IPTPP2/443-399/14-4/JN - Prawo do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących zapłaty rat i innych opłat na poczet ceny mieszkania i garażu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 12 sierpnia 2014 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP2/443-399/14-4/JN Prawo do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących zapłaty rat i innych opłat na poczet ceny mieszkania i garażu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 22 maja 2014 r. (data wpływu 26 maja 2014 r.) uzupełnionym pismem z dnia 23 lipca 2014 r. (data wpływu 28 lipca 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących zapłaty rat i innych opłat na poczet ceny mieszkania i garażu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 maja 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących zapłaty rat i innych opłat na poczet ceny mieszkania i garażu.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 23 lipca 2014 r. poprzez doprecyzowanie stanu faktycznego.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawczyni prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem jest świadczenie usług prawnych. Jest czynnym podatnikiem VAT. W celu realizowania przychodów z tej działalności wspólnie z koleżanką, która również świadczy usługi prawne podpisały umowę deweloperską na zakup mieszkania od dewelopera wraz z miejscem garażowym z przeznaczeniem na kancelarię adwokacką. Udział Zainteresowanej w tym mieszkaniu i garażu wynosi #189;, koleżanki i jej męża również #189;. Każda z nich prowadzi odrębnie swoją działalność - nie założyły żadnej spółki. Deweloper z uwagi na fakt, że jest to lokal mieszkalny nalicza 8% podatku VAT. Mieszkanie i garaż (tzn. część Wnioskodawczyni) będzie służyło działalności, która jest w całości opodatkowana podatkiem VAT. Na część mieszkania i garażu Zainteresowanej są wystawiane faktury VAT na jej imię i nazwisko, dokumentujące raty na poczet mieszkania i garażu ze stawką 8%. Mieszkanie to wraz z garażem Wnioskodawczyni ma zamiar wprowadzić do ewidencji środków trwałych i amortyzować (w całości przeznaczy je tylko i wyłącznie na kancelarię).

W piśmie z dnia 23 lipca 2014 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, Wnioskodawczyni wskazała, że inne opłaty na poczet ceny mieszkania dotyczą kosztów za możliwość dokonania zmian lokatorskich oraz kosztów związanych z dostosowanemu lokalu do potrzeb jakie wynikają z przeznaczenia go na kancelarię. Są to m.in. przesunięcie ścian, zmiany gniazdek elektrycznych. Koszt tych zmian wyniósł 3344,18 zł netto. Faktura za te zmiany w projekcie o numerze... z dnia 1 kwietnia 2014 r. wystawiona jest na nazwisko Zainteresowanej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawczyni może skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur VAT ze stawką 8% dokumentujących zapłaty rat i innych opłat na poczet ceny mieszkania i garażu, które będą przeznaczone na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej, w ramach której realizowane są czynności opodatkowane podatkiem VAT.

Zdaniem Wnioskodawczyni, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z powyższym prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towaru i usług oraz towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

a.

z tyt. nabycia towarów i usług,

b.

potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,

c.

od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu - z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Wnioskodawczyni jest czynnym podatnikiem VAT. Prowadzi działalność gospodarczą, której przedmiotem jest świadczenie usług prawnych. W celu realizowania tych przychodów z tego typu niezbędne jest posiadanie pomieszczeń biurowych dla kontaktów z klientami i przechowywania dokumentacji prowadzonych spraw. W tym właśnie celu Zainteresowana ma zamiar dokonać zakupu tego lokalu mieszkalnego wraz z garażem. W związku z powyższym uważa, że ma prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujący zapłaty rat na poczet ceny mieszkania i garażu oraz innych opłat z tym związanych opodatkowanych stawką 8% VAT z faktur wystawionych na jej osobę zgodnie z adresem zamieszkania i przeznaczyć lokal mieszkalny na cele działalności.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do przepisu art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Artykuł 87 ust. 1 ustawy stanowi, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Na mocy art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższych przepisów wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko w przypadku, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy dokonywane zakupy towarów i usług mają związek z czynnościami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawczyni prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem jest świadczenie usług prawnych. Jest czynnym podatnikiem VAT. W celu realizowania przychodów z tej działalności wspólnie z koleżanką, która również świadczy usługi prawne podpisały umowę deweloperską na zakup mieszkania od dewelopera wraz z miejscem garażowym z przeznaczeniem na kancelarię adwokacką. Udział Zainteresowanej w tym mieszkaniu i garażu wynosi #189;, koleżanki i jej męża również #189;. Każda z nich prowadzi odrębnie swoją działalność - nie założyły żadnej spółki. Deweloper z uwagi na fakt, że jest to lokal mieszkalny nalicza 8% podatku VAT. Mieszkanie i garaż (tzn. część Wnioskodawczyni) będzie służyło działalności, która jest w całości opodatkowana podatkiem VAT. Na część mieszkania i garażu Zainteresowanej są wystawiane faktury VAT na jej imię i nazwisko, dokumentujące raty na poczet mieszkania i garażu ze stawką 8%. Mieszkanie to wraz z garażem Wnioskodawczyni ma zamiar wprowadzić do ewidencji środków trwałych i amortyzować (w całości przeznaczy je tylko i wyłącznie na kancelarię). Inne opłaty na poczet ceny mieszkania dotyczą kosztów za możliwość dokonania zmian lokatorskich oraz kosztów związanych z dostosowanemu lokalu do potrzeb jakie wynikają z przeznaczenia go na kancelarię. Są to m.in. przesunięcie ścian, zmiany gniazdek elektrycznych. Faktura za te zmiany w projekcie wystawiona jest na nazwisko Zainteresowanej.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunki uprawniające do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego są spełnione, ponieważ - jak wynika z okoliczności sprawy - mieszkanie wraz z garażem (tzn. część Wnioskodawczyni) będzie wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT oraz Zainteresowana jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. W związku z powyższym Wnioskodawczyni ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących zapłaty rat oraz innych opłat na poczet ceny mieszkania i garażu, które będą przeznaczone na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej.

Reasumując, Wnioskodawczyni będącej czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących zapłaty rat oraz innych opłat na poczet ceny mieszkania i garażu, które będą przeznaczone na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej, ponieważ - jak wynika z okoliczności sprawy - mieszkanie wraz z garażem będzie wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Przy czym prawo to będzie przysługiwało, o ile nie wystąpią przesłanki negatywne wymienione w art. 88 ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku, w szczególności stawka podatku VAT dla dostawy lokalu, nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Dodatkowo tut. Organ zauważa, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii wysokości stawki podatku VAT dla dostawy lokalu, gdyż nie było to przedmiotem wniosku oraz nie zadano pytania w tym zakresie. Powyższe zostało przyjęte jako element przedstawionego przez Wnioskodawczynię opisu sprawy i nie było przedmiotem oceny.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Końcowo należy wskazać, iż analiza załączników dołączonych do wniosku o wydanie interpretacji w indywidualnej sprawie nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Zatem tut. Organ w związku z § 2 i § 5a ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest uprawniony do oceny załączników dołączonych do wniosku, a niniejszą interpretację wydano jedynie w oparciu o stan faktyczny w nim przedstawiony.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl