IPTPP2/443-393/13-4/IR - Prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 9 lipca 2013 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP2/443-393/13-4/IR Prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 15 maja 2013 r. (data wpływu 20 maja 2013 r.) uzupełnionym pismem z dnia 27 czerwca 2013 r. (data wpływu 1 lipca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "...." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 maja 2013 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "...".

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 27 czerwca 2013 r. poprzez doprecyzowanie przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 27 czerwca 2013 r.)

Stowarzyszenie (Wnioskodawca) działa na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach i jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca nie prowadzi statutowo działalności gospodarczej, wszelkie przychody przeznacza na statutową działalność społeczno-kulturalną. Nie prowadzi również działalności przynoszącej zysk, na podstawie której na zasadach ogólnych mógłby rozliczyć różnicę pomiędzy podatkiem VAT należnym a VAT naliczonym.

W miesiącu maju 2012 r. Stowarzyszenie złożyło wniosek aplikacyjny pt. "...." w ramach Lokalnej Strategii Rozwoju Lokalnej Grupy Działania "...." w ramach działania Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w zakresie "Małe projekty" na wykonanie placu zabaw: ustawienie obiektów małej architektury, tj. baszta, huśtawka wagowa Żyrafa, sprężynowiec Gepard, pociąg Monika, tablica regulamin A3 oraz wykonanie ogrodzenia wewnętrznego placu zabaw z siatki na słupkach stalowych, na terenie Publicznej Szkoły Podstawowej w....., działka nr ewidencyjny 100/1, na łączną kwotę brutto 31.235,56 zł.

Budowa placu zabaw w miejscowości..... poprawi jakość życia mieszkańców miejscowości i gminy, gdyż rodziny będą mogły spędzać na nim popołudnia, a bliskość szkoły pozwoli na korzystanie z placu zabaw dzieciom podczas zajęć lekcyjnych i w trakcie przerw w lekcjach. Plac zabaw będzie bazą rekreacyjną dla najmłodszych mieszkańców gminy, zwiększy bezpieczeństwo dzieci, zintegruje rodziny z różnych środowisk. Przedmiotem planowanej operacji jest rozwijanie aktywności ruchowej i kulturalnej społeczności lokalnej poprzez stworzenie placu zabaw, który będzie alternatywą na bezpieczny i ciekawy wypoczynek dla rodzin z dziećmi. Z placu zabaw będą mogli korzystać bezpłatnie wszyscy chętni.

Zakupy towarów i usług, które będą dokonane w ramach realizacji opisanego projektu będą wykorzystywane do czynności niepodlegających podatkowi od towarów i usług. Dokonywane zakupy nie mają związku z transakcjami opodatkowanymi, gdyż wstęp na plac zabaw i korzystanie z urządzeń będzie bezpłatny. Zakupione w ramach ww. projektu towary i usługi służyć będą działalności statutowej Stowarzyszenia. Faktury VAT dokumentujące poniesione wydatki w ramach realizacji ww. projektu wystawione będą na Wnioskodawcę.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w związku z realizacją projektu pt. "...." od zakupionych obiektów małej architektury oraz ogrodzenia z montażem, będzie przysługiwało Stowarzyszeniu prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Zdaniem Wnioskodawcy, jest czynnym podatnikiem podatku VAT.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zakupione przez Stowarzyszenie w ramach projektu towary i usługi nie są związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, ale zakupione w ramach projektu towary i usługi służyć będą działalności statutowej Stowarzyszenia, gdyż Zainteresowany nie prowadzi działalności gospodarczej, ani innej działalności zarobkowej.

W ocenie Wnioskodawcy, dokonywane zakupy nie mają związku z transakcjami opodatkowanymi, gdyż wstęp na teren placu zabaw oraz korzystanie z urządzeń będzie bezpłatny, w związku z powyższym nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur. Dlatego też zgodnie z art. 86 ust. 1 Stowarzyszeniu nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, ponieważ nabywane towary i usługi służyć będą nieodpłatnej działalności statutowej Zainteresowanego.

Wyżej wymieniony przepis wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot będący czynnym podatnikiem podatku VAT, ponieważ zakupione towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Zrealizowanie powyższego prawa jest możliwe tylko i wyłącznie wtedy, gdy kupowane towary i usługi służyć będą do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie może zatem skorzystać z prawa odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup obiektów małej architektury oraz ogrodzenia z montażem. Jednakże Wnioskodawca ma wątpliwości, czy przedstawione stanowisko jest prawidłowe.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na mocy art. 34 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 z późn. zm.), stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na podstawie art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Artykuł 88 ust. 4 ustawy, stanowi dopełnienie art. 86 i określa status podatnika, umożliwiający realizację jego prawa do odliczenia, którym jest rejestracja jako podatnika VAT czynnego. Stosownie bowiem do tego przepisu obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (niewystępujących w przedmiotowej sprawie).

Z powyższych przepisów wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko w przypadku, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy dokonywane zakupy towarów i usług mają związek z czynnościami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca działa na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach i jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Stowarzyszenie nie prowadzi statutowo działalności gospodarczej, wszelkie przychody przeznacza na statutową działalność społeczno-kulturalną. W miesiącu maju 2012 r. Wnioskodawca złożył wniosek aplikacyjny pt. "....." w ramach Lokalnej Strategii Rozwoju Lokalnej Grupy Działania "...." w ramach działania Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 na wykonanie placu zabaw oraz ogrodzenia wewnętrznego placu zabaw z siatki na słupkach stalowych, na terenie Publicznej Szkoły Podstawowej. Przedmiotem planowanej operacji jest rozwijanie aktywności ruchowej i kulturalnej społeczności lokalnej poprzez stworzenie placu zabaw, który będzie alternatywą na bezpieczny i ciekawy wypoczynek dla rodzin z dziećmi. Z placu zabaw będą mogli korzystać bezpłatnie wszyscy chętni. Zakupy towarów i usług, które będą dokonane w ramach realizacji opisanego projektu będą wykorzystywane do czynności niepodlegających podatkowi od towarów i usług. Faktury VAT dokumentujące poniesione wydatki w ramach realizacji ww. projektu wystawione będą na Wnioskodawcę.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie ww. warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ - jak wskazał Wnioskodawca - poniesione wydatki w ramach realizacji ww. projektu będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji przedmiotowego projektu. Tym samym Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało z tego tytułu prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pt. ".....", ponieważ wydatki poniesione w ramach realizacji ww. projektu nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

W zakresie przedmiotowego projektu Wnioskodawca nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 247, z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia powyższego warunku, zatem nie będzie miał możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl