IPTPP2/443-420/11-6/IR - Możliwość zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług sprzedaży prawa własności nieruchomości gruntowej oraz prawa własności naniesień na tej nieruchomości.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 14 listopada 2011 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP2/443-420/11-6/IR Możliwość zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług sprzedaży prawa własności nieruchomości gruntowej oraz prawa własności naniesień na tej nieruchomości.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 29 lipca 2011 r. (data wpływu 1 sierpnia 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 25 października 2011 r. (data wpływu 26 października 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z podatku VAT sprzedaży prawa własności nieruchomości gruntowej złożonej z działki o nr 69/4 oraz prawa własności naniesień na ww. nieruchomości - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 sierpnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z podatku VAT sprzedaży prawa własności nieruchomości gruntowej złożonej z działki o nr 69/4 oraz prawa własności naniesień na ww. nieruchomości.

Przedmiotowy wniosek pismem z dnia 25 października 2011 r. (data wpływu 26 października 2011 r.) został uzupełniony poprzez doprecyzowanie zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca prowadzi firmę wpisaną do rejestru przedsiębiorców Firma działając w formie Spółki Cywilnej nabyła od Przedsiębiorstwa w zarządzie komisarycznym nieruchomość gruntową, złożoną z działek o nr 69/3 i 69/4 (o pow. odpowiednio 354 m 2 i 1550 m 2) i mocą aktów notarialnych z 16 lipca 1998 r., oraz z 28 stycznia 1999 r. spisanych w Kancelarii Notariusza stała się użytkownikiem wieczystym ww. gruntu i właścicielem budowli i budynków posadowionych na tym gruncie.

Od tych czynności prawnych - w części dotyczącej nabycia praw własności budynków-naliczony był podatek VAT wg stawki 22%. Na działce 69/4, zgodnie z wypisem z kartoteki budynków, posadowione są budynki o numerach 305, 306 i 307.

Działając już jako Spółka Jawna, w dniu 19 grudnia 2006 r. aktem notarialnym, spisanym w Kancelarii Notariusz., nabyła od Gminy prawa własności ww. nieruchomości (złożonej z działek o nr 69/3 i 69/4, użytkowanych wg wypisu z rejestru gruntów jako zurbanizowany teren niezabudowany oznaczony symbolem Bp, oraz teren mieszkaniowy - oznaczony symbolem B) za cenę obejmującą kwotę podatku VAT, wg stawki 22%. Podatek ten pomniejszył kwotę podatku należnego w rozliczeniach Spółki Jawnej z Urzędem Skarbowym.

Obecnie Wspólnicy Spółki zamierzają zbyć prawa własności do nieruchomości gruntowej, złożonej z działek o nr 69/3 i 69/4, oraz prawa do naniesień na ww. nieruchomości na rzecz samych wspólników i ich małżonków.

W piśmie z dnia 25 października 2011 r. stanowiącym uzupełnienie wniosku Wnioskodawca wskazał, iż od dnia 1 czerwca 1993 r. jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Jako Spółka Jawna działa od dnia 1 marca 2002 r. (data wpisu do KRS). Wnioskodawca Spółką Jawną stał się w wyniku przekształcenia z mocy powszechnie obowiązujących przepisów, wiążących z osiągnięciem przez spółkę cywilną przychodu netto powyżej 400.000 Euro w każdym z dwóch kolejnych lat (w tym przypadku w latach 2000 i 2001) konieczność przekształcenia w spółkę jawną (art. 26 § 4 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Dz. U. Nr 94, poz. 1037). Spółka Jawna stała się bezpośrednim następcą prawnym spółki cywilnej w wyniku jej przekształcenia, które nastąpiło na podstawie przepisów określonych powyżej. To następstwo prawne objęło prawa i obowiązki również w stosunku do majątku spółki cywilnej, w tym do działki nr 69/3 i 69/4. Z chwilą przekształcenia spółki cywilnej w spółkę jawną, bez konieczności dodatkowych aktów nastąpiło objęcie we władanie na prawach własności przedmiotowej nieruchomości przez Spółkę Jawną. Żadna ze wspomnianych spółek, ani spółka cywilna, ani spółka jawna, nie dokonywała ulepszeń budynków i budowli o kwotę większą niż 30% ich początkowej wartości. W stosunku do ww. obiektów dostawcy przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Dla przedmiotowej działki nr 69/3 (obręb S-1, 60/3, obszar nr 93) mocą uchwały Rady Miejskiej przystąpiono do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Rezultat prac nad ww. terenem jest wiec nieznany. Mały rozmiar ww. działki i jej usytuowanie (znajduje się poza linią zabudowy) powoduje, iż będzie ona pełnić funkcje przejazdową pomiędzy działką nr 69/4 a ulicą O., nie powstanie więc na niej żadna budowla czy budynek. Do chwili obecnej nie wydano dla ww. działki decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowaniu terenu, w chwili obecnej działka jest gruntem niezabudowanym utwardzonym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w transakcji zbycia prawa własności nieruchomości gruntowej, złożonej z działki o nr 69/4 oraz prawa własności naniesień na ww. nieruchomości na rzecz samych wspólników i ich małżonków będzie miało miejsce naliczenie podatku VAT od całości transakcji bądź jej części, czy też niniejsza transakcja będzie zwolniona z opodatkowania podatkiem VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, ww. czynność będzie czynnością zwolnioną z opodatkowania podatkiem VAT. W świetle definicji art. 2 pkt 14 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w roku 2006 nie miało miejsca tzw. pierwsze zasiedlenie, gdyż Spółka Jawna nie była pierwszym nabywcą lub użytkownikiem budynków, budowli lub ich części, po ich wybudowaniu lub ulepszeniu. W chwili obecnej nie zachodzi też stan "sprzed pierwszego zasiedlenia" oraz nie ma miejsca sytuacja, gdy pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata. Sama Spółka nie dokonywała też wydatków na ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, w kwocie co najmniej równej 30% wartości początkowej. Nie zachodzi więc wyjątek opisany w art. 43 ust. 1 pkt 10 litera a) i b) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Ponadto biorąc pod uwagę dyspozycję art. 29 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) stanowiącą, iż w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale związanych z gruntem z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu (podatkowo "grunt podziela kwalifikację budynków i budowli) zdaniem Wnioskodawcy słuszne jest przyjęcie poglądu, iż przedmiot planowanej sprzedaży nieruchomości gruntowej położonej, złożonej z działek o nr 69/3 i 69/4, oraz prawa własności naniesień na ww. nieruchomości na rzecz samych wspólników i ich małżonków jest zwolniony z podatku od towarów i usług, zachodzi bowiem dostawa budynków, budowli lub ich części bez zaistnienia wyjątków wskazanych w art. 43 ust. 1 pkt 10 litera a) i b) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy wynika, że dostawę towarów stanowi przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 ust. 6 ustawy).

Stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22% z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże, w myśl art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Podkreślić także należy, iż zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku.

Jednym z takich wyjątków jest zwolnienie od podatku dostawy budynków, budowli lub ich części wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Stosownie do art. 2 pkt 14 ustawy przez pierwsze zasiedlenie rozumieć należy oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Aby można było mówić o pierwszym zasiedleniu, musi dojść do oddania budynku do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, a za takie można rozumieć m.in. objęcie we władanie budynku, budowli lub ich części przez pierwszego nabywcę lub pierwszego użytkownika. Przedmiotowa nieruchomość winna być przyjęta przez nabywcę do użytkowania. Wydanie przedmiotowego obiektu nabywcy winno nastąpić w ramach wykonania przez sprzedającego czynności podlegających opodatkowaniu. Pierwsze zasiedlenie będzie miało miejsce wówczas, gdy wybudowany lub zmodernizowany budynek (obiekt) zostanie sprzedany lub np. oddany w dzierżawę, bowiem zarówno sprzedaż jak i dzierżawa są czynnościami podlegającymi opodatkowaniu. Zatem należy uznać że pierwsze zasiedlenie zachodzi w momencie sprzedaży lub oddania budynku (budowli) do użytkowania pierwszemu najemcy (dzierżawcy).

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że dostawa nieruchomości, spełniających określone w przepisach warunki, może korzystać ze zwolnienia od podatku VAT. Wykluczenie z tego zwolnienia następuje w sytuacji, gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz w sytuacji, gdy od momentu pierwszego zasiedlenia nie minęły co najmniej 2 lata.

Ponadto w myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym w pkt 10, pod warunkiem, że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Jak stanowi przepis art. 43 ust. 7a ustawy, warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b) nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

Analizując powyższe przepisy stwierdzić należy, że jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części nie będzie mogła korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, wówczas należy poddać badaniu zaistnienie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca będąc zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług prowadzi działalność w formie Spółki Jawnej. Firma działając w formie Spółki Cywilnej nabyła od Przedsiębiorstwa w zarządzie komisarycznym nieruchomość gruntową, złożoną z działek o nr 69/3 i 69/4 (o pow. odpowiednio 354 m 2 i 1550 m 2) i mocą aktów notarialnych z 16 lipca 1998 r., oraz z 28 stycznia 1999 r., stała się użytkownikiem wieczystym ww. gruntu i właścicielem budowli i budynków posadowionych na tym gruncie. Od tych czynności prawnych - w części dotyczącej nabycia praw własności budynków - naliczony był podatek VAT wg stawki 22%. Na działce 69/4, zgodnie z wypisem z kartoteki budynków, posadowione są budynki o numerach 305, 306 i 307. Wnioskodawca działając już jako Spółka Jawna, w dniu 19 grudnia 2006 r. aktem notarialnym, nabyła od Gminy prawa własności ww. nieruchomości (złożonej z działek o nr 69/3 i 69/4, użytkowanych wg wypisu z rejestru gruntów jako zurbanizowany teren niezabudowany oznaczony symbolem Bp, oraz teren mieszkaniowy - oznaczony symbolem B) za cenę obejmującą kwotę podatku VAT, wg stawki 22%. Podatek ten pomniejszył kwotę podatku należnego w rozliczeniach Spółki Jawnej z Urzędem Skarbowym. Obecnie Wspólnicy Spółki zamierzają zbyć prawa własności do nieruchomości gruntowej, złożonej z działek o nr 69/3 i 69/4, oraz prawa do naniesień na ww. nieruchomości na rzecz samych wspólników i ich małżonków.

Nadto Wnioskodawca doprecyzował, iż jako Spółka Jawna działa od dnia 1 marca 2002 r. (data wpisu do KRS). Spółką Jawną stał się w wyniku przekształcenia z mocy powszechnie obowiązujących przepisów, wiążących z osiągnieciem przez spółkę cywilną przychodu netto powyżej 400.000 Euro w każdym z dwóch kolejnych lat (w tym przypadku w latach 2000 i 2001) konieczność przekształcenia w spółkę jawną (art. 26 § 4 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Dz. U. Nr 94, poz. 1037). Spółka Jawna stała się bezpośrednim następcą prawnym spółki cywilnej w wyniku jej przekształcenia, które nastąpiło na podstawie przepisów określonych powyżej. To następstwo prawne objęło prawa i obowiązki również w stosunku do majątku spółki cywilnej, w tym do działki nr 69/3 i 69/4. Z chwilą przekształcenia spółki cywilnej w spółkę jawną, bez konieczności dodatkowych aktów nastąpiło przejęcie na prawach własności przedmiotowej nieruchomości przez Spółkę Jawną. Żadna ze wspomnianych spółek, ani spółka cywilna, ani spółka jawna, nie dokonywała ulepszeń budynków i budowli o kwotę większą niż 30% ich początkowej wartości. W stosunku do ww. obiektów przysługiwało Wnioskodawcy prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Analizując powołaną wcześniej definicję pierwszego zasiedlenia stwierdzić należy, że aby można było mówić o pierwszym zasiedleniu obiekt musi zostać oddany do użytkowania, a ponadto czynność ta powinna podlegać opodatkowaniu. Z powyższej definicji wynika zatem, że oddanie do użytkowania powinno nastąpić w ramach czynności podlegających opodatkowaniu, a za taką należy uznać umowę sprzedaży, najmu czy dzierżawy, pod warunkiem, że jest to czynność objęta zakresem ustawy o podatku od towarów i usług, nawet jeśli na podstawie przepisów szczególnych korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Mając na względzie powołane przepisy prawa oraz opisane zdarzenie przyszłe wskazać należy, że planowana sprzedaż nie nastąpi w ramach pierwszego zasiedlenia, a ponadto od tej czynności upłynął okres dłuższy niż 2 lata, tym samym spełnione są przesłanki do zastosowania przy sprzedaży prawa własności naniesień na nieruchomości gruntowej oznaczonej jako działka nr 69/4 zwolnienia od podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Zgodnie z art. 29 ust. 5 ustawy o VAT w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Powyższe oznacza, iż do zbycia gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale związanych z gruntem. Jeżeli dostawa budynków i budowli korzysta ze zwolnienia od podatku VAT, ze zwolnienia takiego korzysta również zbycie gruntu, na którym obiekty te są posadowione.

W świetle cyt. wyżej przepisów stwierdzić należy, iż sprzedaż nieruchomości gruntowej złożonej z działki nr 69/4 wraz ze znajdującymi się na niej naniesieniami podlega zwolnieniu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 w związku z art. 29 ust. 5 ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie tut. Urząd informuje, iż w części dotyczącej zbycia prawa własności nieruchomości gruntowej oznaczonej jako działka nr 69/3 wydane zostało odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl