.

Zdaniem Wnioskodawcy w sprawie objętej zapytaniem prawidłowo zastosowano stawki podatkowe VAT w wys. 3%, 7% i 22% tj.:

* w odniesieniu do wysadzonych drzew, krzewów i roślin okrywowych stawkę VAT 3%, na podstawie poz. 2 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług w brzmieniu obowiązującym w 2010 r.

* w odniesieniu do "usług związanych z zagospodarowaniem terenów zieleni" stawkę VAT w wysokości 7% jako czynności sklasyfikowanych pod podziałką PKWiU 2004 - 01.41.12, na podstawie poz. 135 załącznika nr 3 do ustawy VAT.

* w odniesieniu do pozostałych czynności o których mowa w pkt 1-9 opisu stanu faktycznego, stawkę podatku VAT w wysokości 22% jako czynności mieszczących się w pojęciu infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu.

Zgodnie bowiem z przepisem art. 146 ust. 3 ustawy VAT, urządzanie i zagospodarowanie terenu w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego, a w szczególności: drogi, dojścia, dojazdy, zieleń i mała architektura, związane z obiektami budownictwa mieszkaniowego podlegały opodatkowaniu obniżoną stawką VAT w wysokości 7%, lecz tylko do dnia 31 grudnia 2007 r. (art. 146 ust. 1 pkt 2 ustawy).

Czynności polegające na wykonaniu zieleni i małej architektury w sposób profesjonalny na patio zespołu mieszkalno - usługowego i częściowo poza budynkiem, powinny zostać opodatkowane po dniu 1 stycznia 2008 r. stawką podstawową 22%, jako niepodlegające zaliczeniu po tej dacie do czynności dotyczących obiektów budowlanych lub ich części objętych mianem społecznego budownictwa mieszkaniowego (komentarz VAT do art. 41 ustawy VAT A. Bartosiewicz - wybór Lex).

Zgodnie z przepisem art. 2 pkt 12 ustawy VAT przez obiekty budownictwa mieszkaniowego których dotyczy obniżona 7% stawka VAT rozumie się wyłącznie budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w PKOB w dziale 11, tj. bez infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu.

Według Wnioskodawcy wykładnia art. 41 ust. 2 w związku z art. 12-12c ustawy nowelizującej, uzasadnia stwierdzenie, że obniżona 7% stawka VAT w okresie od 1 stycznia 2008 - 31 grudnia 2010 r. dotyczy wyłącznie budynków mieszkalnych, z wyłączeniem infrastruktury towarzyszącej. I nie obejmuje czynności mieszczących się w tym pojęciu, nawet wówczas gdy wykonane zostały w obrębie budynku mieszkalnego. Istotę czynności wykonawcy stanowiły typowe, standardowe działania nakierowane na wykonanie zieleni i infrastruktury towarzyszącej w zakresie i w sposób praktykowany przy ich wykonaniu na terenie poza budynkami mieszkalnymi.

Innymi słowy "statystyczna przynależność" obiektu do budynku głównego, nie przesądza automatycznie kwestii opodatkowania, a w szczególności wysokości stawki podatku od towarów i usług tych obiektów i urządzeń, tym bardziej że ww. prace były prowadzone poza obrysem budynku mieszkalnego.

Końcowo Wnioskodawca informuje, że z odrębnym zapytaniem o interpretacje wystąpił do Dyrektora Izby Skarbowej, Inwestor tj.... uważają, że ww. roboty są robotami stricte budowlanymi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się:

* w zakresie pytania nr 1 i 2 - za prawidłowe,

* w zakresie pytania nr 3 - za nieprawidłowe.

W związku z okolicznościami, iż przedmiotowe roboty zostały wykonane do końca 2010 r. interpretacja została wydana według stanu obowiązującego do dnia 31 grudnia 2010 r.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów - w myśl art. 7 ust. 1 ustawy - rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast, stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy, towarami są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Stosownie do treści ww. przepisów prawa, towary są identyfikowane na podstawie przepisów o statystyce publicznej.

Do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z koniecznością prawidłowego zaklasyfikowania określonych czynności do właściwych grupowań statystycznych, obowiązany jest podatnik. Zgodnie z przepisem § 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.), dla celów podatku od towarów i usług, do dnia 31 grudnia 2010 r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, podstawowa stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, tj. 0%, 3%, 7% lub zwolnienie od podatku.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca na podstawie umowy z dnia 7 września 2009 r., wykonał na rzecz zamawiającego prace: ziemne, posadzkowe, ogrodowe i małej architektury. Zakres robót został wykonany w okresie od dnia 13.10.2009 - 7 października 2010 r. i odebrany w dniu 8 grudnia 2010 r. (protokół odbioru końcowego). Fakturę wystawiono w dniu 8 grudnia 2010 r.

Wnioskodawca wskazał, iż zespół mieszkalno - usługowy T. podlega zaklasyfikowaniu do obiektów mieszkalnych (PKOB 11).

Ad. 1.

Ponadto z opisu stanu faktycznego wynika, że w trakcie wykonania czynności, objętych przedmiotową usługą został wykorzystany materiał roślinny ogrodniczy, który Wnioskodawca sklasyfikował według PKWiU 01.12.

Stosownie do art. 146 ust. 1 pkt 1 ustawy, w okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 30 kwietnia 2008 r. stosowało się stawkę w wysokości 3% w odniesieniu do czynności, o których mowa w art. 5, których przedmiotem były towary i usługi wymienione w załączniku nr 6 do ustawy, z wyłączeniem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów i eksportu towarów.

W poz. 2 tego załącznika, zawierającego wykaz towarów i usług opodatkowanych do dnia 30 kwietnia 2008 r. stawką podatku od towarów i usług w wysokości 3%, wskazano mieszczące się w grupowaniu PKWiU 01.12 "warzywa, specjalne rośliny ogrodnicze; produkty szkółkarskie".

Natomiast, w myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 11 kwietnia 2008 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 74, poz. 444 z późn. zm.), w okresie do dnia 31 grudnia 2010 r. stosuje się stawkę podatku od towarów i usług w wysokości 3% w odniesieniu do czynności, o których mowa w art. 5 ustawy zmienianej w art. 1, których przedmiotem są towary wymienione w załączniku do ustawy, z wyłączeniem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów i eksportu towarów.

W poz. 2 załącznika do ww. ustawy, zawierającego "Wykaz towarów opodatkowanych stawką podatku od towarów i usług w wysokości 3%", wskazano grupowanie PKWiU 01.12 "warzywa, specjalne rośliny ogrodnicze; produkty szkółkarskie".

Biorąc pod uwagę przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego oraz powołane przepisy prawa stwierdzić należy, że materiał roślinny ogrodniczy sklasyfikowany do grupowania PKWiU 01.12 - "warzywa, specjalne rośliny ogrodnicze; produkty szkółkarskie" - przy założeniu, że wskazana przez Wnioskodawcę klasyfikacja dla materiału roślinnego, użytego do wykonania przedmiotowych usług jest prawidłowa - zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 11 kwietnia 2008 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług w związku z poz. 2 załącznika do tej ustawy, w okresie do dnia 31 grudnia 2010 r. podlegała opodatkowaniu obniżoną 3% stawką podatku VAT.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 jest prawidłowe.

Ad. 2.

Z opisu stanu faktycznego wynika także, że Wnioskodawca wykonał usługi ogrodnicze, polegające na wykonaniu na patio: automatycznego systemu nawadniania tj. zakup materiałów, ich transport, linii kroplujących, zraszaczy, studzienek, kroplowników, sterowników, czujników deszczu, zaworów elektromagnetycznych oraz nawadniania trawników na zewnątrz budynku. Usługi te Zainteresowany sklasyfikował według PKWiU 01.41.12.

Na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

W załączniku nr 3 do ustawy, zawierającym wykaz towarów i usług, opodatkowanych stawką podatku w wysokości 7% w pozycji 135 wymieniono sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU ex 01.4 - "Usługi związane z rolnictwem oraz chowem i hodowlą zwierząt, z wyjątkiem usług weterynaryjnych, podkuwania koni i schronisk dla zwierząt".

Użycie w załączniku danej grupy "ex" oznacza, że stawka podatku odnosi się tylko do danego wyrobu (usługi) z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia lub obniżonej stawki podatku VAT tylko do wyrobu (lub usługi) należącego do wymienionego grupowania statystycznego, spełniającego określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce nazwa towaru lub usługi. Zatem, wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT lub zwolnienie dotyczy wyłącznie danego wyrobu lub usługi z danego grupowania.

Mając na uwadze przedstawione powyżej przepisy oraz opisany stan faktyczny należy stwierdzić, iż świadczone przez Wnioskodawcę usługi ogrodnicze, wykonane na patio, sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 01.41.12 jako "usługi związane z zagospodarowaniem terenów zielonych", w okresie do dnia 31 grudnia 2010 r. korzystały z preferencyjnej stawki podatku VAT w wysokości 7%, zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy, w związku z pozycją 135 załącznika nr 3 do ustawy.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2 jest prawidłowe.

Ad. 3

Z uwagi na treść postawionych pytań nr 1 i 2, zakres pytania nr 3 dotyczy wykonania:

* dachu zielonego na płycie stropowej garażu,

* opaski żwirowej na płycie stropowej garażu,

* drogi przeciwpożarowej na płycie stropowej garażu,

* tarasów dachowych - ogrodów,

* nasadzeń bluszczy,

* placu zabaw na płycie stropowej garażu,

* montażu i zakupu: pergoli z ławkami, ławek, wykonanie alejek i ich obrzeży,

* robót pozostałych obejmujących: ułożenie na dachu płytki 50x50, obrzeży, alejek oraz kostki brukowej o pow. 205 m 2.

Odnośnie usług wykonania nasadzeń bluszczy, z uwagi na określenie przez Wnioskodawcę przedmiotu tych usług jako wykonanie nasadzeń bluszczy przy ul...., zakwalifikowanie ich do infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu nie znajduje uzasadnienia. Zatem mając na uwadze przepisy powołane w części dotyczącej pytania nr 2, należy stwierdzić, iż o ile usługi te mieściły się w grupowaniu statystycznym PKWiU 01.41.12 jako "usługi związane z zagospodarowaniem terenów zielonych", to w okresie do dnia 31 grudnia 2010 r. korzystały z preferencyjnej stawki podatku VAT w wysokości 7%, zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy, w związku z pozycją 135 załącznika nr 3 do ustawy.

W zakresie pozostałych usług objętych pytaniem nr 3 zasadnym jest dokonanie analizy następujących przepisów:

Zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. Stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym (art. 41 ust. 12 ustawy).

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b (art. 41 ust. 12a ustawy).

Ponadto, zgodnie z treścią § 6 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336) obowiązującego od dnia 1 grudnia 2008 r., do 31 grudnia 2009 r. stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7% również w odniesieniu do:

1.

robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiektów sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych,

2.

obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12

w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy.

Od dnia 1 stycznia 2010 r. obowiązuje w tym zakresie § 37 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799 r.), który w okresie do dnia 31 grudnia 2010 r. stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża do wysokości 7% w ww. zakresie.

W myśl art. 2 pkt 12 ustawy, przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Ponadto należy wskazać, iż zgodnie z art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a) ustawy, w okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 31 grudnia 2007 r., stawkę w wysokości 7% VAT stosowało się m.in. w odniesieniu do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą. W myśl art. 146 ust. 2 przez roboty związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą, o których mowa w ust. 1 pkt 2 lit. a), rozumie się roboty budowlane dotyczące inwestycji w zakresie obiektów budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej oraz remontów obiektów budownictwa mieszkaniowego.

Infrastruktura towarzysząca budownictwu mieszkaniowemu, stosownie do zapisu art. 146 ust. 3 ustawy obejmowała:

1.

sieci rozprowadzające, wraz z urządzeniami, obiektami i przyłączami do budynków mieszkalnych,

2.

urządzanie i zagospodarowanie terenu w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego, w szczególności drogi, dojścia, dojazdy, zieleń i małą architekturę,

3.

urządzenia i ujęcia wody, stacje uzdatniania wody, oczyszczalnie ścieków, kotłownie oraz sieci wodociągowe, kanalizacyjne, cieplne, elektroenergetyczne, gazowe i telekomunikacyjne

- jeżeli były one związane z obiektami budownictwa mieszkaniowego.

Zatem preferencyjna, 7% stawka podatku nie znajduje zastosowania do robót budowlano-montażowych, remontów czy też robót konserwacyjnych dotyczących infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu.

Mając zatem na uwadze powyżej przywołane przepisy w tym zakresie usługi wykonania na płycie stropowej garażu: dachu zielonego, opaski żwirowej, drogi przeciwpożarowej, placu zabaw, a ponadto usługi wykonania tarasów dachowych - ogrodów, montażu wraz z zakupem pergoli z ławkami, ławek wykonanie alejek i ich obrzeży, a także pozostałych robót obejmujących ułożenie na dachu płytki 50x50, obrzeży, alejek oraz kostki brukowej o pow. 205 m2, które - jak wskazał Wnioskodawca - stanowiły czynności mieszczące się w pojęciu infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu, to do dnia 31 grudnia 2010 r. objęte były podstawową stawką podatku w wysokości 22%.

Oceniając zatem całościowo stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 3 należy uznać je za nieprawidłowe.

Należy podkreślić, iż zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Jednocześnie zaznaczenia wymaga, iż organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) przez Wnioskodawcę. To Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Przy czym bez wpływu na ocenę stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) pozostaje fakt powoływania się na stanowisko kontrahenta dotyczące przedmiotu czynności wykonywanych przez Wnioskodawcę. Podkreślić należy, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Ponadto, należy podkreślić, że organy podatkowe nie są właściwe do klasyfikowania wyrobów i usług do odpowiednich grupowań statystycznych. Do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem czynności oraz prawidłowym zaklasyfikowaniem tych czynności do właściwych grupowań statystycznych, obowiązany jest podatnik. W związku z powyższym tut. Organ odniósł się do klasyfikacji podanych przez Zainteresowanego we wniosku.

Stosownie do pkt 1 komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS z 2005 r. Nr 1, poz. 11), zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby, usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniem Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl