IPTPP2/443-416/13-2/IR - Możliwość opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji celowej z budżetu państwa przyznanej na pokrycie kosztów przedsięwzięcia.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 23 lipca 2013 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP2/443-416/13-2/IR Możliwość opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji celowej z budżetu państwa przyznanej na pokrycie kosztów przedsięwzięcia.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 23 maja 2013 r. (data wpływu 27 maja 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku obowiązku opodatkowania podatkiem VAT otrzymanej dotacji na realizację projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 maja 2013 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku obowiązku opodatkowania podatkiem VAT otrzymanej dotacji na realizację projektu pn. "...".

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Ośrodek (Wnioskodawca) działa w oparciu o ustawę z dnia 22 października 2004 r. o jednostkach doradztwa rolniczego (tekst jedn.: Dz. U. z dnia 19 kwietnia 2013 r., poz. 474). Ośrodek jest samorządową wojewódzką osobą prawną (art. 2 ust. 1 pkt 2a) ustawy. Realizując zadania wynikające z art. 4 ust. 2 nie pobiera za nie odpłatności zgodnie z ust. 3 tegoż artykułu. Na realizację nieodpłatnych zadań z zakresu doradztwa rolniczego Ośrodek zgodnie z art. 11 ust. 2 ustawy otrzymuje z budżetu państwa dotację celową. W oparciu o art. 4 ust. 4 Wnioskodawca może prowadzić działalność gospodarczą w zakresie w wyżej wymienionym ustępie art. 4.

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT i prowadzi rachunkowość w oparciu o ustawę o rachunkowości z dnia 29 września 1994 r. (tekst jedn.: Dz. U. z dnia 11 marca 2013 r., poz. 330). Do prowadzenia rachunkowości w oparciu o ustawę o rachunkowości obliguje Zainteresowanego art. 11 ust. 4 ustawy o jednostkach doradztwa rolniczego.

W bieżącym roku Ośrodek ma podpisać umowę dotacji z Województwem na realizację w latach 2013-2015 projektu "..." stanowiącego część programu "..." realizowanego przez Województwo w Partnerstwie z Ośrodkiem P. współfinansowanego ze środków Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy.

Otrzymana dotacja przeznaczona będzie na:

1.

Organizację i przeprowadzenie 5 konferencji.

2.

Opracowanie i wydanie zbioru potraw regionalnych.

3.

Organizację i przeprowadzenie szkoleń.

4.

Opracowanie 12 wniosków na Listę Produktów Tradycyjnych.

5.

Wytyczenie szlaku "...".

6.

Promocja działania "...".

7.

Zarządzanie projektem.

W związku z realizacją projektu Wnioskodawca zakupi materiały, usługi i wypłacał będzie wynagrodzenia związane z projektem. Będą to materiały biurowe i usługi w zakresie: wyżywienia, noclegów, wynajmu sal wykładowych, powielania materiałów szkoleniowych, promocji przedsięwzięcia w mediach, usług transportowych i pozostałych usług związanych z realizacją projektu. Zakupy materiałów i usług Zainteresowany będzie dokonywał od dostawców zewnętrznych.

Dotacja na realizację projektu pokrywa tylko koszty z nim związane, a projekt nie przewiduje żadnej odpłatności od uczestników biorących udział w realizacji projektu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w świetle przedstawionych faktów otrzymana dotacja od Województwa na realizację projektu "..." będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, dotację, którą otrzyma od Województwa na realizację projektu "..." zgodnie z art. 29 ust. 1 i art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż będzie to dotacja tyko o charakterze zakupowym. Zatem otrzymana dotacja nie ma wpływu na cenę świadczonych przez Zainteresowanego usług, nie stanowi obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, a tym samym nie podlega opodatkowaniu jako czynność niewymieniona w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W świetle art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Zgodnie z zapisem art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych - art. 15 ust. 2 ustawy

Stosownie do art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Cytowany powyżej przepis stanowi odzwierciedlenie art. 73 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), z treści którego wynika, iż w odniesieniu do dostaw towarów i świadczenia usług innych niż te, o których mowa w art. 74-77, podstawa opodatkowania obejmuje wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną lub którą dostawca lub usługodawca otrzyma w zamian za dostawę towarów lub świadczenie usług, od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takiej dostawy lub świadczenia.

Dla określenia, czy dane dotacje są, czy nie są opodatkowane istotne są szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania. Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, iż w sytuacji gdy podatnik, w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług, otrzymuje dofinansowanie (dotacje, subwencje), stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający element podstawy opodatkowania z tytułu danej dostawy lub świadczenia. Kryterium uznania dotacji za zwiększającą obrót stanowi zatem stwierdzenie, iż dotacja dokonywana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast dotacje niedające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie stanowią obrotu w rozumieniu przepisu art. 29 ust. 1 ustawy, czyli nie zwiększają podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Zatem podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne - na pokrycie kosztów działalności (czy też kosztów realizacji konkretnego zadania) nie zwiększa podstawy opodatkowania, a tym samym nie podlega opodatkowaniu.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca będący czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług działa w oparciu o ustawę z dnia 22 października 2004 r. o jednostkach doradztwa rolniczego. Ośrodek jest samorządową wojewódzką osobą prawną (art. 2 ust. 1 pkt 2a ustawy). Realizując zadania wynikające z art. 4 ust. 2 nie pobiera za nie odpłatności zgodnie z ust. 3 tegoż artykułu. Na realizację nieodpłatnych zadań z zakresu doradztwa rolniczego Wnioskodawca zgodnie z art. 11 ust. 2 ustawy otrzymuje z budżetu państwa dotację celową. W bieżącym roku Zainteresowany ma podpisać umowę dotacji z Województwem na realizację w latach 2013-2015 projektu "..." stanowiącego część programu "..." realizowanego przez Województwo w Partnerstwie z Ośrodkiem P. współfinansowanego ze środków Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy.

Otrzymana dotacja przeznaczona będzie na: organizację i przeprowadzenie 5 konferencji; opracowanie i wydanie zbioru potraw regionalnych; organizację i przeprowadzenie szkoleń; opracowanie 12 wniosków na Listę Produktów Tradycyjnych; wytyczenie szlaku "..."; promocja działania "..."; zarządzanie projektem. W związku z realizacją projektu Wnioskodawca zakupi materiały, usługi i wypłacał będzie wynagrodzenia związane z projektem. Będą to materiały biurowe i usługi w zakresie: wyżywienia, noclegów, wynajmu sal wykładowych, powielania materiałów szkoleniowych, promocji przedsięwzięcia w mediach, usług transportowych i pozostałych usług związanych z realizacją projektu. Dotacja na realizację projektu pokrywa tylko koszty z nim związane, a projekt nie przewiduje żadnej odpłatności od uczestników biorących udział w realizacji projektu.

Biorąc pod uwagę treść powołanych wyżej przepisów prawa oraz przedstawiony przez Wnioskodawcę opis sprawy, w przypadku gdy - jak wskazał Wnioskodawca - dotacja na realizację projektu pokrywa tylko koszty z nim związane, a projekt nie przewiduje żadnej odpłatności od uczestników biorących udział w realizacji projektu, to stwierdzić należy, iż przyznana pomoc nie będzie stanowiła dopłaty do ceny świadczonych usług lecz zwrot poniesionych kosztów. Oznacza to, że przedmiotowa dotacja będzie miała charakter zakupowy. W konsekwencji w związku z realizacją projektu Wnioskodawca nie otrzyma sfinansowanego dotacją wynagrodzenia za świadczone usługi w rozumieniu przepisów ustawy lecz refundację poniesionych kosztów.

Reasumując, w oparciu o tak przedstawiony przez Wnioskodawcę opis zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, że otrzymana dotacja od Województwa na realizację projektu "..." nie będzie stanowiła obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy i tym samym nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (zdarzeniem przyszłym) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl