IPTPP2/443-426/11-4/AW - Możliwość zwolnienia z opodatkowania VAT usług polegających na organizacji szkoleń z zakresu pierwszej pomocy.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 4 listopada 2011 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP2/443-426/11-4/AW Możliwość zwolnienia z opodatkowania VAT usług polegających na organizacji szkoleń z zakresu pierwszej pomocy.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 26 lipca 2011 r. (data wpływu 28 lipca 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 20 października 2011 r. (data wpływu 24 października 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku usług polegających na udzielaniu szkoleń z pierwszej pomocy jest:

* w przypadku usług szkoleniowych wymienionych przez Wnioskodawcę w punktach 1, 2, 4, 5 - prawidłowe,

* w przypadku usług szkoleniowych wymienionych przez Wnioskodawcę w punkcie 3 - nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 lipca 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku usług polegających na udzielaniu szkoleń z pierwszej pomocy.

Pismem z dnia 20 października 2011 r. wniosek został uzupełniony o doprecyzowanie stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą, która zajmuje się szkoleniami z pierwszej pomocy. Do 31 grudnia 2010 r. szkolenia z pierwszej pomocy były zwolnione z podatku VAT. Wątpliwość Wnioskodawcy dotyczy kwestii, czy od 1 stycznia 2011 r. szkolenia z pierwszej pomocy korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ustawy o VAT punkty 26-29, regulujących zwolnienia od podatku działalności edukacyjnej, a w szczególności art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) ustawy o VAT.

Działalność Wnioskodawcy obejmuje:

1.

Szkolenia dla pracowników firm (pracownicy nie mają wykształcenia medycznego) Według kodeksu pracy - stosownie do art. 209 Kodeksu Pracy - pracodawca jest obowiązany:

* zapewnić środki niezbędne do udzielania pierwszej pomocy w nagłych wypadkach, zwalczania pożarów i ewakuacji pracowników,

* wyznaczyć pracowników do:

a.

udzielania pierwszej pomocy,

b.

wykonywania działań w zakresie zwalczania pożarów i ewakuacji pracowników

* zapewnić łączność ze służbami zewnętrznymi wyspecjalizowanymi w szczególności w zakresie udzielania pierwszej pomocy w nagłych wypadkach, ratownictwa medycznego oraz ochrony przeciwpożarowej.

Nie jest to szkolenie okresowe. Szkolenie z pierwszej pomocy jest odrębnym szkoleniem, które narzuca obowiązek określony w art. 2091 Kodeksu pracy.

2.

Wykład z zakresu pierwszej pomocy w czasie szkolenia okresowego (jest to krótki wykład trwający zazwyczaj około 1 godziny w czasie szkolenia okresowego BHP).

3.

Szkolenia z zakresu pierwszej pomocy dla osób, na które nie ma nałożonego obowiązku ukończenia kursu pierwszej pomocy i osób niezobligowanych do posiadania uprawnień z zakresu udzielania pierwszej pomocy i ratowania życia - jako skierowane do osób niewykonujących zawodów medycznych.

4.

Szkolenia z pierwszej pomocy dla nauczycieli. Szkolenie takie nadaje nauczycielom uprawnienia do prowadzenia zajęć edukacyjnych z pierwszej pomocy, szkolenie to jest zakończone egzaminem (rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 26 sierpnia 2009 r. w sprawie przygotowania nauczycieli do prowadzenia zajęć edukacyjnych w zakresie udzielania pierwszej pomocy). Prowadząc to szkolenia Wnioskodawca korzysta z wpisu do Niepublicznych Placówek Doskonalenia Nauczycieli.

5.

Szkolenie z zakresu Kwalifikowanej Pierwszej Pomocy, które także jest określone w odrębnej ustawie (określa rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 19 marca 2007 r. w sprawie kursu w zakresie kwalifikowanej pierwszej pomocy).

Wnioskodawca zaznacza, że posiada wpis do placówek oświatowych prowadzonych przez Wydział Edukacji Urzędu Miasta, oraz wpis do Niepublicznych Placówek Doskonalenia Nauczycieli prowadzonych przez Samorząd Województwa oraz wpis do rejestru instytucji szkolących prowadzony przez Wojewódzki Urząd Pracy. Wnioskodawca nie posiada akredytacji MEN.

W piśmie z dnia 20 października 2011 r. Wnioskodawca wskazał, że od 1 czerwca 2011 r. jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem od towaru i usług.

Wnioskodawca posiada zaświadczenie o wpisie do ewidencji, o której mowa w art. 82 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.).

Ponadto w odniesieniu do szkoleń wymienionych w punkcie 1 tj. szkoleń dla pracowników firm (pracowników niemających wykształcenia medycznego), jeżeli szkolenia takie są prowadzone przez Wnioskodawcę we własnej siedzibie, wtedy korzysta z zaświadczenia o wpisie do ewidencji, o której mowa w art. 82 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty.

Natomiast jeżeli szkolenia prowadzone są poza siedzibą Wnioskodawcy (w siedzibie Klienta) - nie korzysta z powyższego zaświadczenia).

Uzależnione jest to od tego, iż zaświadczenie o wpisie do placówek mówi, że kursy muszą być prowadzone w siedzibie, gdzie placówka jest zarejestrowana. Nie mogą być prowadzone poza nią.

W ocenie Wnioskodawcy, zawsze takie szkolenia stanowią usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, inne niż usługi wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług i są oparte na odrębnych przepisach. Podstawa prawna - art. 2091 § 1 znowelizowanego Kodeksu Pracy, który wszedł w życie 18 stycznia 2009 r.

W myśl tego artykułu pracodawca jest obowiązany:

1.

zapewnić środki niezbędne do udzielania pierwszej pomocy w nagłych wypadkach, zwalczania pożarów i ewakuacji pracowników,

2.

wyznaczyć pracownikóę do:

a.

udzielania pierwszej pomocy,

b.

wykonywania działań w zakresie zwalczania pożarów i ewakuacji pracowników,

3.

zapewnić łączność ze służbami zewnętrznymi wyspecjalizowanymi w szczególności w zakresie udzielania pierwszej pomocy w nagłych wypadkach, ratownictwa medycznego oraz ochrony przeciwpożarowej.

Zgodnie z art. 2091 § 2 Kodeksu Pracy działania, o których mowa w § 1, powinny być dostosowane do rodzaju i zakresu prowadzonej działalności, liczby zatrudnionych pracowników i innych osób przebywających na terenie zakładu pracy oraz rodzaju i poziomu występujących zagrożeń. Z kolei art. 2091 § 3 stanowi, że liczba pracowników, o których mowa w § 1 pkt 2, ich szkolenie oraz wyposażenie powinny uwzględniać rodzaj i poziom występujących zagrożeń.

Cześć z tych szkoleń jest finansowanych w całości lub w co najmniej w 70% ze środków publicznych. W przeważającej części nie są one finansowane ze środków publicznych.

Odnośnie usług polegających na organizowaniu wykładów z zakresu pierwszej pomocy w czasie szkolenia okresowego (wymienionych w punkcie 2), Wnioskodawca wskazał, że jeżeli szkolenia takie prowadzi we własnej siedzibie wtedy korzysta z zaświadczenia o wpisie do ewidencji, o której mowa w art. 82 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty. Jeżeli nie prowadzi szkoleń w siedzibie firmy - nie korzysta z takiego zaświadczenia.

Szkolenia te, w ocenie Wnioskodawcy, stanowią usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, inne niż usługi wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku towarów i usług i oparte są na odrębnych przepisach. Podstawa prawna: rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 27 lipca 2004 r. w sprawie szkolenia w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz. U. Nr 180, poz. 1860).

Część z tych szkoleń jest finansowana w całości lub w co najmniej 70% ze środków publicznych. W przeważającej części nie są one finansowane ze środków publicznych.

Odnosząc się do szkoleń z zakresu pierwszej pomocy dla osób, które nie mają nałożonego obowiązku ukończenia szkolenia z pierwszej pomocy i osób niezobligowanych do posiadania uprawnień z zakresu pierwszej pomocy i ratowania życia (wymienionych w punkcie 3), Wnioskodawca wskazał, że w sytuacji, gdy prowadzi takie szkolenia zazwyczaj odbywają się one w siedzibie firmy i wtedy korzysta z zaświadczenia o wpisie do ewidencji, o której mowa w art. 82 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty.

Nie są to szkolenia finansowane ze środków publicznych oraz nie stanowią usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, inne niż usługi wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku towarów i usług oraz nie są oparte na odrębnych przepisach.

W stosunku do szkoleń z pierwszej pomocy dla nauczycieli nadających uprawnienia do szkoleń z pierwszej pomocy (wymienionych w punkcie 4), Wnioskodawca wskazał, że szkolenia takie nie korzystają z zaświadczenia o wpisie do ewidencji, o której mowa w art. 82 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty lecz korzystają z zaświadczenia o wpisie do Niepublicznych Placówek Doskonalenia Nauczycieli (które także Wnioskodawca posiada) i zostało wydane na podstawie art. 78 ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.).

Szkolenia te stanowią usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, inne niż usługi wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku towarów i usług i są oparte na odrębnych przepisach. Podstawa prawna: Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 26 sierpnia 2009 r. w sprawie przygotowania nauczycieli do prowadzenia zajęć edukacyjnych w zakresie udzielania pierwszej pomocy.

Szkolenie to nadaje uprawnienia nauczycielom do prowadzenia zajęć edukacyjnych z pierwszej pomocy.

Cześć z tych szkoleń jest finansowanych w całości lub w co najmniej w 70% ze środków publicznych.

W przeważającej części nie są one finansowane ze środków publicznych.

Odnośnie szkoleń z zakresu Kwalifikowanej Pierwszej Pomocy (wymienionych w punkcie 5) szkolenia takie nie korzystają z zaświadczenie o wpisie do ewidencji, o której mowa w art. 82 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty.

Szkolenia te stanowią usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, inne niż usługi wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku towarów i usług i są oparte na odrębnych przepisach. Podstawa prawna: Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 19 marca 2007 r. w Sprawie Kwalifikowanej Pierwszej Pomocy.

Cześć z tych szkoleń jest finansowana w całości lub w co najmniej w 70% ze środków publicznych. W przeważającej części nie są one finansowane ze środków publicznych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy szkolenia z pierwszej pomocy, wymienione przez Wnioskodawcę w punkcie 1, są zwolnione z podatku VAT.

2.

Czy szkolenia z pierwszej pomocy, wymienione przez Wnioskodawcę w punkcie 2, są zwolnione z podatku VAT.

3.

Czy szkolenia z pierwszej pomocy, wymienione przez Wnioskodawcę w punkcie 3, są opodatkowane stawką 23%.

4.

Czy szkolenia z pierwszej pomocy, wymienione przez Wnioskodawcę w punkcie 4, są zwolnione z podatku VAT.

5.

Czy szkolenia z pierwszej pomocy, wymienione przez Wnioskodawcę w punkcie 5, są zwolnione z podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, szkolenia wymienione w punktach 1, 2, 4, 5, korzystają ze zwolnienia z podatku VAT, natomiast szkolenia wymienione w punkcie 3 są opodatkowane 23% stawką podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego uznaje się:

* w przypadku usług szkoleniowych wymienionych przez Wnioskodawcę w punktach 1, 2, 4, 5 - prawidłowe,

* w przypadku usług szkoleniowych wymienionych przez Wnioskodawcę w punkcie 3 - nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...)

Zgodnie z brzmieniem art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 146a pkt 1 ustawy w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienia od podatku.

Z dniem 1 stycznia 2011 r. weszła w życie ustawa z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476). Przepisy nowelizacji uchylają załącznik nr 4 do ustawy, zawierający wykaz usług zwolnionych od podatku, który w pozycji 7 wymieniał jako zwolnione usługi w zakresie edukacji (ex 80) i przenoszą uregulowania dotyczące tej tematyki do treści ustawy. Zasadnicze znaczenie ma w tym przypadku dodanie do art. 43 ustawy punktów 26-29, regulujących zwolnienia od podatku działalności edukacyjnej.

Ponadto, przy określaniu zakresu zwolnień, które dotychczas były ujęte w załączniku nr 4 do ustawy, odstąpiono od ich identyfikacji przy pomocy klasyfikacji statystycznych określając ich zakres z wykorzystaniem treści zapisów prawa unijnego i krajowego oraz orzecznictwa sądów.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,

b.

uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo - rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a.

prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b.

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c.

finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

W myśl natomiast § 13 ust. 1 pkt 19 i 20, obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011 r., rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.) zwalnia się od podatku:

* usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze oraz świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane,

* usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Środkami publicznymi, w myśl art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.) są:

1.

dochody publiczne;

2.

środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA);

3.

środki pochodzące ze źródeł zagranicznych niepodlegające zwrotowi, inne niż wymienione w pkt 2;

4.

przychody budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz innych jednostek sektora finansów publicznych pochodzące:

5.

ze sprzedaży papierów wartościowych,

6.

z prywatyzacji majątku Skarbu Państwa oraz majątku jednostek samorządu terytorialnego,

7.

ze spłat pożyczek i kredytów udzielonych ze środków publicznych,

8.

z otrzymanych pożyczek i kredytów,

9.

z innych operacji finansowych;

10.

przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z prowadzonej przez nie działalności oraz pochodzące z innych źródeł.

Zgodnie z art. 44 obowiązującego od dnia 1 lipca 2011 r. rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do Dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L z 2011 r. nr 77/1) usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

Przytoczone wyżej przepisy prawa podatkowego przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją lub finansowane w całości ze środków publicznych. Co więcej przepisy przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane. Da zastosowania przedmiotowych zwolnień istotne jest uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, a następnie spełnienie dodatkowych warunków wynikających z niniejszego przepisu, tj. prowadzenie danego szkolenia w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub uzyskanie akredytacji na dany rodzaj szkolenia lub finansowanie danego szkolenia w całości ze środków publicznych lub też finansowanie danego szkolenia w co najmniej 70% ze środków publicznych.

Z opisu zaistniałego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca świadczy następujące usługi szkoleniowe:

1.

szkolenia dla pracowników firm niemających wykształcenia medycznego prowadzone w oparciu o art. 2091 § 1 Kodeksu Pracy,

2.

wykłady z zakresu pierwszej pomocy w czasie szkolenia okresowego prowadzone w oparciu o rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 27 lipca 2004 r. w sprawie szkolenia w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy,

3.

szkolenia z zakresu pierwszej pomocy dla osób, które nie maja nałożonego obowiązku ukończenia szkolenia z pierwszej pomocy i osób niezobligowanych do posiadania uprawnień z zakresu pierwszej pomocy i ratowania życia,

4.

szkolenia z pierwszej pomocy dla nauczycieli nadające uprawnienia do szkoleń z pierwszej pomocy przeprowadzane w oparciu o rozporządzenie Ministra Zdrowia w sprawie przygotowania nauczycieli do prowadzenia zajęć edukacyjnych w zakresie udzielania pierwszej pomocy,

5.

szkolenie z zakresu Kwalifikowanej Pierwszej Pomocy prowadzone w oparciu o rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 19 marca 2007 r. w Sprawie Kwalifikowanej Pierwszej Pomocy.

Znajomość przepisów oraz zasad udzielania pierwszej pomocy jest warunkiem niezbędnym do wykonywania zadań narzuconych pracodawcy. Każdy pracodawca ma obowiązek wyznaczyć pracowników do udzielania pierwszej pomocy. Obowiązek przeszkolenia podwładnych w zakresie udzielania pierwszej pomocy nałożony został na pracodawcę ustawą z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 z późn. zm.). Zgodnie z art. 2091 § 1 pkt 2 lit. a) Kodeksu pracy, pracodawca jest obowiązany wyznaczyć pracowników do udzielania pierwszej pomocy.

Szczegółowe zasady organizacji i przeprowadzania szkoleń z tego zakresu zostały określone w rozporządzeniu Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 27 lipca 2004 r. w sprawie szkolenia w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz. U. Nr 180, poz. 1860 z późn. zm.). Zgodnie z § 2 ust. 1 tego rozporządzenia, pracodawca zapewnia pracownikowi odbycie, odpowiedniego do rodzaju wykonywanej pracy, szkolenia, w tym przekazanie mu informacji i instrukcji dotyczących zajmowanego stanowiska pracy lub wykonywanej pracy. Z kolei w myśl § 4 ust. 1 rozporządzenia, szkolenie może być organizowane i prowadzone przez pracodawców lub, na ich zlecenie, przez jednostki organizacyjne prowadzące działalność szkoleniowa w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy. Szkolenie jest prowadzone jako szkolenie wstępne i szkolenie okresowe (§ 6 rozporządzenia). Szkolenie okresowe ma na celu aktualizację i ugruntowanie wiedzy i umiejętności w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz zaznajomienie uczestników szkolenia z nowymi rozwiązaniami techniczno - organizacyjnymi w tym zakresie (§ 14 ust. 1 rozporządzenia).

W świetle tych regulacji szkolenia z zakresu udzielania pierwszej pomocy dla pracowników firm jak również wykłady z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy prowadzone w ramach szkolenia okresowego są usługami kształcenia zawodowego bowiem mają na celu zapewnienie uczestnikom zapoznanie się z procedurami udzielania pierwszej pomocy w danym zakładzie pracy i na określonym stanowisku. Konieczność organizowania szkoleń z zakresu udzielania pierwszej pomocy dla pracodawców i pracowników została określona w przepisach Kodeksu pracy oraz rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy, co oznacza, że szkolenia prowadzone są w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.

Ponadto Wnioskodawca wskazał przepisy prawa określające formy i zasady przeprowadzania wykonywanych przez niego szkoleń z zakresu pierwszej pomocy dla nauczycieli oraz dla osób objętych obowiązkiem szkolenia z zakresu Kwalifikowanej Pierwszej Pomocy.

Niewątpliwie szkolenia z pierwszej pomocy dla nauczycieli nadające uprawnienia do szkoleń z pierwszej pomocy przeprowadzane w oparciu o rozporządzenie Ministra Zdrowia w sprawie przygotowania nauczycieli do prowadzenia zajęć edukacyjnych w zakresie udzielania pierwszej pomocy są usługami kształcenia zawodowego. Rozporządzenie określa zakres wiedzy i umiejętności niezbędnych do prowadzenia zajęć edukacyjnych w zakresie udzielania pierwszej pomocy, tryb nabywania wiedzy i umiejętności niezbędnych do prowadzenia zajęć edukacyjnych w zakresie udzielania pierwszej pomocy, wzór zaświadczenia potwierdzającego posiadanie przygotowania do prowadzenia zajęć edukacyjnych w zakresie udzielania pierwszej pomocy, zwanego dalej "zaświadczeniem" (§ 1 ww. rozporządzenia). Stosownie do § 3 ww. rozporządzenia, wiedzę i umiejętności niezbędne do prowadzenia zajęć edukacyjnych w zakresie udzielania pierwszej pomocy nabywa się w ramach szkolenia uwzględniającego specyfikę zajęć edukacyjnych w zakresie udzielania pierwszej pomocy (...).

Z kolei kurs w zakresie kwalifikowanej pierwszej pomocy prowadzony jest w oparciu o przepisy rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 19 marca 2007 r. Głównym celem kształcenia, określonym w załączniku nr 1 do ww. rozporządzenia, jest przygotowanie ratowników jednostek współpracujących z systemem Państwowe Ratownictwo Medyczne do realizacji zadań z zakresu ratownictwa w czasie akcji ratowniczych, w tym w szczególności udzielania osobom w stanie nagłego zagrożenia zdrowotnego kwalifikowanej pierwszej pomocy w miejscu zdarzenia do czasu przekazania ich personelowi zakładów opieki zdrowotnej.

Szczegółowymi celami przedmiotowego kształcenia są:

1.

utrwalenie podstawowej wiedzy z zakresu udzielania pierwszej pomocy;

2.

zdobycie i utrwalenie wiedzy z zakresu kwalifikowanej pierwszej pomocy;

3.

kształtowanie poczucia odpowiedzialności za jakość udzielonej pomocy;

4.

kształtowanie właściwej podstawy etycznej osób podejmujących czynności ratunkowe.

Analizując przedstawione okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa podatkowego wskazać należy, iż świadczone przez Wnioskodawcę usługi szkolenia w zakresie pierwszej pomocy dla pracowników firm, wykłady prowadzone w ramach szkolenia okresowego, szkolenia dla nauczycieli jak również szkolenia w zakresie kwalifikowanej pierwszej pomocy, spełniają definicję usług kształcenia zawodowego. Szkolenia te mają na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy niezbędnej dla celów zawodowych. Konieczność organizowania takich szkoleń została określona przede wszystkim w przepisach Kodeksu pracy, a ponadto w powołanych powyżej rozporządzeniach. Szkolenia te niewątpliwie obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem uczestników szkoleń, mają na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy niezbędnej do celów zawodowych. Szkolenia te są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w ww. odrębnych przepisach.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, iż w przypadku gdy usługi świadczone przez Wnioskodawcę, wymienione w punktach 1, 2, 4, 5 są objęte zakresem zaświadczenia o wpisie do ewidencji, o której mowa w art. 82 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, to korzystają ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy. W odniesieniu do usług szkoleniowych świadczonych przez Wnioskodawcę, wymienionych w punktach 1, 2, 4, 5, które nie są objęte zakresem zaświadczenia o wpisie do ewidencji, stwierdzić należy, iż szkolenia te korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) ustawy, ponieważ spełniają definicję usług kształcenia zawodowego oraz formy i zasady przedmiotowych szkoleń regulowane są przez odrębne przepisy.

Natomiast w przypadku usług szkoleniowych wymienionych przez Wnioskodawcę w punkcie 3 z zakresu pierwszej pomocy dla osób, które nie mają nałożonego obowiązku ukończenia szkolenia i osób, które nie są zobligowane do posiadania uprawnień z zakresu pierwszej pomocy i ratowania życia stwierdzić należy, że usługi te - jak wskazał Wnioskodawca - nie spełniają definicji usług kształcenia zawodowego i nie są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach. W przypadku gdy Wnioskodawca prowadzi powyższe szkolenie, jako jednostka posiadająca zaświadczenie o wpisie do ewidencji, o której mowa w art. 82 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, to Wnioskodawca korzysta ze zwolnienia z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy. W sytuacji zaś, gdy przedmiotowe szkolenie nie jest objęte zaświadczeniem o wpisie do ewidencji, świadczona usługa podlega opodatkowaniu według stawki podstawowej 23%.

Jednocześnie należy zaznaczyć, iż świadczone usługi wymienione w punktach 1, 2, 4, 5 korzystają ze zwolnienia z podatku od towarów i usług w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) lub pkt 29 lit. a) ustawy, zatem bezzasadne jest analizowanie przesłanek wynikających z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy.

Reasumując, w odniesieniu do szkoleń wymienionych w punktach 1 2, 4, 5, uznać należy stanowisko Wnioskodawcy za prawidłowe. Natomiast w przypadku usług szkoleniowych określonych w punkcie 3, oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawcy uznać je należy za nieprawidłowe, z uwagi na fakt, iż w sytuacji gdy przedmiotowe usługi są objęte zaświadczeniem o wpisie do ewidencji, o której mowa w art. 82 ustawy o systemie oświaty, podlegają zwolnieniu od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl