IPTPP2/443-42/14-2/PR - Możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub w części w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 24 lutego 2014 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP2/443-42/14-2/PR Możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub w części w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 17 stycznia 2014 r. (data wpływu 20 stycznia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 stycznia 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części w związku z realizacją projektu.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Stowarzyszenie w dniu 31 lipca 2013 r. złożyło wniosek o przyznanie pomocy w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla Małych Projektów w ramach Osi 4 LEADER na lata 2007-2013. Planowana operacja ma na celu umożliwienie mieszkańcom X i sąsiednich miejscowości, a także turystom, skorzystania ze sprzętu sportowego oraz zajęć w formie aerobiku, a co za tym idzie promocję aktywnego trybu życia na obszarze wiejskim oraz wzrost aktywności lokalnych mieszkańców.

Całkowita wartość projektu to 7 929,00 zł, w tym VAT 1 202,16 zł. W dniu 13 stycznia 2013 r. została podpisana umowa Nr z Urzędem Marszałkowskim Województwa na realizację niniejszej operacji.

Projekt zakłada zakup sprzętu sportowego przeznaczonego na cele popularyzacji aktywnego trybu życia, poprawy kondycji fizycznej mieszkańców, sąsiednich miejscowości oraz turystów. Jest to jedyny tego typu projekt na terenie miejscowości, w której brakuje siłowni lub wyposażonej sali ćwiczeń, z której mogłyby skorzystać dzieci oraz dorośli spędzając aktywnie czas. Stowarzyszenie wychodzi z inicjatywą stworzenia bazy do promocji aktywnego trybu życia oraz poprawy kondycji fizycznej mieszkańców. W tym celu Stowarzyszenie zaplanowało zakup następujących towarów: hantle winylowe - 15 kplt., maty do ćwiczeń - 15 szt., magnetyczny rower treningowy - 1 szt., bieżnia elektryczna - 1 szt., wieża do odtwarzania muzyki - 1 szt. W ramach realizacji zadania zaplanowano również wynagrodzenie dla wykwalifikowanego trenera, który poprowadzi zajęcia sportowe z aerobiku, który będzie rozpoczynał działania w celu promocji zdrowego stylu życia oraz wpłynie na poprawę kondycji fizycznej mieszkańców.

Planowany projekt zakłada organizację zajęć sportowych z aerobiku (20 godzin), w których wezmą udział osoby z terenu X oraz inni chętni zgłaszający się do projektu. Zarówno udział w zajęciach sportowych, jak też korzystanie ze sprzętu zakupionego w ramach projektu będzie miało charakter bezpłatny.

Zaplanowane przedsięwzięcia mają charakter społeczny i w pełni bezpłatny. Zakupiony sprzęt będzie wykorzystywany do organizowania zajęć sportowych dla mieszkańców - osób dorosłych i dzieci oraz turystów.

Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, gdyż działalność Stowarzyszenia opiera się na działalności społecznej na rzecz lokalnej społeczności. Dokonane zakupy towarów w ramach realizacji wskazanego działania będą wykorzystywane wyłącznie do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Zakupione towary nie będą w żadnym stopniu wykorzystywane do celów zarobkowych, gdyż celem działalności statutowej Stowarzyszenia jest działalność bezpłatna. Zakupione towary posłużą do sprawnej organizacji zajęć sportowych, staną się bazą do promowania aktywnego trybu życia. Udział w przewidzianych spotkaniach sportowych, jak również sposób wykorzystywania zakupionych towarów nie będzie w żaden sposób związany z działalnością odpłatną. Celem projektu jest podnoszenie jakości życia społeczności lokalnej na danym obszarze objętym lokalną strategią rozwoju. Wyposażenie nabyte w ramach umowy z Urzędem Marszałkowskim będzie służyć wyłącznie społeczności lokalnej, która bezpłatnie będzie mogła korzystać z zakupionego sprzętu oraz z proponowanych zajęć sportowych. Faktury VAT dokumentujące zakup sprzętu sportowego w związku z realizacją przedmiotowego projektu są wystawiane na Wnioskodawcę.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Stowarzyszenie w odniesieniu do realizowanych zadań ma możliwość odliczenia podatku VAT w całości czy w części.

Zdaniem Wnioskodawcy, podając się na art. 15 Ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.) nie jest podatnikiem podatku VAT, w związku z czym Wnioskodawca nie będzie mógł w żaden sposób odzyskać poniesionego podatku VAT, ponieważ ww. działanie nie będzie wykorzystane na cele działalności opodatkowanej podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - mocą ust. 2 powołanego artykułu - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Według art. 34 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 z późn. zm.), stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

Stosownie do przepisu art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Natomiast w myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2014 r. - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2014 r. obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższych przepisów wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko w przypadku, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy dokonywane zakupy towarów i usług mają związek z czynnościami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca, niebędący zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, złożył wniosek o przyznanie pomocy w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla Małych Projektów w ramach Osi 4 LEADER na lata 2007-2013. Planowana operacja ma na celu umożliwienie mieszkańcom X i sąsiednich miejscowości, a także turystom, skorzystania ze sprzętu sportowego oraz zajęć w formie aerobiku, a co za tym idzie promocję aktywnego trybu życia na obszarze wiejskim oraz wzrost aktywności lokalnych mieszkańców. W dniu 13 stycznia 2013 r. została podpisana umowa z Urzędem Marszałkowskim na realizację niniejszej operacji. Projekt zakłada zakup sprzętu sportowego przeznaczonego na cele popularyzacji aktywnego trybu życia, poprawy kondycji fizycznej mieszkańców, sąsiednich miejscowości oraz turystów. W ramach realizacji zadania zaplanowano również wynagrodzenie dla wykwalifikowanego trenera, który poprowadzi zajęcia sportowe z aerobiku, który będzie rozpoczynał działania w celu promocji zdrowego stylu życia oraz wpłynie na poprawę kondycji fizycznej mieszkańców. Zaplanowane przedsięwzięcia mają charakter społeczny i w pełni bezpłatny. Dokonane zakupy towarów w ramach realizacji wskazanego działania będą wykorzystywane wyłącznie do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Zakupione towary nie będą w żadnym stopniu wykorzystywane do celów zarobkowych, gdyż celem działalności statutowej Stowarzyszenia jest działalność bezpłatna. Faktury VAT dokumentujące zakup sprzętu sportowego w związku z realizacją przedmiotowego projektu są wystawiane na Wnioskodawcę.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w stosunku do podmiotów niebędących zarejestrowanymi podatnikami VAT czynnymi. W omawianej sprawie warunki uprawniające do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie są spełnione, ponieważ - jak wskazał Wnioskodawca - dokonane zakupy towarów w ramach realizacji działania będą wykorzystywane wyłącznie do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług oraz Zainteresowany nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. W związku z powyższym Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione z tytułu realizacji przedmiotowego projektu. Tym samym Zainteresowanemu z tego tytułu nie przysługuje prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części w związku z realizacją projektu, ponieważ wydatki poniesione w ramach realizacji projektu nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług oraz Zainteresowany nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku, nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zaznacza się, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl