IPTPP2/443-384/11-4/JN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 października 2011 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP2/443-384/11-4/JN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 19 lipca 2011 r. (data wpływu 22 lipca 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 4 października 2011 r. (data wpływu 5 października 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT od zakupionych materiałów i usług związanych z rozbudową części magazynowej budynku - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 lipca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT od zakupionych materiałów i usług związanych z rozbudową części magazynowej budynku.

Pismem z dnia 4 października 2011 r. (data wpływu 5 października 2011 r.) przedmiotowy wniosek został uzupełniony o doprecyzowanie zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

W roku 2007 r. Wnioskodawca rozpoczął budowę budynku produkcyjnego w połączeniu z budynkiem mieszkalnym o powierzchni 477 m 2, z czego powierzchnia produkcyjna to 204,40 m 2 i powierzchnia budynku mieszkalnego 204,48 m 2.

W tamtym okresie Wnioskodawca zgodnie z pismem z dnia 25 kwietnia 2007 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego - podatek VAT od zakupów dotyczący tej inwestycji rozliczał w wysokości #189; kwoty jako wydatki dotyczące zakładu.

Obecnie zgodnie z decyzją nr Wnioskodawca ma pozwolenie na rozbudowę części mieszkalno - magazynowej:

* część magazynowa to 75,62 m 2

* część mieszkalna to 26,78 m 2.

Wnioskodawca zlecił wykonie kosztorysu na rozbudowę części magazynowej.

Ponadto, w piśmie z dnia 4 października 2011 r. (data wpływu 5 października 2011 r.) stanowiącym uzupełnienie wniosku Wnioskodawca wskazał, iż jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Rozlicza się z podatku VAT za pomocą deklaracji VAT - 7.

Zgodnie z pismem z dnia 13 czerwca 2007 r. od Naczelnika Urzędu Skarbowego podatek VAT od zakupów materiałów na rozbudowę Wnioskodawca rozliczał w wysokości #189; kwoty, czyli w części która dotyczyła zakupów na budowę zakładu.

Wnioskodawca wskazał, że wydatki poniesione na zakup materiałów i usług związanych z rozbudową części magazynowej, będą miały związek z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Przyjmując, że cała inwestycja to 100% - część magazynowa to 73,84% z tego, a część mieszkalna to 26,16%, Wnioskodawca z wszystkich zakupionych materiałów budowlanych i usług związanych z tą inwestycją podatek VAT odliczy w wysokości 73,84%, nie więcej jednak niż 38 529,00 zł jako wartość podatku VAT od wartości brutto kosztorysu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 4 października 2011 r.)

Czy podatek VAT od zakupionych materiałów i usług związanych z rozbudową części magazynowej do wysokości wartości kosztorysowej można odliczyć w 100% - czyli 73,84% wartości całej inwestycji nie więcej niż 38 529,00 zł.

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowanym w piśmie z dnia 4 października 2011 r.), jako podatnik VAT ma prawo do odliczenia, od zakupu materiałów i usług związanych z budową, podatku VAT w 100% zgodnie z kosztorysem na budowę części magazynowej, czyli 73,84% podatku VAT z całej inwestycji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do przepisu art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Natomiast w myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20. Ustawodawca zapewnił zatem podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. W roku 2007 r. rozpoczął budowę budynku produkcyjnego w połączeniu z budynkiem mieszkalnym o powierzchni 477 m 2, z czego powierzchnia produkcyjna to 204,40 m 2 i powierzchnia budynku mieszkalnego 204,48 m 2.

Obecnie zgodnie z decyzją nr Wnioskodawca ma pozwolenie na rozbudowę części mieszkalno - magazynowej:

* część magazynowa to 75,62 m 2

* część mieszkalna to 26,78 m 2.

Wnioskodawca wskazał, że wydatki poniesione na zakup materiałów i usług związanych z rozbudową części magazynowej, będą miały związek z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Zatem, skoro udział części magazynowej w ogólnej powierzchni zamierzonej rozbudowy będzie stanowił 73,84% powierzchni, to wysokość kwoty podatku naliczonego podlegającej odliczeniu od podatku należnego, będzie stanowić 73,84% sumy kwot podatku naliczonego wynikającego z faktur zakupu.

Biorąc pod uwagę powyższy opis sprawy oraz powołane przepisy należy stwierdzić, że Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakup materiałów i usług w części odpowiadającej nakładom poniesionym na rozbudowę części magazynowej budynku, pod warunkiem, że nabycie to związane będzie z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT i nie wystąpią przesłanki negatywne wymienione w art. 88 ustawy.

Podkreślić należy, iż prawidłowe określenie wysokości procentowego odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakup materiałów i usług związanych z zamierzoną rozbudową należy do podatnika, natomiast ocena prawidłowości przyjętych rozwiązań może nastąpić jedynie w drodze przeprowadzonego postępowania podatkowego przez właściwy organ pierwszej instancji.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Końcowo należy wskazać, iż analiza załączników dołączonych do wniosku o wydanie interpretacji w indywidualnej sprawie nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Zatem tut. Organ w związku z § 2 i § 5a ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest uprawniony do oceny załączników dołączonych do wniosku, a niniejszą interpretację wydano jedynie w oparciu o zdarzenie przyszłe w nim przedstawione.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl