IPTPP2/443-421/11-4/AW - Określenie stawki VAT właściwej dla wykonania przyłącza wodociągowego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 10 listopada 2011 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP2/443-421/11-4/AW Określenie stawki VAT właściwej dla wykonania przyłącza wodociągowego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 29 lipca 2011 r. (data wpływu 1 sierpnia 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 25 października 2011 r. (data wpływu 31 października 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania stawką 8% wykonania przyłącza wodociągowego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 sierpnia 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania stawką 8% wykonania przyłącza wodociągowego.

Pismem z dnia 25 października 2011 r. wniosek został uzupełniony o doprecyzowanie stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Podstawową działalnością Wnioskodawcy jest zbiorowe zaopatrzenie w wodę, odbiór i oczyszczanie ścieków. Jako usługi dodatkowe Wnioskodawca buduje m.in. przyłącza wodociągowe. Przyłącza wykonywane są na podstawie zlecenia lub umowy, które każdorazowo otrzymuje od inwestora. Przyłącza budowane są od istniejącego wodociągu do studni wodomierzowej, która znajduje się na zewnątrz budynku, lub do pomieszczenia przewidzianego do lokalizacji wodomierza głównego i urządzenia pomiarowego, które znajduje się wewnątrz budynku będącego własnością inwestora. Przyłącze wodociągowe zgodnie z zapisem art. 2 ust. 6 ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. z 2001 r. Nr 72, poz. 747 z późn. zm.) jest to odcinek przewodu łączącego sieć wodociągową z wewnętrzną instalacją wodociągową w nieruchomości odbiorcy usług, wraz z zaworem za wodomierzem głównym. Niektóre budynki do których budowane są przyłącza wodociągowe są obiektami budownictwa mieszkaniowego zarządzanymi przez wspólnoty mieszkaniowe. Wnioskodawca za wykonanie przyłącza wodociągowego wystawia faktury VAT z podstawową stawką podatku VAT, tj. 23%.

W piśmie z dnia 25 października 2011 r. Wnioskodawca wskazał, że jest czynnym podatnikiem podatku VAT.

Usługi świadczone przez Wnioskodawcę to:

1.

w dziewięciu przypadkach wykonane zostały nowe przyłącza wodociągowe (stare przyłącza wodociągowe nie spełniały funkcji, do której zostały przeznaczone) do istniejących obiektów budownictwa mieszkaniowego objętych społecznym programem mieszkaniowym. W budynkach tych znajdują się wyłącznie lokale mieszkalne. Wnioskodawca nie dysponuje żadnymi dokumentami potwierdzającymi przynależność budynków do obiektów budownictwa mieszkaniowego objętych społecznym programem mieszkaniowym. Budynki zarządzane są przez wspólnoty mieszkaniowe.

2.

w jednym przypadku zmodernizowane zostało istniejące przyłącze wodociągowe do istniejącego obiektu budownictwa mieszkaniowego. W budynku tym znajdują się lokale mieszkalne. Ponadto na parterze budynku znajduje się pomieszczenie z przeznaczeniem na lokal handlowo - usługowy. Budynek ten został niedawno wyremontowany, nie jest jeszcze zamieszkany. Wnioskodawca nie dysponuje również dokumentami potwierdzającymi przynależność obiektu do budownictwa mieszkaniowego.

Wnioskodawca usługi polegające na budowie i modernizacji przyłączy wodociągowych klasyfikuje jako roboty ogólnobudowlane związane z budową sieci rozdzielczych, włączając prace pomocnicze (PKWiU 42.21.22.0) zgodnie z obowiązującą klasyfikacją PKWiU z 2008 r., obowiązującą od 1 stycznia 2011 r. dla celów podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca może wystawiać faktury VAT za wykonanie przyłącza wodociągowego do budynku będącego obiektem budownictwa mieszkaniowego z obniżoną stawką podatku VAT, tj. 8%.

Zdaniem Wnioskodawcy, możliwe jest zastosowanie obniżonej stawki podatku VAT (tj. 8%) dla roboty budowlanej polegającej na wykonaniu przyłącza wodociągowego od istniejącego wodociągu do budynku będącego obiektem budownictwa mieszkaniowego na podstawie art. 41 ust. 12 i 12a ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 15 pkt 2 ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków z dnia 7 czerwca 2001 r. (Dz. U. Nr 72, poz. 747 z późn. zm.) realizację budowy przyłączy do sieci oraz studni wodomierzowej, pomieszczenia przewidzianego do lokalizacji wodomierza głównego i urządzenia pomiarowego zapewnia na własny koszt osoba ubiegająca się o przyłączenie nieruchomości do sieci. Zgodnie z ustawową definicją (art. 2 ust. 6 ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków) przyłącze wodociągowe jest to odcinek przewodu łączącego sieć wodociągową z wewnętrzną instalacją wodociągową w nieruchomości odbiorcy usług wraz z zaworem za wodomierzem głównym.

Odbiorca usług odpowiada za zapewnienie niezawodnego działania posiadanych instalacji oraz przyłączy wodociągowych. W aktualnym stanie prawnym przyłącze wodociągowe wybudowane ze środków własnych przez osobę ubiegającą się o przyłączenie do sieci wodociągowej jest jej własnością i jest integralną częścią budynku. Przyłącze to stanowi infrastrukturę techniczną niezbędną dla użytkowania obiektu mieszkalnego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej również ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

W myśl art. 2 pkt 12 ustawy, przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Stawka podatku VAT, na podstawie art. 41 ust. 1 ww. ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do przepisu art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Jednakże w myśl art. 146a pkt 1 i 2 ww. ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

* stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,

* stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy wynosi 8%.

Stosownie do art. 41 ust. 12 ustawy, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się, w myśl ust. 12a cyt. wyżej art. 41, obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, zgodnie z art. 41 ust. 12b ustawy, nie zalicza się:

1.

budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m 2;

2.

lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m 2.

Zgodnie z art. 41 ust. 12c ustawy, w przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęć budowa, remont modernizacja, termomodernizacja, przebudowa oraz roboty budowlane, dlatego też w tym zakresie należy odwołać się do przepisów prawa budowlanego.

Zgodnie z art. 3 pkt 6 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623 z późn. zm.) przez budowę należy rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego.

Natomiast przez roboty budowlane należy rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego (pkt 7 ww. artykułu).

Z kolei zgodnie z pkt 7a tego artykuł przez przebudowę należy rozumieć wykonywanie robót budowlanych, w wyniku których następuje zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego obiektu budowlanego, z wyjątkiem charakterystycznych parametrów, jak: kubatura, powierzchnia zabudowy, wysokość, długość, szerokość bądź liczba kondygnacji; w przypadku dróg są dopuszczalne zmiany charakterystycznych parametrów w zakresie niewymagającym zmiany granic pasa drogowego.

Natomiast definicję remontu zawarto w pkt 8 tego artykułu. Zgodnie z jego brzmieniem przez remont należy rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego a nie stanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym.

Modernizacja oznacza unowocześnienie, uwspółcześnienie produktu, trwałe ulepszenie np. istniejącego obiektu budowlanego prowadzące do zwiększenia jego wartości użytkowej (źródło: Wikipedia, wolna encyklopedia).

W przedmiotowej sprawie należy również wskazać, iż zgodnie z art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a) i b) ustawy w okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 31 grudnia 2007 r. obniżoną do 7% stawką VAT objęte były:

a.

roboty budowlano-montażowe oraz remonty i roboty konserwacyjne związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą,

b.

obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części z wyłączeniem lokali użytkowych.

Infrastruktura towarzysząca budownictwu mieszkaniowemu, stosownie do zapisu art. 146 ust. 3 cyt. ustawy obejmowała:

1.

sieci rozprowadzające, wraz z urządzeniami, obiektami i przyłączami do budynków mieszkalnych,

2.

urządzanie i zagospodarowanie terenu w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego, w szczególności drogi, dojścia, dojazdy, zieleń i małą architekturę,

3.

urządzenia i ujęcia wody, stacje uzdatniania wody, oczyszczalnie ścieków, kotłownie oraz sieci wodociągowe, kanalizacyjne, cieplne, elektroenergetyczne, gazowe i telekomunikacyjne

- jeżeli były one związane z obiektami budownictwa mieszkaniowego.

Z wniosku wynika, iż podstawową działalnością Wnioskodawcy, będącego czynnym podatnikiem podatku VAT, jest zbiorowe zaopatrzenie w wodę, odbiór i oczyszczanie ścieków. Jako usługi dodatkowe buduje m.in. przyłącza wodociągowe. Przyłącza budowane są od istniejącego wodociągu do studni wodomierzowej, która znajduje się na zewnątrz budynku, lub do pomieszczenia przewidzianego do lokalizacji wodomierza głównego i urządzenia pomiarowego, które znajduje się wewnątrz budynku będącego własnością inwestora. Przyłącze wodociągowe zgodnie z zapisem art. 2 ust. 6 ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków jest to odcinek przewodu łączącego sieć wodociągową z wewnętrzną instalacją wodociągową w nieruchomości odbiorcy usług, wraz z zaworem za wodomierzem głównym.

Niektóre budynki, do których budowane są przyłącza wodociągowe są obiektami budownictwa mieszkaniowego zarządzanymi przez wspólnoty mieszkaniowe. Spółka za wykonanie przyłącza wodociągowego wystawia faktury VAT z podstawową stawką podatku VAT, tj. 23%.

W dziewięciu przypadkach Wnioskodawca wykonał nowe przyłącza do istniejących obiektów budownictwa mieszkaniowego objętych społecznym programem mieszkaniowym. W budynkach tych znajdują się wyłącznie lokale mieszkalne. Wnioskodawca nie dysponuje jednak żadnymi dokumentami potwierdzającymi przynależność budynków do obiektów budownictwa mieszkaniowego objętych społecznym programem mieszkaniowym.

W jednym przypadku zmodernizowane zostało przez Wnioskodawcę istniejące przyłącze wodociągowe do istniejącego obiektu budownictwa mieszkaniowego. W budynku tym znajdują się lokale mieszkalne, Na parterze budynku znajduje się pomieszczenie z przeznaczeniem na lokal handlowo - usługowy. Budynek nie jest jeszcze zamieszkany. Wnioskodawca również nie dysponuje dokumentami potwierdzającymi przynależność obiektu do budownictwa mieszkaniowego.

Wnioskodawca usługi polegające na budowie i modernizacji przyłączy wodociągowych klasyfikuje jako roboty ogólnobudowlane związane z budową sieci rozdzielczych, włączając prace pomocnicze (PKWiU 42.21.22.0) zgodnie z obowiązującą klasyfikacją PKWiU z 2008 r., obowiązującą od 1 stycznia 2011 r. dla celów podatku od towarów i usług.

Mając na uwadze przywołane wyżej przepisy, a w szczególności art. 41 ust. 12 ustawy, należy stwierdzić, iż roboty budowlane związane z budową lub modernizacją przyłącza wodociągowego, korzystają ze stawki 8% tylko w takim zakresie w jakim są one wykonywane w obrębie budynku zaliczanego do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Jeżeli natomiast roboty te są wykonywane poza obrębem budynku, tzn. od istniejącego wodociągu do budynku będącego obiektem budownictwa mieszkaniowego, to w świetle cytowanych wyżej przepisów nie będą one korzystały ze stawki preferencyjnej i będą opodatkowane stawką 23%.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, iż usługi polegające na wykonaniu przyłącza wodociągowego do budynku będącego obiektem budownictwa mieszkaniowego objęte są preferencyjną stawką podatku VAT 8%, należy uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Końcowo należy wskazać, iż organy podatkowe nie są właściwe do klasyfikowania wyrobów i usług do odpowiednich grupowań statystycznych. Do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem czynności oraz prawidłowym zaklasyfikowaniem tych czynności do właściwych grupowań statystycznych, obowiązany jest podatnik. W związku z powyższym, w niniejszej interpretacji tut. Organ odniósł się wyłącznie do klasyfikacji podanej przez Wnioskodawcę we wniosku.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Kośnego 70, 45-372 Opole, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl