IPTPP2/443-404/12-6/AW - Możliwość zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług sprzedaży posiłków przygotowywanych w stołówce szkolnej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 3 sierpnia 2012 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP2/443-404/12-6/AW Możliwość zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług sprzedaży posiłków przygotowywanych w stołówce szkolnej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 4 maja 2012 r. (data wpływu 7 maja 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 18 lipca 2012 r. (data wpływu 23 lipca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla sprzedaży:

* posiłków przygotowywanych w stołówce szkolnej i finansowanych przez MOPS (GOPS) oraz przez Dom Dziecka dla własnych uczniów oraz uczniów innej szkoły - jest nieprawidłowe,

* usług gastronomicznych na rzecz Starostwa Powiatowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 maja 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla sprzedaży posiłków przygotowywanych w stołówce szkolnej:

* dla własnych uczniów i nauczycieli,

* dla nauczycieli i pracowników szkoły, emerytów - byłych pracowników szkoły, osób z zewnątrz,

* finansowanych przez MOPS (GOPS) dla własnych uczniów oraz uczniów innej szkoły,

* finansowanych przez Dom Dziecka dla własnych uczniów oraz uczniów innej szkoły,

* dla uczniów innej szkoły

- oraz w zakresie świadczenia usług gastronomicznych na rzecz Starostwa Powiatowego.

Pismem z dnia 18 lipca 2012 r. wniosek został uzupełniony o doprecyzowanie stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych wnioskuje o udzielenie pisemnej interpretacji prawa podatkowego w sprawie podatku VAT na usługi stołówkowe świadczone w stołówce szkolnej.

Szkoła jest jednostką budżetową, której organem prowadzącym jest Starostwo Powiatowe. Prowadzi działalność edukacyjną i jest czynnym podatnikiem podatku VAT.

Dla uczniów uczących się poza miejscem stałego zamieszkania szkoła prowadzi internat, w którym funkcjonuje stołówka szkolna. Stołówka i internat są integralną częścią szkoły. Wszystkie usługi wykonywane są w ramach jednego podmiotu gospodarczego, posiadającego ten sam NIP. Stołówka szkolna prowadzona jest przez personel szkoły.

W internacie zakwaterowani są w pierwszej kolejności uczniowie szkoły, w przypadku posiadania wolnych miejsc również zamiejscowi uczniowie sąsiedniej szkoły. Uczniowie płacą tylko za wyżywienie, koszty zakwaterowania pokrywane są z bieżących dochodów szkoły.

Z bazy noclegowej internatu w ramach wolnych miejsc (w weekendy, ferie zimowe, wakacje) korzystają (z wyżywieniem lub bez) także inni np. przyjezdne grupy sportowców oraz ich trenerzy i opiekunowie, za których płacą kluby sportowe lub inne jednostki.

Ze stołówki internatu korzystają:

1.

całodzienne wyżywienie: wychowankowie internatu (będący uczniami szkoły lub nie),

2.

obiady: uczniowie szkoły, nauczyciele, pozostali pracownicy szkoły, emeryci - byli pracownicy szkoły, członkowie rodzin pracowników, osoby obce, uczniowie innych szkół (w których także są stołówki); jest to więc stołówka ogólnodostępna.

Oprócz korzystania ze stołówki w internacie (osobny budynek), dowożone są stamtąd obiady do głównej siedziby szkoły dla ww. osób. W zależności od możliwości organizacyjnych szkoła przygotowuje i wydaje posiłki na zamówienia (w internacie i w szkole).

Sprzedaż posiłków dla uczniów szkoły i wychowanków internatu (również tych finansowanych przez MOPS/GOPS) odbywa się po kosztach zużycia surowca (tzw. wsad do kotła bez kosztów wynagrodzeń pracowników i składek naliczanych od tych wynagrodzeń oraz kosztów utrzymania stołówki), natomiast dla pozostałych osób z narzutem po pełnych kosztach przygotowania i wydawania posiłków.

Uczniowie za posiłki płacą sami, w przypadku przyznanego dofinansowania - koszty pokrywa MOPS/GOPS lub klub sportowy. W zakresie wydawanych posiłków nie są zawierane umowy z innymi szkołami - uczniowie spoza szkoły płacą we własnym zakresie.

Jednostka klasyfikuje świadczone usługi sprzedaży posiłków dla uczniów, nauczycieli i pozostałych osób korzystających na co dzień ze stołówki jako "Usługi stołówkowe" (PKWiU - obowiązujące dla celów VAT do dnia 31 grudnia 2010 r. - 55.51.10, zaś od dnia 1 stycznia 2011 r. PKWiU 56.29.20) i stosuje obecnie 8% stawkę VAT.

Dla usług dostarczania posiłków dla odbiorców zewnętrznych na zlecenia (PKWiU ex 55.5 do dnia 31 grudnia 2010 r., a od dnia 1 stycznia 2011 r. PKWiU 56.21.19 - Usługi przygotowywania i dostarczania żywności dla pozostałych odbiorców zewnętrznych (catering), szkoła stosuje obecnie stawkę 8%, z wyłączeniem: sprzedaży napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2%; napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%; sprzedaży kawy i herbaty (wraz z dodatkami); napojów bezalkoholowych gazowanych; wód mineralnych; innych towarów w stanie nieprzetworzonym opodatkowanych podstawową stawką VAT.

W piśmie z dnia 18 lipca 2012 r. będącym uzupełnieniem wniosku wskazano, że:

1.

Wnioskodawca na podstawie otrzymanych ze Starostwa zamówień, w ramach zajęć praktycznych uczniów klas gastronomicznych, przygotowuje posiłki dla uczestników konferencji, narad i innych uroczystości organizowanych przez Starostwo;

2.

Dom Dziecka, który zajmuje część budynku internatu, wykupuje obiady w stołówce internatu dla kilku swoich wychowanków, z których część jest uczniami Wnioskodawcy, a część uczęszcza do innych szkół;

3.

W ostatnim czasie posiłki były przygotowywane dla pracowników pedagogicznych, jednak w przeszłości z posiłków korzystali także pracownicy niepedagogiczni. Zamiarem Wnioskodawcy było uzyskanie odpowiedzi na pytanie o posiłki zarówno dla jednej jak i dla drugiej grupy (być może od nowego roku szkolnego będą pracownicy niepedagogiczni korzystający z posiłków);

4.

MOPS (GOPS) jest jednostką budżetową. Finansuje posiłki na podstawie imiennych decyzji wystawianych rodzicom ucznia lub na podstawie przekazanej szkole zbiorczej decyzji z danego Ośrodka. Szkoła nie ma podpisanych umów czy też porozumień z MOPS (GOPS) odnośnie finansowania posiłków dla uczniów;

5.

Dom Dziecka jest jednostką budżetową a jej działalność nie podlega ustawie "o systemie oświaty". Szkoła nie ma podpisanej żadnej umowy z placówką;

6.

Pytanie nr 5 wniosku ORD-IN dotyczy uczniów innej szkoły prowadzonej przez ten sam samorząd powiatowy, który finansuje działalność internatu. Możliwość zakwaterowania ucznia innej szkoły jest zapisana w regulaminie działalności internatu będącym załącznikiem do Statutu Szkoły. Pytanie dotyczy zarówno uczniów będących wychowankami internatu, jak też nie zakwaterowanych w internacie. Szkoła nie ma podpisanej żadnej umowy z inną szkołą odnośnie zakwaterowania tych uczniów w internacie, ponieważ każdy mieszkaniec sam składa odpowiedni wniosek o przyjęcie i sam jest odpowiedzialny za regulowanie należności za wyżywienie a nie szkoła.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Jaką stawką podatku od towarów i usług należy opodatkować:

1.

posiłki finansowane przez MOPS (GOPS) dla własnych uczniów oraz uczniów z innych szkół... (pytanie nr 3 wniosku ORD-IN)

2.

posiłki finansowane przez Dom Dziecka (podlega pod Starostwo Powiatowe) dla własnych uczniów oraz uczniów z innych szkół... (pytanie nr 4 wniosku ORD-IN)

3.

świadczenie usług gastronomicznych na rzecz Starostwa Powiatowego w ramach zamówień... (pytanie nr 6 wniosku ORD-IN)

Zdaniem Wnioskodawcy, uchwałą Rady Powiatu z dnia 28 października 2010 r. szkoła gromadzi na wydzielonym rachunku dochodów środki pochodzące z następujących źródeł: m.in. " (...) 3) wpłat za wyżywienie pokrywające koszty produktów zużytych do przygotowania posiłków oraz koszty przygotowania posiłków dla pracowników, 4) wpłat za zakwaterowanie w internacie, 5) wpływów za świadczone odpłatnie usługi, w szczególności z tytułu organizowanych kursów i szkoleń, imprez sportowych i okolicznościowych, obozów, sprzedaży usług reklamowych, 6) wpływów z tytułu umów najmu lub dzierżawy sal, pomieszczeń i innych powierzchni (...)".

Z uwagi na fakt, że szkoła nie prowadzi stołówki szkolnej wyłącznie na potrzeby własnych uczniów i pracowników szkoły ale ze stołówki korzystają osoby niebędące uczniami albo pracownikami szkoły i przygotowywane są w niej posiłki na odrębne zamówienia - to usługi te nie są zaklasyfikowane jako zwolnione z opodatkowania. Jako stołówka, która nie jest zamknięta dla osób z zewnątrz, świadczy usługi ogólnodostępne.

Artykuł 67a ustawy o systemie oświaty wskazuje, że "w celu zapewnienia prawidłowej realizacji zadań opiekuńczych, w szczególności wspierania prawidłowego rozwoju uczniów, szkoła może zorganizować stołówkę" lecz nie jest to obligatoryjne. Nie jest to usługa ściśle związana z usługami w zakresie kształcenia i wychowania świadczonymi przez szkołę. Dotychczasowe stanowisko szkoły znajduje odzwierciedlenie w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku z dnia 7 grudnia 2007 r. (sygn. akt I SA/Bk 528/07), w którym sąd uznał, że usług stołówki szkolnej nie można zaliczyć do usług edukacyjnych korzystających ze zwolnienia z VAT. Również z odpowiedzi Ministra Finansów z dnia 3 października 2008 r. na interpelację poselską (nr 4913) wynika, że " (...) kwestie związane z podatkiem od wartości dodanej określają przepisy dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L 345 z późn. zm.). Regulacje zawarte w tej dyrektywie uniemożliwiają państwom członkowskim dowolne kształtowanie stawek i zwolnień od tego podatku. Usługi gastronomiczne, w tym świadczone przez bufety, kasyna i stołówki (szkolne, pracownicze, studenckie itp.) w ww. dyrektywie 2006/112/WE, nie są wymienione ani w wykazach dla usług objętych obniżoną stawką podatku VAT, ani też w wykazach dla usług zwolnionych od tego podatku i powinny co do zasady podlegać opodatkowaniu według stawki podstawowej. W warunkach polskich jest to 22% stawka podatku od towarów i usług. Możliwość stosowania przez Polskę 7% stawki podatku od towarów i usług dla usług gastronomicznych, w tym dla wydawanych posiłków za wyodrębnioną odpłatnością przez stołówki szkolne, jak i stołówki prowadzone na terenie innych podmiotów (np. zakładów przemysłowych, uczelni, jednostek wojskowych, organów administracji państwowej) w okresie do dnia 31 grudnia 2010 r., jest wynikiem zmian wprowadzonych postanowieniami art. 1 pkt 6 dyrektywy Rady 2007/75/WE z dnia 20 grudnia 2007 r. zmieniającej dyrektywę 2006/112/WE w odniesieniu do niektórych przepisów tymczasowych, dotyczących stawek podatku od wartości dodanej."

Od 2011 r. Polska może nadal stosować obniżoną stawkę dla usług gastronomicznych.

W związku z powyższym szkoła opodatkowuje wszystkie posiłki stawką 8%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie stawki podatku dla sprzedaży:

* posiłków przygotowywanych w stołówce szkolnej i finansowanych przez MOPS (GOPS) oraz przez Dom Dziecka dla własnych uczniów oraz uczniów innych szkół - uznaje się za nieprawidłowe,

* usług gastronomicznych na rzecz Starostwa Powiatowego - uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Natomiast art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy przez towary należy rozumieć rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Przez świadczenie usług - w świetle art. 8 ust. 1 ustawy-rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Artykuł 5a ustawy, stanowi, iż towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do treści art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Natomiast zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, przewidziano opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy - zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną, wykonywane:

a.

w formach i na zasadach określonych w przepisach o pomocy społecznej oraz w przepisach o systemie oświaty,

b.

przez podmioty sprawujące opiekę nad dziećmi w wieku do 3 lat.

Na mocy przepisu § 13 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.) zwanego dalej rozporządzeniem, zwalnia się od podatku usługi świadczone pomiędzy:

a.

jednostkami budżetowymi,

b.

samorządowymi zakładami budżetowymi,

c.

jednostkami budżetowymi i samorządowymi zakładami budżetowymi z wyjątkiem usług wymienionych w poz. 140-153, 174 i 175 załącznika nr 3 do ustawy oraz usług komunikacji miejskiej.

Ponadto w § 7 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia wskazano, iż stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 8% dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 1 do rozporządzenia.

W pozycji 7 załącznika nr 1 do rozporządzenie wskazano na usługi związane z wyżywieniem (PKWiU ex 56), z wyłączeniem sprzedaży:

1.

napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2%,

2.

napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%,

3.

kawy i herbaty (wraz z dodatkami),

4.

napojów bezalkoholowych gazowanych,

5.

wód mineralnych,

6.

innych towarów w stanie nieprzetworzonym opodatkowanych stawką, o której mowa w art. 41 ust. 1 ustawy.

Z wniosku wynika, że Wnioskodawca jest jednostką budżetową, której organem prowadzącym jest Starostwo Powiatowe. Prowadzi działalność edukacyjną i jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Dla uczniów uczących się poza miejscem stałego zamieszkania szkoła prowadzi internat, w którym funkcjonuje stołówka szkolna. Stołówka i internat są integralną częścią szkoły. Wszystkie usługi wykonywane są w ramach jednego podmiotu gospodarczego, posiadającego ten sam NIP. Stołówka szkolna prowadzona jest przez personel szkoły.

Ze stołówki internatu korzystają:

1.

całodzienne wyżywienie: wychowankowie internatu (będący uczniami szkoły lub nie),

2.

obiady: uczniowie szkoły, nauczyciele, pozostali pracownicy szkoły, emeryci - byli pracownicy szkoły, członkowie rodzin pracowników, osoby obce, uczniowie innych szkół (w których także są stołówki); jest to więc stołówka ogólnodostępna.

Oprócz korzystania ze stołówki w internacie (osobny budynek), dowożone są stamtąd obiady do głównej siedziby szkoły dla ww. osób. W zależności od możliwości organizacyjnych szkoła przygotowuje i wydaje posiłki na zamówienia (w internacie i w szkole).

Uczniowie za posiłki płacą sami, w przypadku przyznanego dofinansowania - koszty pokrywa MOPS/GOPS lub klub sportowy.

MOPS (GOPS) jest jednostką budżetową. Finansuje posiłki na podstawie imiennych decyzji wystawianych rodzicom ucznia lub na podstawie przekazanej szkole zbiorczej decyzji z danego Ośrodka. Szkoła nie ma podpisanych umów czy też porozumień z MOPS (GOPS) odnośnie finansowania posiłków dla uczniów.

Dom Dziecka, który jest jednostką budżetową, wykupuje obiady w stołówce internatu dla kilku swoich wychowanków, z których część jest uczniami Wnioskodawcy, a część uczęszcza do innych szkół.

Działalność Domu Dziecka nie podlega ustawie "o systemie oświaty". Szkoła nie ma podpisanej żadnej umowy z placówką.

Wnioskodawca świadczy również usługi gastronomiczne na rzecz Starostwa na podstawie otrzymanych zamówień (w ramach zajęć praktycznych uczniów klas gastronomicznych, przygotowuje posiłki dla uczestników konferencji, narad i innych uroczystości organizowanych przez Starostwo).

Jednostka klasyfikuje świadczone usługi sprzedaży posiłków dla uczniów, nauczycieli i pozostałych osób korzystających na co dzień ze stołówki jako "Usługi stołówkowe" (PKWiU - obowiązujące dla celów VAT do dnia 31 grudnia 2010 r. - 55.51.10, zaś od dnia 1 stycznia 2011 r. PKWiU 56.29.20) i stosuje obecnie 8% stawkę VAT.

Dla usług dostarczania posiłków dla odbiorców zewnętrznych na zlecenia (PKWiU ex 55.5 do dnia 31 grudnia 2010 r., a od dnia 1 stycznia 2011 r. PKWiU 56.21.19 - Usługi przygotowywania i dostarczania żywności dla pozostałych odbiorców zewnętrznych (catering), szkoła stosuje obecnie stawkę 8%, z wyłączeniem: sprzedaży napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2%; napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%; sprzedaży kawy i herbaty (wraz z dodatkami); napojów bezalkoholowych gazowanych; wód mineralnych; innych towarów w stanie nieprzetworzonym opodatkowanych podstawową stawką VAT.

Odnosząc się do przedstawionego stanu faktycznego należy podkreślić, iż w myśl art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.), system oświaty zapewnia w szczególności realizację prawa każdego obywatela Rzeczypospolitej Polskiej do kształcenia się oraz prawa dzieci i młodzieży do wychowania i opieki, odpowiednich do wieku i osiągniętego rozwoju.

Zgodnie z uregulowaniem art. 67a ust. 1 ww. ustawy o systemie oświaty, w celu zapewnienia prawidłowej realizacji zadań opiekuńczych, w szczególności wspierania prawidłowego rozwoju uczniów, szkoła może zorganizować stołówkę. Korzystanie z posiłków w stołówce szkolnej jest odpłatne (art. 67a ust. 2 ustawy o systemie oświaty).

Stosownie do treści art. 67a ust. 3 cyt. ustawy, warunki korzystania ze stołówki szkolnej, w tym wysokość opłat za posiłki, ustala dyrektor szkoły w porozumieniu z organem prowadzącym szkołę.

Zgodnie z art. 67a ust. 4 ustawy o systemie oświaty, do opłat wnoszonych za korzystanie przez uczniów z posiłku w stołówce szkolnej, o których mowa w ust. 3, nie wlicza się wynagrodzeń pracowników i składek naliczanych od tych wynagrodzeń oraz kosztów utrzymania stołówki.

Powołane przepisy o systemie oświaty wyraźnie wskazują na możliwość prowadzenia przez szkoły publiczne stołówek. Celem ich prowadzenia nie jest jednak świadczenie usług gastronomicznych jako takich, ale wyłącznie pełnienie funkcji socjalno - bytowych, polegających na zapewnieniu żywienia w ramach realizacji przez szkoły funkcji opiekuńczej. Ponieważ szkoła nie prowadzi działalności dla zysku, opłaty za korzystanie ze stołówki mogą być kalkulowane wyłącznie na poziomie zapewniającym jedynie pokrycie faktycznych kosztów wytworzenia posiłków. Niedopuszczalne jest ustalanie jakichkolwiek narzutów zapewniających szkole zysk lub refundację kosztów, których zgodnie z ustawą nie może ona przerzucać na korzystających z usług stołówki.

Jak wynika z powyższego funkcjonowanie stołówek szkolnych służy zapewnieniu prawidłowej realizacji zadań opiekuńczych przez jednostki systemu oświaty, a w szczególności wspierania prawidłowego rozwoju uczniów, do których jednostki te są między innymi powołane.

Mając powyższe na względzie należy stwierdzić, że czynności sprzedaży posiłków przygotowywanych w stołówce szkolnej, o ile wykonywane są na zasadach określonych w ustawie o systemie oświaty, przez stołówkę szkolną na rzecz własnych uczniów, nawet jeśli są finansowane przez MOPS (GOPS) oraz przez Dom Dziecka, spełniają przesłanki do uznania ich za zwolnione od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy.

Natomiast w przypadku sprzedaży posiłków przygotowywanych w stołówce szkolnej na rzecz uczniów innych szkół, jeśli są one finansowane przez MOPS (GOPS) oraz przez Dom Dziecka będące - jak wskazał Wnioskodawca - jednostkami budżetowymi, zastosowanie znajdzie zwolnienie od podatku od towarów i usług na mocy § 13 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia z dnia 4 kwietnia 2011 r., przewidziane dla usług świadczonych między jednostkami budżetowymi.

Tak więc stanowisko Wnioskodawcy, że sprzedaż posiłków przygotowywanych w stołówce szkolnej, finansowanych przez MOPS (GOPS) oraz Dom Dziecka, na rzecz własnych uczniów oraz uczniów innych szkół, podlega opodatkowaniu 8% stawką podatku od towarów i usług, należało uznać za nieprawidłowe.

Odnosząc się natomiast do świadczenia przez Wnioskodawcę usług gastronomicznych na rzecz Starostwa Powiatowego na podstawie zamówień, należy zauważyć, że nie korzystają one ze zwolnień od podatku od towarów i usług wymienionych w ustawie i przepisach wykonawczych. Starostwo Powiatowe nie jest podmiotem, o którym mowa w § 13 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia z dnia 4 kwietnia 2011 r. Mając na uwadze, że wykonywane czynności mieszczą się wśród usług wymienionych w § 7 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia bowiem - jak wskazał Wnioskodawca - są zakwalifikowane do grupowania PKWiU 56 jako usługi związane z wyżywieniem, to tym samym podlegają opodatkowaniu według 8% stawki podatku VAT.

Zatem w zakresie stawki podatku VAT dla usług gastronomicznych świadczonych przez Wnioskodawcę na rzecz Starostwa Powiatowego, stanowisko Wnioskodawcy uznać należało za prawidłowe.

Dodatkowo należy wyjaśnić, że analiza prawidłowości klasyfikacji usług do właściwego grupowania statystycznego, nie mieści się w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2012 r. poz. 749), zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego. A zatem, tut. Organ nie jest uprawniony do oceny stanowiska przedstawionego przez Wnioskodawcę w zakresie klasyfikacji statystycznej usług będących przedmiotem wniosku. Wobec powyższego, niniejsza interpretacja wydana została w oparciu o grupowanie PKWiU wskazane przez Zainteresowanego. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Informuje się, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej stanu faktycznego w podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku od towarów i usług dla sprzedaży posiłków przygotowywanych w stołówce szkolnej i finansowanych przez MOPS (GOPS) a także przez Dom Dziecka dla własnych uczniów oraz uczniów innej szkoły oraz w zakresie świadczenia usług gastronomicznych na rzecz Starostwa Powiatowego. Natomiast, w kwestii dotyczącej stanu faktycznego w podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku od towarów i usług dla sprzedaży posiłków przygotowywanych w stołówce szkolnej dla własnych uczniów, dla nauczycieli i pracowników pedagogicznych szkoły oraz dla uczniów innej szkoły, pracowników niepedagogicznych szkoły, emerytów - byłych pracowników szkoły, osób z zewnątrz, została wydana interpretacja indywidualna Nr IPTPP2/443-404/12-5/AW.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl