IPTPP2/443-361/14-2/JN - Prawo do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 3 lipca 2014 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP2/443-361/14-2/JN Prawo do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 9 maja 2014 r. (data wpływu 12 maja 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 maja 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "...".

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Ochotnicza Straż Pożarna w... realizowała projekt pn. "...". Zadanie realizowane było zgodnie z umową przyznania pomocy Nr.. zawartą w dniu 3 stycznia 2013 r. pomiędzy Samorządem Województwa a Ochotniczą Strażą Pożarną. Inwestycja finansowana będzie w ramach działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" - małe projekty objętego PROW na lata 2007-2013. Remont budynku Ochotniczej Straży Pożarnej dotyczył remontu podłogi i polegał na: rozebraniu posadzek z płytek ceramicznych oraz posadzek drewnianych, skuciu podłoża betonowego pod posadzką, ułożeniu podkładu betonowego z izolacją przeciwwilgociową i cieplną ze styropianu, ułożeniu warstwy wyrównawczej z zaprawy cementowej z siatką zbrojeniową posadzki, ułożeniu płytek ceramicznych podłogowych oraz ułożeniu paneli podłogowych.

Ochotnicza Straż Pożarna posiada osobowość prawną i jest wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego. Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej ani innej działalności zarobkowej. Organizacja nie jest płatnikiem podatku VAT oraz nie figuruje w ewidencji płatników podatku VAT, nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT. Realizując projekt finansowany ze środków pochodzących z Unii Europejskiej polegający na remoncie podłogi Ochotnicza Straż Pożarna poniosła koszty, gdzie nie mając możliwości odliczenia podatku VAT zalicza do kosztów kwalifikowalnych czyli refundowanych.

Właścicielem remontowanego budynku jak i towarów zakupionych w ramach projektu jest Ochotnicza Straż Pożarna. Zakupione w ramach realizowanego projektu towary będą służyć OSP do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Celem zrealizowanego projektu jest poprawa jakości życia mieszkańców miejscowości oraz umożliwienie mieszkańcom uczestnictwa w wydarzeniach kulturalnych wsi. Projekt nie generuje dochodu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Ochotnicza Straż Pożarna nie ma prawnej możliwości odzyskania poniesionych kosztów w postaci podatku od towarów i usług (VAT) od zakupionych towarów, których częściowe koszty zakupu zostaną zrefundowane z Funduszy Unijnych, w związku z realizacją projektu pn. "...".

Zdaniem Wnioskodawcy, nie będzie wykonywał żadnych czynności opodatkowanych podatkiem VAT związanych z opisaną wyżej inwestycją. Wobec powyższego Ochotniczej Straży Pożarnej nie przysługuje prawna możliwość odzyskania podatku naliczonego w fakturach wystawionych w związku z zakupionymi w toku realizacji ww. zadania towarami.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na mocy art. 34 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 z późn. zm.), stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

Stosownie do przepisu art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Artykuł 87 ust. 1 ustawy stanowi, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Na mocy art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższych przepisów wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko w przypadku, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy dokonywane zakupy towarów i usług mają związek z czynnościami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z opisu sprawy wynika, że Ochotnicza Straż Pożarna realizowała projekt pn. "...". Zadanie realizowane było zgodnie z umową przyznania pomocy zawartą w dniu 3 stycznia 2013 r. pomiędzy Samorządem Województwa a Ochotniczą Strażą Pożarną. Inwestycja finansowana będzie w ramach działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" - małe projekty objętego PROW na lata 2007-2013. Ochotnicza Straż Pożarna posiada osobowość prawną i jest wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego. Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej ani innej działalności zarobkowej. Organizacja nie jest płatnikiem podatku VAT oraz nie figuruje w ewidencji płatników podatku VAT, nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT. Właścicielem remontowanego budynku jak i towarów zakupionych w ramach projektu jest Ochotnicza Straż Pożarna. Zakupione w ramach realizowanego projektu towary będą służyć OSP do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Celem zrealizowanego projektu jest poprawa jakości życia mieszkańców miejscowości oraz umożliwienie mieszkańcom uczestnictwa w wydarzeniach kulturalnych wsi. Projekt nie generuje dochodu.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w stosunku do podmiotów niebędących zarejestrowanymi podatnikami VAT czynnymi. W omawianej sprawie warunki uprawniające do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie są spełnione, ponieważ - jak wskazał Wnioskodawca - zakupione w ramach realizowanego projektu towary będą służyć OSP do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług oraz Zainteresowany nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. W związku z powyższym Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione z tytułu realizacji przedmiotowego projektu. Tym samym Zainteresowanemu z tego tytułu nie przysługuje prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawca nie ma prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "...", ponieważ wydatki poniesione w ramach realizacji projektu nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług oraz Zainteresowany nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Pojęcie "kosztu kwalifikowalnego" nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Zaznacza się, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl