IPTPP2/443-36/11-4/BM - Określenie stawki podatku VAT właściwej dla wytwarzania i sprzedaży wyrobów garmażeryjnych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 16 czerwca 2011 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP2/443-36/11-4/BM Określenie stawki podatku VAT właściwej dla wytwarzania i sprzedaży wyrobów garmażeryjnych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 12 kwietnia 2011 r. (data wpływu 18 kwietnia 2011 r.), uzupełnionego pismem z dnia 1 czerwca 2011 r. (data wpływu 6 czerwca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 kwietnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 1 czerwca 2011 r. o doprecyzowanie stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawczyni jest właścicielką restauracji, która aktualnie (tj. od 1 stycznia 2010 r. do nadal) nie dokonuje usługi restauracyjnej (sala restauracyjna jest nieczynna), lecz zajmuje się wytwarzaniem gotowych posiłków i dań, i sprzedażą ich w sklepach spożywczych jako wyroby garmażeryjne (na zimno), sprzedawane na wagę.

Wytwarzane przez Wnioskodawczynię produkty, to:

* pierogi ruskie,

* pierogi z kapustą i grzybami,

* pierogi z mięsem,

* pierogi z kapustą i pieczarkami,

* pierogi z serem (twaróg),

* pierogi z owocami (sezonowo) - jagody, truskawki,

* uszka z grzybami,

* krokiety z kapustą i grzybami,

* krokiety z kapustą i pieczarkami,

* krokiety ze szpinakiem i twarogiem,

* krokiety z mięsem,

* krokiety z pieczarkami,

* gołąbki,

* kluski śląskie,

* kluski z mięsem,

* kurczak w galarecie,

* ozorki w galarecie,

* naleśniki z serem,

* kotlety mielone,

* łazanki,

* sałatka z kapusty czerwonej,

* sałatka z buraczków,

* surówka z kapusty białej,

* surówka z kapusty pekińskiej,

* marchewka z groszkiem,

* sałatka zasmażana z kapusty białej lub czerwonej.

W piśmie z dnia 1 czerwca 2011 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, Wnioskodawczyni wskazała, iż jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.

Ponadto Wnioskodawczyni podała, iż wyroby garmażeryjne produkowane przez Restaurację ".." mają przyporządkowaną odpowiednią klasyfikację:

a.

PKWiU 10.73.11, tj. pierogi, kluski, makarony:

* pierogi,

* łazanki,

* kluski,

b.

PKWiU 10.85.14, tj. posiłki na bazie wyrobów mącznych:

* krokiety,

* naleśniki,

* uszka,

c.

PKWiU 10.85.11 - posiłki na bazie mięsa, podrobów, krwi:

* kurczak w galarecie,

* ozorki w galarecie,

* kotlety mielone,

d.

PKWiU 10.85.13, tj. posiłki na bazie warzyw:

* sałatka z kapusty czerwonej,

* sałatka z buraczków,

* sałatka z kapusty białej,

* sałatka z kapusty pekińskiej,

* marchewka z groszkiem,

* sałatka zasmażana z kapusty białej i czerwonej

* gołąbki.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

1.

Czy sprzedaż produkowanych przez restaurację wyrobów garmażeryjnych do sklepów jest objęta 5% stawką VAT.

2.

Czy surówki z buraczków, kapusty białej lub czerwonej powinny być objęte 5% czy 8% stawką VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, w trakcie kilku rozmów telefonicznych z pracownikami Krajowej Informacji Podatkowej dotyczących opisanej sytuacji stwierdzono, iż sprzedaż wyrobów do sklepów (jako towarów) objęta jest 5% stawką, natomiast usługa (czyli konsumpcja na miejscu bądź catering) objęta jest 8% stawką VAT. Catering to podawanie posiłków na gorąco (jeżeli tego wymagają) bezpośrednio do spożycia wraz z obsługą - co nie znajduje odniesienia w opisanej sprawie.

Wnioskodawczyni wskazała, iż obecnie do sprzedawanych wyrobów gotowych stosowana jest klasyfikacja PKWiU:

10.73.11 - pierogi, makarony, kluski,

10.85.14 - posiłki na bazie wyrobów mącznych,

10.85.13 - posiłki na bazie warzyw,

10.85.11 - posiłki na bazie mięsa, podrobów, krwi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Pojęcie towaru ustawodawca zdefiniował w art. 2 pkt 6 ustawy. Zgodnie z zapisem zawartym w tym przepisie, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2011 r., przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Przepis art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. przepisu art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Artykuł 5a został dodany do ustawy o podatku od towarów i usług na podstawie art. 1 pkt 2 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2011 r. ustawy z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476).

Podkreślić należy, iż prawidłowa pod względem klasyfikacji statystycznych identyfikacja towarów stanowi warunek niezbędny do określenia wysokości opodatkowania na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług. Klasyfikacją, do której odwołują się przepisy ustawy o VAT jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU). Zgodnie z cyt. ustawą o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług, przy wyznaczaniu zakresu stosowania stawek obniżonych, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r., jest wykorzystywana Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, podstawowa stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku.

Przy czym w myśl obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 146a pkt 1 ustawy, wprowadzonym art. 19 pkt 5 ustawy z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. Nr 238, poz. 1578), zmienionym art. 9 pkt 1 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 257, poz. 1726), w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%;

3.

stawka zryczałtowanego zwrotu podatku, o której mowa w art. 115 ust. 2, wynosi 7%;

4.

stawka ryczałtu, o której mowa w art. 114 ust. 1, wynosi 4%.

Z kolei zgodnie z obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 41 ust. 2a ustawy, wprowadzonym art. 19 pkt 2 lit. a) powołanej wyżej ustawy z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej, dla towarów wymienionych w załączniku nr 10 do ustawy stawka podatku wynosi 5%.

W załączniku nr 3 do ustawy, zawierającym wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 7% (w okresie od 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2013 r., na podstawie art. 146a pkt 2 ustawy, stawka ta wynosi 8%), wymienione zostały towary sklasyfikowane pod symbolami:

* PKWiU 10.73.11.0 - "Makarony, pierogi, kluski i podobne wyroby mączne" (pozycja 36),

* PKWiU ex 10.85.1 "Gotowe posiłki i dania, z wyłączeniem produktów o zawartości alkoholu powyżej 1,2%" (pozycja 42).

Nadmienić należy, że zgodnie z obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 2 pkt 30 ustawy, przez PKWiU ex rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia, obniżonej stawki podatku albo wyłączenia tylko do towarów lub usług, należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniających określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce - nazwa towaru lub usługi (grupy towarów lub usług). Wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT, zwolnienie bądź wyłączenie dotyczy wyłącznie danego towaru lub danej usługi z danego grupowania - konkretnego towaru lub konkretnej usługi wymienionej obok symbolu PKWiU.

Ponadto, z objaśnienia "1" do załącznika nr 3 wynika, że wykaz nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i usług zwolnionych od podatku lub opodatkowanych stawkami niższymi niż stawka, której dotyczy załącznik.

W załączniku nr 10 do ustawy, zawierającym wykaz towarów opodatkowanych stawką podatku w wysokości 5%, wymienione zostały towary sklasyfikowane pod symbolami:

* PKWiU 10.73.11.0, tj. "Makarony, pierogi, kluski i podobne wyroby mączne" (poz. 26)

* PKWiU ex 10.85.1 tj. "Gotowe posiłki i dania, z wyłączeniem produktów o zawartości alkoholu powyżej 1,2%" (poz. 28).

Ze stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawczyni jest producentem wyrobów, które sklasyfikowała pod następującymi symbolami:

a.

PKWiU 10.73.11, tj. pierogi, kluski, makarony:

* pierogi,

* łazanki,

* kluski,

b.

PKWiU 10.85.14, tj. posiłki na bazie wyrobów mącznych:

* krokiety,

* naleśniki,

* uszka,

c.

PKWiU 10.85.11 - posiłki na bazie mięsa, podrobów, krwi:

* kurczak w galarecie,

* ozorki w galarecie,

* kotlety mielone,

d.

PKWiU 10.85.13, tj. posiłki na bazie warzyw:

* sałatka z kapusty czerwonej,

* sałatka z buraczków,

* sałatka z kapusty białej,

* sałatka z kapusty pekińskiej,

* marchewka z groszkiem,

* sałatka zasmażana z kapusty białej i czerwonej

* gołąbki.

Mając zatem na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy wskazać należy, iż towary sprzedawane przez Wnioskodawczynię mieszczą się zarówno w poz. 36 i 42 załącznika nr 3 do ustawy, jak i w poz. 26 i 28 załącznika nr 10 do ustawy. Przy czym podane klasyfikacje dla takich wyrobów jak: kurczak w galarecie, ozorki w galarecie, kotlety mielone, o symbolu PKWiU 10.85.11, sałatki warzywne oraz gołąbki, sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 10.85.13, krokiety, naleśniki, uszka, o symbolu PKWiU 10.85.14, zawierają się w grupowaniu PKWiU ex 10.85.1 i nie są wymienione wśród wyłączeń.

Jednocześnie nadmienia się, iż Wnioskodawczyni dla towarów takich jak: pierogi, łazanki, kluski, podała symbol PKWiU 10.73.11, natomiast poz. 36 załącznika nr 3 oraz poz. 26 załącznika nr 10 odnoszą się do towaru o symbolu PKWiU 10.73.11.0. Jednakże z uwagi na fakt, że w grupowaniu PKWiU 10.73.11 mieści się wyłącznie podgrupa PKWiU 10.73.11.0, to należy uznać, że podana klasyfikacja przez Wnioskodawczynię zawiera się w pozycji 36 załącznika nr 3 i pozycji 26 załącznika nr 10 do ustawy.

Z objaśnień do załącznika nr 3 do ustawy wynika, że wykaz towarów i usług opodatkowanych w 2011 r. stawką 8%, nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i świadczenia usług zwolnionych od podatku lub opodatkowanych stawkami niższymi niż stawka, której dotyczy załącznik. Oznacza to, że jeżeli dany towar (lub usługa) jest wymieniony w załączniku nr 3 jako opodatkowany stawką 8%, a jednocześnie został wymieniony w art. 43 ust. 1 ustawy jako zwolniony od podatku lub w załączniku nr 10, jako objęty opodatkowaniem stawką 5% - stosowanie stawki podatku z załącznika nr 3 (stawka 8%) do ustawy jest wyłączone na rzecz zwolnienia od podatku lub opodatkowania stawką 5%.

W świetle powołanych wyżej regulacji prawnych oraz opisu stanu faktycznego należy stwierdzić, że sprzedaż przez Wnioskodawczynię pierogów, łazanek, klusek, sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 10.73.11 - Makarony, pierogi, kluski i podobne wyroby mączne, opodatkowana jest na podstawie art. 41 ust. 2a ustawy w związku z poz. 26 załącznika nr 10 do ustawy, stawką podatku w wysokości 5%. Natomiast sprzedaż towarów mieszczących się w grupowaniu PKWiU ex 10.85.1 - Gotowe posiłki i dania, z wyłączeniem produktów o zawartości alkoholu powyżej 1,2%, tj.:

* kurczaka w galarecie, ozorków w galarecie, kotletów mielonych, o symbolu PKWiU 10.85.11,

* sałatek warzywnych oraz gołąbków, sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 10.85.13,

* krokietów, naleśników, uszek, o symbolu PKWiU 10.85.14,

- opodatkowana jest, na podstawie art. 41 ust. 2a ustawy w związku z poz. 28 załącznika nr 10 do ustawy, stawką podatku w wysokości 5%.

Podkreśla się, iż stosownie do zasad metodycznych klasyfikacji statystycznych - na podstawie Komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej.

Ponadto, analiza prawidłowości klasyfikacji towarów do właściwego grupowania statystycznego, nie mieści się w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego.

A zatem, Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny stanowiska przedstawionego przez Wnioskodawczynię w zakresie klasyfikacji statystycznej towarów będących przedmiotem wniosku. Wobec powyższego, niniejsza interpretacja wydana została w oparciu o grupowanie PKWiU wskazane przez Zainteresowaną. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Informuje się, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej zaistniałego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku. Natomiast, kwestia dotycząca zaistniałego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowości zastosowanej klasyfikacji wyrobów do grupy PKWiU została załatwiona odrębnym rozstrzygnięciem.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Kośnego 70, 45-372 Opole, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl