IPTPP2/443-359/13-4/AW - Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia dotyczącego organizacji warsztatów mających na celu promocję malarstwa i aktywizację społeczną.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 4 lipca 2013 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP2/443-359/13-4/AW Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia dotyczącego organizacji warsztatów mających na celu promocję malarstwa i aktywizację społeczną.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 11 kwietnia 2013 r. (data wpływu 2 maja 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 24 czerwca 2013 r. (data wpływu 27 czerwca 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 maja 2013 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części w związku z realizacją projektu.

Pismem z dnia 24 czerwca 2013 r. wniosek został uzupełniony poprzez doprecyzowanie zaistniałego stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny (ostatecznie sformułowany w piśmie z dnia 24 czerwca 2013 r.).

Wnioskodawca w dniu 21 czerwca 2012 r. złożył wniosek o przyznanie pomocy w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla Małych Projektów. W dniu 10 kwietnia 2013 r. podpisano umowę z Samorządem Województwa, w ramach której zostaną przeprowadzone warsztaty malarskie, w których weźmie udział 11 - osobowa grupa osób zainteresowanych sztuką malarską. Warsztaty będą miały charakter otwarty i bezpłatny, będą mogły w nich uczestniczyć osoby z terenu gminy jak też osoby z gmin sąsiednich. Celem planowanego projektu jest umożliwienie społeczności lokalnej wzięcia udziału w warsztatach malarskich, które będą stanowić formę aktywizacji mieszkańców i wpłyną na promocję sztuki malarskiej, dzięki której ukazane zostaną walory przyrodnicze uwiecznione na pracach malarskich. Warsztaty będą miały charakter plenerowy. Uczestnicy będą mogli uwiecznić krajobraz i przyrodę. Koszty, które będą ponoszone na realizację zadania to zakup akcesoriów malarskich - farb, płótna, sztalug, koszt wyżywienia uczestników oraz koszt niezbędny do pokrycia wynagrodzenia dla doświadczonego artysty malarza oraz noclegu dla trenera na okres trwania warsztatów. W ramach realizacji projektu zostaną zakupione sztalugi plenerowe, farby olejne, farby akrylowe, olej lniany, terpentyna, komplet pędzli szczecinowych płasko-okrągłych, komplet pędzli nylonowych, komplet szpachelek malarskich, werniks matowy, werniks błyszczący, podobrazia artystyczne. W warsztatach weźmie udział 11 osób - uczestników oraz trener. Projekt zakłada również wyżywienie uczestników oraz trenera projektu, którzy przez 5 dni będą brać udział w warsztatach. Realizacja danego przedsięwzięcia zakłada zaproszenie do przeprowadzenia warsztatów doświadczonego trenera, który przeprowadzi warsztaty i będzie służył własnym doświadczeniem i pomocą.

Organizatorem warsztatów jest Wnioskodawca, który odpowiada za realizację danego projektu i w ramach realizowanych działań nie będzie otrzymywało wynagrodzenia, ani też pobierało opłat od uczestników projektu. Realizacja zadania, zgodnie z podpisaną Umową z Urzędem Marszałkowskim ma charakter społeczny. Projekt ma na celu promocję malarstwa i aktywizację społeczną. Nie jest skierowany na pozyskiwanie jakichkolwiek zysków z tego tytułu.

Planowany projekt jest realizowany w ramach Osi 4 LEADER na lata 2007-2013 w zakresie podnoszenia jakości życia społeczności lokalnej na obszarze objętym Lokalną Strategią Rozwoju oraz rozwijania aktywności mieszkańców. Zakup niezbędnych akcesoriów malarskich, które zostaną wykorzystane podczas warsztatów plenerowych umożliwi ich wielokrotne wykorzystanie podczas organizowanych wydarzeń kulturalnych, wystaw, które mają charakter otwarty i bezpłatny. Sztalugi zakupione w ramach projektu zostaną w przyszłości wykorzystane do prezentacji prac malarskich powstałych w wyniku realizacji projektu, zaś pozostałe artykuły malarskie zostaną wykorzystane podczas warsztatów.

Każdemu uczestnikowi udostępniony zostanie komplet pędzli, płótna i podobrazia, które posłużą do sprawnej organizacji przedsięwzięcia.

Koszty realizacji całego projektu wynoszą 6 049,00 zł.

Dokonane zakupy towarów i usług w ramach realizacji wskazanego działania będą wykorzystywane wyłącznie do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Zakupione towary nie będą w żadnym stopniu wykorzystywane do celów zarobkowych, gdyż celem planowanego projektu jest promocja lokalnej twórczości, wyłonienie z grupy uczestników nowych talentów malarskich i aktywizacja mieszkańców, którzy będą mogli obejrzeć powstałe prace.

Zakupione towary posłużą do sprawnej organizacji warsztatów, a w przyszłości wydarzeń kulturalnych i wystaw malarskich organizowanych m.in. w MDK. Wystawy te zawsze mają charakter bezpłatny. Udział w przewidzianych warsztatach, jak również sposób wykorzystywania zakupionych towarów nie będzie w żaden sposób związany z działalnością odpłatną.

Projekt ma charakter społeczny zaś zakupione na potrzeby realizacji projektu materiały zostaną po części wykorzystane i zużyte podczas prac malarskich. Wyniki projektu w postaci obrazów wykonanych przez amatorów staną się, zgodnie z ideą projektu, podstawą do organizacji wystaw, które zawsze będą miały charakter otwarty i bezpłatny.

Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Faktury dokumentujące poniesione wydatki w ramach realizacji projektu, o którym mowa, są wystawione na Wnioskodawcę.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca w odniesieniu do realizowanych zadań ma możliwość odliczenia podatku VAT w całości czy w części.

Zdaniem Wnioskodawcy, podając się na art. 15 Ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) nie jest podatnikiem podatku VAT, w związku z czym Wnioskodawca nie będzie mógł w żaden sposób odzyskać poniesionego podatku VAT, ponieważ ww. działanie nie będzie wykorzystane na cele działalności opodatkowanej podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (niewystępujących w przedmiotowej sprawie).

Z powyższych przepisów wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko w przypadku, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy dokonywane zakupy towarów i usług mają związek z czynnościami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca, niebędący zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, złożył wniosek o przyznanie pomocy w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla Małych Projektów. Planowany projekt jest realizowany w ramach Osi 4 LEADER na lata 2007-2013 w zakresie podnoszenia jakości życia społeczności lokalnej na obszarze objętym Lokalną Strategią Rozwoju oraz rozwijania aktywności mieszkańców.

Koszty, które będą ponoszone na realizację zadania to zakup akcesoriów malarskich - farb, płótna, sztalug, koszt wyżywienia uczestników oraz koszt niezbędny do pokrycia wynagrodzenia dla doświadczonego artysty malarza oraz noclegu dla trenera na okres trwania warsztatów. Warsztaty będą miały charakter otwarty i bezpłatny. Projekt ma na celu promocję malarstwa i aktywizację społeczną. Nie jest skierowany na pozyskiwanie jakichkolwiek zysków z tego tytułu. Dokonane zakupy towarów i usług w ramach realizacji wskazanego działania będą wykorzystywane wyłącznie do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Zakupione towary nie będą w żadnym stopniu wykorzystywane do celów zarobkowych. Udział w przewidzianych warsztatach, jak również sposób wykorzystywania zakupionych towarów nie będzie w żaden sposób związany z działalnością odpłatną.

Faktury dokumentujące poniesione wydatki w ramach realizacji projektu, o którym mowa, są wystawione na Wnioskodawcę.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy stwierdzić należy, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w stosunku do podmiotów niebędących zarejestrowanymi podatnikami VAT czynnymi. W omawianej sprawie warunki uprawniające do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie są spełnione, ponieważ z treści wniosku wynika, iż dokonane zakupy towarów i usług w ramach realizacji wskazanego działania będą wykorzystywane wyłącznie do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione z tytułu realizacji przedmiotowego projektu. Tym samym, Zainteresowanemu z tego tytułu nie przysługuje prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części w związku z realizacją projektu, ponieważ wydatki poniesione w ramach realizacji projektu nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług oraz Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.

W zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 247, z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego, pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zaistniałego stanu faktycznego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl