IPTPP2/443-419/14-2/JS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 czerwca 2014 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP2/443-419/14-2/JS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 28 maja 2014 r. (data wpływu 2 czerwca 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją inwestycji pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 czerwca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją inwestycji pn. "...".

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Powiat X (Wnioskodawca) w myśl art. 4 ust. 1 pkt 6, 15, 19 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jedn.: z 2001 r. Dz. U. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.) wykonuje zadania publiczne o charakterze ponadgminnym między innymi w zakresie transportu zbiorowego i dróg publicznych, porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli, utrzymania powiatowych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych. Zgodnie z art. 20 pkt 4 i 5 Ustawy o drogach publicznych do Zarządcy drogi należy w szczególności utrzymywanie nawierzchni drogi, chodników, drogowych obiektów inżynierskich, urządzeń zabezpieczających ruch i innych urządzeń związanych z drogą, a także realizacja zadań w zakresie inżynierii ruchu. Ze względu na konieczność poprawy bezpieczeństwa dzieci uczęszczających do szkół zlokalizowanych przy drogach powiatowych, Zarząd Powiatu... zdecydował o montażu przy przejściach dla pieszych oznakowania pionowego podświetlanego - znaki D-6 i T-27 z światłami pulsacyjnymi, zasilanymi ogniwami solarnymi. Z uwagi na nałożone ustawami zadania, Wnioskodawca zamierza przystąpić do realizacji inwestycji pn. "...". Celem zadania jest podwyższenie bezpieczeństwa przy szkołach na drogach powiatowych. Zarząd Powiatu podjął decyzję o realizacji ww. zadania w 2014 r.

W ramach ww. zadania zostanie zrealizowane:

1.

droga powiatowa nr:..:

a.

montaż na jednej konstrukcji wsporczej znaku aktywnego D-6 i T-27 zasilanego za pomocą ogniwa solarnego z dwiema pulsującymi lampami. Praca ciągła znaków aktywnych w trybie pulsacyjnym od godz. 6.00 do godz. 20.00, a od godz. 20.00 do godz. 6.00 uruchamianych za pomocą czujnika ruchu - 2 kpl. (po obu stronach jezdni),

b.

oznakowanie poziome jezdni P-10 wraz z montażem aktywnych elementów odblaskowych emitujących światło za pomocą diod LED, zasilanych baterią słoneczną,

c.

wykonanie oznakowania poziomego jezdni (wysepki) kanalizującej ruch wraz z montażem aktywnych elementów odblaskowych, emitujących światło za pomocą diod LED, zasilanych baterią słoneczną,

d.

opracowanie i uzgodnienie stałej organizacji ruchu dla elementów będących przedmiotem umowy,

2.

droga powiatowa nr:..:

a.

montaż na jednej konstrukcji wsporczej znaku aktywnego D-6 i T-27 zasilanego za pomocą ogniwa solarnego z dwiema pulsującymi lampami. Praca ciągła znaków aktywnych w trybie pulsacyjnym od godz. 6.00 do godz. 20.00, a od godz. 20.00 do godz. 6.00 uruchamianych za pomocą czujnika ruchu - 2 kpl. (po obu stronach jezdni),

b.

oznakowanie poziome jezdni P-10 wraz z montażem aktywnych elementów odblaskowych, emitujących światło za pomocą diod LED, zasilanych baterią słoneczną,

c.

opracowanie i uzgodnienie stałej organizacji ruchu dla elementów będących przedmiotem umowy,

3.

droga powiatowa nr:..:

a.

montaż na jednej konstrukcji wsporczej znaku aktywnego D-6 i T-27 zasilanego za pomocą ogniwa solarnego z dwiema pulsującymi lampami. Praca ciągła znaków aktywnych w trybie pulsacyjnym od godz. 6.00 do godz. 20.00, a od godz. 20.00 do godz. 6.00 uruchamianych za pomocą czujnika ruchu - 2 kpl. (po obu stronach jezdni),

b.

oznakowanie poziome jezdni P-10 wraz z montażem aktywnych elementów odblaskowych, emitujących światło za pomocą diod LED, zasilanych baterią słoneczną,

c.

opracowanie i uzgodnienie stałej organizacji ruchu dla elementów będących przedmiotem umowy,

4.

opracowanie dokumentacji technicznej,

5.

kaseton ze znakami aktywnymi D-6 i T-27 podświetlonymi pulsującymi diodami,

6.

zasilanie znaków aktywnych z akumulatora 12V połączonego z ogniwem solarnym o wymiarach minimum 534*634 mm,

7.

fundament z betonu klasy C 16/20 wykonany "na mokro", głębokość kotwienia minimum 1,0 m, wysokość fundamentu minimum 0,9 m, przekrój poziomy minimum 0,35 x 0,35 m,

8.

konstrukcja wsporcza znaku - rura stalowa ocynkowana o wysokości min. 4,4 m od poziomu posadowienia do zwieńczenia.

Wyłonienie wykonawcy ww. zadania nastąpi w wyniku postępowania o udzielenie zamówienia publicznego przeprowadzonego w trybie przetargu nieograniczonego.

Faktury dokumentujące realizację zadania, będącego przedmiotem wniosku, będą wystawione na Wnioskodawcę. Powiat nabyte towary i usługi będzie wykorzystywał do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Wnioskodawca zamierza ubiegać się o dofinansowanie z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w dziedzinie ochrony powietrza (dotacja 80% wartości zadania, 20% wkład własny Powiatu), gdzie interpretacja indywidualna w sprawie możliwości prawnej odzyskania podatku od towarów i usług (VAT) wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej stanowi załącznik obligatoryjny do wniosków o dofinansowanie dla ww. projektu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca realizując wyżej opisany projekt ma prawo do odliczenia podatku VAT zapłaconego w trakcie realizacji projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie posiada prawa do odliczenia podatku naliczonego do nakładów inwestycyjnych związanych z realizacją inwestycji, co wynika wprost z zapisu art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, który stanowi, iż w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku naliczonego z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4 i art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z powyższego uregulowania wynika, że prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje jedynie podatnikom w związku z zakupem towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych. Istotną zasadą dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego jest istnienie związku tegoż podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi. Powyższa zasada wyklucza zatem możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi. W związku z faktem, iż poniesione przez Wnioskodawcę wydatki związane z realizacją inwestycji nie są związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, zdaniem Wnioskodawcy, nie przysługuje podatnikowi (Powiatowi) prawo do odliczenia podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z ogólną zasadą zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do treści art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7 (niewystępujących w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W świetle postanowień art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - stosownie do treści art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - (Dz.Urz.UE.L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca w myśl art. 4 ust. 1 pkt 6, 15, 19 ustawy o samorządzie powiatowym wykonuje zadania publiczne o charakterze ponadgminnym między innymi w zakresie transportu zbiorowego i dróg publicznych, porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli, utrzymania powiatowych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych. Ze względu na konieczność poprawy bezpieczeństwa dzieci uczęszczających do szkół zlokalizowanych przy drogach powiatowych, Zarząd Powiatu... zdecydował o montażu przy przejściach dla pieszych oznakowania pionowego podświetlanego - znaki D-6 i T-27 z światłami pulsacyjnymi, zasilanymi ogniwami solarnymi. Z uwagi na nałożone ustawami zadania, Wnioskodawca zamierza przystąpić do realizacji inwestycji pn. "...". Wnioskodawca zamierza ubiegać się o dofinansowanie z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w dziedzinie ochrony powietrza (dotacja 80% wartości zadania, 20% wkład własny Powiatu). Celem zadania jest podwyższenie bezpieczeństwa przy szkołach na drogach powiatowych. Zarząd Powiatu podjął decyzję o realizacji ww. zadania w 2014 r. W ramach ww. zadania zostaną zrealizowane inwestycje związane z drogą powiatową nr:.., drogą powiatową nr:.., drogą powiatową nr:. Faktury dokumentujące realizację zadania, będącego przedmiotem wniosku, będą wystawione na Wnioskodawcę. Powiat nabyte towary i usługi będzie wykorzystywał do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ - jak wskazał Wnioskodawca - nabyte towary i usługi będzie wykorzystywał do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, Zainteresowany nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji przedmiotowej inwestycji. Tym samym Wnioskodawcy z tego tytułu nie będzie przysługiwać prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją inwestycji pn. "...", ponieważ wydatki poniesione w ramach realizacji tej inwestycji nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl