IPTPP2/443-378/13-2/KW - Podatek od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży obiadów przez stołówkę dla uczniów i nauczycieli innych szkół.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 29 lipca 2013 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP2/443-378/13-2/KW Podatek od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży obiadów przez stołówkę dla uczniów i nauczycieli innych szkół.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 10 maja 2013 r. (data wpływu 14 maja 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży obiadów przez stołówkę dla uczniów i nauczycieli innych szkół - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 maja 2013 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży obiadów przez stołówkę dla uczniów i nauczycieli innych szkół.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Przedszkole Samorządowe w... (Wnioskodawca) jest jednostką budżetową, której organem prowadzącym jest Gmina.... W ramach swej działalności Wnioskodawca prowadzi stołówkę, która jest integralną częścią Przedszkola. Stołówka nie jest wyodrębnionym podmiotem gospodarczym, a prowadzenie jej jest ściśle związane z działalnością statutową Przedszkola. Dożywianie wychowanków odbywa się zgodnie z art. 67a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.). Celem prowadzenia stołówki nie jest świadczenie usług gastronomicznych tylko żywienie dzieci i nauczycieli. Przedszkole nie prowadzi działalności dla zysku. Korzystanie z posiłków w stołówce jest odpłatne. Wysokość opłat ustala Dyrektor w porozumieniu z Wójtem Gminy jako organem prowadzącym. Opłaty wnoszone przez rodziców dzieci stanowią dochód budżetowy odprowadzany na rachunek bankowy Gminy. Z wyżej wymienionych opłat pokrywa się tylko koszt tzw. wsadu do kotła, czyli produktów niezbędnych do przygotowania posiłków. Pozostałe koszty związane z przygotowaniem posiłków (wynagrodzenia pracowników wraz z pochodnymi, koszty energii, opłat za wodę i ścieki, środków czystości, opłat za przeglądy techniczne urządzeń) pokrywa organ prowadzący, czyli Gmina. Natomiast nauczyciele pokrywają pełny koszt przygotowania posiłków, tj. tzw. wsad do kotła oraz koszt wynagrodzeń pracowników wraz z pochodnymi, koszty energii, opłat za wodę i ścieki, środków czystości, opłat za przeglądy techniczne urządzeń.

Od 1 września 2013 r. Wnioskodawca będzie funkcjonował w wyremontowanej części budynku użytkowanego dotychczas przez Zespół Szkół w..., w skład którego wchodzą Szkoła Podstawowa w... i Publiczne Gimnazjum w.... W wyremontowanej części budynku została zlokalizowana stołówka, która będzie prowadzona przez Przedszkole. Ze względów organizacyjnych uczniowie i nauczyciele Zespołu Szkół będą korzystać z posiłków (obiadów) przygotowanych przez stołówkę prowadzoną przez Przedszkole Samorządowe (nie będzie odrębnej stołówki w Zespole Szkół) na tych samych zasadach co wychowankowie i nauczyciele Przedszkola Samorządowego. Zarówno przedszkole, jak i szkoła podstawowa i gimnazjum funkcjonują na podstawie art. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy sprzedaż obiadów przez stołówkę prowadzoną przez Wnioskodawcę na rzecz uczniów i nauczycieli Szkoły Podstawowej w... i Publicznego Gimnazjum w... podlega opodatkowaniu od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż obiadów wytworzonych przez stołówkę prowadzoną przez Przedszkole na rzecz uczniów i nauczycieli Zespołu Szkół w..., tj. uczniów i nauczycieli Szkoły Podstawowej w... i Publicznego Gimnazjum w... będzie zwolniona z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.). Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.)"zwalnia się od podatku usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania, (...) oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane".

Zgodnie z art. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty "system oświaty obejmuje:

1.

przedszkola, w tym z oddziałami integracyjnymi, przedszkola specjalne oraz inne formy wychowania przedszkolnego;

2.

szkoły,

a.

podstawowe, w tym specjalne, integracyjne, z oddziałami integracyjnymi i sportowymi, sportowe i mistrzostwa sportowego,

b.

gimnazja: w tym specjalne, integracyjne, dwujęzyczne, z oddziałami integracyjnymi, dwujęzycznymi, sportowymi i przysposabiającymi do pracy, sportowe i mistrzostwa sportowego."

Zgodnie z art. 67a ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty "w celu zapewnienia prawidłowej realizacji zadań opiekuńczych, w szczególności wspierania prawidłowego rozwoju uczniów szkoła może zorganizować stołówkę." "Korzystanie z posiłków w stołówce szkolnej jest odpłatne" (art. 67 ust. 2).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Natomiast art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy przez towary należy rozumieć rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Przez świadczenie usług - w świetle art. 8 ust. 1 ustawy-rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Artykuł 5a ustawy, stanowi, iż towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Stosownie do treści art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, przewidziano opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone między innymi w art. 43 ustawy.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy, zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną, wykonywane:

a.

w formach i na zasadach określonych w przepisach o pomocy społecznej oraz w przepisach o systemie oświaty,

b.

przez podmioty sprawujące opiekę nad dziećmi w wieku do 3 lat.

W myśl art. 43 ust. 17 ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

1.

nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub

2.

ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 247, z późn. zm.), zwalnia się od podatku usługi ściśle związane z usługami w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy.

Ponadto zgodnie z § 13 ust. 8 ww. rozporządzenia, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 19, 20, 24, 25 i 26, stosuje się do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 19, 20, 24, 25 i 26, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

1.

nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 19, 20, 24 i 25 oraz art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy lub

2.

ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia (§ 13 ust. 9 ww. rozporządzenia z dnia 4 kwietnia 2011 r.).

W myśl art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.), system oświaty zapewnia w szczególności realizację prawa każdego obywatela Rzeczypospolitej Polskiej do kształcenia się oraz prawa dzieci i młodzieży do wychowania i opieki, odpowiednich do wieku i osiągniętego rozwoju.

Ponadto stosownie do postanowień art. 2 pkt 1 ww. ustawy o systemie oświaty, system oświaty obejmuje przedszkola, w tym z oddziałami integracyjnymi, przedszkola specjalne oraz inne formy wychowania przedszkolnego.

W art. 2 ustawy o systemie oświaty został określony zamknięty katalog (lista) podmiotów podlegających tej ustawie i działających według jej przepisów. Z przytoczonego powyżej przepisu art. 2 ww. ustawy wynika, że zalicza on przedszkola oraz inne formy wychowania przedszkolnego do jednostek tworzących system oświaty.

Przepis art. 3 pkt 1 powołanej wyżej ustawy stanowi, że ilekroć w przepisach ustawy jest mowa bez bliższego określenia o szkole - należy przez to rozumieć także przedszkole.

Zgodnie natomiast z uregulowaniem art. 67a ust. 1 ww. ustawy o systemie oświaty, w celu zapewnienia prawidłowej realizacji zadań opiekuńczych, w szczególności wspierania prawidłowego rozwoju uczniów, szkoła może zorganizować stołówkę. Korzystanie z posiłków w stołówce szkolnej jest odpłatne (art. 67a ust. 2 ustawy o systemie oświaty).

Stosownie do treści art. 67a ust. 3 cytowanej ustawy, warunki korzystania ze stołówki szkolnej, w tym wysokość opłat za posiłki, ustala dyrektor szkoły w porozumieniu z organem prowadzącym szkołę.

Zgodnie z art. 67a ust. 4 ustawy o systemie oświaty, do opłat wnoszonych za korzystanie przez uczniów z posiłku w stołówce szkolnej, o których mowa w ust. 3, nie wlicza się wynagrodzeń pracowników i składek naliczanych od tych wynagrodzeń oraz kosztów utrzymania stołówki.

Powołane przepisy o systemie oświaty wskazują na możliwość prowadzenia m.in. przez szkoły publiczne oraz przedszkola stołówek. Celem ich prowadzenia nie jest jednak świadczenie usług gastronomicznych jako takich, ale wyłącznie pełnienie funkcji socjalno-bytowych, polegających na zapewnieniu żywienia w ramach realizacji przez te jednostki funkcji opiekuńczej. Ponieważ szkoła czy przedszkole nie prowadzi działalności dla zysku, opłaty za korzystanie ze stołówki mogą być kalkulowane wyłącznie na poziomie zapewniającym jedynie pokrycie faktycznych kosztów wytworzenia posiłków. Niedopuszczalne jest ustalanie jakichkolwiek narzutów zapewniających tym podmiotom zysk lub refundację kosztów, których zgodnie z ustawą nie mogą one przerzucać na korzystających z usług stołówki.

Jak wynika z powyższego funkcjonowanie stołówek służy zapewnieniu prawidłowej realizacji zadań opiekuńczych przez jednostki systemu oświaty, a w szczególności wspierania prawidłowego rozwoju uczniów, dzieci, do których jednostki te są między innymi powołane.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest jednostką budżetową, której organem prowadzącym jest Gmina. W ramach swej działalności Zainteresowany prowadzi stołówkę, która jest integralną częścią Przedszkola. Stołówka nie jest wyodrębnionym podmiotem gospodarczym, a prowadzenie jej jest ściśle związane z działalnością statutową Przedszkola. Dożywianie wychowanków odbywa się zgodnie z art. 67a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty. Celem prowadzenia stołówki nie jest świadczenie usług gastronomicznych tylko żywienie dzieci i nauczycieli. Przedszkole nie prowadzi działalności dla zysku. Korzystanie z posiłków w stołówce jest odpłatne. Wysokość opłat ustala Dyrektor w porozumieniu z Wójtem Gminy jako organem prowadzącym. Opłaty wnoszone przez rodziców dzieci stanowią dochód budżetowy odprowadzany na rachunek bankowy Gminy. Z opłat pokrywa się tylko koszt tzw. wsadu do kotła, czyli produktów niezbędnych do przygotowania posiłków. Pozostałe koszty związane z przygotowaniem posiłków (wynagrodzenia pracowników wraz z pochodnymi, koszty energii, opłat za wodę i ścieki, środków czystości, opłat za przeglądy techniczne urządzeń) pokrywa organ prowadzący, czyli Gmina. Nauczyciele pokrywają pełny koszt przygotowania posiłków, tj. tzw. wsad do kotła oraz koszt wynagrodzeń pracowników wraz z pochodnymi, koszty energii, opłat za wodę i ścieki, środków czystości, opłat za przeglądy techniczne urządzeń. Od 1 września 2013 r. Wnioskodawca będzie funkcjonował w wyremontowanej części budynku użytkowanego dotychczas przez Zespół Szkół, w skład którego wchodzą Szkoła Podstawowa i Publiczne Gimnazjum. W wyremontowanej części budynku została zlokalizowana stołówka, która będzie prowadzona przez Przedszkole. Ze względów organizacyjnych uczniowie i nauczyciele Zespołu Szkół będą korzystać z posiłków (obiadów) przygotowanych przez stołówkę prowadzoną przez Przedszkole Samorządowe (nie będzie odrębnej stołówki w Zespole Szkół), na tych samych zasadach co wychowankowie i nauczyciele Przedszkola Samorządowego.

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz powołane w tym zakresie przepisy prawa stwierdzić należy, że przygotowywane przez stołówkę prowadzoną przez Wnioskodawcę, dla której organem prowadzącym jest Gmina, obiady dla uczniów i nauczycieli Szkoły Podstawowej i Publicznego Gimnazjum, należy uznać za usługi ściśle związane z usługami w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą, polegające na ich żywieniu. Przedmiotowe usługi wyżywienia mają bowiem charakter pomocniczy i są niezbędne w stosunku do prowadzonej działalności opiekuńczej Przedszkola w tym zakresie, która to działalność stanowi świadczenie główne, przy czym - jak już wskazano powyżej - ich głównym celem nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez przedszkole. W konsekwencji usługi te będą podlegały zwolnieniu od podatku od towarów i usług na podstawie § 13 ust. 1 pkt 26 w związku z § 13 ust. 8 i ust. 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r.

Wobec powyższego, oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawcy, iż sprzedaż obiadów wytworzonych przez stołówkę prowadzoną przez Przedszkole Samorządowe na rzecz uczniów i nauczycieli Zespołu Szkół będzie zwolniona z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, należało uznać je za prawidłowe. Zainteresowany, pomimo że oparł własne stanowisko na innej podstawie prawnej, to wywiódł prawidłowy skutek prawny.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl