IPTPP2/443-391/11-2/JN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 października 2011 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP2/443-391/11-2/JN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 20 lipca 2011 r. (data wpływu 25 lipca 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia stawki podatku - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 lipca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia stawki podatku.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą w zakresie obrotu (handlu i produkcji) dodatkami do żywności.

Produkcja Wnioskodawcy obejmuje wyroby używane jako półprodukty w przemyśle spożywczym, dodawane do mleka smakowego, których nazwa handlowa określona została jako premiksy. Premiksy są mieszankami w postaci proszku, dozowanymi w zależności od receptury wyrobu gotowego w ilości od 18% do 78%, wśród których wyróżnić można:

1.

Premiks smakowy do mleka 1, o składzie: proszek kakaowy w ilości 20-70%, cukier w ilości 20-70%, stabilizator poniżej 1%, aromat poniżej 1%,

2.

Premiks smakowy do mleka 2, o składzie: cukier w ilości 90-97%, aromat w ilości 2-3%, stabilizator poniżej 1%, barwnik poniżej 1%.

W dniu 11 września 2009 r. Wnioskodawca wystąpił z wnioskiem do Ośrodka Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego o dokonanie klasyfikacji statystycznej dla powyższych wyrobów.

W odpowiedzi na wniosek, Urząd Statystyczny wystosował 14 grudnia 2009 r. opinię klasyfikacyjną, w której zaklasyfikował powyższe wyroby zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. (Dz. U. Nr 207, poz. 1293, z późn. zm.) do następujących ugrupowań:

1.

Premiks smakowy do mleka 1, grupowanie PKWiU: 10.82.14.0 - "Proszek kakaowy słodzony",

2.

Premiks smakowy do mleka 2, grupowanie PKWiU: 10.81.13.0 - "Cukier trzcinowy lub buraczany rafinowany, zawierający dodatek środków aromatyzujących lub barwiących; cukier klonowy i syrop klonowy".

Urząd Statystyczny uznał również, iż w związku z § 2 powołanego wyżej rozporządzenia według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004 r. (Dz. U. Nr 89, poz. 844, z późn. zm.) ww. wyroby mieszczą się w następujących grupowaniach:

1.

Premiks smakowy do mleka 1, grupowanie PKWiU: 15.84.14-00.00 - "Proszek kakaowy słodzony",

2.

Premiks smakowy do mleka 2, grupowanie PKWiU: 15.83.13-30.00 - "Cukier trzcinowy lub buraczany zawierający dodatek środków aromatyzujących lub barwiących ",

W wydanej przez Urząd Statystyczny opinii klasyfikacyjnej wspominano również, że zgodnie z § 3 powołanego wyżej rozporządzenia do celów podatkowych do dnia 31 grudnia 2010 r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. (Dz. U. Nr 42, poz. 264, z późn. zm.). Ww. wyroby mieszczą się w grupowaniach:

1.

Premiks smakowy do mleka 1, grupowanie PKWiU: 15.84.14-00 - "Proszek kakaowy zawierający dodatek cukru lub innego środka słodzącego",

2.

Premiks smakowy do mleka 2, grupowanie PKWiU: 15.83.13-30.00 - "Cukier trzcinowy lub buraczany zawierający dodatek środków aromatyzujących lub barwiących ".

Od 1 stycznia 2011 r. weszły w życie istotne i obszerne zmiany w ustawie o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) oraz przepisach wykonawczych. Jedną z nich było zastąpienie dla potrzeb podatku VAT "starej" klasyfikacji PKWiU z 1997 r. - nową klasyfikacją PKWiU z 2008 r. i w konsekwencji przełożenie wszystkich załączników do ustawy o podatku od towarów i usług z obniżonymi stawkami VAT oraz zmiany wszystkich odwołań do starej klasyfikacji na odwołania do PKWiU z 2008 r. w innych przepisach podatkowych. Obszerność nowelizacji była duża i pojawiło się ryzyko, że zmiana klasyfikacji może spowodować zmianę stawki podatku VAT dla poszczególnych towarów lub usług. W związku z powyższym, Wnioskodawca dokonał dokładnej weryfikacji oferowanych towarów i usług, aby ustalić dla nich prawidłowe stawki podatku /AT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

W związku z niejednolitą interpretacją przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, wydanych na jej podstawie przepisów wykonawczych oraz niejasnym sformułowaniem przepisów, jaką stawką VAT, zgodnie z obowiązującymi obecnie przepisami ustawy o podatku od towarów i usług, objęta jest dostawa na terytorium kraju premiksu smakowego do mleka nr 2, o składzie: cukier w ilości 90-97%, aromat w ilości 2-3%, stabilizator poniżej 1%, barwnik poniżej 1%, grupowanie PKWiU 2008: 10.81.13.0 - "Cukier trzcinowy lub buraczany rafinowany, zawierający dodatek środków aromatyzujących lub barwiących; cukier klonowy i syrop klonowy".

Zdaniem Wnioskodawcy, na mocy ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, załącznik 3 do ww. ustawy, Wnioskodawca uważa, że przy dostawie na terytorium kraju premiksu smakowego do mleka nr 2, o składzie: cukier w ilości 90-97%, aromat w ilości 2-3%, stabilizator poniżej 1%, barwnik poniżej 1%, grupowanie PKWiU 2008: 10.81.13.0 - "Cukier trzcinowy lub buraczany rafinowany, zawierający dodatek środków aromatyzujących lub barwiących; cukier klonowy i syrop klonowy" powinien stosować preferencyjną stawkę VAT, która w okresie od 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2013 r. wynosi 8%. Po tej dacie, jeżeli ustawodawca nie wprowadzi kolejnych zmian, dla dostawy na terytorium kraju premiksu smakowego do mleka nr 2, o składzie: cukier w ilości 90-97%, aromat w ilości 2-3%, stabilizator poniżej 1%, barwnik poniżej 1%, grupowanie PKWiU 2008: 10.81.13.0 - "Cukier trzcinowy lub buraczany rafinowany, zawierający dodatek środków aromatyzujących lub barwiących; cukier klonowy i syrop klonowy" powinna być stosowana preferencyjna stawka VAT w wysokości 7%.

W poz. 38 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług, wymienione zostały: symbol PKWiU 2008, jako: ex 10.81, oraz nazwa towaru lub usługi (grupy towarów lub usług) jako: cukier, z wyłączeniem cukru i syropu klonowego, zawierającego dodatek środków aromatyzujących lub barwiących (PKWiU ex 10.81.13.0).

Zgodnie z obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 2 pkt 30 ustawy o podatku od towarów i usług, przez PKWiU ex rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania obniżonej stawki podatku, zwolnienia albo wyłączenia tylko do towarów lub usług, należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniających określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce - nazwa towaru lub usługi (grupy towarów lub usług). Wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT, zwolnienie bądź wyłączenie dotyczy wyłącznie danego towaru lub danej usługi z danego grupowania - konkretnego towaru lub konkretnej usługi wymienionej obok symbolu PKWiU. Ponadto, z objaśnienia "1" do załącznika nr 3 wynika, że wykaz nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i usług zwolnionych od podatku lub opodatkowanych stawkami niższymi niż stawka, której dotyczy załącznik. W opisującym schematy klasyfikacji, załączniku do Rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. z 2008, nr 207, poz. 1293) dla symbolu PKWiU o numerze 10.81.13.0, podano nazwę grupowania jako: cukier trzcinowy lub buraczany rafinowany, zawierający dodatek środków aromatyzujących lub barwiących; cukier klonowy i syrop klonowy.

Z przytoczonych powyżej regulacji prawnych należy wnioskować, że wyłączenie w stosowaniu preferencyjnej stawki podatku VAT, zawarte w poz. 38, załącznik 3 do ustawy o podatku od towarów i usług dotyczy dostawy na terytorium kraju cukru klonowego i syropu klonowego, które zawierają dodatek środków aromatyzujących lub barwiących. Ustawodawca zawęził możliwość stosowania obniżonej stawki podatku VAT poprzez zastosowanie wyłączenia skorzystania z takiego przywileju dla towarów, wymienionych w drugiej części nazwy grupowania PKWiU 2008 o symbolu: 10.81.13.0 (cukier klonowy i syrop klonowy).

Cukier inny niż cukier klonowy, który zawiera dodatki środków aromatyzujących lub barwiących, którym jest premiks smakowy do mleka nr 2, o składzie: cukier w ilości 90-97%, aromat w ilości 2-3%, stabilizator poniżej 1%, barwnik poniżej 1%, grupowanie PKWiU 2008: 10.81.13.0 -"Cukier trzcinowy lub buraczany rafinowany, zawierający dodatek środków aromatyzujących lub barwiących; cukier klonowy i syrop klonowy" może zatem korzystać z preferencyjnej stawki podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Przez towary, według art. 2 pkt 6 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r., rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do treści art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Na podstawie obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Przy wyznaczaniu zakresu stosowania stawek obniżonych, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r., wykorzystywana jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.).

Na mocy art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

W świetle art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Stosownie natomiast do treści obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 146a ustawy, wprowadzonego art. 19 pkt 5 ustawy z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. Nr 238, poz. 1578) oraz zmienionego art. 9 pkt 1 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 257, poz. 1726), w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%,

3.

stawka zryczałtowanego zwrotu podatku, o której mowa w art. 115 ust. 2, wynosi 7%;

4.

stawka ryczałtu, o której mowa w art. 114 ust. 1, wynosi 4%.

W poz. 38 załącznika nr 3 do ustawy, stanowiącego "Wykaz towarów i usług, opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%", wymieniono sklasyfikowane w PKWiU z roku 2008 w grupowaniu ex 10.81 "Cukier, z wyłączeniem cukru i syropu klonowego, zawierającego dodatek środków aromatyzujących lub barwiących (PKWiU ex 10.81.13.0)".

Nadmienić należy, że zgodnie z obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 2 pkt 30 ustawy, przez PKWiU ex rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia, obniżonej stawki podatku albo wyłączenia tylko do towarów lub usług, należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniających określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce - nazwa towaru lub usługi (grupy towarów lub usług). Zatem obniżona stawka podatku VAT dotyczy tylko danego wyrobu/usługi z danego grupowania.

Z informacji zawartych we wniosku wynika, iż Wnioskodawca, jako producent dodatków do żywności wprowadza na rynek wyroby używane jako półprodukty w przemyśle spożywczym dodawane do mleka smakowego, których nazwa handlowa określana jest jako premiksy. Wątpliwości Wnioskodawcy budzi zastosowanie prawidłowej stawki dostawy na terytorium kraju premiksu smakowego do mleka nr 2, o składzie: cukier w ilości 90-97%, aromat w ilości 2-3%, stabilizator poniżej 1%, barwnik poniżej 1%, grupowanie PKWiU 2008: 10.81.13.0 - "Cukier trzcinowy lub buraczany rafinowany, zawierający dodatek środków aromatyzujących lub barwiących; cukier klonowy i syrop klonowy.

Jak wynika z wniosku, Zainteresowany wystąpił do Urzędu Statystycznego - Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych i otrzymał informację z dnia 14 grudnia 2010 r., w której Urząd to zaklasyfikował powyższy premiks smakowy do mleka 2 zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. (Dz. U. Nr 207, poz. 1293, z późn. zm.) do grupowania PKWiU: 10.81.13.0 - "Cukier trzcinowy lub buraczany rafinowany, zawierający dodatek środków aromatyzujących lub barwiących; cukier klonowy i syrop klonowy".

W przedmiotowej sprawie podkreślenia wymaga fakt, że najistotniejszym elementem pozwalającym stwierdzić jaką należy zastosować stawkę podatku VAT, jest dokonanie prawidłowej klasyfikacji towaru lub usługi wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług. Jednocześnie należy wskazać, iż to podatnik jest zobowiązany do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem wykonywanych czynności.

Stosownie bowiem do pkt 1 komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS z 2005 r. Nr 1, poz. 11), zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby, usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniem Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. Wynika to z faktu, że właśnie producent (usługodawca) posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego zaliczenia produktu do odpowiedniego grupowania PKWiU, tj. informacje dotyczące rodzaju użytego surowca, technologii wytwarzania, konstrukcji i przeznaczenia wyrobu lub charakteru usługi.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy stwierdzić należy, iż premiks smakowy do mleka nr 2, o składzie: cukier w ilości 90-97%, aromat w ilości 2-3%, stabilizator poniżej 1%, barwnik poniżej 1%, grupowanie PKWiU 2008: 10.81.13.0 - "Cukier trzcinowy lub buraczany rafinowany, zawierający dodatek środków aromatyzujących lub barwiących; cukier klonowy i syrop klonowy" z uwagi na to, że znajduje się w wyłączeniu wskazanym w poz. 38 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług, podlega opodatkowaniu 23% stawką podatku.

Należy podkreślić, iż kwestie dotyczące zaklasyfikowania towaru wskazanego we wniosku do właściwego grupowania statystycznego, nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym, niniejszej interpretacji udzielono wyłącznie w oparciu o klasyfikację PKWiU wskazaną przez Zainteresowanego.

W przypadku zmiany któregokolwiek elementu opisanego zdarzenia przyszłego, w szczególności klasyfikacji PKWiU przedmiotowego produktu, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl