IPTPP2/443-409/11-5/JN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 listopada 2011 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP2/443-409/11-5/JN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 26 lipca 2011 r. (data wpływu 28 lipca 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 19 października 2011 r. (data wpływu 21 października 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT nieodpłatnego udostępniania związkom zawodowym sali konferencyjnej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 lipca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT nieodpłatnego udostępniania związkom zawodowym sali konferencyjnej.

Pismem z dnia 19 października 2011 r. przedmiotowy wniosek został uzupełniony o doprecyzowanie zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest jednostką L. P., które są, co wynika z art. 32 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 12, poz. 59 z późn. zm.), jednostkami nieposiadającymi osobowości prawnej, uzyskujące przychody z gospodarki leśnej i działalności rolniczej wyłączonej z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 2 ust. 1 i 2 powołanej ustawy oraz uzyskujące przychody opodatkowane tym podatkiem.

1.

Pracownicom, będącym członkami związków zawodowych, zgodnie z § 35 ust. 1 pkt 4 Ponadzakładowego Układu Zbiorowego Pracy dla Pracowników (PUZP), pokrywane są przez pracodawcę, koszty wyjazdów:

a.

w celach wzięcia udziału w posiedzeniach komisji i zespołów roboczych powoływanych na wszystkich szczeblach zarządzania (LP),

b.

zapraszanych na narady, konferencje oraz uroczystości okolicznościowe,

c.

w innych okolicznościach wcześniej uzgodnionych z Dyrektorem.

Koszty wyżej wymienionych delegacji (koszty podroży, diet, noclegów itp.) są rozliczane na zasadach określonych w rozporządzeniach Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej (odpowiednio: Dz. U. Nr 236, poz. 1990 i Dz. U. Nr 36, poz. 1991).

2.

Na podstawie faktury VAT, wystawionej na pracodawcę przez podmiot, u którego na zlecenie związków zawodowych organizowane było spotkanie związkowe i w którym uczestniczył pracownik reprezentujący związki zawodowe, pracodawca pokrywa koszty tego spotkania w wysokości przypadającej proporcjonalnie na pracownika biorącego w nim udział. Do ceny za organizację narady - spotkania związkowego wliczone są koszty pobytu i wyżywienia pracownika uczestniczącego w spotkaniu związkowym oraz wynajęcie sali, na której odbyło się spotkanie związku zawodowego. Wyżej wymienione koszty pokrywane są przez pracodawcę, na podstawie PUZP PGL LP § 35 ust. 1:

a.

w oparciu o pkt 4 (dot. innych okoliczności wcześniej uzgodnionych z Dyrektorem), zgodnie z którym pokrywane są koszty delegacji członków związków zawodowych (pobyt, wyżywienie);

b.

w oparciu o pkt 3, zgodnie z którym jednostki udostępniają nieodpłatnie sale konferencyjne na spotkania związkowe. W opisanym wypadku zamiennie następuje pokrycie kosztów wynajęcia sali konferencyjnej na spotkanie związkowe.

Wystawca faktury VAT do należności za organizację narady dolicza podatek VAT według norm przypisanych. Na fakturze nie są odrębnie wyspecyfikowane koszty pobytu i wyżywienia. Do faktury za organizacje narady, spotkania itp. nie są załączane kalkulacje lub specyfikacje umożliwiające ustalenie kosztów pobytu i wyżywienia.

3. Zgodnie z PUZP PGL LP § 35 ust. 1, pkt 3, w celu udoskonalenia systemu wzajemnej komunikacji, uczestnictwa i porozumienia się na wszystkich szczeblach (zarządzania), pomiędzy pracodawcą (jednostkami LP), na wniosek zakładowych organizacji związkowych, nieodpłatnie udostępniane są przez te jednostki sale konferencyjne na spotkania związkowe.

W piśmie z dnia 19 października 2011 r. (data wpływu 21 października 2011 r.) stanowiącym uzupełnienie wniosku Wnioskodawca wskazał, iż jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy nieodpłatne udostępnienie związkom zawodowym sali konferencyjnej na spotkanie związkowe, na podstawie § 35 ust. 1 pkt 3 Ponadzakładowego Układu Zbiorowego Pracy, podlegało będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z PUZP PGL LP § 35 ust. 1 pkt 3, w celu udoskonalenia systemu wzajemnej komunikacji, uczestnictwa i porozumienia się na wszystkich szczeblach, pomiędzy pracodawcą (jednostkami LP), na wniosek zakładowych organizacji związkowych, nieodpłatnie udostępniane są przez te jednostki sale konferencyjne na spotkania związkowe. Wnioskodawca stoi na stanowisku, że czynność nieodpłatnego udostępnienia sali konferencyjnej na spotkanie związkowe, stanowi wykorzystanie składnika na rzecz działalności Wnioskodawcy i nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Wnioskodawca stanowisko swoje uzasadnia tym, że zgodnie z ustawą z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 854 z późn. zm.):

* art. 6 - związki zawodowe współuczestniczą w tworzeniu korzystnych warunków pracy;,

* art. 23 - związki zawodowe uczestniczą w nadzorze nad przestrzeganiem przepisów oraz zasad bezpieczeństwa pracy.

Ponadto, m.in. zgodnie z art. 40a. ust. 8 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach (tekst jedn.: Dz. U. z 20 U r. Nr 12, poz. 59 z późn. zm.) związki zawodowe opiniują wykazy mieszkań przeznaczonych do sprzedaży. Jak wyżej wykazano, związki zawodowe uczestniczą w życiu gospodarczym jednostki, zatem nieodpłatne udostępnienie im sali konferencyjnej na spotkanie związkowe, na którym rozstrzygają się sprawy związane z funkcjonowaniem jednostki i dotyczące naszych pracowników, jest wykorzystaniem sali dla celów naszej działalności gospodarczej i nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem nie spełnia definicji świadczenia usług, o których mowa w art. 8 ust. 2 powołanej ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...) - art. 7 ust. 1 ustawy.

Ponadto, art. 8 ust. 1 ustawy określa, iż przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Stosownie do art. 8 ust. 2 ustawy, za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

1.

użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów

2.

nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Zatem interpretując powyższy przepis art. 8 ust. 2 pkt 1 ustawy, stwierdzić należy, iż opodatkowaniu podlegać powinno, jako odpłatne świadczenie usług, użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza (w tym w szczególności m.in. do celów osobistych podatnika lub jego pracowników), jeżeli przysługiwało mu prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego, w całości lub w części, przy nabyciu tych towarów.

Tylko łączne zaistnienie ww. przesłanek umożliwia zastosowanie fikcji prawnej i objęcie zakresem opodatkowania VAT usług świadczonych nieodpłatnie. Jeśli jeden z tych warunków nie jest spełniony Wnioskodawca nie powinien opodatkowywać takiego nieodpłatnego świadczenia usług.

Analizując natomiast treść powołanego art. 8 ust. 2 pkt 2, zauważyć należy, że dla ustalenia czy konkretne nieodpłatne świadczenie usług podlega opodatkowaniu na mocy cytowanego wyżej przepisu istotne jest ustalenie celu takiego świadczenia. Jeżeli nieodpłatne świadczenie wpisywało się będzie w cel prowadzonej działalności gospodarczej, wtedy przesłanka uznania takiej nieodpłatnej czynności za odpłatne świadczenie usług, podlegające opodatkowaniu nie zostanie spełniona. Stwierdzenie takie uzależnione jednak jest od konkretnych okoliczności jakie w danej sprawie występują.

Ponadto wskazać należy, iż opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega nieodpłatne świadczenie usług (inne niż wskazane w pkt 1) na cele inne niż działalność gospodarcza podatnika, bez względu na to czy podatnikowi przysługiwało, czy też nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Na podstawie faktury VAT, wystawionej na pracodawcę przez podmiot, u którego na zlecenie związków zawodowych organizowane było spotkanie związkowe i w którym uczestniczył pracownik reprezentujący związki zawodowe, pracodawca pokrywa koszty tego spotkania w wysokości przypadającej proporcjonalnie na pracownika biorącego w nim udział. Do ceny za organizację narady - spotkania związkowego wliczone są koszty pobytu i wyżywienia pracownika uczestniczącego w spotkaniu związkowym oraz wynajęcie sali, na której odbyło się spotkanie związku zawodowego. Wyżej wymienione koszty pokrywane są przez pracodawcę, na podstawie PUZP PGL LP § 35 ust. 1:

a.

w oparciu o pkt 4 (dot. innych okoliczności wcześniej uzgodnionych z Dyrektorem), zgodnie z którym pokrywane są koszty delegacji członków związków zawodowych (pobyt, wyżywienie);

b.

w oparciu o pkt 3, zgodnie z którym jednostki udostępniają nieodpłatnie sale konferencyjne na spotkania związkowe. W opisanym wypadku zamiennie następuje pokrycie kosztów wynajęcia sali konferencyjnej na spotkanie związkowe.

Zgodnie z PUZP PGL LP § 35 ust. 1, pkt 3, w celu udoskonalenia systemu wzajemnej komunikacji, uczestnictwa i porozumienia się na wszystkich szczeblach (zarządzania), pomiędzy pracodawcą (jednostkami LP), na wniosek zakładowych organizacji związkowych, nieodpłatnie udostępniane są przez te jednostki sale konferencyjne na spotkania związkowe.

Mając na uwadze powyższy opis sprawy oraz powołane przepisy należy stwierdzić, iż nieodpłatne udostępnianie sali konferencyjnej na spotkania związkowe, będzie służyło celom działalności gospodarczej, a zatem brak jest podstaw do traktowania nieodpłatnego świadczenia usług jako odpłatnego świadczenia usług w rozumieniu art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy. Tym samym czynność ta jako nieodpłatne świadczenie usług nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Jednocześnie zauważa się, że stosownie do art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, minister właściwy do spraw finansów publicznych na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W przedmiotowej sprawie powyższa interpretacja indywidualna nie wywiera zatem skutku prawnego i nie odnosi się do innych jednostek L. P.

Tut. Organ informuje, że niniejsza interpretacja rozstrzyga kwestię dotyczącą opodatkowania podatkiem VAT nieodpłatnego udostępniania związkom zawodowym sali konferencyjnej, natomiast w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wydano odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Kośnego 70, 45-372 Opole po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl