IPTPP2/443-428/13-4/JN - Podatek od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 29 lipca 2013 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP2/443-428/13-4/JN Podatek od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 23 maja 2013 r. (data wpływu 31 maja 2013 r.) uzupełnionym pismem z dnia 15 lipca 2013 r. (data wpływu 18 lipca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 maja 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "...".

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 15 lipca 2013 r. poprzez doprecyzowanie zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina i Miasto złożyła wniosek o dofinansowanie w ramach projektu Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka, oś priorytetowa: Społeczeństwo Informacyjne - Zwiększanie innowacyjności Gospodarki, Działanie: Przeciwdziałanie wykluczeniu cyfrowemu - enclusion, tytuł projektu "...". Wniosek jest na etapie oceny. Celem ogólnym projektu jest zapewnienie dostępu do szerokopasmowego internetu dla 50 gospodarstw domowych z terenu Gminy i Miasta, zagrożonych wykluczeniem cyfrowym z powodu trudnej sytuacji ekonomicznej i/lub niepełnosprawności, samotnych rodziców, osób z grupy 50+, dzieci i młodzieży uczących się z bardzo dobrymi wynikami w nauce. Wszystkie wymienione osoby muszą spełniać kryterium dochodowe, a osoby niepełnosprawne posiadać orzeczenie o niepełnosprawności.

Działanie obejmuje dostarczenie, instalację sprzętu informatycznego, oprogramowania i instalację internetu dla 50 gospodarstw domowych oraz dostarczenie sprzętu komputerowego wraz z oprogramowaniem dla 18 jednostek podległych. W ramach tego działania zostanie uruchomiony internet i dostarczany będzie przez 24 miesiące realizacji projektu. Koszt opłaty abonamentowej dla gospodarstw domowych objętych wsparciem będzie w 70% finansowany z budżetu projektu. Po okresie realizacji projektu koszt ten będzie finansowany z budżetu Gminy i Miasta. Beneficjenci będą, przez cały okres trwania projektu oraz w okresie utrzymania jego trwałości (5 lat), pokrywali częściowo - 30% kosztów opłaty abonamentowej.

Wszystkie działania w projekcie podporządkowane są realizacji celu głównego tj. dostarczenia internetu dla 50 gospodarstw domowych zagrożonych wykluczeniem cyfrowym oraz w ramach działań koordynacyjnych Wnioskodawcy, stworzenie dostępu do nieodpłatnego szerokopasmowego internetu dla całej społeczności z terenu Gminy i Miasta. Zakupiony w ramach projektu sprzęt teleinformatyczny zostanie przekazany gospodarstwom domowym i jednostkom podległym na podstawie protokołów przekazania w nieodpłatne użytkowanie (użyczenie). W projekcie zaplanowano wykupienie ubezpieczenia komputerów w celu ochrony przed dodatkowymi kosztami w przypadku zniszczenia lub kradzieży sprzętu. Projekt realizowany będzie przez okres 26 miesięcy, zaś okres trwałości będzie utrzymany przez 5 lat po zakończeniu realizacji.

Wnioskodawca jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług VAT. Wszystkie faktury dokumentujące nabycie towarów i usług związanych z realizacją programu operacyjnego będą wystawiane na Wnioskodawcę - Gminę i Miasto.

W piśmie z dnia 15 lipca 2013 r. stanowiącym uzupełnienie wniosku Wnioskodawca wskazał, że wszystkie usługi świadczone w ramach realizacji zadania przedstawionego w opisie zdarzenia przyszłego będą nieodpłatne, w szczególności Gmina nie będzie obciążać beneficjentów projektu kosztami 30% wysokości opłat abonamentowych, ewentualnie będą wpłaty dobrowolnych darowizn. W związku z powyższym, dokonane w ramach realizacji przedmiotowego projektu zakupy towarów i usług będą wykorzystywane przez Gminę wyłączanie do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Realizowana inwestycja należy do zadań własnych Gminy, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 3a ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, tj. obejmuje sprawy z działalności w zakresie telekomunikacji.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy prawidłowe jest stanowisko Gminy, że nie ma ona prawa odliczenia naliczonego podatku VAT w odniesieniu do programu pn. "..." polegającego na zapewnieniu dostępu do szerokopasmowego internetu dla 50 gospodarstw i dostarczeniu sprzętu komputerowego dla jednostek podległych.

Zdaniem Wnioskodawcy, planuje realizację zadania w ramach projektu polegającego na zapewnieniu dostępu do internetu szerokopasmowego. Gmina i Miasto jest podatnikiem VAT. Realizując przedmiotowy projekt nie będzie miała prawnej możliwości odliczenia w całości lub w części tego podatku. Brak tej możliwości wynika z faktu, iż realizacja tego projektu będzie związana z czynnościami, które nie spełniają przesłanki art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 35). Zakup sprzętu komputerowego i usług dotyczących projektu pn. "..." nie będzie związany ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT. Po zakończeniu realizacji projektu ww. sprzęt i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do treści art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (niewystępujących w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

W świetle art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013 r. poz. 594), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, w szczególności zadania własne obejmują sprawy działalności w zakresie telekomunikacji (art. 7 ust. 1 pkt 3a ustawy o samorządzie gminnym).

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Złożył wniosek o dofinansowanie w ramach projektu Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka, oś priorytetowa: Społeczeństwo Informacyjne - Zwiększanie innowacyjności Gospodarki, Działanie: Przeciwdziałanie wykluczeniu cyfrowemu - enclusion, tytuł projektu "...". Wniosek jest na etapie oceny. Celem ogólnym projektu jest zapewnienie dostępu do szerokopasmowego internetu dla 50 gospodarstw domowych z terenu Gminy i Miasta, zagrożonych wykluczeniem cyfrowym z powodu trudnej sytuacji ekonomicznej i/lub niepełnosprawności, samotnych rodziców, osób z grupy 50+, dzieci i młodzieży uczących się z bardzo dobrymi wynikami w nauce. W ramach tego działania zostanie uruchomiony internet i dostarczany będzie przez 24 miesiące realizacji projektu. Koszt opłaty abonamentowej dla gospodarstw domowych objętych wsparciem będzie w 70% finansowany z budżetu projektu. Po okresie realizacji projektu koszt ten będzie finansowany z budżetu Gminy i Miasta. Beneficjenci będą, przez cały okres trwania projektu oraz w okresie utrzymania jego trwałości (5 lat), pokrywali częściowo - 30% kosztów opłaty abonamentowej. Zakupiony w ramach projektu sprzęt teleinformatyczny zostanie przekazany gospodarstwom domowym i jednostkom podległym na podstawie protokołów przekazania w nieodpłatne użytkowanie (użyczenie). W projekcie zaplanowano wykupienie ubezpieczenia komputerów w celu ochrony przed dodatkowymi kosztami w przypadku zniszczenia lub kradzieży sprzętu.

Wszystkie faktury dokumentujące nabycie towarów i usług związanych z realizacją programu operacyjnego będą wystawiane na Wnioskodawcę. Wszystkie usługi świadczone w ramach realizacji zadania przedstawionego w opisie zdarzenia przyszłego będą nieodpłatne, w szczególności Gmina nie będzie obciążać beneficjentów projektu kosztami 30% wysokości opłat abonamentowych, ewentualnie będą wpłaty dobrowolnych darowizn. W związku z powyższym, dokonane w ramach realizacji przedmiotowego projektu zakupy towarów i usług będą wykorzystywane przez Gminę wyłączanie do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Realizowana inwestycja należy do zadań własnych Gminy, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 3a ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, tj. obejmuje sprawy z działalności w zakresie telekomunikacji.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy stwierdzić należy, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ - jak wskazał Wnioskodawca - dokonane w ramach realizacji przedmiotowego projektu zakupy towarów i usług będą wykorzystywane przez Gminę wyłączanie do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji przedmiotowego projektu. Tym samym Wnioskodawcy z tego tytułu nie będzie przysługiwać prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "...", ponieważ - jak wskazał Wnioskodawca - wydatki ponoszone w ramach realizacji tego projektu nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

W zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 247, z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie będzie miał możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl