IPTPP2/443-432/11-4/PM - Możliwość zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej w przypadku dostawy usług telekomunikacyjnych dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 4 listopada 2011 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP2/443-432/11-4/PM Możliwość zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej w przypadku dostawy usług telekomunikacyjnych dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 28 lipca 2011 r. (data wpływu 2 sierpnia 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 29 września 2011 r. (data wpływu 30 września 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 sierpnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 29 września 2011 r. (data wpływu 30 września 2011 r.) w zakresie doprecyzowania zaistniałego stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawczyni prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą, w zakresie działalności znajduje się m.in. sprzedaż detaliczna pozostała w niewyspecjalizowanych sklepach oraz działalność w zakresie telekomunikacji przewodowej, bezprzewodowej, satelitarnej, działalność związana z oprogramowaniem, z doradztwem w zakresie informatyki, zarządzanie urządzeniami informatycznymi (PKD 61.10.Z, 61.20.Z, 61.30.Z, 62.01.Z, 62.02.Z, 62.03.Z, 62.09.Z). Dokonując dostawy usług telekomunikacyjnych osobom fizycznym i rolnikom ryczałtowym Wnioskodawczyni wystawia faktury VAT oraz ewidencjonuje sprzedaż przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Sprzedaż usług telekomunikacyjnych dokonuje na podstawie sporządzanej umowy, w której określona zostaje kwota miesięcznej opłaty abonamentowej oraz kwota jednorazowej aktywacji usługi. Zgodnie z umową usługa świadczona jest w cyklu ciągłym, a zatem w każdym miesiącu na podstawie umowy wystawiana jest faktura VAT. Termin płatności zgodnie z umową przypada na 14 dni od dnia wystawienia faktury VAT. Faktury wystawione są do dnia rozwiązania umowy przez jedną ze stron. Sprzedaż detaliczną w prowadzonym sklepie (artykuły spożywcze, chemiczne) rejestruje przy zastosowaniu kasy fiskalnej.

W piśmie z dnia 29 września 2011 r. (data wpływu 30 września 2011 r.) stanowiącym uzupełnienie wniosku Wnioskodawczyni poinformowała, iż usługa telekomunikacyjna zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Kwalifikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2008 Nr 207 poz. 1293 z późn. zm.) sklasyfikowana jest jako: 61.10 - "Usługi w zakresie telekomunikacji stacjonarnej".

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w świetle przedstawionej sytuacji dostawa usług telekomunikacyjnych dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych może korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Zdaniem Wnioskodawczyni, opisana dostawa usług telekomunikacyjnych może korzystać ze zwolnienia na podstawie załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054) zwanej dalej ustawą, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

W art. 111 ust. 8 ustawy ustawodawca wskazał, iż Minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa (...).

W myśl § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 138, poz. 930), zwanego dalej rozporządzeniem, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2012 r. - sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

W wykazie czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania, stanowiącym załącznik do rozporządzenia, pod pozycją nr 22 wymienione zostały "usługi telekomunikacyjne" symbol PKWiU 61.

Zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2012 r. również podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług wymienionych w poz. 1-32 załącznika do rozporządzenia, jeżeli w poprzednim roku podatkowym udział obrotów z tytułu tej sprzedaży w obrotach ogółem podatnika z działalności określonej w art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, był wyższy niż 80%.

Stosownie do § 3 ust. 8 rozporządzenia zwolnień, o których mowa w ust. 1, nie stosuje się do:

1.

podatników, którzy przed dniem 1 stycznia 2011 r. utracili prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania zgodnie z przepisami obowiązującymi przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia;

2.

podatników, w odniesieniu do których przepisy obowiązujące przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia przewidywały powstanie obowiązku ewidencjonowania oraz określały termin rozpoczęcia ewidencjonowania po dniu 31 grudnia 2010 r., w związku z zaistniałymi do dnia 31 grudnia 2009 r. okolicznościami powodującymi utratę prawa do zwolnienia, innymi niż wyznaczony przepisami określony termin obowiązywania zwolnienia do dnia 31 grudnia 2010 r.

Powyższe przepisy wskazują na dwojakiego rodzaju zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kas rejestrujących, mianowicie: zwolnienie dla konkretnych czynności i zwolnienie dla określonych grup podatników

Należy ponadto zauważyć, że ustawodawca objął zwolnieniem z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej określone czynności, niezależnie od zwolnienia (lub nie) z tego obowiązku podatnika dokonującego tych czynności. Może zatem zaistnieć sytuacja, w której podatnik będzie ewidencjonował przy zastosowaniu kasy rejestrującej jedynie część swojej sprzedaży, a niektórych czynności nie.

Jak wynika z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego Wnioskodawczyni w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej prowadzi sprzedaż detaliczną pozostałą w niewyspecjalizowanych sklepach oraz działalność w zakresie telekomunikacji przewodowej, bezprzewodowej, satelitarnej, działalność związana z oprogramowaniem, z doradztwem w zakresie informatyki, zarządzanie urządzeniami informatycznymi (PKD 61.10.Z, 61.20.Z, 61.30.Z, 62.01.Z, 62.02.Z, 62.03.Z, 62.09.Z). Dokonując dostawy usług telekomunikacyjnych osobom fizycznym i rolnikom ryczałtowym Wnioskodawczyni wystawia faktury VAT oraz ewidencjonuje sprzedaż przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Sprzedaż usług telekomunikacyjnych dokonuje na podstawie sporządzanej umowy, w której określona zostaje kwota miesięcznej opłaty abonamentowej oraz kwota jednorazowej aktywacji usługi. Zgodnie z umową usługa świadczona jest w cyklu ciągłym, a zatem w każdym miesiącu na podstawie umowy wystawiana jest faktura VAT. Termin płatności zgodnie z umową przypada na 14 dni od dnia wystawienia faktury VAT. Faktury wystawiane są do dnia rozwiązania umowy przez jedną ze stron. Sprzedaż detaliczną w prowadzonym sklepie (artykuły spożywcze, chemiczne) Wnioskodawczyni rejestruje przy zastosowaniu kasy fiskalnej. Nadto Wnioskodawczyni doprecyzowała, iż usługa telekomunikacyjna zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Kwalifikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2008 Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.) sklasyfikowana jest jako: 61.10 - "Usługi w zakresie telekomunikacji stacjonarnej".

W świetle powyższych uregulowań należy stwierdzić, iż Wnioskodawczyni świadcząc usługi telekomunikacyjne na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych, zaklasyfikowane przez Zainteresowaną do grupowania PKWiU 61.10 - "Usługi w zakresie telekomunikacji stacjonarnej", będzie mogła skorzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przedmiotowych usług przy zastosowaniu kasy rejestrującej do dnia 31 grudnia 2012 r., zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r.

Podkreślić należy, że analiza prawidłowości dokonanej przez Wnioskodawczynię we wniosku klasyfikacji usługi do właściwego grupowania statystycznego, nie mieści się w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego. A zatem Organy podatkowe nie są właściwe do klasyfikowania wyrobów i usług do odpowiednich grupowań statystycznych. Do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem czynności oraz prawidłowym zaklasyfikowaniem tych czynności do właściwych grupowań statystycznych, obowiązany jest Podatnik.

W związku z powyższym tut. Organ odniósł się do klasyfikacji podanej przez Wnioskodawczynię we wniosku.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl