IPTPP2/443-38/14-4/PR

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 kwietnia 2014 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP2/443-38/14-4/PR

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 15 stycznia 2014 r. (data wpływu 17 stycznia 2014 r.), uzupełnionym pismem z dnia 24 marca 2014 r. (data wpływu 26 marca 2014 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie spełnienia warunku posiadania potwierdzenia otrzymania przez kontrahentów faktur korygujących oraz prawa do obniżenia podstawy opodatkowania i/lub podatku należnego, w stanie prawnym obowiązującym do dnia 31 grudnia 2013 r. - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 stycznia 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług zakresie spełnienia warunku posiadania potwierdzenia otrzymania przez kontrahentów faktur korygujących oraz prawa do obniżenia podstawy opodatkowania i/lub podatku należnego, w stanie prawnym obowiązującym do dnia 31 grudnia 2013 r. oraz od dnia 1 stycznia 2014 r. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 24 marca 2014 r. poprzez doprecyzowanie opisu sprawy, skorygowanie przedmiotu wniosku, pełnomocnictwo oraz brakującą opłatę.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Sp. z o.o. (dalej: Wnioskodawca) prowadzi działalność głównie w zakresie produkcji systemów elektronicznych. W związku z prowadzoną działalnością Wnioskodawca wystawia znaczną ilość faktur VAT (zarówno faktur w formie papierowej, jak i faktur elektronicznych) dokumentujących sprzedaż towarów i usług. W przypadku wystąpienia przyczyn zmniejszających podstawę opodatkowania i podatku należnego, Wnioskodawca wystawia faktury korygujące i przesyła/udostępnia je nabywcom. Faktury korygujące również mają formę papierową lub elektroniczną. Potwierdzenie odbioru faktur korygujących przez nabywcę odbywa się w różnych formach - np. potwierdzenia przez adresata przyjęcia przesyłki poleconej (za zwrotnym poświadczeniem odbioru), pisemne odrębne potwierdzenie faktu otrzymania faktury korygującej, zwrotnie przesłana kopia podpisanej faktury korygującej, fax potwierdzający odbiór faktury korygującej, potwierdzenie przesłane drogą elektroniczną (np. mail z informacją, że nabywca otrzymał fakturę korygującą), potwierdzony odbiór faktury korygującej przesłany drogą elektroniczną. W celu usprawnienia i uproszczenia rozliczeń faktur korygujących, Wnioskodawca planuje także wprowadzenie systemu, zgodnie z którym za potwierdzenie odbioru faktury korygującej przez nabywcę będzie uznawane otrzymanie przez Wnioskodawcę automatycznego e-maila/komunikatu zwrotnego potwierdzającego otrzymanie maila z załączoną fakturą bądź fakturami korygującymi.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, iż jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Poprzez wymienione w pytaniu nr 3 wniosku ORD-IN wyjątkowe sytuacje Wnioskodawca rozumie następujące okoliczności: nabywca nie odbiera korespondencji papierowej, nabywca nie potwierdza odbioru wiadomości e-mail oraz nie odpowiada na nie.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

1. Czy przedstawione w stanie faktycznym formy potwierdzeń odbioru faktur korygujących, spełniają warunek posiadania przez Wnioskodawcę potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę przewidziany w art. 29 ust. 4a ustawy o VAT (w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2013 r.) oraz art. 29a ust. 13 ustawy o VAT (w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2014 r.) i w rezultacie uprawniają Wnioskodawcę do obniżenia podstawy opodatkowania i/lub podatku należnego o kwoty wynikające z faktury korygującej.

2. Czy otrzymanie automatycznego maila/komunikatu zwrotnego informującego o odebraniu tej wiadomości przez nabywcę spełnia warunek posiadania przez Wnioskodawcę potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę przewidziany w art. 29 ust. 4a ustawy o VAT (w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2013 r.) oraz art. 29a ust. 13 ustawy o VAT (w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2014 r.) i w rezultacie uprawniają Wnioskodawcę do obniżenia podstawy opodatkowania i/lub podatku należnego o kwoty wynikające z faktury korygującej.

3. Czy w przypadku, gdy w wyjątkowych sytuacjach Wnioskodawca nie będzie posiadał potwierdzenia odbioru faktury korygującej, jednakże w oparciu o inne dokumenty, np. korespondencję mailową czy dokumenty księgowe potwierdzające dokonanie korekty będzie w stanie udowodnić, iż nabywca, na rzecz którego wystawił fakturę VAT pierwotną, a następnie fakturę korygującą, zapoznał się z treścią tej faktury korygującej, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia podstawy opodatkowania i/lub podatku należnego.

Zdaniem Wnioskodawcy, w każdym przypadku wskazanym w pytaniu nr 1, 2 spełniony jest warunek posiadania przez Wnioskodawcę potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę przewidziany w art. 29 ust. 4a ustawy o VAT (w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2013 r.) oraz art. 29a ust. 13 ustawy o VAT (w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2014 r.) i w rezultacie Wnioskodawca uprawniony jest do obniżenia podstawy opodatkowania i/lub podatku należnego o kwoty wynikające z faktury korygującej. Ponadto, jeżeli w wyjątkowych sytuacjach, Wnioskodawca nie będzie posiadał potwierdzenia odbioru faktury korygującej, jednakże w oparciu o inne dokumenty, np. korespondencję mailową czy dokumenty księgowe potwierdzające dokonanie korekty będzie w stanie udowodnić, iż nabywca, na rzecz którego wystawił fakturę VAT pierwotną, a następnie fakturę korygującą, zapoznał się z treścią tej faktury korygującej, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia podstawy opodatkowania i/lub podatku należnego.

Zgodnie z treścią art. 29a ust. 1 ustawy o VAT podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem przepisów szczególnych, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Równocześnie jednak ustęp 10 omawianego artykułu pozwala na obniżenie podstawy opodatkowania o m.in. kwotę udzielonych po dokonaniu sprzedaży obniżek czy upustów, wartość zwróconych towarów bądź ich opakowań lub zwróconą nabywcy całość lub część zapłaty otrzymaną przed dokonaniem sprzedaży, jeżeli do niej nie doszło.

Przepis ust. 13 precyzuje, że warunkiem skorzystania z którejś w wymienionych przesłanek do obniżenia podatku należnego jest otrzymanie od kontrahenta w odpowiednim terminie potwierdzenia otrzymania faktury korygującej.

Na wstępie należy zaznaczyć, że przytoczony przepis ust. 13 ani żadna inna regulacja w zakresie podatku od towarów i usług nie precyzuje formy, w jakiej ma nastąpić wspomniane potwierdzenie odbioru faktury korygującej. Dlatego za uzasadniony należy uznać pogląd, prezentowany także przez organy podatkowe, wedle którego spełniającą przesłankę z omawianego przepisu będzie każda forma potwierdzenia przez nabywcę, że dotarła do niego faktura korygująca. Tym samym, jeśli podatnik uzyska informację, pozwalającą bez żadnych wątpliwości ustalić, że faktura korygująca dotarła do nabywcy, będzie on uprawniony od obniżenia podstawy opodatkowania i w konsekwencji, należnego podatku. Taką formę potwierdzenia, w obliczu dzisiejszej, opartej na komunikacji elektronicznej gospodarce, stanowić będzie w szczególności automatyczny mail/komunikat zwrotny potwierdzający otrzymanie maila z fakturą korygującą przez nabywcę.

Taką wykładnię omawianego przepisu prezentują Organy podatkowe w szeregu interpretacji indywidualnych, m.in.:

* interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 6 maja 2013 r. (sygn. IPPP1/443-179/13-4/AP).

* interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 22 marca 2013 r. (sygn. ILPP4/443-109/13-2/EWW),

* interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 13 sierpnia 2013 r. (sygn. IBPP1/443-415/13/LSz),

* interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 26 września 2013 r. (sygn. ITPP2/443-615c/13/AK),

* interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 4 listopada 2013 r. (sygn. ITPP3/443-366b/13/AT),

* interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 14 listopada 2011 r. (sygn. IPPP1-443-1241/11-3/EK).

Przedstawione wyżej argumenty znajdą potwierdzenie w świetle orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dalej jako: Trybunał).... SA (C-588/10) z dnia 26 stycznia 2012 r. W sprawie tej Trybunał orzekł, że nie narusza zasady neutralności VAT uzależnienie możliwości obniżenia należnego podatku od posiadania przez podatnika potwierdzenia doręczenia kontrahentowi faktury korygującej. Niemniej jednak, jeżeli uzyskanie przez podatnika, tego rodzaju potwierdzenia jest w rozsądnym terminie niemożliwe lub nadmiernie utrudnione, to nie można mu odmówić wykazania przed organami podatkowymi przy użyciu innych środków, po pierwsze, że dochował on należytej staranności w okolicznościach danej sprawy celem upewnienia się, że nabywca towarów lub usług jest w posiadaniu korekty faktury i że zapoznał się z nią oraz po drugie, że dana transakcja została w rzeczywistości zrealizowana na warunkach określonych w owej korekcie faktury. Wnioski wynikające z tego wyroku znalazły odzwierciedlenie w brzmieniu art. 29a ust. 15 pkt 4 ustawy o VAT.

Dopuszczalne jest zatem, w pewnych okolicznościach, posłużenie się w przedmiotowej sprawie innym środkiem dowodowym niż potwierdzenie odbioru przez kontrahenta faktury korygującej. Kluczowym jest bowiem, w świetle przepisów o VAT, wykazanie, że nastąpiła zmiana doniosłego z prawdopodatkowego punktu widzenia stanu faktycznego.

Podsumowując, należy stwierdzić, że przepisy ustawy o VAT pozwalają obniżyć podstawę opodatkowania i/lub podatek należny w każdym z przypadków wskazanych w pytaniu 1, 2 i 3.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Na wstępie należy zaznaczyć, iż niniejsza interpretacja rozstrzyga kwestie objęte zakresem zadanych pytań wyłącznie w świetle stanu prawnego obowiązującego do dnia 31 grudnia 2013 r.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do art. 29 ust. 4 ustawy, podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

Na podstawie art. 29 ust. 4a ustawy, w przypadku gdy podstawa opodatkowania ulega zmniejszeniu w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze, obniżenia podstawy opodatkowania podatnik dokonuje pod warunkiem posiadania, przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usługi otrzymał korektę faktury, potwierdzenia otrzymania korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi, dla którego wystawiono fakturę. Uzyskanie potwierdzenia otrzymania przez nabywcę towaru lub usługi korekty faktury po terminie złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy uprawnia podatnika do uwzględnienia korekty faktury za okres rozliczeniowy, w którym potwierdzenie to uzyskano.

W myśl ust. 4b powołanego artykułu, warunku posiadania przez podatnika potwierdzenia odbioru korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi nie stosuje się w:

1.

eksporcie towarów i wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów;

2.

dostawie towarów i świadczeniu usług, dla których miejsce opodatkowania znajduje się poza terytorium kraju;

3.

sprzedaży: energii elektrycznej, cieplnej lub chłodniczej, gazu przewodowego, usług telekomunikacyjnych i radiokomunikacyjnych oraz usług wymienionych w poz. 140-153, 174 i 175 załącznika nr 3 do ustawy;

4.

pozostałych przypadkach, jeżeli w wystawionej fakturze, do której odnosi się korekta, nie wykazano kwoty podatku.

Przepis ust. 4a stosuje się odpowiednio w przypadku stwierdzenia pomyłki w kwocie podatku na fakturze i wystawienia korekty faktury do faktury, w której wykazano kwotę podatku wyższą niż należna (art. 29 ust. 4c ustawy).

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Szczegółowe zasady wystawiania i przechowywania faktur oraz faktur korygujących określone zostały w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360, z późn. zm.).

Zasady te dotyczą zarówno faktur wystawianych w formie papierowej, jak i elektronicznej, przy czym ta druga forma wymaga wypełnienia dodatkowych warunków, wynikających z rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2012 r. w sprawie przesyłania faktur w formie elektronicznej, zasad ich przechowywania oraz trybu udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej (Dz. U. , poz. 1528). Zauważyć należy, iż przepisy regulujące kwestię faktur przesyłanych w formie elektronicznej mają również zastosowanie do faktur korygujących przesyłanych w formie elektronicznej.

Zgodnie z § 13 ust. 1 powołanego powyżej rozporządzenia z dnia 28 marca 2011 r., w przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą tę fakturę.

Na podstawie § 13 ust. 2 rozporządzenia, w przypadku gdy podatnik udziela rabatu w odniesieniu do jednej lub więcej dostaw towarów lub usług, faktura korygująca powinna zawierać:

1.

numer kolejny oraz datę jej wystawienia;

2.

dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:

a.

określone w § 5 ust. 1 pkt 1-6,

b.

nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych rabatem;

3.

kwotę i rodzaj udzielonego rabatu;

4.

kwotę zmniejszenia podatku należnego.

Zgodnie z § 13 ust. 3 rozporządzenia, w przypadku gdy podatnik udziela rabatu w odniesieniu do wszystkich dostaw towarów lub usług dokonanych dla jednego odbiorcy w danym okresie, faktura korygującą powinna zawierać:

1.

numer kolejny oraz datę jej wystawienia;

2.

dane określone w § 5 ust. 1 pkt 3 i 4;

3.

okres, do którego odnosi się udzielony rabat;

4.

kwotę udzielonego rabatu oraz kwotę zmniejszenia podatku należnego.

W myśl § 13 ust. 5 ww. rozporządzenia, przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio w przypadku:

1.

zwrotu sprzedawcy towarów oraz zwrotu nabywcy kwot nienależnych, o których mowa w art. 29 ust. 4 ustawy;

2.

zwrotu nabywcy całości lub części należności, o której mowa w § 10 ust. 1.

Ponadto należy nadmienić, iż w oparciu o § 13 ust. 8 rozporządzenia, faktury korygujące powinny zawierać wyraz "KOREKTA" albo wyraz "FAKTURA KORYGUJĄCA".

Na podstawie § 14 ust. 1 cytowanego powyżej rozporządzenia, fakturę korygującą wystawia się również, gdy po wystawieniu faktury podwyższono cenę lub stwierdzono pomyłkę w cenie, stawce, kwocie podatku lub w jakiejkolwiek innej pozycji faktury.

Stosownie do § 4 ust. 1 powołanego powyżej rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2012 r., faktury mogą być przesyłane w formie elektronicznej, w dowolnym formacie elektronicznym, pod warunkiem zapewnienia autentyczności pochodzenia, integralności treści i czytelności faktury.

Należy zauważyć, że ww. przytoczone regulacje prawne stanowią, iż kwoty, o które zmniejsza się podstawę opodatkowania oraz podatku należnego muszą zostać udokumentowane fakturą korygującą. Potwierdzenie odbioru faktury korygującej przez nabywcę powoduje akceptację zmiany wartości zawartych na fakturze i daje prawo do takiego obniżenia. Należy podkreślić, że potwierdzenie odbioru faktury korygującej pełni istotną rolę w systemie podatku od towarów i usług opartym na metodzie fakturowej, gdyż zapobiega nieuzasadnionym obniżkom podstawy opodatkowania u dostawcy.

Ponadto faktury korygujące są specyficznym rodzajem faktur. Celem ich wystawienia jest bowiem doprowadzenie faktury pierwotnej do stanu odpowiadającego rzeczywistości. Uregulowania zawarte w ustawie mają na celu uniknięcie sytuacji, w której zmniejszenie podstawy opodatkowania i tym samym kwoty podatku należnego u sprzedawcy nie znajduje odzwierciedlenia w zmniejszeniu kwoty podatku naliczonego u nabywcy towarów i usług. Podatek należny u sprzedawcy jest bowiem podatkiem naliczonym u nabywcy towarów i usług.

Konieczność posiadania potwierdzenia odbioru faktury korygującej potwierdził Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w wyroku z dnia 26 stycznia 2012 r. w sprawie C-588/10.... S.A. W wyroku tym Trybunał orzekł, że "wymóg polegający na uzależnieniu obniżenia podstawy opodatkowania wynikającej z pierwotnej faktury od posiadania przez podatnika potwierdzenia otrzymania korekty faktury doręczonego przez nabywcę towarów lub usług mieści się w pojęciu warunków, o których mowa w art. 90 ust. 1 dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE.L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.). Zasady neutralności podatku od wartości dodanej oraz proporcjonalności co do zasady nie sprzeciwiają się takiemu wymogowi." Jednocześnie Trybunał w niniejszym wyroku uznał, że "jeżeli uzyskanie przez podatnika, będącego dostawcą towarów lub usług, tego rodzaju potwierdzenia jest w rozsądnym terminie niemożliwe lub nadmiernie utrudnione, to nie można mu odmówić wykazania przed organami podatkowymi danego państwa członkowskiego przy użyciu innych środków, po pierwsze, że dochował on należytej staranności w okolicznościach danej sprawy celem upewnienia się, że nabywca towarów lub usług jest w posiadaniu korekty faktury i że zapoznał się z nią oraz, po drugie, że dana transakcja została w rzeczywistości zrealizowana na warunkach określonych w owej korekcie faktury."

Z wniosków płynących z przytoczonego orzeczenia wynika zatem, że podatnik winien podejmować działania mające na celu uzyskanie potwierdzenia odbioru przez nabywcę faktury korygującej. Obniżenie podatku należnego bez posiadania stosownego potwierdzenia jest bowiem możliwe jedynie w przypadku, gdy uzyskanie takiego potwierdzenia w rozsądnym terminie jest niemożliwe lub nadmiernie utrudnione. W takiej sytuacji podatnik musi wykazać, że dochował należytej staranności celem upewnienia się, że nabywca jest w posiadaniu korekty faktury i że się z nią zapoznał a transakcja została w rzeczywistości zrealizowana na warunkach określonych w owej korekcie faktury.

Zaznaczyć należy również, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie zawierają wymogów dotyczących konkretnej formy takiego potwierdzenia. Organy podatkowe akceptują każdy rodzaj potwierdzenia, który pozwala bez żadnych wątpliwości ustalić, czy i kiedy faktura korygująca dotarła do nabywcy. Czyni zadość warunkowi legitymowania się potwierdzeniem odbioru korekty faktury przez nabywcę np. potwierdzenie przez adresata przyjęcia przesyłki poleconej (za zwrotnym poświadczeniem odbioru), pisemne odrębne potwierdzenie faktu otrzymania faktury korygującej, zwrotnie przesłana kopia podpisanej faktury korygującej, faks potwierdzający odbiór faktury korygującej, potwierdzenie przesłane drogą elektroniczną, potwierdzony odbiór faktury korygującej przesłany drogą elektroniczną, czy też posiadanie dowodów zapłaty lub dokumentów księgowych umożliwiających określenie kwoty rzeczywiście zapłaconej na rzecz podatnika z tytułu danej transakcji przez nabywcę towarów lub usług. Wachlarz potencjalnie akceptowalnych form potwierdzenia otrzymania korekty faktury stwarza pole i możliwość do rozróżnienia konkretnych sytuacji, w których z punktu widzenia zasad prawa wspólnotowego należałoby uznać, iż podatnik zachował prawo do obniżenia podstawy opodatkowania i należnego podatku, bądź tego prawa nie ma.

Artykuł 29 ust. 4a ustawy oraz przytoczone powyżej orzeczenie TSUE przewidują prawo do zmniejszenia podstawy opodatkowania w deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy pod warunkiem otrzymania przed terminem złożenia deklaracji potwierdzenia odbioru faktury korygującej. Dopiero w sytuacji, gdy uzyskanie takiego rodzaju potwierdzenia w rozsądnym terminie jest niemożliwe lub nadmiernie utrudnione, Wnioskodawca po wykazaniu, że dochował należytej staranności w celu upewnienia się, że nabywca jest w posiadaniu faktury korygującej i że zapoznał się z taką fakturą oraz, że dana transakcja została rzeczywiście zrealizowana w określonych w korekcie faktury warunkach, będzie uprawniony do dokonania obniżenia podstawy opodatkowania. Powołane przepisy oraz orzeczenie TSUE nie wskazują jaką dokumentację należy posiadać, aby potwierdzała ona dochowanie należytej staranności w celu upewnienia się, że nabywca posiada wiedzę w zakresie wystawionej faktury korygującej. Dopuszczalne są zatem wszelkie formy, które jednoznacznie będą potwierdzały powyższe okoliczności.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca, będący zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, prowadzi działalność głównie w zakresie produkcji systemów elektronicznych. W związku z prowadzoną działalnością Wnioskodawca wystawia znaczną ilość faktur VAT (zarówno faktur w formie papierowej, jak i faktur elektronicznych) dokumentujących sprzedaż towarów i usług. W przypadku wystąpienia przyczyn zmniejszających podstawę opodatkowania i podatku należnego, Wnioskodawca wystawia faktury korygujące i przesyła/udostępnia je nabywcom. Faktury korygujące również mają formę papierową lub elektroniczną. Potwierdzenie odbioru faktur korygujących przez nabywcę odbywa się w różnych formach - np. potwierdzenia przez adresata przyjęcia przesyłki poleconej (za zwrotnym poświadczeniem odbioru), pisemne odrębne potwierdzenie faktu otrzymania faktury korygującej, zwrotnie przesłana kopia podpisanej faktury korygującej, fax potwierdzający odbiór faktury korygującej, potwierdzenie przesłane drogą elektroniczną (np. mail z informacją, że nabywca otrzymał fakturę korygującą), potwierdzony odbiór faktury korygującej przesłany drogą elektroniczną. W celu usprawnienia i uproszczenia rozliczeń faktur korygujących, Wnioskodawca planuje także wprowadzenie systemu, zgodnie z którym za potwierdzenie odbioru faktury korygującej przez nabywcę będzie uznawane otrzymanie przez Wnioskodawcę automatycznego e-maila/komunikatu zwrotnego potwierdzającego otrzymanie maila z załączoną fakturą bądź fakturami korygującymi. Poprzez wymienione w pytaniu nr 3 wniosku ORD-IN wyjątkowe sytuacje Wnioskodawca rozumie następujące okoliczności: nabywca nie odbiera korespondencji papierowej, nabywca nie potwierdza odbioru wiadomości e-mail oraz nie odpowiada na nie.

Mając na uwadze powołane wyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy stwierdzić należy, iż - jak wyżej wskazano - warunkiem obniżenia przez sprzedawcę kwoty podstawy opodatkowania oraz podatku należnego na podstawie wystawionej faktury korygującej jest posiadanie potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez nabywcę, z wyjątkiem przypadków wymienionych w art. 29 ust. 4b ustawy. Oznacza to, że faktura korygująca musi dotrzeć do nabywcy, zaś nabywca musi potwierdzić ten fakt, by wystawca miał możliwość obniżenia podatku należnego w związku z wystawieniem tej faktury. Dopiero posiadanie takiego potwierdzenia uprawnia sprzedawcę do stosownego obniżenia podstawy opodatkowania oraz podatku należnego w rozliczeniu za dany okres rozliczeniowy, w którym otrzyma potwierdzenie odbioru faktury przez nabywcę. Ponadto z uwagi na fakt, iż przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie narzucają formy w jakiej potwierdzenie odbioru faktur korygujących ma być dokonane, strony mają swobodę wyboru metody tego potwierdzenia.

Wobec powyższego przedstawione przez Wnioskodawcę formy potwierdzeń odbioru faktur korygujących, tj. potwierdzenia przez adresata przyjęcia przesyłki poleconej (za zwrotnym poświadczeniem odbioru), pisemne odrębne potwierdzenie faktu otrzymania faktury korygującej, zwrotnie przesłana kopia podpisanej faktury korygującej, fax potwierdzający odbiór faktury korygującej, potwierdzenie przesłane drogą elektroniczną (np. mail z informacją, że nabywca otrzymał fakturę korygującą), potwierdzony odbiór faktury korygującej przesłany drogą elektroniczną, spełniają warunek posiadania przez Wnioskodawcę potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę przewidziany w art. 29 ust. 4a ustawy i w rezultacie uprawniają Wnioskodawcę do obniżenia podstawy opodatkowania i/lub podatku należnego o kwoty wynikające z faktury korygującej.

Jednocześnie należy wskazać, iż otrzymanie automatycznego maila/komunikatu zwrotnego informującego o odebraniu wiadomości oznacza, iż wiadomość ta została otwarta - a więc jej adresat ma wiedzę o tej wiadomości, widział ją czy też przeczytał. Najważniejszą informacją dla Wnioskodawcy jest to, że wiadomość e-mail zawierająca fakturę korygującą została wysłana oraz doręczona nabywcy, zaś Wnioskodawca jest w posiadaniu automatycznych maili/komunikatów wysyłanych przez system informatyczny odbiorcy faktury korygującej. A zatem otrzymanie automatycznego maila/komunikatu zwrotnego informującego o odebraniu wiadomości przez nabywcę spełnia warunek posiadania przez Wnioskodawcę potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę, o którym mowa w art. 29 ust. 4a ustawy, uprawniający do obniżenia podstawy opodatkowania i/lub podatku należnego o kwoty wynikające z faktury korygującej.

Natomiast w przypadku, gdy w wyjątkowych sytuacjach, tj. nabywca nie odbiera korespondencji papierowej, nabywca nie potwierdza odbioru wiadomości e-mail oraz nie odpowiada na nie, Wnioskodawca nie będzie posiadał potwierdzenia odbioru faktury korygującej, jednakże w oparciu o inne dokumenty np. korespondencję mailową czy dokumenty księgowe potwierdzające dokonanie korekty będzie w stanie udowodnić, iż nabywca, na rzecz którego wystawił fakturę pierwotną, a następnie fakturę korygującą, zapoznał się z treścią tej faktury korygującej, a transakcja została zrealizowana na warunkach określonych w owej korekcie faktury, to Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia podstawy opodatkowania i/lub podatku należnego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Jednocześnie podkreślić należy, iż tut. Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Postępowanie o udzielenie interpretacji ma zaś na celu wyjaśnienie wątpliwości co do sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego do określonego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, co do którego można wydać interpretację indywidualną. Należy podkreślić, iż w postępowaniu tym organ może opierać się jedynie na brzmieniu przepisów i nie może prowadzić postępowania dowodowego, które prowadzone może być jedynie w postępowaniu podatkowym, w którym możliwa jest jednoznaczna ocena czy posiadane przez Wnioskodawcę dowody świadczą o tym, iż dochował należytej staranności w celu otrzymania potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez adresata.

Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w zakresie spełnienia warunku posiadania potwierdzenia otrzymania przez kontrahentów faktur korygujących oraz prawa do obniżenia podstawy opodatkowania i/lub podatku należnego, w stanie prawnym obowiązującym do dnia 31 grudnia 2013 r. Natomiast w zakresie spełnienia warunku posiadania potwierdzenia otrzymania przez kontrahentów faktur korygujących oraz prawa do obniżenia podstawy opodatkowania i/lub podatku należnego, w stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 stycznia 2014 r. została wydana interpretacja indywidualna nr IPTPP2/443-38/14-5/PR.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl