IPTPP2/443-360/11-4/JN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 października 2011 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP2/443-360/11-4/JN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 13 lipca 2011 r. według daty nadania (data wpływu 18 lipca 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 4 października 2011 r. (data wpływu 10 października 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania transakcji zakupu samochodów oraz motocykli za wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 lipca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania transakcji zakupu samochodów oraz motocykli za wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów.

Pismem z dnia 4 października 2011 r. przedmiotowy wniosek został uzupełniony o doprecyzowanie zaistniałego stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jako podatnik podatku VAT dokonuje zakupu samochodów oraz motocykli używanych na terytorium państw trzecich t.j. Szwajcaria. Samochody są odprawiane (clone) w państwie Unii Europejskiej t.j. Niemcy. Ze względu na to, iż Wnioskodawca jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny UE, podatek od importu nie jest płacony w Niemczech. Zainteresowany był weryfikowany jako podatnik VAT UE przez stronę Niemiecką. Samochody oraz motocykle są zgłaszane do odprawy celnej w innym Państwie Wspólnoty niż Polska t.j. Niemcy. Niemieckie organy celne stosują procedurę dopuszczenia do obrotu przy ocleniu samochodów zakupionych przez Wnioskodawcę w Szwajcarii. Następnie samochód jest sprzedawany w Polsce na zasadach ogólnych t.j. całość transakcji jest opodatkowana VAT. Transakcja nabycia i sprowadzenia samochodów oraz motocykli jest traktowana jako wewnątrzwspólnotowe nabycie. Wnioskodawca składa informację podsumowującą VAT-UE.

W piśmie z dnia 4 października 2011 r. (data wpływu 10 października 2011 r.) stanowiącym uzupełnienie wniosku Wnioskodawca wskazał, iż nabywane samochody oraz motocykle używane są traktowane jako towary handlowe, służą dalszej odsprzedaży, czyli służą czynnościom wykonywanym przez Wnioskodawcę jako podatnika, a więc są elementem prowadzonej działalności.

Transakcje nabycia samochodów oraz motocykli używanych są traktowane oraz rozliczane jako wewnątrzwspólnotowe. Wystawiana jest faktura wewnętrzna. W ramach transakcji wewnątrzwspólnotowego nabycia powstaje podatek VAT należny w Polsce, który w tej samej deklaracji przekształca się w podatek naliczony, który pomniejsza podatek należny.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy prawidłowo rozpoznano opisaną sytuację jako wewnątrzwspólnotowe nabycie, a co za tym idzie czy prawidłowo transakcja sprzedaży jest opodatkowana na zasadach ogólnych.

Zdaniem Wnioskodawcy, wyżej przedstawiona transakcja została prawidłowo rozpoznana jako wewnątrzwspólnotowe nabycie.

Zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług został określony w art. 5 ust. 1. Zgodnie z tym przepisem opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju

2.

eksport towarów

3.

import towarów

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług przez wewnątrzwspólnotowe nabycie rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonywanej dostawy są wysyłane lub transportowe na terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz. Zgodnie z ust. 2 wyżej wymienionego artykułu ustawy, wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów ma miejsce, jeżeli nabywcą towarów jest podatnik podatku od towarów i usług w rozumieniu art. 15 ustawy o podatku VAT, a nabywane towary mają służyć czynnościom wykonywanym przez niego jako podatnika.

W ocenie Wnioskodawcy w opisanym przypadku doszło do sytuacji, która w konsekwencji stanowi wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów. Towar został zaimportowany z kraju trzeciego (Szwajcaria) do kraju członkowskiego (Niemcy), gdzie została dokonana odprawa celna, a dopiero w następnej kolejności został przywieziony do Polski, wówczas miejscem importu są Niemcy. Przemieszczenie towarów z Niemiec do Polski będzie stanowić natomiast wewnątrzwspólnotowe nabycie w ramach Wspólnoty. Jako podatnik "VAT czynny UE" Wnioskodawca (był sprawdzony przez stronę Niemiecką) został zwolniony na terytorium Niemiec z obowiązku zapłaty podatku VAT od importu - transakcja została potraktowana jako wewnątrzwspólnotowe nabycie, dlatego zdaniem Wnioskodawcy podatek VAT należny nalicza przy sprzedaży towarów i odprowadza go na terytorium Polski, opodatkowując transakcję na zasadach ogólnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz.

Przepis ust. 1 - na podstawie ust. 2 powołanego artykułu - stosuje się pod warunkiem, że:

1.

nabywcą towarów jest:

a.

podatnik, o którym mowa w art. 15, lub podatnik podatku od wartości dodanej, a nabywane towary mają służyć działalności gospodarczej podatnika,

b.

osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w lit. a)

c.

z zastrzeżeniem art. 10;

2.

dokonujący dostawy towarów jest podatnikiem, o którym mowa w pkt 1 lit. a).

W świetle art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy, wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 9, nie występuje w przypadku, gdy dotyczy towarów innych niż wymienione w pkt 1 nabywanych przez:

a.

rolników ryczałtowych dla prowadzonej przez nich działalności rolniczej,

b.

podatników, którzy wykonują jedynie czynności inne niż opodatkowane podatkiem i którym nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług,

c.

podatników zwolnionych od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9,

d.

osoby prawne, które nie są podatnikami

- jeżeli całkowita wartość wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów na terytorium kraju nie przekroczyła w trakcie roku podatkowego kwoty 50.000 zł.

Stosownie do art. 11 ust. 1 ustawy przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się również przemieszczenie towarów przez podatnika podatku od wartości dodanej lub na jego rzecz, należących do tego podatnika, z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju na terytorium kraju, jeżeli towary te zostały przez tego podatnika na terytorium tego innego państwa członkowskiego w ramach prowadzonego przez niego przedsiębiorstwa wytworzone, wydobyte, nabyte, w tym również w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, albo zaimportowane, i towary te mają służyć działalności gospodarczej podatnika.

W świetle natomiast art. 79 rozporządzenia Rady (EWG) nr 2913/92 z 12 października 1992 r. ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny (Dz. Urz. UE L Nr 302, str. 1 z późn. zm.), zastosowanie procedury dopuszczenia do obrotu nadaje towarowi niewspólnotowemu status towaru wspólnotowego. Oznacza to, że po spełnieniu wszystkich formalności, a zwłaszcza po dokonaniu zgłoszenia celnego oraz zapłaceniu należności celno - podatkowych, można swobodnie dysponować towarem na obszarze celnym Wspólnoty Europejskiej.

Czynność wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów co do zasady wymaga istnienia dwóch stron transakcji: jeden podmiot nabywa towary, rozpoznając u siebie wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, natomiast druga strona dostarcza te towary, rozpoznając u siebie wewnątrzwspólnotową dostawę towarów. Ustawa o podatku od towarów i usług pozwala jednakże na uznanie za wewnątrzwspólnotowe nabycie także czynności, w przypadku których podatnik przemieszcza towary należące do swego przedsiębiorstwa z terytorium jednego państwa członkowskiego na terytorium innego państwa. W tym przypadku w państwie, z którego przemieszczane są towary, występuje wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów, natomiast w państwie, do którego przemieszczane są towary, następuje ich wewnątrzwspólnotowe nabycie. Powyższą "transakcję" można nazwać wewnątrzwspólnotowym przemieszczeniem towarów.

Zastosowanie powyższego mechanizmu, w którym opodatkowaniu w ramach transakcji wewnątrzwspólnotowej podlega samo przemieszczenie towarów, pozwala na faktyczne opodatkowanie towarów w miejscu ich faktycznej konsumpcji. Towary przemieszczane przez podatnika mają mu posłużyć do działalności gospodarczej.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca jako podatnik podatku VAT dokonuje zakupu samochodów oraz motocykli używanych na terytorium państw trzecich t.j. Szwajcaria. Samochody są odprawiane (clone) w państwie Unii Europejskiej t.j. Niemcy. Ze względu na to, iż Wnioskodawca jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny UE, podatek od importu nie jest płacony w Niemczech. Samochody oraz motocykle są zgłaszane do odprawy celnej w innym Państwie Wspólnoty niż Polska t.j. Niemcy. Niemieckie organy celne stosują procedurę dopuszczenia do obrotu przy ocleniu samochodów zakupionych przez Wnioskodawcę w Szwajcarii. Następnie samochód jest sprzedawany w Polsce na zasadach ogólnych t.j. całość transakcji jest opodatkowana VAT. Transakcja nabycia i sprowadzenia samochodów oraz motocykli jest traktowana jako wewnątrzwspólnotowe nabycie. Wnioskodawca składa informację podsumowującą VAT-UE.

Nadto Wnioskodawca doprecyzował, iż nabywane samochody oraz motocykle używane są traktowane jako towary handlowe, służą dalszej odsprzedaży, czyli służą czynnościom wykonywanym przez Wnioskodawcę jako podatnika, a więc są elementem prowadzonej działalności.

Transakcje nabycia samochodów oraz motocykli używanych są traktowane oraz rozliczane jako wewnątrzwspólnotowe. Wystawiana jest faktura wewnętrzna. W ramach transakcji wewnątrzwspólnotowego nabycia powstaje podatek VAT należny w Polsce, który w tej samej deklaracji przekształca się w podatek naliczony, który pomniejsza podatek należny.

Biorąc pod uwagę powyższy opis sprawy oraz powołane przepisy należy stwierdzić, iż przemieszczenie towarów z Niemiec do Polski, uprzednio zaimportowanych z terytorium państwa trzeciego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawcy, spełnia przesłanki określone w art. 11 ust. 1 ustawy i należy je traktować jako wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, które podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium Polski według stawek właściwych dla nabytych towarów.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Jednocześnie tut. Organ informuje, że niniejsza interpretacja rozstrzyga kwestię dotyczącą uznania transakcji zakupu samochodów oraz motocykli za wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, natomiast w zakresie możliwości zastosowania przy sprzedaży samochodów systemu VAT - marża wydano odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl